Gå til innhold

Transe på offentlig toalett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei fin og feminin transe, som når jeg er kledd, i første øyekast ser ut som ei høy dame. Både hår, klær, sminke og kroppspråk er overbevisende kvinnelig ved første blikk. Først ved nærmere ettersyn kan man se at jeg ikke er genetisk kvinne. I det daglige har jeg et maskulint uttrykk. Og jeg identifiserer meg som det uttrykket jeg viser. Jeg identifiserer meg som mann når jeg viser mitt maskuline uttrykk, og identifiserer meg som kvinne når jeg viser mitt feminine uttrykk. Så jeg har vel en flytende kjønnsidentitet. Jeg er altså "gender-fluid".

For meg føles det mest naturlig å skulle benytte meg av damedoen når jeg er ute i verden som kvinne. Det handler ikke på noen måte om noe seksuelt. Det at jeg har en side ved meg selv som er dame, handler heller ikke om noe seksuelt, selv om hun som de fleste andre også er ett seksuelt vesen. Det handler om at når jeg er dame, er jeg dame, og det føles da naturlig for meg å gjøre det andre damer gjør. Kjenner ingen transer som ville kledd seg for å kunne ta seg inn på damedo for å "sniktitte" der inne.

Min Mannlige side ville ikke oppleve det som ubehagelig om jeg på herredoen skulle møte på en mann som jeg kan se at genetisk er dame når det er sagt. det "private" som skjer på offentlige toaletter skjer jo uansett inne på egne avlukker.

En annen side av saken er hvordan jeg som dame vil bli møtt på herredoen for eksempel når jeg står i speilet og retter på sminken.

Jeg ønsker å spesifisere at diskusjonen i denne tråden handler om offentlige toaletter, ikke om offentlige garderober.

Hadde vært spennende å høre om noen viste om det var noe juridisk om dette også?

Anonymkode: 6c8a3...2f2

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns du skal/kan bruke det toalettet som er likt kjønnet du er til en hver tid. Altså er du kvinne=dametoalett og mann=herretoalett. 

Uansett skjønner jeg ikke vitsen med å reagere på at hverken motsatte kjønn eller transkjønnede bruker "feil" toalett. Man sitter jo i hver sin bås! 

• Liker 28
Skrevet

De fleste dametoalett har jo «båser» til doene som man lukker seg inn/ut av. Ser ingen problem med at du ønsker å gå på dametoalett når du identifiserer deg som kvinne og går kledd i dameklær og med sminke. Det er så vidt meg bekjent ingen lovregulering i Norge på at du må gå på «dame» eller herretoalettet. Man kan tilogmed bruke handicaptoallettet om man er funksjonsfrisk. Skiltene er bare «veiledende» :) det var snakk om at Canada skulle få en toalettlov for noen pr siden, usikker på om denne fikk gjennomslag. 

Er selv kvinne, men ved lange køer på utesteder har jeg nok sneket meg inn på ett herretoalett en gang eller to nøden var stor.. (ikke de med pissoar). 

Tiss på det doet du vill 😄 

Anonymkode: 8a77e...63f

• Liker 18
Skrevet
1 minutt siden, Skogkløver said:

Jeg syns du skal/kan bruke det toalettet som er likt kjønnet du er til en hver tid. Altså er du kvinne=dametoalett og mann=herretoalett. 

Uansett skjønner jeg ikke vitsen med å reagere på at hverken motsatte kjønn eller transkjønnede bruker "feil" toalett. Man sitter jo i hver sin bås! 

Du har tydeligvis ikke stått å urinert. TS må gjerne gå på damedoen for min del. Du må gjerne også stå ved siden av meg ved urinalen og slå lens. Det er helt vanlig blant menn. 

Jeg kjenner ingen lov rundt toaletter. Mulig det bare er en oppfordring. 

Anonymkode: 85ff7...577

Skrevet

Min øyeblikkelige tanke er at når du er ute som mann så bruker du herretoalett, og når du er dame bruker du dametoalett. Håper og tror vi har kommet så langt i utviklingen at dette ikke er noe noen reagerer på.

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis ikke stått å urinert. TS må gjerne gå på damedoen for min del. Du må gjerne også stå ved siden av meg ved urinalen og slå lens. Det er helt vanlig blant menn. 

Jeg kjenner ingen lov rundt toaletter. Mulig det bare er en oppfordring. 

Anonymkode: 85ff7...577

Ja, jeg tenkte ikke på urinal 😂 i slike tilfeller er kanskje handicapptoalett å foretrekke? 🤔 

Skrevet

Jeg har faktisk gått på herretoalettet noen ganger, da køen på dametoalettet var for lang, og jeg virkelig måtte. Føltes feil, men prøvde å late som jeg dreit i det.

På do med lukkede båser, er det ingen som kan sniktitte mellom båsene uansett. Men det som er ubehagelig, er hvis det er barn til stede, og overgripere begynner å utgi seg for å være transe. Da har vi et problem.

Derfor bør doer ha en slags åpen løsning mellom vaskene og båsene, slik at det er godt synlig hvis noen skulle finne på noe tull. Det gjør det også mer synlig hvilke svin som ikke vasker hendene sine. Æsj.

Anonymkode: 1153c...8eb

Skrevet

Er dame og må si du er hjertelig velkommen på dame-doen når dame du er.

Anonymkode: 190af...544

• Liker 9
Skrevet

For en drama, liksom🤨

Anonymkode: a1c0b...bf0

• Liker 1
Skrevet

Foreslår at du holder deg til herredoen. 

Anonymkode: 4eecb...341

• Liker 3
Skrevet

Gå der du føler er riktig. Har møtt på transer som helt klart har for madkuline trekk til å være dame på dametoalett. Det synes jeg er helt greit. 

• Liker 1
Skrevet

En digresjon - hvordan vet man hvordan en kvinne oppfører seg når man ikke er det? 

Anonymkode: 47e1b...717

• Liker 1
Skrevet (endret)

Så lenge du oppfører deg som folk, og dette gjelder alle kjønn, så gå på den doen du føler deg mest komfortabel med. Bare vask fingrene etterpå 😁🙌

Jeg var selv brukt herredoen ymse plasser, når damedoen har vert opptatt.

Endret av C8H10N4O2
  • Liker 5
Skrevet

Bryr meg nada om hvem som bruker hvilket do. Om jeg ser en pervo stå og sikle etter småkids, ville jeg reagert - men hallo. Pedofile kan jo operere på herredo også, så jeg sjønner ikke logikken bak "pedofile kler seg som damer og voldtar unger på jentedoen"

Om en pedofil kler seg som dame og voldtar har ingenting med transfolk å gjøre. Hva er argumentet? At en fyr med skjegg og parykk ikke er "overbevisende dame" men har parykk og må slipper inn på damedoen??? Jeg er kvinne men kler meg ganske maskulint til tider. Skal ikke jeg få gå på damedoen da? 

Pedofile kan gjøre alt mulig på herredoen også.

Og hva med kvinnelige pedofile? Nei det er bare vås og oppspinn for å hemme transrettigheter.

Gå på den doen du føler passer deg best.

Anonymkode: 9d67a...6fd

• Liker 9
Skrevet

Juridisk kan du gå på akkurat hvilke toalett du vil, det finnes ingen lov som skiller dame-, herre- eller handicaptoalett. 

Anonymkode: 214e4...0ae

• Liker 4
Skrevet

Hei.

Fint at du spør om dette, har selv lurt mange ganger. Har for det meste endt med at jeg har holdt meg.

Har gått på herretoalett et par ganger, men har opplevd det som svært ubehagelig, og har bare skyntet meg ut uten å sjekke hår og sminke.

Leit å se at noen går rett til å assosiere transpersoner med pedofile, Ser ikke helt koblingen. Vært fint hvis noen kunne forklare den koblingen med fornuftige argumenter. Regner ikke ,ed at det skjer, men det må være fritt frem å mene det man vil.

Jenter som oss må vel  uansett i en viss grad regne med å ikke passe helt inn i alle situasjoner, men vi burde kunne det. Men det er uansett godt å se at de aller fleste har kommet langt nok til at dette er ei grei greie.

Neste gang blir det damedoen for meg ihvertfall.

• Liker 3
Skrevet

Når du presenterer som dame, damedo, når du presenterer som mann, herredo. 

Anonymkode: f5381...e94

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En digresjon - hvordan vet man hvordan en kvinne oppfører seg når man ikke er det? 

Anonymkode: 47e1b...717

Hvordan vet kvinnene hvordan kvinner oppfører seg før de lærer det? Og hvem lærer de det av?

Kjønnsforskere sier at man "fremfører" kjønn. At adferd knyttet til kjønn er sosiale konstruksjoner som vi blir opplært i under oppveksten mer enn at det er genetisk betinget.

Og man ser jo rundt seg.. De fleste transer bruker tid på å studere kvinner. Hvordan de beveger seg, prater og ter seg, og så øver de til de får det til (eller ikke..). Så er det også de som ikke bryr seg så mye. Noen kler seg bare med noe feminint, og andre tar den helt ut og kler og ter seg helt som kvinner.

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, TranseArielle skrev:

Hei.

Fint at du spør om dette, har selv lurt mange ganger. Har for det meste endt med at jeg har holdt meg.

Har gått på herretoalett et par ganger, men har opplevd det som svært ubehagelig, og har bare skyntet meg ut uten å sjekke hår og sminke.

Leit å se at noen går rett til å assosiere transpersoner med pedofile, Ser ikke helt koblingen. Vært fint hvis noen kunne forklare den koblingen med fornuftige argumenter. Regner ikke ,ed at det skjer, men det må være fritt frem å mene det man vil.

Jenter som oss må vel  uansett i en viss grad regne med å ikke passe helt inn i alle situasjoner, men vi burde kunne det. Men det er uansett godt å se at de aller fleste har kommet langt nok til at dette er ei grei greie.

Neste gang blir det damedoen for meg ihvertfall.

Jeg tolker det ikke som at de assosierer transpersoner med pedofile, men mer som at det (av en eller annen grunn) vil bli lettere for pedofile i forkledning å få innpass på et toalett de ellers ikke ville hatt "tilhørighet" til hvis det blir vanlig å se "kvinner med skjegg" (for å sitere en annen i tråden her) på damedoen. 

Ikke at det tror dette er eller noensinne vil bli et problem.

Anonymkode: 198bf...2c1

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det hele er helt teit, fra samfunnets side. Hvorfor i all verden skal toalettene være kjønnsdelte? Som du sier så skjer jo det private i båser.

Anonymkode: 9ef3a...018

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...