Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et par uker siden var jeg på jobbintervju til en jobb jeg selv mener jeg var godt kvalifisert til. Jeg har mange års erfaring fra samme bransje, har jobbet med flere av leverandørene tidligere, og fylte alle "kravene" som var listet i annonsen.

Intervjuet følte jeg gikk bra, men hun som intervjuet meg var vedig "nøytral" og vanskelig å lese, så jeg har vært veldig spent på svaret.

I dag fikk jeg en epost om at jeg ikke fikk stillingen. Jeg må innrømme at jeg lurer på hvorfor. På hva som var utslagsgivende for at jeg ikke fikk den. Kan jeg spørre? Hvordan bør jeg eventuelt formulere meg?

Kan jeg søke der om de får ledige stillinger på et senere tidspunkt eller er det ikke vits i? Når jeg har fått avslag tidligere har det gjerne stått noe om at jeg er velkommen til å søke igjen eller noe sånt, men her stod det kun at det ikke ble meg denne gangen og lykke til videre.

Anonymkode: 95266...ab1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du kan spørre. Du kan eksempelvis skrive at du lurer på hva som ble utslagsgivende i prosessen. 

Det er ingenting i veien for å søke ved en senere anledning. 

• Liker 14
Skrevet

Jeg ansetter folk og har svært gode søkere. Det er vanskelig å plukke ut til intervju, og det kan være enda vanskeligere å rangere dem etterpå. I noen tilfeller går det mest på personlig kjemi, og en følelse av hvem man tror man kan samarbeide best med. Ofte er kvalifikasjonene som utdanning og erfaring vanskelig å skille på. 

Det er bare positivt om du søker igjen!

Anonymkode: 33452...31f

• Liker 2
Skrevet

Du får nok bare svar, om at du ikke var rett kandidat.

Anonymkode: bf0f0...cad

• Liker 1
Skrevet

Trenger ikke være noe galt med deg. Du vet vel ikke noe om de andre kandidatene. Var det minst en som var bedre kvalifisert/egnet for stillingen, så er det den enkle forklaringen. Og det kan det jo alltid i teorien være, uansett hvor godt kvalifisert du mener du er. Ellers kan selvsagt den foretrukne kandidaten være en som har relevante forbindelser til arbeidsgiver, noe som også teller mye i Norge.

Skrevet

Jeg søkte på en jobb for et par år siden. Midt i blinken for meg både faglig og personlig. Kom ikke til intervju engang, selv om jeg var åpenbart kvalifisert/hadde det de søkte etter både gjennom utdannelse og mange års relevant erfaring. Jeg ble derfor ganske paff da jeg fikk en e-post om at stillingen var besatt. 
Sendte derfor en forespørsel om hva årsaken var at jeg ikke engang kom meg til intervju. Ønsket å vite dette pga fremtidige jobbsøknader. Var det CVen som ikke var bra nok etc. Fikk tilbake et ganske så krasst svar at de ikke hadde forskjellsbehandlet noen, at de hadde loven  på sin side og at de hadde ansatt en person internt i bedriften....🤷‍♀️

Anonymkode: 28574...802

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg søkte på en jobb for et par år siden. Midt i blinken for meg både faglig og personlig. Kom ikke til intervju engang, selv om jeg var åpenbart kvalifisert/hadde det de søkte etter både gjennom utdannelse og mange års relevant erfaring. Jeg ble derfor ganske paff da jeg fikk en e-post om at stillingen var besatt. 
Sendte derfor en forespørsel om hva årsaken var at jeg ikke engang kom meg til intervju. Ønsket å vite dette pga fremtidige jobbsøknader. Var det CVen som ikke var bra nok etc. Fikk tilbake et ganske så krasst svar at de ikke hadde forskjellsbehandlet noen, at de hadde loven  på sin side og at de hadde ansatt en person internt i bedriften....🤷‍♀️

Helt kurant, det. Det eneste merkelige her hva du gjorde.

Anonymkode: d24a6...b2e

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at det er ok å spørre, samtidig tenker jeg jo også at det blir litt håpløst å være sjef hvis man etter en prosess med søking skal måtte svare på hundre e-poster om «hvorfor ble det ikke meg». Jeg synes ikke man kan kreve eller forvente noe utdypende svar på dette. Det er jo ikke noen rådgivertjeneste heller - ønsker man å bedre sin søknad eller intervju er det først og fremst andre instanser man må kontakte enn mer eller mindre tilfeldige sjefer.

Jeg har vært med på noen ansettelsesprosesser fordi jeg er mellomleder. Noen utelukker seg selv fordi de mangler den kompetansen som etterspørres. Blant de som er kvalifisert er det ofte så enkelt som at den ene rett og slett er hakket mer kvalifisert enn de andre, eller man får et enda bedre inntrykk. Det betyr ikke at det er noe galt med andre, bare at noen andre framsto litt bedre. Og man ansetter jo den man tror vil fungere best i jobben, selv om man også tror mange av de andre vil fungere bra! Det finnes jo alltid flinkere folk enn en selv der ute - spørsmålet er jo om de søker eller ikke. 

Anonymkode: 76774...238

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at hvis de svarte deg krasst, så betyr det antakelig at de enten oppfattet deg som krass og anklagende - eller at de har erfaringer med at folk blir krasse og anklagende etter avslag. 

Det er jo irriterende når man sitter igjen med følelsen av at de hadde bestemt seg på forhånd for å ansette internt, men måtte lyse ut på grunn av loven. Men sånn er det jo bare, når loven sier at stillinger i det offentlige må lyses ut. Har man allerede en  god kandidat internt, så stiller jo alle andre veldig mye dårligere og kastet som regel bort tiden sin med å søke. Men det er jo ikke bedriftens feil. 

• Liker 5
Skrevet

Greit å spørre om du kom til slutt fasa av ansettelse prossen. Blir litt voldsomt om alle 100 søkeren skal spør men de 3 personen som kom på andre ganga intervju er ok. 

Anonymkode: eda1b...d6b

• Liker 2
Skrevet

Har selv vært med på flere ansettelsesprosesser tidligere, og som oftes har men veldig mange kvalifiserte søkere. Hvor både utdanning og erfaringen er lik hos de fleste i sluttfasen. Så da gjenstår bare det sosiale aspektet, om vedkommende vil passe inn hos oss. Da velger man enkelt å greit den man har best kjemi med eller som man tror vil passe best inn med resten av gjengen.

Anonymkode: 6be4b...506

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt kurant, det. Det eneste merkelige her hva du gjorde.

Hva i all verden var galt? Jeg spurte på en høflig måte, fordi det faktisk var helt åpenbart at jeg skulle bli invitert på intervju, basert på mine kvalifikasjoner ift jobben. Jeg var oppriktig talt nysgjerrig på hvordan det kunne ha seg. 
Helt greit for meg at de valgte en person innad i bedriften som faktisk ikke hadde de formelle kvalifikasjonene de etterspurte. De ville åpenbart ha denne personen og måtte bare lyse ut stillingen offentlig fordi de måtte. Men da må de også tåle og ikke minst forvente, at enkelte setter spørsmålstegn ved prosessen. 

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva i all verden var galt? Jeg spurte på en høflig måte, fordi det faktisk var helt åpenbart at jeg skulle bli invitert på intervju, basert på mine kvalifikasjoner ift jobben. Jeg var oppriktig talt nysgjerrig på hvordan det kunne ha seg. 
Helt greit for meg at de valgte en person innad i bedriften som faktisk ikke hadde de formelle kvalifikasjonene de etterspurte. De ville åpenbart ha denne personen og måtte bare lyse ut stillingen offentlig fordi de måtte. Men da må de også tåle og ikke minst forvente, at enkelte setter spørsmålstegn ved prosessen. 

Vet du at personen ikke var kvalifisert?

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du at personen ikke var kvalifisert?

AB skriver formelle kvalifikasjoner, ikke at personen ikke var kvalifisert. Det er en forskjell.

Anonymkode: 53a33...5b8

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Greit å spørre om du kom til slutt fasa av ansettelse prossen. Blir litt voldsomt om alle 100 søkeren skal spør men de 3 personen som kom på andre ganga intervju er ok. 

