AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #1 Skrevet 29. januar 2020 Ja... ? Hva tenker du om det? Stemmer det egentlig at folk flest er gode? Hvorfor finnes det da så mye kriminalitet, og hvorfor trenger man da å følge råd som ''ikke sitt på med fremmede'' osv. Hvis ondskap er så sjeldent... Anonymkode: d1bb1...381
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #2 Skrevet 29. januar 2020 De fleste mennesker er både gode og onde men med varierende impulskontroll og måter å håndtere de sidene på. Anonymkode: d32d4...b28 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #3 Skrevet 29. januar 2020 Tror de aller fleste blir født gode og snille. Så blir de formet etterhvert som de vokser til. De som vokser opp på steder hvor ingen burde bli født, lærer seg at eneste måten å overleve på, er å være tøffere enn alle andre. Sånt blir man ikke snill og god av. De slåss for å overleve. Så har du de som vokser opp og aldri blir sett, de lager kanskje masse kødd for å få oppmerksomhet. Det som er mest trist, er de som vokser opp med en sølvskje i munnen og ikke evner å være gode, disse er de verste. Anonymkode: 609f7...52c 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #4 Skrevet 29. januar 2020 Jeg tror alle er gode innerst inne, men oppveksten former hver enkelt av oss. Anonymkode: 0c70f...745
Rogadame Skrevet 29. januar 2020 #5 Skrevet 29. januar 2020 Svaret på det er kompleks men enkel: Kultur, arv og miljø. En kombinasjon av disse avgjør om man tar bra eller dårlige valg. Enkelte er også født med genetisk avvik som psykopater .
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #6 Skrevet 29. januar 2020 Jeg tror alle mennesker har både gode og onde sider, men det varierer veldig hvor bra vi håndterer de onde sidene våre. Anonymkode: 1da9a...131
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #7 Skrevet 29. januar 2020 Ja, det tror jeg. Kjenner ingen jeg vil beskrive som onde. Anonymkode: ef286...7a8 1
Gjest Familytree Skrevet 3. februar 2020 #8 Skrevet 3. februar 2020 (endret) Ja og nei. La oss se. 1. Vi kan lage en statistisk tabell som viser hvor mange som gjør gode ting og hvor mange som gjør dårlige ting. Denne tabellen vil alltid vise forskjellige tall, men over tid kan vi bestemme et gjennomsnitt. Tenk på deg selv som julenissen. 2. Vi kan tenke på hver person som en uskyldig hjort uten en "negativ ladning" som opptrer med en ren intensjon og renner gjennom skogen. Men natur og andre hendelser ødelegger oss, da noen opprettholder sin uskyld mens andre demoniseres 3. Eller det sosiologiske alternativet, vi er alle dårlige vesener og samfunnet som en regulerende enhet administrerer de primære og nødvendige verdiene for å være et sivilisert emne innenfor lovens marginer. Det første samfunnet er familien. Dette reguleres av staten, samfunnet 'potissimum', og danner et respektfullt, patriotisk og revolusjonerende menneske. 4. En veldig personlig teori jeg har om mennesket, ved fødselen vi er en sponge som tar opp informasjon, men i oss er det en historisk belastning. En essens som tvinger oss til å vite ting uten å se dem, eller som gir oss initiativ til å gjøre ting som vi ikke tror vi ville gjort. Som sex, starte en familie, finn et hjem eller kjempe mot dyr. Disse handlingene er vanlige hos alle dyr, mange mennesker kaller det overlevelsesinstinktet. For meg er dette semi-bevisste fakta. Så personligheten vår bestemmes av hva vi lærer ubevisst fra barndommen, av hva vi lærer bevisst siden vi er voksne. I tillegg til vår historiske belastning. Det er ikke noe godt og ondt, men det som er lært og det som er assimilert (men dette er mer matematisk og pedagogisk teorien som jeg har). Endret 3. februar 2020 av Familytree
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #9 Skrevet 3. februar 2020 De fleste mennesker er jo gode. Og jeg tror det er ingen som bare er slemme. Alle er gode mot noen. På samme måte som om at ingen mennesker bare er gode mennesker. Alle mennesker gjør handlinger som ikke er like gode. Jeg for eksempel kan baksnakke folk, jeg kan slenge drit om det er noe jeg irriterer meg over en person. Ellers kan jeg tulle mye, har særdeles høy selvironi og kan på samme måte tulle med andre. Og folk kan ta seg nær av det, ikke alle innser at det er tull eller syns det er noe å tulle med. Jeg kan også kjøre i høy fart, og innimellom gir jeg ikke den oppmerksomheten barnet mitt fortjener fordi jeg er så sliten. For noen er kanskje ikke dette så ille, mens for andre er disse handlingene grusomme og krenkende. Hva som er et godt menneske kommer jo an på kultur og miljø. Vi har forskjellige preferanser på det. Jeg kan mene at en person gjør grusomme handlinger, mens personen selv mener at det er gode handlinger ut i fra egen kultur og miljø. Anonymkode: faee7...fce
Conal Skrevet 7. februar 2020 #10 Skrevet 7. februar 2020 Ondskap er ganske enkelt en dom ego-sinnet gjør fordi det ønsker å overleve. Alt som truer overlevelsen din vil du kalle "ondskap". Det er så enkelt. Tenk gjennom dette grundig. Godt og ondt kan bli overgått til Gud med en kapital G. Det gode og onde er egentlig ikke like eller motsatt. Når man våkner opp så blir man bevist på at i virkeligheten er det ikke noe ondt, bare godhet.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #11 Skrevet 7. februar 2020 Tror at ikke alle, men veldig mange er gode. Men.. når det kommer til kriminalitet, er de ikke nødvendigvis onde eller innerst inne dårlige mennesker. De kan ha hatt ett dårlig utgangspunkt. Fattigdom, dårlig barndom og traumer, noe som begge dele kan føre til rus eller kriminalitet. Mange er så langt nede og uten noe at de ikke ser andre muligheter enn de dårlige valgene. usikkerhet kan også få folk til å virke veldig onde! Sjalusi også, som ikke nødvendigvis kommer av seg selv, om den ene parten bryter ned den andre. Og man kan bli drevet til å gjøre/si noe. Jeg mener at ofte er det en grunn til at folk tar dumme valg. Mange har bare ett dårligere utgangspunkt i livet, og man takler ting forskjellig Anonymkode: dfc37...a19
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #12 Skrevet 7. februar 2020 Nei, alle mennesker er ikke gode. Kan love dere at alle mennesker ikke er gode, det kryr av mennesker uten menneskelige egenskaper, les: personlighetsforstyrrelser. De kommer i alle fomer in "sheeps clothing." Det er derfor vi har røde flagg. Anonymkode: 138eb...31f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå