Gå til innhold

1-1.5 meter utenfor vindu i borettslag, er det min eiendom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i borettslag i første etasje. Jeg har ikke terasse men flere naboer har, også de ved siden av. De terassene er 1.4 til 1.5 meter ut fra veggen. Jeg fikk beskjed når jeg kjøpte leiligheten at det skulle være lov å bygge terasse hos meg. Mitt spørsmål er, regnes 1-1.5 meter ut fra min vegg med vinduer som min eiendom? Jeg skal sette opp overvåkning og tenkte å ha kamera inne, filmene ned og ut, og sånn at den overvåker til 1 til 1.5 meter ut fra veggen min med vinduer, og ikke noe annet! Jeg mener dette går under privat formål og privat eiendom. Skal også overvåke inne i leiligheten, i stua og i gangen så jeg kan dokumentere eventuelle hendelser og ikke havne i en "du sa, de sa, de gjorde, du gjorde" episode igjen, uten bevis! Virkelig å merke seg at dette er for sikkerhet for helse og liv, for å motvirke kriminalitet og stalking, og for å kunne dokumenter hendelser. Det vil ikke være mikrofon ute og vil ikke overvåke fellesområder, vei eller naboer. Jeg er bare intressert i hva som skjer 1-1.5 meter utenfor mine vinduer. Noen som har noe konkrete lover på dette at dette er privat eiendom til privat bruk? Ingen har noe å gjøre 1-1.5 meter utenfor mitt vindu. Det e ca 7-9 meter til veien i gata. Jeg har også informert om at hvem som helst kan spørre meg når som helst om hva kamera filmer og jeg vil vise de på tlf min hva kameraet ser uten problem om de ønsker! (hvis de lurer på om noe av veien eller fellesområdet filmes mener jeg de har rett på å se at det ikke skjer! Er fellesområder mellom vinduene mine og veien, men som sagt, naboen har terasse 1.5 meter ut fra veggen min og jeg har rett på å bygge terasse ut dit, 1 nabo med totalt lik leilighet som min har terrasse etter borettslagets krav, og en annen med totalt lik leilighet har store høye busker utenfor sitt vindu! og jeg mener ingen har noe å gjøre utenfor mine vinduer! Og at dette er privat filming og følger ikke personvernsopplysningsloven! Har du noen konkrete lover som omhandler dette? Takk på forhånd! 

Anonymkode: aa7e3...340

Skrevet

Det var da voldsomt til mas?

Spør styret. Men legg frem saken enkelt: "er 1,5meter bortenfor vinduet min private eiendom?"

Hvis ja tror jeg du har rett til å overvåke. Men igjen, spør styret.

Anonymkode: b90ad...500

• Liker 1
Skrevet

Borettslag opererer ulikt med hva som er felleseie og hva som er privat eie. Her jeg bor nå er «alt» fellesområde, men man får lov til å sette opp terasse om det er OK for omliggende naboer. En annen plass jeg har bodt var gresset utenfor min bolig privat eiendom. Så her må du lese vedtektene i borettslaget for å finne ut om det er privat eller felleseie.

Anonymkode: fd063...545

• Liker 1
Skrevet

Det som er utenfor leiligheten din er fellesareale. Du eier ingen ting når du har en borettslagsleilighet, du har en borett. Du har kjøpt en rett til å bo i leiligheten din, men det er borettslaget som eier huset.

Anonymkode: 4dc7b...83e

• Liker 7
Skrevet

Du eier ikke noen eiendom når du har kjøpt en borettslageiendom, som en over her sier. Du har kjøpt en borett og hele tomta er felles. Jeg mener derfor at du ikke har rett til å sette opp kameraovervåkning utenfor vinduet ditt, da dette er felleseiendom. At naboene har bygget terrasse gjør det ikke til deres tomt, så det argumentet holder ikke vann. 

Du får forhøre deg med borettslaget hva de sier, men jeg kan ikke tenke meg at de går med på kameraovervåkning av en privatperson på et fellesområde. 

Husk at all kameraovervåkning skal merkes med skilt!

Anonymkode: 899b6...3c6

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du eier ikke noen eiendom når du har kjøpt en borettslageiendom, som en over her sier. Du har kjøpt en borett og hele tomta er felles. Jeg mener derfor at du ikke har rett til å sette opp kameraovervåkning utenfor vinduet ditt, da dette er felleseiendom. At naboene har bygget terrasse gjør det ikke til deres tomt, så det argumentet holder ikke vann. 

Du får forhøre deg med borettslaget hva de sier, men jeg kan ikke tenke meg at de går med på kameraovervåkning av en privatperson på et fellesområde. 

Anonymkode: 

Hvis du ikke gidder å LESE hva som står.. ikke kommenter.. går ikke under personopplysningsloven og dermed er det ikke krav om merking. Men skal merke Uansett! Ikke svar videre om du ikke vet hva du prater om! 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 899b6...3c6

Hva mener du? Privat person? Hvem person skal være forran ruta mi Uansett? Er da ikke normalt å være forran ruta til folk når det er mange meter til veien.. det argumentet holder ikke vann... og dessuten går det over personsopplysningsloven når det handler om helse og liv! Noe det gjør! Ikke kommenter videre om du ikke har noe grunnlag for dine utsagn! Altså lover og paragrafer! Takk! 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke gidder å LESE hva som står.. ikke kommenter.. går ikke under personopplysningsloven og dermed er det ikke krav om merking. Men skal merke Uansett! Ikke svar videre om du ikke vet hva du prater om! 

Du har uansett ikke lov til å montere kamera.

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Privat person? Hvem person skal være forran ruta mi Uansett? Er da ikke normalt å være forran ruta til folk når det er mange meter til veien.. det argumentet holder ikke vann... og dessuten går det over personsopplysningsloven når det handler om helse og liv! Noe det gjør! Ikke kommenter videre om du ikke har noe grunnlag for dine utsagn! Altså lover og paragrafer! Takk! 

det er som de over her sier, det er ikke din private eiendom , derfor har du ikke lov å sette opp kamere. Uansett om du mener folk ikke skal under vinduet ditt. Det er din mening, men alle områdene utenfor er fellesområder, det er ikke det samme som at du ikke får sette opp terrasse om du søker om dette. Men kamera og filming skal uansett merkes. Men det er ikke og vil aldri bli ditt private område uansett hva du måtte mene. Om det er så vanskelg for deg så får du flytte, enten i eget hus, eller i blokk hvor det ikke er innsyn fra andre enn Ufo og lignende 

Anonymkode: be6e1...09c

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

det er som de over her sier, det er ikke din private eiendom , derfor har du ikke lov å sette opp kamere. Uansett om du mener folk ikke skal under vinduet ditt. Det er din mening, men alle områdene utenfor er fellesområder, det er ikke det samme som at du ikke får sette opp terrasse om du søker om dette. Men kamera og filming skal uansett merkes. Men det er ikke og vil aldri bli ditt private område uansett hva du måtte mene. Om det er så vanskelg for deg så får du flytte, enten i eget hus, eller i blokk hvor det ikke er innsyn fra andre enn Ufo og lignende 

https://no.wikipedia.org/wiki/Borettslag

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som er utenfor leiligheten din er fellesareale. Du eier ingen ting når du har en borettslagsleilighet, du har en borett. Du har kjøpt en rett til å bo i leiligheten din, men det er borettslaget som eier huset.

Dette.

Alt utenfor vinduene dine er fellesareal hvis du bor i borettslag. Hvis du vil ha kamera som filmer, må du spørre styret om lov ved å dokumentere og forklare behovet. Egentlig du må spørre styret og eventuelt søke for godkjenning om alt du skal gjøre, også bygge terrasse. Du kan argumentere med at naboleilighetene har terrasse når du søker om det, men det er fortsatt fellesareal.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville satt opp kameraet inne, slik du skriver, og filmet ut utenfor vinduet mitt. Men passet på at ingen ser kameraet utenfra da (det gjør de vel neppe?). Alternativt må du søke styret, men det blir et styr, tenker jeg, og ikke vil de vel tillate det heller.

Anonymkode: 91ce3...bc4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...