Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange i min omgangskrets får barn for tiden. Det innebærer en del babyshowers som forsåvidt er hyggelig, men jeg kjenner at nå begynner det å bli dyrt nok. Jeg får vippskrav på 2-300 kr for å betale for mat, pynt og leker. Greit nok. Jeg kjøper en gave til babyen 3-400 kr. Helt ok. 

Det som sjokkerer meg er at disse vennene tilsynelatende forventer en gave når babyen er født også. Jeg trodde gaven jeg gav i babyshower var nok. Jeg har faktisk ikke penger til å kjøpe to gaver til alle babyene som er ventet og på vei for tiden. 

Er det vanlig å gi gave både i shower og når barnet kommer? 

Jeg ble sett stygt på da jeg sa at en gave er nok... Hva er vanlig? 

Anonymkode: 5635f...ec8

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En gave er vanlig.

Anonymkode: 30180...59d

• Liker 7
Skrevet

What? For en utakknemlig gjeng!

Anonymkode: 818db...767

• Liker 23
Skrevet

Enten babyshowergave eller barselgave.

• Liker 23
Skrevet

Dette babyshower greiene er ganske nytt i Norge. Tradisjonelt har ein gitt ei barselgåve etter barnet er født. For meg er det openbart at ein gir EI gåve. 

• Liker 16
Skrevet

Nei, enten før eller etter fødsel. Ikke begge deler. 

Anonymkode: 2a58c...73a

• Liker 13
Skrevet

En gave holder. For noen frekke venninner du har, æsj!!

Anonymkode: d100a...ceb

• Liker 6
Skrevet

En gave holder, men du trenger ikke bruke så mye penger. Mye salg nå, fikk ullpysj fra name it til 129, bomullsbody og bukse til 39 per del på cubus. Finnes mye fint med søte motiv/mønster som ikke er dyrt :) 

Jeg gir gave både i babyshower og senere, men kan feks være en pysj kjøpt på salg, rangle eller annet som jeg vet blir brukt. Bedre det enn f.eks jakke med hette til nyfødt eller dongeribukse av dyrt merke.. 

Anonymkode: 108ef...f60

• Liker 7
Skrevet

En gave holder. Ta heller med noen boller, en pakke kjeks eller ett eller annet på barselbesøk, hvis du ikke vil komme tomhendt. Det blir jo himla mange gaver for den som skal motta også om man får dobbelt. 

Skrevet

Nå ble jeg ganske lettet faktisk. Jeg fikk tilsendt ønskeliste av en venninne da hun inviterte meg på barselbesøk og en annen kommenterte at jeg ikke kunne komme uten gave. Jeg tar alltid med kaffemat på barselbesøk slik at den nybakte moren skal slippe å tenke på det, men det var tydeligvis ikke nok... 

Godt å vite at jeg ikke er kjip! 

Ts

• Liker 13
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange i min omgangskrets får barn for tiden. Det innebærer en del babyshowers som forsåvidt er hyggelig, men jeg kjenner at nå begynner det å bli dyrt nok. Jeg får vippskrav på 2-300 kr for å betale for mat, pynt og leker. Greit nok. Jeg kjøper en gave til babyen 3-400 kr. Helt ok. 

Det som sjokkerer meg er at disse vennene tilsynelatende forventer en gave når babyen er født også. Jeg trodde gaven jeg gav i babyshower var nok. Jeg har faktisk ikke penger til å kjøpe to gaver til alle babyene som er ventet og på vei for tiden. 

Er det vanlig å gi gave både i shower og når barnet kommer? 

Jeg ble sett stygt på da jeg sa at en gave er nok... Hva er vanlig? 

En gave er nok mener jeg

• Liker 2
Skrevet

Mine venninner holdt babyshower for meg og fikk gaver der. Da baby var kommet til verden kom de på besøk og hadde med gaver der og (da gjerne klær, både kjøpt og strikket) og de tok gjerne med kaffebrød. 

Når mine venninner har fått baby har de og fått gave i både babyshower og når jeg kommer på første besøk etter baby er født ❤️ 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå ble jeg ganske lettet faktisk. Jeg fikk tilsendt ønskeliste av en venninne da hun inviterte meg på barselbesøk og en annen kommenterte at jeg ikke kunne komme uten gave. Jeg tar alltid med kaffemat på barselbesøk slik at den nybakte moren skal slippe å tenke på det, men det var tydeligvis ikke nok... 

Ts

Ønskeliste? Noe så frekt

• Liker 32
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

For en frekk gjeng! Man lager ønskeliste til bryllup og dåp, ikke til barselbesøk 😳 Jeg har gjerne strikket noe til babyshower og så har de fått arvetøy eller en body og en bukse når babyen er kommet, men de har aldri forventet noen ting. Synes 2-300kr for servering i babyshower også var rimelig drøyt. Når jeg har arrangert har jeg ordnet med mat, noen ordnet med drikke og noen tatt med kake. Kanskje en hundrelapp på hver, maks. 

Anonymkode: fdf1d...4cb

• Liker 11
Skrevet

Jeg tenker en gave er evig nok. Jeg er selv gravid og har hørt om hvisking om babyshower for meg. Jeg har sakt at jeg absolutt ikke forventer dette, men utrolig koselig å bli satt stas på.

Når det kommer til etter fødsel så vil jeg sette mye større pris på et besøk og hyggelig prat enn en gave. Føler noen for å absolutt ta med noe, ta med noe å bite i. 
Forventer aldri gaver, dette er noe den andre parten bestemmer selv. 

Har noen venninner som gir MYE og dyre gaver, og jeg har andre som gir mindre og langt billige gaver. Jeg er akkurat like glad i dem alle.

Anonymkode: b2f66...26a

• Liker 3
Skrevet

Hva er det som SKJER med dagens mødre, herregud!!

Når det er sagt: barselbesøkgave fremfor babyshowergave (og babyshower i det hele tatt for den saks skyld) any day. Tenk om det gudforby skjer noe fatalt under fødselen, og så sitter man der med et hav av gaver og bleiekaker.

Anonymkode: 72707...fb7

• Liker 11
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk tilsendt ønskeliste av en venninne da hun inviterte meg på barselbesøk og en annen kommenterte at jeg ikke kunne komme uten gave. 

Er dette vanlig? Kunne ikke falt meg inn å be om gave når jeg fikk barselbesøk. Ble veldig glad når jeg fikk det, men forventet det ikke :)

Anonymkode: 704e4...c86

• Liker 2
Skrevet

Jeg har kjøpt til begge deler, men det er bare fordi jeg har følt på presset.

Men jeg har ikke gitt dyre ting begge gangene. Til babyshoweren lagde jeg bleiebarn til 100,- og tok med mat for 200,-. På barselbesøk tok jeg med gave for 200,-.

Hadde jeg hatt masse venninner så hadde jeg gjort det enda billigere, men tatt med 2 ganger.

Det er bare sånn verden har blitt dessverre. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er det som SKJER med dagens mødre, herregud!!

Når det er sagt: barselbesøkgave fremfor babyshowergave (og babyshower i det hele tatt for den saks skyld) any day. Tenk om det gudforby skjer noe fatalt under fødselen, og så sitter man der med et hav av gaver og bleiekaker.

Anonymkode: 72707...fb7

Jeg sier ja takk, begge deler! Superkoselig å samle venninnegjengen før fødsel, mens man fremdeles har overskudd og ork til det. Og flott med barselbesøk, men da hadde jeg ikke akkurat orka alle på en gang. Det blir to forskjellige ting. La nå folk gjøre som de vil 😊

Angående at det kan gå galt - man handler jo inn og forbereder til babyen uansett. I den tragedien en dødfødsel er så tror jeg "i det minste hadde jeg ikke babyshower", "i det minste har jeg ikke kasta bort penger på vogn og babyseng", osv, er en utrolig fattig trøst...

Anonymkode: 2ecbe...73e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...