Gjest Wendy Skrevet 6. juni 2005 #1 Skrevet 6. juni 2005 Jeg har aldri prøvd å bake denne, men har veldig lyst til å prøve. Men noen sier den er vrien å lage, og jeg hadde lyst til å overraske en som visstnok har den som yndlingskake. Kan noen hjelpe meg med oppskrift, og gjerne en idiotsikker forklaring også? På forhånd takk!
Gjest Eline ikke pålogget Skrevet 6. juni 2005 #2 Skrevet 6. juni 2005 Jeg syntes kremen inni er vanskelig, blir for løs. Har aldri fått noen god oppskrift der :cry: Det er jo også forskjelling hva en bruker inni, noen bruker bare krem, andre vanilje eller romkrem. Så håper du får en tilbakemelding på en idiotsikkert fyll også
Gjest Eline ikke pålogget Skrevet 6. juni 2005 #3 Skrevet 6. juni 2005 Jeg syntes kremen inni er vanskelig, blir for løs. Har aldri fått noen god oppskrift der :cry: Det er jo også forskjelling hva en bruker inni, noen bruker bare krem, andre vanilje eller romkrem. Så håper du får en tilbakemelding på en idiotsikkert fyll også
Gjest Wendy Skrevet 6. juni 2005 #4 Skrevet 6. juni 2005 *Wendy og Eline setter seg ned og venter spent på svar*
Gjest Emera Skrevet 6. juni 2005 #5 Skrevet 6. juni 2005 Det går jo an å ha i litt gelatin i kremen. Men jeg bruker alltid vaniljekrempulver uten koking når jeg lager fyllet. Jeg har i en dl. mindre melk enn det står på pakken, slik at kremen blir veldig fast. Så blander jeg vaniljekremen med fløtekrem til passe konsistens. En kan jo også bruke vaniljekrempulver til koking, og koke den med mindre melk enn oppgitt. Eller om en lager vaniljekremen selv fra grunnen (vår matgudinne Arkana gjør sikkert det ), også lage den med mindre melk.
leela Skrevet 6. juni 2005 #6 Skrevet 6. juni 2005 Mamma lager denne ganske ofte og hun bruker bare vanlig kremfløte mellom. Jeg tror kanskje hun pisker kremen litt lenger enn vanlig for å få den fastere. Men man må se på den hele tiden så den ikke blir smør.
Arkana Skrevet 6. juni 2005 #7 Skrevet 6. juni 2005 Hvis du ikke orker lage hjemmelaget fyll, bruk ferdig på kartong. Det skal være vaniljekrem eller romkrem som fyll. Verdens Beste - Kvæfjordkake 150 g sukker 150 g margarin 150 g hvetemel 5 eggeplommer 4 ss melk 1 ts bakepulver 5 eggehviter 200 g sukker hakkede mandler 1 pk romfyll eller vaniljefyll Rør smør og sukker lett og luftig. Tilsett så eggeplommene, hvetemel, melk og bakepulver. Kle en stor langpanne med bakepapir. Fordel deigen utover i et jevnt lag. Pisk eggehvitene og sukker til stivt skum og bre over deigen. Dryss over hakkede mandler og stek ved 180 grader til marengsen er gyllen. La kaken avkjøles i langpannen. Lag romfyllet. Del kaken i to like deler og legg disse sammen med romkremen i et jevnt tykt lag mellom. Hjemmelaget vaniljekrem lager du ved å varme opp 2,5 dl melk, 2,5 dl fløte og en splittet vaniljestang. Rør sammen 4 eggeplommer, 100 g sukker og 3 ss maisenna. Rør den varme melken (fisk ut vaniljestangen først) gradvis inn i eggeblandingen. Hell tilbake i kjelen og varm opp under omrøring til kremen tykner. Avkjøl og vend inn 1,5 dl pisket kremfløte.
Ugla Skrevet 6. juni 2005 #8 Skrevet 6. juni 2005 Del kaken i to like deler og legg disse sammen med romkremen i et jevnt tykt lag mellom. En del med marengs NED, så kremen, og så den andre kakedelen med marengs OPP. Noen som "synder" mot dette, og legger begge delene med marengs opp. Når man legger krem oppå marengs, blir det klissete og bløtt... Lykke til!
-Fisken- Skrevet 6. juni 2005 #9 Skrevet 6. juni 2005 Veldig enkel eggekrem: 1 eggeplomme 20 g sukker 20 g hvetemel 2 dl melk Bland alt og kok opp. Voila!
Blueberry Skrevet 7. juni 2005 #10 Skrevet 7. juni 2005 Møllerens har kommet med Verdens beste på 1-2-3. Jeg liker vanligvis ikke disse hurtigkakene, men smakte den en gang og den var veldig god. Og når du lager disse kakene så slår de jo aldri feil. Sannsynligvis en bombesikker suksess hvis du vil imponere på første forsøk...
Gjest hilli i.i Skrevet 8. juni 2005 #11 Skrevet 8. juni 2005 Møllerens har kommet med Verdens beste på 1-2-3. Jeg liker vanligvis ikke disse hurtigkakene, men smakte den en gang og den var veldig god. Og når du lager disse kakene så slår de jo aldri feil. Sannsynligvis en bombesikker suksess hvis du vil imponere på første forsøk... Hvis det er sånn "Verdens beste" skal smake så syns jeg at det skulle vær påbudt å kalle den for Kvæfjordkake. Legger til at jeg aldri har smakt den hjemmelagede varianten, men det finnes sikkert minst 1000 kaker som er bedre en 1-2-3 Verdens beste.
Catlin Skrevet 8. juni 2005 #12 Skrevet 8. juni 2005 Verdens beste og kvæfjordkake - de navnene brukes ofte om hverandre. Men skal man være "flisespikker" så er ikke dette rett. Verdens beste har mandelflarn og vaniljekrem, mens kvæfjordkake har hakkede mandler og romkrem.
Gjest Kakegjest Skrevet 8. juni 2005 #13 Skrevet 8. juni 2005 Jeg synes romkrem er best som fyll i verdens beste. Jeg pleier å kjøpe en pose med romkrem og følge anvisningen på den. Når den har stått så lenge som pakken sier så blander jeg det med godt vispet krem (3dl). Da synes jeg at fyllet er veldig godt. Bruker det fyllet i flere kaker... friskt og godt!
Gjest Espera Skrevet 9. juni 2005 #14 Skrevet 9. juni 2005 Verdens beste og kvæfjordkake - de navnene brukes ofte om hverandre. Men skal man være "flisespikker" så er ikke dette rett. Verdens beste har mandelflarn og vaniljekrem' date=' mens kvæfjordkake har hakkede mandler og romkrem.[/quote'] Stemmer ikke nødvendigvis - jeg er vant med hakkede mandler og en blanding av vanilje- og pisket kremfløte. Og hos oss heter det Kvæfjordkake!
mari Skrevet 9. juni 2005 #15 Skrevet 9. juni 2005 det eneste som er godt (synes jeg) er hjemmelaget vanilje krem, UTEN mandler på toppen. Svigermor lager med "pose" krem og det er ikke like godt. Men hun er alltid veldig snill og lager en liten del uten mandler til meg :-) hvis du skal lage vaniljekrem, så pass på at det ikke koker (eller blir varmere enn 85 grader), da koagulerer eggene seg. Bruk derfor veldig lav temperatur og la det tykne uten at det blir for varmt. Rør godt så det ikke brenner seg i bunn. Vaniljekrem (og saus) er mye lettere å lag enn rykte skal ha det til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå