Gå til innhold

Du som ikke tror på en himmel, forklare døden til barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du som ikke tror på en himmel eller at vi kommer til et vakrere sted etter døden, hvordan forklarer du da døden til barn? Bare at man graves ned og blir til jord? Høres brutalt ut i mine ører.. 

Anonymkode: c3e20...a32

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man dør er livet over og kroppen går tilbake til planeten slik at andre ting kan gro. 

• Liker 25
Skrevet

...mer brutalt enn den bibelske fortellingen med dom og evig pine hvis man ikke har oppført seg?

Anonymkode: cacd8...a9e

• Liker 35
Skrevet

At alt som var slutter. Kroppen er ikke lenger osv.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har fortalt hvordan mennesker tror på ulike alternativer. Jeg tror på reinkarnasjon, mens min sønn tror man blir til jord og at det er slutten. Han var vel ca 5 da vi snakket om det.

Anonymkode: 30422...f79

• Liker 8
Skrevet

Forklarer at kroppen blir begravd i jorda og blir til jord igjen. Er man død, så er man død. Jeg lyger ikke til barna mine om at himmelen finnes, men sier også at om de ønsker å tro på det så er det ingen ting galt med det. 

• Liker 3
Gjest Dævendøtte
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du som ikke tror på en himmel eller at vi kommer til et vakrere sted etter døden, hvordan forklarer du da døden til barn? Bare at man graves ned og blir til jord? Høres brutalt ut i mine ører.. 

Eller at man blir brent opp ;) Ikke alle blir begravet. 

Skrevet

Jeg er fan av å være så ærlig som mulig. Selv er jeg ikke religiøs, men jeg vet jo ikke om det skjer noe med sjelen etter døden, eller om den bare blir borte. Jeg forklarer hva som skjer med kroppen, at hjertet slutter å slå, at lungene slutter å puste, og at hjernen slutter å tenke. At det som er igjen av kroppen er tomt, og at sjelen ikke er i kroppen lenger. Så sier jeg at det ikke er noen som vet hva som skjer med sjelen, noen tror den blir helt borte, noen tror den lever videre et annet sted, f.eks. i himmelen, og noen tror den blir født på nytt i en annen kropp. Så kan jeg under meg sammen med barnet, samtidig som jeg er tydelig på at barnet kan tro akuratt hva det vil.

Anonymkode: fbc63...cb7

• Liker 19
Skrevet

Jeg er ærlig om at ingen vet det sikkert. At folk tror forskjellige ting, og forteller litt om hva folk tror på. At mamma og pappa tror at man blir til jord, og at det ikke er vondt på noen måte, men er på samme måte som før man ble født. Og at barnet kan bestemme selv hva det ønsker å tro på. 

Det er bare fint å undre seg sammen.

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er ærlig om at ingen vet det sikkert. At folk tror forskjellige ting, og forteller litt om hva folk tror på. At mamma og pappa tror at man blir til jord, og at det ikke er vondt på noen måte, men er på samme måte som før man ble født. Og at barnet kan bestemme selv hva det ønsker å tro på. 

Det er bare fint å undre seg sammen.

Enig. Jeg forklarer litt hva folk tror på, hva jeg selv tror, og så drodler vi sammen og barnet selv kommer fram til hva han eller hun tror selv. Og så sier jeg at det er lov å endre mening og tro etter hvert. Synes det er feil å dytte sine holdninger over på barnet, enten om man tror man bare blir jord, eller om man kommer til himmelen. Er barnet stort nok til å lure, så er det gammelt nok til å velge hva det tror selv. 

Anonymkode: 1ae2c...c6c

• Liker 2
Gjest Geirfuglen
Skrevet

Vi har sagt at oldefar er død og at han hviler for alltid fordi han var blitt så gammel. Eller da hunden til besteforeldrene døde sa vi at den ble veldig syk og døde, og hviler for alltid. Så «hviler for alltid pga (sett inn årsak) har funket å si her. Når han har stilt oppfølgingsspørsmål har vi sagt at det var fordi kroppen ble så gammel og syk at den ikke orket mer. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...mer brutalt enn den bibelske fortellingen med dom og evig pine hvis man ikke har oppført seg?

Den bibelske fortellingen?

Dette står iallfall i Forkynneren 9:5, 6 om døden: For de levende vet at de skal dø, men de døde vet slett ingen ting ... Deres kjærlighet, deres hat og deres misunnelse er allerede forsvunnet ...

Er vel vanskelig å oppleve pine hvis man ikke føler eller vet noen ting?

Jeg vet at det finnes en forestilling om en himmel/et helvete. Ikke alle kristne deler den.

Ta det gjerne på PM hvis du vil argumentere videre om evig dom og pine (jeg avsporer tråden nok som det er med å imøtegå oppfatningen din, men vanskelig å sende PM til en AB :lillesky:

• Liker 3
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror på himmelen, og jeg har aldri forstått hvordan noen klarer å komme over en sorg om de ikke tror de skal se den avdøde igjen. Det er sånn jeg har forsont meg, med at jeg skal se dem igjen. Hvordan klarer noen å forsone seg med at det var slutten..? 

Det er heller ikke gjerninger som får mennesker til himmelen, men tro ❤️

• Liker 6
Gjest Alterego666
Skrevet

Man slutter og puste og blir begravet.

Alt annet er løgn og fantasier.

Skrevet
1 time siden, Gorilla skrev:

Jeg tror på himmelen, og jeg har aldri forstått hvordan noen klarer å komme over en sorg om de ikke tror de skal se den avdøde igjen. Det er sånn jeg har forsont meg, med at jeg skal se dem igjen. Hvordan klarer noen å forsone seg med at det var slutten..? 

Det er heller ikke gjerninger som får mennesker til himmelen, men tro ❤️

Noen av oss har opplevd så vonde ting her på jorden at det er vanskelig å forstå at Gud finnes. For min del har jeg også opplevd større sorg enn døden. 

Anonymkode: 62e87...bce

• Liker 1
Skrevet

Vi slutter å eksistere. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror at Gud finnes, men siden ingen kan vite sikkert, forteller jeg også hva andre tror. (Jeg har også opplevd større sorg enn døden, men tror at det er menneskers frie vilje som ødelegger mye for oss.) Jeg mener det er viktig å være åpen om at Gud verken kan bevises eller motbevises. 

Anonymkode: ce765...da4

Skrevet

I den originale Ariel-historien blir Ariel til bobler i vannet. Synes det er en fin inngangsport til å forklare døden, og at vi alle går tilbake igjen til naturens kretsløp. 

Anonymkode: 627f1...c3a

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har snakket om det? Nå snakker jeg kun om hva som skjer etter døden. Kan være andre ting enn religion som styrer troa på det 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da blir man etterhvert mark-mat!                 

Anonymkode: c0a9d...05f

Ja, for DET skremmer ikke unger? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...