Anonymkode: eda1b...d6b

Men hvis man har kommet til andregangsintervju - betyr ikke det da egentlig at det ikke er noe spesielt galt med deg? Da hadde du jo ikke kommet så langt i første omgang. Da var det noen annen som var hakket bedre kvalifisert eller som de hadde hakket bedre kjemi med. Det er vel neppe så mye å lure på? 

Har man kommet så langt og spør om hvorfor man ikke ble valgt vil man vel antakelig få et svar i retning av at man var en sterk kandidat, men totalt sett nådde man ikke helt opp denne gangen. 

Jeg tror for øvrig de fleste sjefer svarer ganske generelt på slike henvendelser. Det er ikke deres jobb å drive konsulentvirksomhet for søkerne, og mye i ansettelsesprosessen er konfidensielt av hensyn til de andre søkerne. De kan som regel ikke gå inn i detalj på hvorfor man ikke ble valgt.

Skrevet

Du må gjerne spørre, men du får noe generelt svada om at andre kandidater var bedre kvalifisert. 

Og hva skal de egentlig si? De kan jo ikke utlevere noe om andre folk heller. 

Det hender seg jeg lurer, må innrømme det. Jeg var på intervju hos et bemanningsbyrå. CVen min var absolutt spot on, så jeg var ikke overrasket i det hele tatt da rekruttereren ringte meg for å avtale intervju. Jeg fikk vite at oppdragsgiver ville snakke med tre kandidater. 

Jeg kom ikke videre i prosessen. 

Nå vet jeg hvem de ansatte, og vedkommende er super på alle måter, men om det er en bedre match enn jeg ville vært? Og at jeg ikke fikk prate med dem en gang? Jeg pleier ikke være veldig høy på meg selv, men akkurat på den stillingen er det dønn umulig at jeg ikke engang var inne på topp tre. 

Jeg er 99.67% sikker på at jeg ikke kom videre fordi jeg ikke hadde noe særlig kjemi med hun i rekrutteringsbyrået. Profesjonelt, men ikke noe mer. 

Så tåpelig. Det var jo ikke henne jeg skulle jobbe med engang. 

Sendte spørsmål til henne i etterkant og, jada, bedre kvalifiserte kandidater bla bla.

Hater å søke jobb.. Det er så tilfeldig.. 

Anonymkode: 3a195...105

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Tror du trenger en virkelighetsorientering. Jeg søker på fem jobber med relevant utdanning, erfaring i uka, men blir sjeldent innkalt til intervju. Det er rett og slett flere søkere enn de trenger, og jeg tror jeg hadde blitt rimelig utpaffet om jeg skulle reagert som deg hver gang.

Anonymkode: 532ae...849

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du trenger en virkelighetsorientering. Jeg søker på fem jobber med relevant utdanning, erfaring i uka, men blir sjeldent innkalt til intervju. Det er rett og slett flere søkere enn de trenger, og jeg tror jeg hadde blitt rimelig utpaffet om jeg skulle reagert som deg hver gang.

Anonymkode: 532ae...849

Har søkt på min andel av jobber jeg også. Innenfor mitt arbeidsfelt har jeg 20 års praktisk erfaring i tillegg til grunnutdanning og flere videreutdanninger. Kanskje jeg er godt vant, men har fram til nå alltid kommet meg til intervju og har som oftest fått jobben også. 
Er 6 år siden sist jeg søkte på jobber, og har oppdaget en stor forandring. Nå kommer jeg ingen vei. Så bakgrunnen til at jeg spurte, var for å høre om CVen min ikke er god nok, om selve søknaden ikke var god nok etc. 
Dette var den eneste gangen jeg spurte en arbeidsgiver, etter å ha oppdaget en trend jeg verken forstår eller liker. Da må jeg ta grep for å forstå hva jeg har gjort galt. Vil absolutt ikke si at et engangstilfelle er å overreagere.

Ikke meningen å kuppe tråden til TS, så beklager TS, hvis jeg har gjort det.

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er greit å spørre om man har vært på intervju, ikke når man bare har sendt en søknad. 

Anonymkode: 5eb02...0c5

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

AB skriver formelle kvalifikasjoner, ikke at personen ikke var kvalifisert. Det er en forskjell.

Anonymkode: 53a33...5b8

Blir du fornøyd om jeg endrer innlegget til:

Vet du (TS) at personen ikke var formelt kvalifisert?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...