sjenert Skrevet 29. januar 2020 #1 Skrevet 29. januar 2020 (endret) Jeg skal prøve å fatte meg i korthet og få luftet problemstillingen. Saken er at jeg har vært i et vikariat i snart 3 år. Stillingen ble representert som "sommervikar" så det var helt ok for meg da jeg begynte januar første året og ikke ta meg sommerferie det året. Jeg regnet heller ikke med noe annet. Når sommeren kom andre året reagerte jeg sterkt på at jeg heller ikke fikk sommerferie da jeg hadde jobbet i snart to år på samme arbeidsplass. Hun referer meg fortsatt som "sommervikar" men dette henger jo ikke sammen. Man er jo ikke sommervikar når man jobber hele året. Hvilke retningslinjer har man egentlig her? Allerede nå har hun begynt å si at jeg ikke får sommerferie i år og må regne med å jobbe hele sommeren. Dette har hun vell ikke lov til? I fjor hadde jeg to uker ferie i oktober samt juleferie. Juleferie fikk jeg nesten ikke engang og det var et styr uten like, til tross for at jeg bare hadde to uker ferie i løpet av 11 mnd. Hun er grusom å ha med når det kommer til ferier/generelt fri og mener at siden jeg er innleid skal jeg stå bakerst i rekken. Dette til tross for at jeg er på jobb hver dag mens de som er fast ansatt er de som er mest syk. Jeg finner meg ikke i dette lengre. Hva skal jeg gjøre? Burde jeg organisere meg? Hva hadde dere gjort? Endret 29. januar 2020 av sjenert 1
Skogkløver Skrevet 29. januar 2020 #2 Skrevet 29. januar 2020 Organiser deg og få hjelp, dette er ikke lov. Du har rett på ferie. Arbeidsgiver har derimot styringsrett og kan gi deg ferie når som helst mellom mai-september (rett meg gjerne på månedene her). 22
sjenert Skrevet 29. januar 2020 Forfatter #3 Skrevet 29. januar 2020 1 minutt siden, Skogkløver said: Organiser deg og få hjelp, dette er ikke lov. Du har rett på ferie. Arbeidsgiver har derimot styringsrett og kan gi deg ferie når som helst mellom mai-september (rett meg gjerne på månedene her). Takk for svar! Det er dette jeg har lest meg opp på selv, men ble så usikker. Jeg har ikke hatt ferie i perioden mai-september på to år. Jeg må organisere meg, for dette er urettferdig. 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #4 Skrevet 29. januar 2020 Dersom du ikke får avviklet minst tre uker ferie sammenhengende i løpet perioden juni - september er dette et klart brudd på ferieloven. Du kan ikke nødvendigvis kreve ferie i juni eller juli, men i løpet av 1. juni - 30. september Så skal du ha tre uker sammenhengende, og du skal også kunne bruke resten av ferien etter arbeidsgivers styringsrett (da ikke krav på sammenhengende feriedager, men man skal kunne ta det ut spredt i det minste). At du fortsatt bare har status som innleid og må stå bakerst i rekken etter tre år er egentlig bare vrøvl, og selv om det hadde stemt har du like fullt krav på minst 4 uker og 1 dag ferie (evt. 5 uker dersom det er tariffestet). Sjekk kontrakten din og hva som står der, for står det ingen sluttdato så kan det være at du er å anse som fast ansatt nå. Og ikke minst: Organiser deg, nå ser du viktigheten av det. Anonymkode: c9a70...8ee 7
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 29. januar 2020 #5 Skrevet 29. januar 2020 Nei dette er ikke lov, det er ren utnytting.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #6 Skrevet 29. januar 2020 Her var det mye snacks for arbeidstilsynet Anonymkode: 79c16...cd4 11
Skogkløver Skrevet 29. januar 2020 #7 Skrevet 29. januar 2020 Jeg ville forsøkt å få noe av dette skriftlig fra sjefen, før du nevner noe med farforbund og arbeidstilsynet til sjefen. Men organiser deg så fort som mulig! Da står du mye sterkere lykke til! 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #8 Skrevet 29. januar 2020 Når du har jobbet i 3 år så har du vel også rett til fast ansettelse? Anonymkode: 4240c...f8e 5
dillyduzit Skrevet 29. januar 2020 #9 Skrevet 29. januar 2020 Sitat For arbeidstakere som jobber i vikariat, er det arbeid i mer i tre år som gir grunnlag for fast ansettelse. Tre-årsregelen er relativt ny, og trådte i kraft 1. juli 2015. På samme tidspunkt innførte lovgiver en adgang til midlertidig ansettelse på generelt grunnlag for en periode på inntil 12 måneder Du har vel også krav på fast stilling snart. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/midlertidig-ansettelse/ Du har vel fått det med deg, men organiser deg så fort som fy. Jeg mistenker at sjefen din ikke vil gi deg en fast stilling, noe du har krav på - i tillegg til ferie. 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #10 Skrevet 29. januar 2020 Du bør også få gjort noe med "sommervikar"-stillingen din. Du er ikke sommervikar i 3 år sammenhengende. (I Norge regnes vel sommeren som 3 måneder i året.) Du skal ha ny stilling, med stillingsbeskrivelse og evt diskusjon om lønn. Og selvsagt har sjefen din ikke lov til det hun gjør med ferien din. Enig med de som sier du skal få det leder forteller deg skriftlig, organisere deg, og evt melde til Arbeidstilsynet om ikke noe skjer. Så bør du jo også vurdere om dette er en jobb du fortsatt vil ha... Anonymkode: 5a5d4...2c0 3
Alvario Skrevet 29. januar 2020 #11 Skrevet 29. januar 2020 Hvor mye jobber du i uken? Tar du løse vakter eller har du fastlønn?
