Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir underlivet ødelagt? 

Anonymkode: eda20...095

For mange så endrer underlivet seg, endel får arr, de aller fleste blir litt videre (hvor mye varierer mye, men en gynekolog kan stort sett alltid se hvem som har født og ikke) og andre igjen får skader som fremfall, prolaps eller lignende. Men i slike tråder som dette så har stort sett alle blitt trangere (!) enn før, merkelig nok. 

Anonymkode: 1541b...2aa

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For mange så endrer underlivet seg, endel får arr, de aller fleste blir litt videre (hvor mye varierer mye, men en gynekolog kan stort sett alltid se hvem som har født og ikke) og andre igjen får skader som fremfall, prolaps eller lignende. Men i slike tråder som dette så har stort sett alle blitt trangere (!) enn før, merkelig nok. 

Anonymkode: 1541b...2aa

og slankere enn før.

Anonymkode: 91259...98e

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men i slike tråder som dette så har stort sett alle blitt trangere (!) enn før, merkelig nok.

Dette er noe jeg reagerer på også. Det er bare tull, og det ødelegger selvtilliten til nybakte mødre

Anonymkode: d55e7...a97

• Liker 6
Skrevet

Ikke enig i at det er tull at man kan ende opp slankere og ikke nødvendigvis blir videre etter fødsel.  

Men jeg er enig i at vi har fått en veldig skjev fremstilling her, som gir inntrykk av at eksemplene over er slik omtrent alle ender opp, når sannheten vel er at dette kanskje er slik fåtallet ender opp fordi det finnes enormt stor variasjon i hvilke endringer som skjer og ikke skjer med kropper etter graviditet og fødsel. 

Anonymkode: ed781...aad

• Liker 2
Skrevet
On 2/2/2020 at 12:36 AM, AnonymBruker said:

Synes det er synd at det fort blir til en konkurranse kvinner i mellom, om å bli slankest raskest mulig. Har også inntrykk av at kvinner er kvinner verst på dette. Det hadde vært så fint om vi bare aksepterte at folk er forskjellige og at det ikke definerer oss eller bør få noen til å føle seg skamfulle, om du så får tilbake en sixpack en måned etter fødsel eller får hengemage og noen ekstra kilo som aldri vil bort. Man har skapt og født et barn, og det viktigste er at man kan være en trygg og god rollemodell som mor. 

De fleste menn forstår veldig godt hva kroppen har gått gjennom og at dette kan og kan ikke gi varige endringer. Og barnet ditt elsker både med myk og stor eller stram og sterk mage.

Om man derimot har fysiske plager lang tid etter fødsel bør man oppsøke lege/spesialist. Og dessverre tas ikke alltid fødselsskader så alvorlig som de burde, så noen ganger må folk selv stå på krava og ikke gi seg. 

Har du plagsomme smerter i underlivet så lenge som halvt år-år etter fødsel, skal du ikke bare måtte leve med dette.

Vi lever for øvrig heldigvis i Norge, så uansett hvordan det går etter svangerskap og fødsel skal det finnes mulighet for hjelp og oppfølging for de første. 

Og håper virkelig ikke noen velger bort et stort ønske om å få barn i frykt for å få noen strekkmerker og litt mage. Man skal da forhåpentligvis leve i maaaange år som mor, så potensielt mindre pulbarhet burde for Guds skyld ikke være den avgjørende faktoren. 

Jo, ofte må man det. Veldig ofte har man smerter pga hormonelle faktorer. Jeg hadde smerter ved penetrering i ca ett år. Dette gir seg ofte samtidig med at menstruasjonen kommer tilbake, og det kan fort ta såpass lang tid. 

Anonymkode: dac9b...c56

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jo, ofte må man det. Veldig ofte har man smerter pga hormonelle faktorer. Jeg hadde smerter ved penetrering i ca ett år. Dette gir seg ofte samtidig med at menstruasjonen kommer tilbake, og det kan fort ta såpass lang tid. 

Anonymkode: dac9b...c56

Siden jeg er den AB som skrev dette, vil jeg bare presisere: 

Poenget var ikke i denormalisere smerter og ubehag, og jeg forstår at lengden og mengden vil variere avhengig av hvordan fødselen har vært.

