Gå til innhold

Corona-viruset. Jeg er veldig redd.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jøss her tok det jo helt av.. Nå er jo hele tråden off-track og, men jeg ville bare si takk til dere som faktisk svarte på spørsmålet mitt. Jeg er ikke hysterisk, jeg kan bli litt redd iblant det er bare det. Jeg er ikke like redd i dag som i går. Det har forsåvidt ingenting med noe dere som prøvde å overbevise meg om at det ikke er farlig i det heletatt å gjøre. Noen ganger blir man redd en stund, og da hjelper det for meg å vite at jeg iallfall gjør det jeg selv kan gjøre av tiltak for å bekytte meg selv best mulig. Selve frykten går som regel over. Men bekymra er jeg. Jeg har jo sett all statistikken jeg og, og har lest hva norske helsemyndigheter sier om saken. Det er ikke det at jeg ikke tror på det, jeg bare vil være sikker på at jeg gjør det jeg kan. Jeg mener også at det er utrolig unødvendig å være spydig bare fordi jeg er bekymra. Hva er det liksom? Alle takler ting forskjellig, og at jeg er redd eller bekymra i blant trenger ikke å provosere andre til å være ekle mot andre. Det syns jeg blir for dumt. 

Ts

Anonymkode: c822b...187

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Von Erich
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn som blir hentet fra Kina blir ikke satt i karantene slik som i andre land pga nordmennene ikke viser noen symptomer?!? Så klart er sannsynligheten for at viruset kommer til Norge stor. Latterlig. 

https://www.google.com/amp/s/www.abcnyheter.no/amp/nyheter/norge/2020/01/30/195645581/nordmenn-evakueres-fra-wuhan-men-slipper-karantene

Anonymkode: 21997...500

Det er idioti. Hvorfor skal de få lov å gå å smitte alle andre? Det hadde jeg ikke trodd om Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2020 den 20.17, Saph skrev:

Vask hendene og ikke slikk på kinesiske turister. 

😂😂 beste rådet jeg har hørt hittil 😂😂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær redd, vi skal jo alle dø en eller annen gang, så lev nå mens du kan

Anonymkode: 0ec73...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare å slappe helt av. Det er ventet kanskje ett eller to tilfeller i Norge, og helsetjenesten står klar. De som har dødd er middelaldrende eller eldre. Gjerne folk som har nedsatt allmennetilstanden eller sykdommer fra før. 

Anonymkode: 6829a...2c4

Ok, så middelaldrende, eldre og de med nedsatt immunforsvar er det ikke så farlig med? Selv om de har mange mange år igjen, så er det greit at de dør? Ufyselig holdning. Hva med alle små barna som blir veldig dårlig å får organsvikt? Har du tenkt tanken at de faktisk ikke har kapasitet til å redde alle, og da blir de yngre prioritert?

Så slapp Norge er når det kommer til coronaviruset så blir det langt fler enn ett til to tilfeller. Norge har ikke kapasitet til en slik krise hvis det bryter ut her. 

Anonymkode: 21997...500

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste offisielle tall fra Kina: 9173 bekreftet smittet, 213 døde

Image

Det kommer en oppdatering til senere i dag

Edit:

1220 nye tilfeller i Hubei og 42 døde, men de er som kjent tomme for diagnoseutstyr så bare de aller sykeste får testet seg..

Endret av likestilling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.1.2020 den 20.27, AnonymBruker skrev:

Det tenkte jeg ikke på! Det er jo faktisk litt beroligende. 

ts

Hold deg langt unna selvbetjente kasser og andre automater om du er redd for smitte. De er bakteriebomber, det sier seg selv. 

Anonymkode: 9c011...1c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, likestilling skrev:

Siste offisielle tall fra Kina: 9173 bekreftet smittet, 213 døde

Image

Det kommer en oppdatering til senere i dag

Edit:

1220 nye tilfeller i Hubei og 42 døde, men de er som kjent tomme for diagnoseutstyr så bare de aller sykeste får testet seg..

Jeg skjønner ikke hvordan folk ikke kan tenke at 213 døde av 9173 ikke er så alvorlig?