Brunello Skrevet 29. januar 2020 #12 Skrevet 29. januar 2020 Du skriver at du er innleid. Er du det via et vikarbyrå, eller er du ansatt som vikar i selskapet. Er ikke ekspert på arbeidsrett, men vil tro det har betydning. 1
sjenert Skrevet 29. januar 2020 Forfatter #13 Skrevet 29. januar 2020 6 minutter siden, dillyduzit said: Du har vel også krav på fast stilling snart. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/midlertidig-ansettelse/ Du har vel fått det med deg, men organiser deg så fort som fy. Jeg mistenker at sjefen din ikke vil gi deg en fast stilling, noe du har krav på - i tillegg til ferie. Kanskje jeg formulerte meg litt vanskelig, men jeg var først innleid i 9 mnd (uten ferie) også trengte de meg ikke mer. De ringte meg to uker senere og jeg begynte på nytt igjen 1. november i forfjord. Har jobbet her fast siden da.
sjenert Skrevet 29. januar 2020 Forfatter #14 Skrevet 29. januar 2020 3 minutter siden, Alvario said: Hvor mye jobber du i uken? Tar du løse vakter eller har du fastlønn? Jeg jobber 100%. Har timelønn og jobber 37,5 timer i uken. 3 minutter siden, Brunello said: Du skriver at du er innleid. Er du det via et vikarbyrå, eller er du ansatt som vikar i selskapet. Er ikke ekspert på arbeidsrett, men vil tro det har betydning. Jeg er innleid via et bemanningsbyrå
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #15 Skrevet 29. januar 2020 1 minutt siden, sjenert skrev: Jeg er innleid via et bemanningsbyrå Da stiller det seg helt annerledes. Det er bemanningsbyrået som er din arbeidsgiver. Anonymkode: 34b73...cd3 3
sjenert Skrevet 29. januar 2020 Forfatter #16 Skrevet 29. januar 2020 Just now, AnonymBruker said: Da stiller det seg helt annerledes. Det er bemanningsbyrået som er din arbeidsgiver. Anonymkode: 34b73...cd3 Skjønner. Men de må vel forholde seg til ferieloven de også?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #17 Skrevet 29. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da stiller det seg helt annerledes. Det er bemanningsbyrået som er din arbeidsgiver. Anonymkode: 34b73...cd3 Det stiller seg ikke helt annerledes da nei. Hun har fortsatt en avtale med de som er den direkte arbeidsgiver. Anonymkode: 4240c...f8e 2
Brunello Skrevet 29. januar 2020 #18 Skrevet 29. januar 2020 4 minutter siden, sjenert skrev: Kanskje jeg formulerte meg litt vanskelig, men jeg var først innleid i 9 mnd (uten ferie) også trengte de meg ikke mer. De ringte meg to uker senere og jeg begynte på nytt igjen 1. november i forfjord. Har jobbet her fast siden da. Som innleid eller ansatt i vikariat andre gang?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #19 Skrevet 29. januar 2020 Ja, du må avtale ferie med dem. Bemanningsbyrået skal ta det med lederen din på den lokale arbeidsplassen. Anonymkode: 34b73...cd3
sjenert Skrevet 29. januar 2020 Forfatter #20 Skrevet 29. januar 2020 1 minutt siden, Brunello said: Som innleid eller ansatt i vikariat andre gang? Som innleid. Via samme bemanningsbyrå. Du skjønner; her blir man referert som "sommervikar" året rundt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå