Gå til innhold

Kan arbeidsgiver nekte meg ekstrajobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Kan min hovedarbeidsgiver nekte meg å ha en ekstrajobb ved siden av vanlig jobb? Jeg har fast stilling med faste arbeidstider. Jeg har ekstrajobber i en helt annen bransje en min hovedjobb.

Anonymkode: 06319...449

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge jobbene ikke går ut over hverandre burde det ikke ha noe å si... 

• Liker 3
Skrevet

Kommer Ann på hva jobbene er. Kan f.eks ikke jobbe som politi på Ukedagene og vekter i helgen likksom.

Anonymkode: 6a558...717

• Liker 3
Skrevet

Det kommer helt an på hva kontrakten din sier. Min sier at jeg må avklare med arbeidsgiver før jeg eventuelt pådrar meg en ekstra jobb

Anonymkode: b54d1...0f6

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Kan min hovedarbeidsgiver nekte meg å ha en ekstrajobb ved siden av vanlig jobb? Jeg har fast stilling med faste arbeidstider. Jeg har ekstrajobber i en helt annen bransje en min hovedjobb.

Anonymkode: 06319...449

Med de opplysningene du gir her så er svaret ja.

Skrevet

Sjekk arbeidskontrakten din. Som regel står det noe om det der hvis du ikke har lov. Ekstrajobb skal i tilfelle påvirke din utførelse av hovedjobb negativt. F.eks om du jobber turnus og ønsker å jobbe ekstra i friperioder, og dermed blir så sliten at det går utover hovedjobben.

Anonymkode: 81419...562

Skrevet

Ikke for å være en slik person, men har du prøvd å google dette? Du får ganske godt svar på e24.no..

Kan arbeidsgiver nekte meg å ta en ekstrajobb?

Anonymkode: a7e91...f75

Skrevet

Ja, om du arbeider 100 % i en jobb så står det ofte i kontrakten at du ikke kan ta annet arbeid oppå det, uten godkjennelse fra hovedarbeidsplass.

Anonymkode: 99152...101

• Liker 1
Skrevet

Normalt ikke, da arbeidsgiver ikke kan styre din fritid. Men kommer jo helt an på hvilken type jobb du har og om ekstrajobben vil påvirke utførelsen av hovedjobben.

Anonymkode: 52999...765

Skrevet

Spørs veldig hva du jobber med. Jobber du innenfor Forsvaret, sykehus, brann og andre offentlige institusjoner, samt regnskap, økonomi osv i private kan du nektes dette, da med tanke på din tilgjengelighet og for at du bærer sensitiv informasjon.

Men jobber du som butikkmedarbeider på Jack and Jones bør ikke arbeidsgiver ha rett til å nekte deg å jobbe som hotellrenholder i helgene. 

Det finnes et snev av logikk bak en slik nekting. Og hvis arbeidsgiver nekter deg, så må/bør du finne ut hvorfor. 

Anonymkode: 2dac5...b05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...