AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #1 Skrevet 29. januar 2020 Hei. Vi skal skrive bachelor oppgave våren 2020, men er usikker på utforming av problemstilling. Vi går siste året på Økonomi og har lyst å skrive noe om hvorfor det er så få (spesielt kvinner) som investerer i aksjer. Har noen noe forslag til vinkling eller utforming av problemstilling? Vi har vurdert å bruke oss selv som case hvor vi skal prøve å investere i aksjer, noe vi ikke har gjort før. Tar imot alt av tips og tilbakemelding. Anonymkode: cb654...42c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #2 Skrevet 29. januar 2020 Anbefaler dere å melde dere inn i gruppen DNKvinner på facebook. Der finner dere MANGE gode tips! Også til andre sider som omhandler kvinner og aksjer. Dere finner også kvinner som lurer på det dere lurer på, og som får gode svar på hvordan starte med aksjer osv. Jeg har lært mye der! Anonymkode: 50051...dc5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #3 Skrevet 29. januar 2020 Hvorfor bruke dere selv om caser? Det burde være ganske uinteressant i en bacheloroppgave. Anonymkode: 76bc7...8e9
Knirke Skrevet 30. januar 2020 #4 Skrevet 30. januar 2020 Personlig synes jeg kjønnsfokuset er fullstendig uinteressant. Hvilken rolle spiller det hva slags kjønn investoren er? All erfaring fra alle andre felt viser dessuten at kvinner er mindre risikovillige enn menn, derfor er det færre kvinner som investerer i aksjer. Konklusjonen på en sånn type problemstilling er gitt på forhånd og er syltynn.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #5 Skrevet 30. januar 2020 10 minutter siden, Knirke said: kvinner er mindre risikovillige enn menn, derfor er det færre kvinner som investerer i aksjer Det er sant, men det er nok mer samensatt. Kvinner er langt mindre intessert i økonomi, har langt mindre innsikt i pensjon etc. Så at det fokuseres på kjønn når det gjelder sparing er ikke uten grunn. Anonymkode: 3e749...2ab
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #6 Skrevet 30. januar 2020 4 timer siden, Knirke skrev: Personlig synes jeg kjønnsfokuset er fullstendig uinteressant. Hvilken rolle spiller det hva slags kjønn investoren er? All erfaring fra alle andre felt viser dessuten at kvinner er mindre risikovillige enn menn, derfor er det færre kvinner som investerer i aksjer. Konklusjonen på en sånn type problemstilling er gitt på forhånd og er syltynn. Det er mange faktorer som spiller inn, og viktigere - det er forsket på det. En bacheloroppgave skal ikke finne opp kruttet. Det er helt sikkert mulig å skrive en litteraturoppgave på det med godt resultat. Men jeg ville droppet å bruke meg selv som case. Helt uinteressant. Anonymkode: 76bc7...8e9
Isambard Skrevet 30. januar 2020 #7 Skrevet 30. januar 2020 En faktor dere burde se på er hvordan noen ender opp med å eie virkelig store verdier. Jeg tror det er ved å starte bedrifter. Ingen blir rike ved å kjøpe aksjefond hos DnB. På lang sikt tror jeg jenter må oppmuntres til å ta sjansen og starte bedrifter. Ikke bare små enkeltmannsforetak, men bedrifter som virkelig ønsker å "erobre verden" så å si. Det er det som må til. Dette er ekstremt mannsdominert, men noen hederlige unntak. Hele næringslivet der jeg bor består av bedrifter som er etablert av menn på et eller annet tidspunkt. Hva med å kontakte kvinnelige gründere som tenker stort? De finnes.
Energidronning Skrevet 30. januar 2020 #8 Skrevet 30. januar 2020 (endret) 5 timer siden, Knirke skrev: Personlig synes jeg kjønnsfokuset er fullstendig uinteressant. enig. du kunne skrive i stedet "trøndere og aksjer" , "bergensere og aksjer" - geografisk segmentering virker som mye mer interessant! 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er sant, men det er nok mer samensatt. Kvinner er langt mindre intessert i økonomi, har langt mindre innsikt Anonymkode: 3e749...2ab hva gjør en sånn kvinne? hun spør et annet person som hun føles kompetent, ofte en familiemedlem eller kollega, en venn eller venninne...... la oss anta at 10-20% av dem har ingen å spørre....men hva gjør disse? bruker google! alt i alt, kanskje 1% av kvinner enten forstår hva er internett....eller kjenner ingen som har noe som helst investor kompetanse...men jeg vil anta at disse kvinner ikke har penger for å investere, eller om de har, de får investere tradisjonelt, som for eks. kjøpe en leilighet til...eller sette penger bare på et sparekonto.... praktisk sett, "kvinner og aksjer" tema kommer til å være bortkastet tid og resurs å bruke på. bare glem det, og velg noe annet! Endret 30. januar 2020 av Energidronning
Knirke Skrevet 30. januar 2020 #9 Skrevet 30. januar 2020 3 hours ago, Isambard said: En faktor dere burde se på er hvordan noen ender opp med å eie virkelig store verdier. Jeg tror det er ved å starte bedrifter. Ingen blir rike ved å kjøpe aksjefond hos DnB. Nå var det vel ikke kjøp av fond det var snakk om... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå