AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #101 Del Skrevet 30. januar 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: "Det er mye høyere risiko for å bli smittet av den årlige sesonginfluensaen, som tar rundt 900 liv i Norge hvert år, for å sette dette i perspektiv" https://www.aftenposten.no/norge/i/b5Bwrk/apotek-toemmes-for-munnbind-i-oslo Det er altså ikke noe spesielt eller verre med Corona viruset i forhold til vanlig influensa, som vi har hvert eneste år her i landet. Anonymkode: a932c...9a9 Det finnes vaksine mot influensa som gjør at mange flere overlever, og ut fra tallene vi har fra Kina er dødeligheten for influensa mye lavere enn for dette Corona-viruset i utgangspunktet. Slik det ser ut nå kan 10 000 døde i Norge være et lavt anslag hvis sykdommen sprer seg her. Vi får håpe at Kina-tallene er svært misvisende. Anonymkode: 602ec...e5e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 30. januar 2020 #102 Del Skrevet 30. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes vaksine mot influensa som gjør at mange flere overlever, og ut fra tallene vi har fra Kina er dødeligheten for influensa mye lavere enn for dette Corona-viruset i utgangspunktet. Slik det ser ut nå kan 10 000 døde i Norge være et lavt anslag hvis sykdommen sprer seg her. Vi får håpe at Kina-tallene er svært misvisende. Anonymkode: 602ec...e5e De er nok svært misvisende ja, men i feil retning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ella morax Skrevet 30. januar 2020 #103 Del Skrevet 30. januar 2020 10 timer siden, likestilling skrev: Beklager å si det, men dette er mye, mye verre enn de fleste her tror. Det er IKKE "svineinfluensa" eller noe lignende tøys. Hele Kina er paralysert. Det er en modifisert versjon av SARS som både er veldig dødelig OG veldig smittsom. Bagatellisering hjelper ingen på sikt... Fra The Lancet i dag: https://marlin-prod.literatumonline.com/pb-assets/Lancet/pdfs/S0140673620302117.pdf Det er riktig nok ikke nødvendigvis helt representativt, men dette er de som var først og som fikk best hjelp. Hvis du blir liggende hjemme med dette hjelper det ikke om du er frisk fra før. I tillegg til alle som dør er det veldig mange som har alvorlig/kritisk tilstand. Når lungene fylles med blod og puss og man får sepsis er det helt krise. Dette er den verste sykdommen vi har sett, og har potensiale til å i alle fall overgå spanskesyken med god margin. Reaksjonen til norske myndigheter er en vits hittil, og strategien med å vente og se og håpe på det beste kommer til å fungere veldig dårlig hvis dette begynner å spre seg. Dere som tror at dette er en ny "svineinfluensa" tar dessverre veldig feil... Hvor tar du alt dette fra? Sikre kilder (ikke youtube!) eller dine egne meninger? Kan du seriøst kutte ut skremselspropagandaen? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ella morax Skrevet 30. januar 2020 #104 Del Skrevet 30. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Gjør som kineserene TS, bruk munnbind ute. Og ja, jeg mener det. Er dette en sykdom kroppen din kanskje ikke tåler, da er det den beste beskyttelsen du har når du må ut. Kineserene har allerede tømt halve Nord-Norge for munnbind, så ut å kjøp. Jeg skjønner du er bekymret. Men passer du på deg selv går dette veldig bra🥰 Anonymkode: 24329...916 Det har liten eller ingen hensikt å bruke munnbind ute blant folk, det er hysteri. Munnbind brukes i situasjoner hvor man er tett på og pleier de som er syke. Uvettig bruk av munnbind kan heller gi flere infeksjoner, ved at man tror man er godt beskyttet og slurver med håndhygiene og tar seg i ansiktet med urene hender. Viktigste tiltak for å unngå smitte (gjelder alle infeksjoner) er håndhygiene, håndhygiene, håndhygiene! Og de som er syke: hostehygiene! Har du dårlig immunforsvar kan du unngå situasjoner med tette folkemengder (konserter o.l) den nærmeste tiden, hvis det gjør at du føler deg tryggere, ts. Nå får vi virkelig en påminnelse om hvor viktig det er med god håndhygiene og andre smitteverntiltak. Men dette gjelder til enhver tid, spesielt i influensa- og norovirussesongen - ikke bare ved utbrudd av nye sykdommer. Influensa tar mange liv hvert eneste år. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #105 Del Skrevet 30. januar 2020 Ikke rart det er mangel på psykologer i landet, når alle bare får panikk for det minste lille pust. Sammenligningen med spanskesyken er i beste fall spekulativ. Det var en influensa som herjet lenge før vaksiner ble oppfunnet. For vanlig friske mennesker holder det med normal håndhygiene og lev et normalt liv. ville vært mer bekymret for vanlig sesonginfluensa. Anonymkode: 23d14...e8d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 30. januar 2020 #106 Del Skrevet 30. januar 2020 9 minutter siden, ella morax skrev: Hvor tar du alt dette fra? Sikre kilder (ikke youtube!) eller dine egne meninger? Kan du seriøst kutte ut skremselspropagandaen? Du får lese selv, eller du kan fortsette å tro at dette er "vanlig influensa". På hvilken måte er dette viruset IKKE verre enn det som forsårsaket spanskesyken, som bare var en variant av H1N1 svineinfluensa? Det smitter lettere, og det er langt mer dødelig i seg selv. Grunnen til at 3% av befolkningen døde av spanskesyken var hovedsaklig veldig dårlige hygieniske forhold og at det var mye mindre man kunne gjøre for hundre år siden. Det var også rett etter første verdenskrig og generelt dårlig timing. Det som er bedre nå, er mulighetene til karantene og behandling, og forståelse og hygiene generelt, men viruset er virkelig ille. https://www.newscientist.com/article/2231453-new-coronavirus-may-be-much-more-contagious-than-initially-thought/ https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0140673620301835 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ella morax Skrevet 30. januar 2020 #107 Del Skrevet 30. januar 2020 1 time siden, likestilling skrev: Jada, man KAN få sepsis av f.eks. urinveisinfeksjon også, men for det første er det bakteriell blodforgiftning, så det kan behandles, og for det andre er det ekstremt sjelden. Det er for øvrig fra forskning på dette, ikke bare funnet på. For å få sepsis av urinveisinfeksjon må man først få det til nyrene og så ikke behandle det. Det er sikkert mye som KAN skje, men sannsynlighet er jo også relevant. Hvor tar du dette fra? Det er slettes ikke uvanlig å få sepsis av UVI. Da helst eldre mennesker. Understreker at de fleste har UVI uten at det blir en alvorlig infeksjon i nyrer og blodbanen (sånn for å ikke skape mer hysteri...) Hvorfor bagatelliserer du andre infeksjoner som influensa og bakteriell sepsis i forhold til corona-viruset? Jeg sier ikke at man ikke skal ta situasjonen på alvor, jeg skjønner bare ikke hensikten. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #108 Del Skrevet 30. januar 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg hører dere sier det, men jeg spør om konkrete tiltak. ts Anonymkode: c822b...187 Nys i albuen din, vask hendene ofte og grundig - særlig når du har vært ute blant folk. Bruk papirlommetørkle og kast det etter bruk, vask deretter hendene. Bruk hånddesinfeksjon om du ikke har mulighet for å vaske hendene. I tillegg ville jeg holdt meg unna kinesiske turister fra Wuhan. Anonymkode: 8112d...338 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ella morax Skrevet 30. januar 2020 #109 Del Skrevet 30. januar 2020 5 minutter siden, likestilling skrev: Du får lese selv, eller du kan fortsette å tro at dette er "vanlig influensa". Jeg er fullstendig klar over at dette ikke er "vanlig influensa" og har heller ikke skrevet det. Det er et coronavirus, influensa er influensavirus. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Energidronning Skrevet 30. januar 2020 #110 Del Skrevet 30. januar 2020 Kina burde bygge den kinesiske muren ferdig: rundt hele landet! ikke bare mot nord som i dag! muren stopper viruset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #111 Del Skrevet 30. januar 2020 Men seriøst... er det ikke litt merkelig at dette viruset kom nå i begynnelsen av nyåret? Når alle tilfeldigivs skulle reise ? Tilfeldig? ... Høres veldig rart ut... Anonymkode: a52f0...c05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #112 Del Skrevet 30. januar 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke rart det er mangel på psykologer i landet, når alle bare får panikk for det minste lille pust. Sammenligningen med spanskesyken er i beste fall spekulativ. Det var en influensa som herjet lenge før vaksiner ble oppfunnet. For vanlig friske mennesker holder det med normal håndhygiene og lev et normalt liv. ville vært mer bekymret for vanlig sesonginfluensa. Anonymkode: 23d14...e8d Men TS skriver jo at hun ikke er et vanlig frisk menneske... Så gjelder det for henne da? Du betrygger jo bare friske mennesker nå.. ikke de som er syke fra før.. Hun skriver hun har dårlig immunforsvar osv. Anonymkode: a52f0...c05 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #113 Del Skrevet 30. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men TS skriver jo at hun ikke er et vanlig frisk menneske... Så gjelder det for henne da? Du betrygger jo bare friske mennesker nå.. ikke de som er syke fra før.. Hun skriver hun har dårlig immunforsvar osv. Anonymkode: a52f0...c05 Det ramlet ut litt fra min siste setning, my bad. Ble jo helt uforståelig når det manglet en halv setning. beklager det. Det jeg mente, Hadde jeg vært TS ville jeg vært mer bekymret for sesonginfluensa. Anonymkode: 23d14...e8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #114 Del Skrevet 30. januar 2020 18 minutter siden, AnonymBruker said: Nys i albuen din Dette er ikke spesielt effektivt for å unngå å spre smitte, selv om det selvsagt er bedre enn å nyse rett ut slik mange gjør. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/pL5xW1/ikke-host-eller-nys-i-armkroken-bjoerg-marit-andersen Anonymkode: 602ec...e5e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #115 Del Skrevet 30. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det jeg mente, Hadde jeg vært TS ville jeg vært mer bekymret for sesonginfluensa. Anonymkode: 23d14...e8d Hvorfor det? Influensa ser ut til å være mye mindre dødelig og man kan få vaksine for det. Anonymkode: 602ec...e5e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HalldirV2 Skrevet 30. januar 2020 #116 Del Skrevet 30. januar 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nedsatt immunforsvar og nå ser jeg dette her. Det er også 3 måneder til forskerne tror de har vaksine klar. https://www.nrk.no/norge/folkehelseinstituttet_-smitten-vil-na-norge-1.14881650 Jeg er kjemperedd for å bli smittet. Jeg vet ikke om jeg tør å dra og handle en gang. Vet at det er mange som tenker at det ikke er noe stress med det viruset, men jeg er så redd og vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg så vær så snill og ikke latterliggjør meg. Hva kan jeg gjøre selv for å beskytte meg bedre? Anonymkode: c822b...187 Slapp av. Din skjebne er ikke å dø av corona-viruset, det har du mitt ord på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #117 Del Skrevet 30. januar 2020 2 minutter siden, HalldirV2 said: Slapp av. Din skjebne er ikke å dø av corona-viruset, det har du mitt ord på. Synd det ikke er verd en dritt i denne sammenhengen. Anonymkode: 602ec...e5e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HalldirV2 Skrevet 30. januar 2020 #118 Del Skrevet 30. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Synd det ikke er verd en dritt i denne sammenhengen. Anonymkode: 602ec...e5e Det er klart. Likefullt brukt som et virkemiddel for å understreke hvor sterkt jeg mener Ts sin bekymring er ubegrunnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #119 Del Skrevet 30. januar 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nedsatt immunforsvar og nå ser jeg dette her. Det er også 3 måneder til forskerne tror de har vaksine klar. https://www.nrk.no/norge/folkehelseinstituttet_-smitten-vil-na-norge-1.14881650 Jeg er kjemperedd for å bli smittet. Jeg vet ikke om jeg tør å dra og handle en gang. Vet at det er mange som tenker at det ikke er noe stress med det viruset, men jeg er så redd og vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg så vær så snill og ikke latterliggjør meg. Hva kan jeg gjøre selv for å beskytte meg bedre? Anonymkode: c822b...187 Det er mange ÅR til noen har en vaksine klar. Og vesentlig mer sannsynlig at du dør av noe annet enn dette. Med nedsatt immunforsvar vil jeg tro du kan dette med normalt god hygiene. Men i fall du ikke har kontroll: kle av deg ute-klær umiddelbart etter å ha kommet hjem (og vask selvsagt hendene). Da hindrer du smitte i å entre hjemmet. Samme regel bør for øvrig alle med barn innføre: hjemme-klær og håndvask er en smittebegrenser av dimensjoner. Ta ikke i dørhåndtak eller andre håndtak når du er ute. Må du ta i noe - bruk knoken, foten eller albuen. MÅ du ta i et håndtak - frem med antibact. Ta deg aldri i ansiktet utover når du skal vaske det og spis selvsagt aldri uten å ha vasket hendene. Er du en som hoster - bruk lommetørkle. Og sånn som generell regel: å være redd for noe er helt poengløst. Enten dør du av viruset eller så dør du ikke. Redsel påvirker absolutt ikke utfallet. Så lær deg å nekte deg selv "privilegiet" å være redd. Eller velg å være redd og ha nedsatt livskvalitet helt uten hensikt. Anonymkode: 58d98...88d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Von Erich Skrevet 30. januar 2020 #120 Del Skrevet 30. januar 2020 1 time siden, likestilling skrev: Hvordan får du dette til å gi mening i det hele tatt? Jeg har en billig bro å selge deg. 1) Det er mye høyere risiko for å bli smittet av corona dersom det kommer hit. Selvfølgelig er det større risiko for å bli smittet av influensa, hvis de klarer å ha full kontroll på utbruddet, men wuhan-viruset er veldig mye mer smittsomt. Vanlig influensa har typisk R0 på ~1.2-1.4 mens Corona er estimert til 3-5. Så hva er det som skal gjøre det mindre sannsynlig at man blir smittet av influensa? Det må da være at det er såpass EKSTREMT mye mer alvorlig og dødelig at FHI tror de skal klare å holde det under kontroll. De har kanskje rett der, men om dette først får spre seg er det helt krise, og folk smitter i et par uker før de får noen symptomer. Vanlig influensa har en dødelighet på noen hundredels promille, og det er for de som har alvorlig dårlig helse fra før. Dette er SARS, og hittil er det flere som har dødd en som har blitt friske av dette. Jada, man KAN få sepsis av f.eks. urinveisinfeksjon også, men for det første er det bakteriell blodforgiftning, så det kan behandles, og for det andre er det ekstremt sjelden. Det er for øvrig fra forskning på dette, ikke bare funnet på. For å få sepsis av urinveisinfeksjon må man først få det til nyrene og så ikke behandle det. Det er sikkert mye som KAN skje, men sannsynlighet er jo også relevant. Jeg skjønner ikke hvorfor du skriver dette i en tråd til noen som er redd? Er det godt å skremme andre? Dette er ikke SARS virus. SARS er farligere. Ja det er dødelig virus, men det er vanlig influensa også. De har sagt det er flest eldre og de som er syke fra før som dør. Sånn er det med vanlig influensa også. Hvor farlig det er får forskere og helsepersonell fortelle. Vi må stole mer på de. Ikke en vanlig person som har bruker på et forum som får info fra andre nettsider. Det er mye rart på nett. Om det er sant eller ikke er ikke godt å si. De jobber med vaksine og håper de får den ferdig før det sprer seg i Norge. Da må folk ta den og ikke være vaksinemotstandere. Sånn som med vanlig influensa. Alt for få som tar vaksine. Selv om du er frisk og tåler mye så bør vi ta vaksine for å unngå å smitte andre som er syke og svake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå