Gå til innhold

Line fikser maten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beskrivelsen av serien: Line Elvsåshagen undersøker hvordan det vi spiser skader kloden og dyra våre. Finner vi nye løsninger før det er for sent?

Synes det er viktig å belyse, applauderer NRK! Så nettopp (litt motvillig) episoden om kjøtt. Kjenner jeg blir sint og frustrert over hvordan dyr bare blir sett på som en handelsvare og ikke egne individer. Det er selvsagt slik det må være for å få kjøtt, men da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor folk vil ha det.. Spiser selv ikke dyreprodukter, og kom meg så vidt gjennom episoden fordi jeg kjenner så veldig på at disse dyrene ble fratatt muligheten til å leve. Hele prosessen med avl er også så innmari kunstig, samme greie for å få melk osv..

Gleder meg til å se neste episode om grønnsaker - da kommer jeg nok til å kjenne på at en del av mine egne matvaner nok ikke er så bærekraftig heller! Veggis eller ikke - alle har forbedringspotensiale et eller annet sted. Tror det er viktig å ta innover oss, og gjøre det vi kan for både planeten og dyra! Alle kan bidra. ❤️ 

Anonymkode: 161ab...f9f

• Liker 3
Skrevet

Så alle episodene i går, likte serien kjempe godt. 😃

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg sett et par episoder til, synes alt er veldig balansert presentert. Har sett at mange i NRK sitt kommentarfelt på facebook (som lenker til serien) lar seg provosere av at det i det hele tatt lages serie om dette.. Ingen vil ut av sin egen komfort kan det synes (selv om jeg håper det er mer balanserte holdninger enn det som kommer fram i et kommentarfelt)..

Kom da til å tenke på Arnulf Øverland som sa"Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv".  Vi burde huske på dette - også for dem som kommer etter oss. 

• Liker 1
Skrevet

Elsker at veganisme og miljøforkjempelse blir bare mer og mer pratet om❤️

Anonymkode: f6a25...041

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Elsker at veganisme og miljøforkjempelse blir bare mer og mer pratet om❤️

Anonymkode: f6a25...041

Enig der 😄 Og synes egentlig det er fint at en som ikke selv er "perfekt" mtp miljø er programleder og tar et dypdykk. Mye større målgruppe da. Hun har mange fine refleksjoner og er god på intervjuene.

• Liker 1
Skrevet

Ble overrasket over at det er vanlig å ta på okser seksuelt. Dette er jo bestialsk, selv om det er lovfestet rett til det. Det blir ikke mindre seksuelt overgrep bare fordi man skal ha sæden til et formål. Oksen vet ikke forskjell på et kåt menneske som liker ta på det, og et som vil ha sæden dens. Syntes det var urovekkende å se på. 

Var også overrasket over at vi ikke fikk se slaktingen. Bare jeg som sitter igjen med et inntrykk av at den slaktinga ikke kan gå fint for seg når de ikke tørr vise? Det snakkes hele tiden om at nordmenn må huske og lære hvor maten kommer fra, men samtidig er det ingen som ønsker vise oss hvordan vi bolter og kapper hodet av disse dyra. Det er nærmest som om de tenker at det er en grusom greie folk kommer til å reagere negativt på. Jeg lurer litt på hva dette betyr. Betyr det at mennesker har utviklet seg intellektuelt til det stadium at det ikke er like enkelt å si at det er helt ok drepe flere hundre okser om dagen, samtidig som vi ser hvordan det gjøres lenger? Kanskje mennesker har innsett at å drepe dyr ikke er en så enkel og konsekvensfri handling lenger? 

Reagerte på hvordan dyrlgen sa at "kua tenker ikke noe særlig" mens hun hadde hånda inni der. Jeg måtte ta med hunden min på en lignende undersøkelse og jeg kan garantere den reagerte og det var veldig ekkelt for den. Kuer har en sosial hjerne de også, er ganske sikker på at det er ekkelt for kua, både "psykisk" og fysisk. 

Okser som lever 1-2 år, ofte innendørs på hardt betonggulv bare for å drepes. Sørgelig. 

Sitter igjen med et inntrykk av at vi ikke lengre kan forsvare vår behandling av dyr, egentlig. Det finnes grenser for hvor mye vi har lov å utsette andre levende vesener for lidelse, og her tråkker vi over grenser. 

Anonymkode: e3cd2...f76

• Liker 9
Skrevet

En ting til. Å avle på kuer som raper mindre, vil ikke dette ha negativ påvikrning på deres helse? Raping og fising har en funksjon i både kuekropper og menneskekroppen. Hadde ikke mennesker gjort dette hadde vi vært oppblåst hele tiden? Vil ikke dette gi kuer som potensielt er mye oppblåst og har magesmerter eller andre problemer? Kan man innbille seg at man bare reduserer en viktig funksjon i kroppen uten at det skal skape negative konsekvenser? Det verste er at man kanskje ikke en gang merker at kuene har kroniske magesmerter...

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitter igjen med et inntrykk av at vi ikke lengre kan forsvare vår behandling av dyr, egentlig. Det finnes grenser for hvor mye vi har lov å utsette andre levende vesener for lidelse, og her tråkker vi over grenser. 

Helt enig. Samme prosedyrer gjelder jo for melk.. Men da drepes ofte babyen ganske snart etter fødsel dersom det er en hann-kalv, ettersom den ikke kan produsere melk. Mødrene blir urolige og "gråter" etter barna sine, men etter å ha vært gjennom samme prosess flere ganger slutter de. Tipper de blir apatiske til alt. De vet at de ikke får lov til å vise omsorg for sine barn, gi dem melken sin osv.. 

Skjønner rett og slett ikke at det går an å forsvare det. Jeg gråt da oksene skulle fraktes inn i bilen; de er bare som produkter, ikke levende vesner... Jeg tenker at dersom man mener alt dette foregår så humant, så måtte man ha vært ok med å sende hunden sin gjennom det samme når den en gang skal avlives. Hvis man hadde hatt samvittighetskvaler med det, bør man nesten gå en runde med seg selv.. Og ikke minst bør industrien også selv kritiseres.

• Liker 4
Skrevet

Ja dette med bestialsk er ganske interessant egentlig. Det er jo ikke lov å seksuelt misbruke dyr, men det er tydeligvis lov så lenge du ikke blir kåt selv? Eller? Hvem skal håndheve den loven da? 

Jeg eter kjøtt jeg også så jeg skal ikke rope høyest, men jeg syns ikke dette med inseminering er så innafor. Om så, så i allefall la oksen treffe en "fleshlight" på den falske oksen ellernoe? Men er jo likevel noen kuer som må gjennomgå.

Syns også det er så grusomt at kuene roper etter kalvene, og sørger. Jeg ville aldri stjelt unger til ville dyr eller kjæledyr.

...

Anonymkode: 8c073...9de

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...