Men jeg kjenner også til tilfeller der kvinner (bl.a. en venninne av meg) kjente på smerter i lang tid etter fødsel og fikk beskjed om at det bare var slik det skulle være. Etter over et år med smerter og mye ubehag oppsøkte hun privat hjelp og fikk avdekket at hun rett og slett hadde blitt sydd feil og altfor trangt, og at dette ikke var noe som ville gå seg til. Etter en ny og relativt enkel operasjon er hun nå helt bra.

Så poenget er at man skal ikke nødvendigvis måtte leve med en ødelagt kropp, selv om det finnes et narrativ som tilsier at etter fødsel går kroppen ad undas, både på utsiden og innsiden. Det stemmer stort sett ikke, selv om noen dessverre ender opp med livsvarige plager.

Skrevet

Dette har mest med gener og gjøre.. min mor har ingen strekkmerker og like flat mage kort tid etter fødsel . Både jeg og min søster har heldigvis arvet dette av henne.

Trener aldri🤪

Skrevet

Liitt mer fluffy nederst på magen, men ikke mye. Var slett ikke superstram før svangerskapet heller. Ellers har navlen endret seg litt, øverste delen «henger» litt mer på en måte 😂 Alt i alt ingen store endringer. Har tegnet vekk armen pga identitetsavslørende tatoveringer 😛 3 mnd siden fødsel. Trusa er litt for stram/liten, så ser kanskje litt mer lubben ut enn hva jeg er.

På 1.2.2020 den 22.27, AnonymBruker skrev:

Blir underlivet ødelagt? 

Anonymkode: eda20...095

Nei, det er sjelden. Jeg har en lilla strek fra vaginalåpningen og et par cm ut mot siden hvor de klippet - ellers ser det helt likt ut. Revnet en god del også, men det grodde superraskt og er helt usynlig nå. Seriøst, finner ikke arret om jeg leter med speil og lys en gang. Mannen sier jeg er litt videre, men det er veldig velkomment siden jeg var smertefullt trang fra før. Jeg har også vært svært slapp med knipeøvelsene - kan godt hende jeg hadde vært like trang hadde jeg vært flink med dem. Han tenner likevel like fort og ofte på meg, og bruker ikke lenger tid på å få orgasme når vi har sex - så alt i alt vil jeg si underlivet er så godt som likt. De to små endringene som kom gjør meg overhodet ingenting.

B9928472-FC28-4ABA-9108-1E9C431D4266.jpeg

FE9306A6-2F72-4395-9106-E5177A950E45.jpeg

Anonymkode: 997e7...cb2

• Liker 5
Skrevet

Skulle gjerne bidratt, men tror veldig få har godt av å se en undervektig kropp. Men hvis jeg finner bilde fra rett etter fødsel (+30kg) så skal jeg poste. 

Anonymkode: f7923...b7c

Skrevet

På 3.2.2020 den 21.34, AnonymBruker skrev:

Skulle gjerne bidratt, men tror veldig få har godt av å se en undervektig kropp. Men hvis jeg finner bilde fra rett etter fødsel (+30kg) så skal jeg poste. 

Anonymkode: f7923...b7c

haha

Anonymkode: ea9c2...1aa

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

haha

Den kommentaren var feil😆 fint at du ikke bidrar til kroppspress 👏

• Liker 1
Skrevet

Her er meg, 9 måneder etter barn nr 2. Burde begynne å trene litt styrke for å stramme opp litt.9F1860CB-D1B4-4A5C-976A-83BCDB2B1933.thumb.jpeg.b129fe5873763a59e88d579d4cbd4dc4.jpeg

• Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er meg, 9 måneder etter barn nr 2. Burde begynne å trene litt styrke for å stramme opp litt.9F1860CB-D1B4-4A5C-976A-83BCDB2B1933.thumb.jpeg.b129fe5873763a59e88d579d4cbd4dc4.jpeg

Burde begynne å trene styrke for å stramme opp litt?🙈

Vil si det der ser veldig fint ut jeg da! Tenker i alle fall ikke at det er noe voldsomt behov for å stramme opp, men hvert sitt behov selvsagt :)

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...