På tide å være på en hytte i noen uker tror jeg... Dette er ikke bra :(

Anonymkode: a52f0...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som blir med på hyttetur? 😂

Såklart blir det innkjøp av masse hermetikk mat, og masse prepping så det holder ukevis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen som blir med på hyttetur? 😂

Såklart blir det innkjøp av masse hermetikk mat, og masse prepping så det holder ukevis.

Jeg blir med😅

Anonymkode: a9db3...aec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2020 den 19.58, AnonymBruker skrev:

Ja jeg hører dere sier det, men jeg spør om konkrete tiltak. 

ts

Psykolog 

Anonymkode: d0c82...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan folk ikke kan tenke at 213 døde av 9173 ikke er så alvorlig?

På tide å være på en hytte i noen uker tror jeg... Dette er ikke bra :(

Hvis du tenker på at det gjerne tar 3-4 dager for de som er på intensiv og faktisk får behandling å dø av dette, så må du sammenligne antall døde nå med antall smittede for 3-4 dager siden, ca. 2000. Det er ikke bra i det hele tatt! Ryktene fra Kina er enda verre. På den positive siden er langt flere i realiteten smittet, men siden alle nå vet at sykehusene er fulle er det ikke noe poeng å prøve å få hjelp engang. På den negative siden er det trolig langt flere som er døde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir med😅

Anonymkode: a9db3...aec

Flott! Håper det er over når man velger å gå ut i sivilisasjonen igjen etter 3-4 uker..... 😅 Worst case scneraio så er alle blitt smittet og man står igjen som de eneste som ikke er det! 🤔

Men seriøst,

Skulle jo ikke forundre meg når de ikke orker å stenge flyplassene engang, eller følge med på hvem som kommer inn/ut av flyplassen. Men det økonomiske tapet er vel så stort at de ikke ''har noe valg''....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykolog 

Anonymkode: d0c82...c7c

Prøver du å være morsom? Virke kul og tilbakelent for å understreke hvor utrolig hysterisk du syns jeg er? Du er langt bake i køen av resten av smartingene som kom før deg i tråden.

Ts

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke forholdsregler tar dere som tror det er veldig sannsynlig at viruset spres til Norge?

Endret av ab123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

På den andre siden vil de som ofte bekymrer seg unødvendig være jødene som reiste til USA før andre verdenskrig, eller de som reiste fra Pompei med en gang jordskjelvene begynte. De som sier at det går nok bra er de som ble igjen. Noen ganger går det minst like ille som pessimistene fryktet, og man kan aldri vite når det er på forhånd. Når man får fasiten er det for seint.

Det verste som kan skje er ikke engang at denne sykdommen sprer seg til hele verden og tar livet av et par hundre millioner, men at den får fotfeste og tid til å mutere slik at man kan bli smittet på nytt etter kort tid. Da vil den komme tilbake hver år, og noen ganger mye dødeligere enn nå.

Anonymkode: 602ec...e5e

Men da skjedde det faktisk noe konkret der som de bodde, de så det med egne øyne. Nå sitter vi her og kaver oss opp over noe som skjer i Kina, eller som vi tror skjer i Kina.

Altså....mutere...forrige gang var det "pandemi", hvorfor bruker de ikke det ordet nå, ble det utbrukt kanskje? Nei nå virker "mutere" bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Cleopatra70 skrev:

Men da skjedde det faktisk noe konkret der som de bodde, de så det med egne øyne. Nå sitter vi her og kaver oss opp over noe som skjer i Kina, eller som vi tror skjer i Kina.

Altså....mutere...forrige gang var det "pandemi", hvorfor bruker de ikke det ordet nå, ble det utbrukt kanskje? Nei nå virker "mutere" bedre.

Du har fått med deg at det har spredd seg til alle verdensdeler? Og tror du virkelig at Kina driver med tidenes største skuespill, koordinert med resten av verden?

Siste tall forresten:

There are currently 9,822 confirmed cases worldwide, including 213 fatalities.

Image

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Det som derimot er tankevekkende, er Kinas reaksjon når man vet hvilke konsekvenser dette vil ha for økonomien og børsen når nyttårsfeiringen deres er over; de hadde ikke kommet med slike drastiske tiltak dersom det ikke var høyst nødvendig. Kan verdensøkonomien oppleve et solid krakk når dette er over ...?

Selv om man klarer å styre unna en global epidemi, kan konsekvensene likevel bli store for verdensøkonomien: Børsen i KIna er fortsatt stengt, men i Asia har panikken begynt å spre seg. Og vi er bare kommet til startfasen av virusutbruddet.

Er lei meg for å si det, men dette ser ikke bra ut - hadde man bare reagert mye kraftigere til å begynne med i stedet for å hysje dette ned slik myndighetene i Kina gjorde i desember, hadde situasjonen sett bedre ut der borte; nå kan man bare krysse fingrene for at resten av verden klarer å få kontroll, men når myndighetene i land som Norge eller Sverige er handlingslammet med tanke på karantene og grensekontroll samtidig som man roer dette ned og gir inntrykk av at viruset ikke er farligere enn vanlig influensa, tror jeg løpet er kjørt; om sykdommen ikke kommer direkte til Norge, er sjansen stor for at det svenske helsevesenet - som allerede er i trøbbel - ikke er i stand til å få kontroll på eventuelle smittetilfeller.

Rådene om å komme seg til lege om man begynner å føle seg syk, er håpløse; "vi får vente og se"-holdningen ville ikke ha fungert på Titanic eller i en brann, og heller ikke her; er det virkelig fare på ferde, må man innse at sannheten ikke er noe man bare kan feie under teppet og late som ingenting - er det krise, så er det krise. Dessverre har man ropt "ulv, ulv" flere ganger tidligere (som svineinfluensaen), slik at enkelte bare flirer av dette, og sammenligner folk som tar opplegget seriøst med konspirasjonsteoretikere.

Selv vil jeg ikke la frykten ta overhånd, men jeg liker virkelig ikke nyhetene om hvor fort dette sprer seg, dag for dag.

Anonymkode: 04cd3...556

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om man klarer å styre unna en global epidemi, kan konsekvensene likevel bli store for verdensøkonomien: Børsen i KIna er fortsatt stengt, men i Asia har panikken begynt å spre seg. Og vi er bare kommet til startfasen av virusutbruddet.

Er lei meg for å si det, men dette ser ikke bra ut - hadde man bare reagert mye kraftigere til å begynne med i stedet for å hysje dette ned slik myndighetene i Kina gjorde i desember, hadde situasjonen sett bedre ut der borte; nå kan man bare krysse fingrene for at resten av verden klarer å få kontroll, men når myndighetene i land som Norge eller Sverige er handlingslammet med tanke på karantene og grensekontroll samtidig som man roer dette ned og gir inntrykk av at viruset ikke er farligere enn vanlig influensa, tror jeg løpet er kjørt; om sykdommen ikke kommer direkte til Norge, er sjansen stor for at det svenske helsevesenet - som allerede er i trøbbel - ikke er i stand til å få kontroll på eventuelle smittetilfeller.

Rådene om å komme seg til lege om man begynner å føle seg syk, er håpløse; "vi får vente og se"-holdningen ville ikke ha fungert på Titanic eller i en brann, og heller ikke her; er det virkelig fare på ferde, må man innse at sannheten ikke er noe man bare kan feie under teppet og late som ingenting - er det krise, så er det krise. Dessverre har man ropt "ulv, ulv" flere ganger tidligere (som svineinfluensaen), slik at enkelte bare flirer av dette, og sammenligner folk som tar opplegget seriøst med konspirasjonsteoretikere.

Selv vil jeg ikke la frykten ta overhånd, men jeg liker virkelig ikke nyhetene om hvor fort dette sprer seg, dag for dag.

Anonymkode: 04cd3...556

Takk, endelig noen som ikke kommer med "men influensa dreper mange flere!"

Tiltredes. Og ja, jeg er enig i at "ulv ulv" har gjort at folk nå er kritiske til at dette skulle være alvorlig, men man trenger ikke å dykke veldig dypt for å se at dette er noe helt annet enn svineinfluensa-hysteriet. Dette er det verste viruset vi har sett, mye verre enn det som forårsaket spanskesyken. Det trenger ikke nødvendigvis å gå like ille fordi vi har bedre behandling og denslags nå, men hvis dette kommer ut av kontroll blir det virkelig ille, som man ser i Kina nå. Hele samfunnet har mer eller mindre kollapset, og det vil ikke gå over med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ouf, ikke rart Norge går til h... Så mye konspirasjoner... 

Anonymkode: 63fba...bcf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...