Gå til innhold

Forstoppet baby etter rotavirusvaksine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt ble forstoppet etter rotavirusvaksine. Jeg fullammer, men babyen ble allikevel forstoppet etter 2. runde med rotavirus. Det er nå snart 3 uker siden siste bæsjebleie. Jeg har prøvd maltekstrakt blandet i mme, men barnet vil ikke drikke nok av dette for å få effekt. Det er nok uvant med mme. Jeg blandet ut maltekstrakt i vann (råd fra helsestasjon) og har gitt lactulose. De siste dagene har jeg gitt hjemmelaget sviskesaft. Babyen er 4 mnd og har egentlig ikke startet skikkelig med fast føde/smaksprøver. Jeg har vært i kontakt med en barnelege som ikke var særlig bekymret så lenge barnet ikke var voldsomt plaget. Hun anbefalte ikke klyster. Jeg opplever at babyen er plaget, men har ikke sterke smerter. Hun trykker og presser store deler av dagen og natten uten suksess. Noen med liknende erfaring? Hvor lang tid tok det før det ble bedre? 

Anonymkode: 44753...40b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt barn kunne gå lenge uten bæsjebleier innimellom i den alderen. Var ikke plaget, i alle fall ikke i form av gråt. Forstod det slik at med mm så er det ikke farlig. Men siden du har begynt med mme og annen føde er det kanskje litt annerledes. Betryggende ord fra barnelegen i alle fall. 

Når begynte du med mme? Siden det kan gjøre baby veldig forstoppet. Samtidig som du begynner å innføre fast føde, som også kan bli trøbbel. Malt har aldri fungert her, og det kan også gi motsatt effekt. 

Aprikosmos har vært beste avføringsmiddelet i min erfaring forresten ift. Fast føde. 

Anonymkode: 60a72...7c2

Skrevet

Takk for svar. Jeg fullammet før forstoppelsen, men fordi hun skulle få i seg maltekstrakt sa de på helsestasjonen at jeg kunne blande ut i mme. Men i praksis fungerte ikke det da baby nektet å drikke det. Hun hadde ingen problemer før vaksinen, med 2-3 bæsjebleier hver dag. Etter vaksinen har det vært full stopp. Jeg har heller ikke innført fast føde før forstoppelsen. Barnelegen mente jeg burde prøve sviskesaft eller mos. Hun har kun fått en liten smak på fingertuppen. Hun har fått sviskesaft i transprøyte mens jeg ammet. 

• 4 år senere...
Skrevet

Samme her - begge gangene etter rotavirusvaksine så ble det forstoppelse :(

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei

vi har også opplevd forstoppelse etter 3mnd vaksine. hvordan gikk det videre for dere som har opplevd dette? @Sarafin

Skrevet

Avføringen stoppet helt opp etter 2. dose rotavirusvaksine. Det gikk 7 uker uten avføring. Alle var såå avslappet, «ikke farlig når du fullammer». Til slutt ga jeg sviskemos og endte med å styre lenge med det. Det hjalp, men det var krevende og ble liksom aldri helt bra. Tilslutt fikk vi resept på movikol av en barnelege. Fikk også refluks som en konsekvens av forstoppelsen. Etter å ha brukt movikol ble det bedre. Barnet mitt gikk på det lenge, og bruker det periodevis fortsatt. Det er helt ufarlig. Usikker på om så små barn kan bruke det, men hør med en barnelege/fastlege. 

Skrevet

Ja, jeg har litt samme erfaring om det kan sammenlignes vet jeg ikke. 

Fikk en helt utrøstlig baby etter første rotavirus vaksine, sluttet og sove på natten og bæsjebleiene ble enda sjeldnere. Vi valgte å ikke ta dose nummer 2. Ved 4 mnd alder ble det opp i 19 dager uten bæsjebleie. Og vi ble anbefalt klyster, så det ble brukt da. Ungen skrek av smerter. Avføringen var aldri hard, bare magen som ikke fungerte. 

Uansett så fant vi ut at hun ikke tålte melkeprotein, så skal ikke legge skylda på rotavirus vaksinen. Men jeg må nå bare få sakt at jeg tror ikke den hjalp på situasjonen. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg kan legge til at mitt barn også har melkeproteinallergi. På tidspunktet da rotavirusvaksinen ble satt var melk allerede fjernet fra kosten. Jeg tror nok at mitt barns tarmer var litt ekstra følsomme på grunn av store smerter på grunn av melk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...