AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #1 Skrevet 29. januar 2020 Hvordan er deres netter med baby under 1 mnd? Hva gjør dere før de legges? Her må jeg amme i 2 timer, baby sover 2 timer, amme i 2 timer, baby sover i 2 timer osv... Slitsomt, ønsket å prøve noe annet! Sover deres nyfødt i egen seng forresten? Min gjør det, men synes hun er lettere å roe hvis jeg feks legger henne på brystet mitt Anonymkode: 7341d...ebf
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #2 Skrevet 29. januar 2020 Sånn er det med en nyfødt😅... Husker jeg gikk som en zombie å følte meg som en melkestasjon. Er en grunn til at folk sier sov når baby sover😅. Jeg ammet hver 3 time hele døgnet. Selv om vi eks startet kl 00.00 å var ferdige 1:30, så skulle baby mates igjen kl 03.00. Dette sa baby tyyydelig ifra om også😂🤦🏼♀️. Mener når han var noen mnd gammel at jeg bare ammet 2 ganger om natten. Jeg lot baby sove å heller si ifra, han hadde en ganske presis klokke i seg😅. Jeg vurderte å gå over til flakse en periode på natt pga dette «styret»😅, men holdt ut🤪. Jeg hadde en seng ved siden av våres. Løftet han over i vår for mat å kos For så over i sin egen igjen☺️. Men alle babyer er forskjellige å krever ulike ting. Lykke til☺️. Anonymkode: 19ab9...4e6
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #3 Skrevet 29. januar 2020 Veldig vanlig i nyfødttiden. Ville ikke stresset med det, bare prøv å sove når du kan og la andre ting enn baby vente. Det går over. Min var sånn i starten, men sov natten gjennom (med et par matinger som tok mye kortere tid enn i starten) bare noen uker senere. Ved 3 måneder fikk hun 12-timers natt med kun 2 matinger uten at vi har prøvd et eneste «søvntriks», det bare skjedde av seg selv. I det hele tatt så har jeg aldri hørt om søvnrutiner som anbefales til barn under 3 måneder. Anonymkode: 476d3...c5f
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #4 Skrevet 29. januar 2020 Ikke så mye rutine du får til med en nyfødt. Rundt 3 måneder kan du kanskje få til noe. Anonymkode: cdb7f...d08
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #5 Skrevet 29. januar 2020 Å, så heldig du er som har baby som sover i seng mellom ammingene! Lille på to uker her våkner i det jeg legger henne over i senga 9 av 10 ganger, så hun sover bare på meg på natta, og da får ikke jeg sovet. Hun sover heller ikke ved siden av meg i senga, må ligge oppå meg, og da er det jo ikke trygt at jeg sover. Så her blir nettene veldig lange og søvnløse. Tror ikke det er noe å få gjort med det når de er så små. Anonymkode: 9529f...638
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #6 Skrevet 29. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å, så heldig du er som har baby som sover i seng mellom ammingene! Lille på to uker her våkner i det jeg legger henne over i senga 9 av 10 ganger, så hun sover bare på meg på natta, og da får ikke jeg sovet. Hun sover heller ikke ved siden av meg i senga, må ligge oppå meg, og da er det jo ikke trygt at jeg sover. Så her blir nettene veldig lange og søvnløse. Tror ikke det er noe å få gjort med det når de er så små. Anonymkode: 9529f...638 Husker dette selv... Men man blir faktisk vandt til å ha en klegg i senga🙄. Har ikke sovet «godt» på noen år nå😂. Innfunnet meg med at sånn er det med barn😅. Anonymkode: 19ab9...4e6 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #7 Skrevet 29. januar 2020 Nå er min 2 mnd (10 uker) men har inntil for 14 dager siden sovet i armkroken min. Ikke optimalt (hun har lagt på ryggen med egen dyne), men hun var tett i nesen med nærhetsbehov og det var sånn vi fikk sove. Har heldigvis vært en effektivt ammer hele tiden, så tar ikke mer enn 10-15 minutter. Nå sovner hun på meg, så legger jeg henne på rygg ved siden av meg når hun sover tungt. Hun har sovet noen enkelte netter i bedsiden, men våkner som oftest om jeg prøver å flytte henne, så hun sover mest i vår seng. Ammer liggende, og hun sovner som oftest fort av ammingen. Legger oss samtidig i 22-23 tiden, men det begynner så smått å nærme seg at vi kan legge henne tidligere. Den siste luren har gått rett over i natt kun avbrutt av amming ett par ganger nå, så det er et godt tegn. Førstemann var mer som din. Han skulle også bare ligge oppå og inntil og ammet i timesvis. Men tok ikke så lang tid før ammingen ble mer effektiv og tok mindre tid. Vi sov mage mot mage til han var omtrent på dagen 3 mnd. Da vippet jeg han over på rygg og han sov videre. Sammenfalt godt med at vi begynte med leggetid. Anonymkode: 1a332...948
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #8 Skrevet 29. januar 2020 Det høres kjent ut, bare at her er babyen en uke, spiser ca. en time og sover en time. På dagtid kan hun slå til og sove to timer. Med storesøsteren fikk vi mer og bedre søvn da jeg hadde henne i min seng. Der sov hun 4-5 timer i strekk ganske tidlig, men vi fikk ikke til å legge henne i senga vi hadde kjøpt inn. Med babyen nå får jeg ikke til å amme liggende, og må uansett skru på litt lys og sette meg opp mens jeg ammer. Hun sovner derimot greit i egen seng foreløpig, når hun er mett og fornøyd etter å ha spist i en time da. Anonymkode: 9bfa3...cf0
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #9 Skrevet 29. januar 2020 Høres luksus ut 😅 Anonymkode: fe474...d3b
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #10 Skrevet 29. januar 2020 Våres kveldsrutine er følgende (baby blir 4 uker til fredag): Skifter bleie og vasker ansiktet + hender. Går inn på rommet og i sengen. Mater med morsmelkerstatning og prøver å få opp rap. Vi legger oss tilrette i sengen og jeg ammer til hun sovner. Sover 3,5 time. Gir morsmelkerstatning, raper og ammer i søvn. Sover 3,5 time. Samboer skifter bleie, gir morsmelkerstatning og gir baby til meg. Jeg ammer henne i søvn. Sovet 3,5 time. Ammer henne i sengen til jeg velger å starte dagen. Anonymkode: 1d74c...0dc
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #11 Skrevet 29. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Våres kveldsrutine er følgende (baby blir 4 uker til fredag): Skifter bleie og vasker ansiktet + hender. Går inn på rommet og i sengen. Mater med morsmelkerstatning og prøver å få opp rap. Vi legger oss tilrette i sengen og jeg ammer til hun sovner. Sover 3,5 time. Gir morsmelkerstatning, raper og ammer i søvn. Sover 3,5 time. Samboer skifter bleie, gir morsmelkerstatning og gir baby til meg. Jeg ammer henne i søvn. Sovet 3,5 time. Ammer henne i sengen til jeg velger å starte dagen. Anonymkode: 1d74c...0dc Mm og mme? Anonymkode: 9a699...2a0
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #12 Skrevet 29. januar 2020 Jeg ble informert opp og ned i mente om hvor skummelt det var å samsove før vi fikk første for over 10 år siden. Leste infoen, og vi var ikke i noen risikogruppe. Tror beslutningen om å ikke samsove holdt i ca 3 timer etter fødsel. Da sovnet jeg fra ammingen. Da ble rutinen: Amme i søvn. La baby bli liggende i vår seng. Ha to timer kvalitetstid med mannen. Amme igjen, og sovne selv. Vekkes av baby ca hver 2. time natten gjennom. (Flytte baby til andre puppen, og sovne av amming...) Og plutselig var det morgen... Nå skal det sies at amming er noe av det mest søvndyssende jeg gjør, så å bruke krefter på å holde meg våken for å kunne flytte baby over i egen seng på natta, det orket jeg ikke tenke på en gang. Med nr 2 var vi begge innforstått med at det ble samme type rutine, så da stresset vi heller ikke med det på forhånd. Anonymkode: 7fed8...dcc 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #13 Skrevet 29. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mm og mme? Anonymkode: 9a699...2a0 Ja, gir begge deler siden jeg ikke har nok melk alene. Anonymkode: 1d74c...0dc
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #14 Skrevet 29. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble informert opp og ned i mente om hvor skummelt det var å samsove før vi fikk første for over 10 år siden. Leste infoen, og vi var ikke i noen risikogruppe. Tror beslutningen om å ikke samsove holdt i ca 3 timer etter fødsel. Da sovnet jeg fra ammingen. Da ble rutinen: Amme i søvn. La baby bli liggende i vår seng. Ha to timer kvalitetstid med mannen. Amme igjen, og sovne selv. Vekkes av baby ca hver 2. time natten gjennom. (Flytte baby til andre puppen, og sovne av amming...) Og plutselig var det morgen... Nå skal det sies at amming er noe av det mest søvndyssende jeg gjør, så å bruke krefter på å holde meg våken for å kunne flytte baby over i egen seng på natta, det orket jeg ikke tenke på en gang. Med nr 2 var vi begge innforstått med at det ble samme type rutine, så da stresset vi heller ikke med det på forhånd. Anonymkode: 7fed8...dcc Ammer du liggende da? Blir så sår av å gjøre det.... Anonymkode: 7341d...ebf
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #15 Skrevet 29. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mm og mme? Anonymkode: 9a699...2a0 Er det problematisk å gi begge deler? Anonymkode: 7341d...ebf 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #16 Skrevet 30. januar 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det problematisk å gi begge deler? Anonymkode: 7341d...ebf Nei, det fungerer veldig fint for oss og baby tar pupp fremdeles like fint. Hun foretrekker pupp faktisk. Anonymkode: 1d74c...0dc
Pengebingen Skrevet 30. januar 2020 #17 Skrevet 30. januar 2020 On 1/29/2020 at 3:43 AM, AnonymBruker said: Hvordan er deres netter med baby under 1 mnd? Hva gjør dere før de legges? Her må jeg amme i 2 timer, baby sover 2 timer, amme i 2 timer, baby sover i 2 timer osv... Slitsomt, ønsket å prøve noe annet! Sover deres nyfødt i egen seng forresten? Min gjør det, men synes hun er lettere å roe hvis jeg feks legger henne på brystet mitt Anonymkode: 7341d...ebf Heeelt normalt! Vent til babyen er iaf 3 mnd, så kan du se an om dere kan starte med rutiner. Inntil da er det bare å amme, osve, amme, sove, amme, sove for endel utover kvelden ja. Akkurat slik babyer skal gjøre Ammepute i sofaen, noe å lese på/høre på, mat/drikke etc tilgjengelig for "kveldsskiftet" som vi kalte det her. Med begge mine. Første tok ikke natt før fra ca 03, nr to heldigvis klar for natta og lenger søvnstrekk rundt kl 22. De har den rytmen de har når de blir født, men man kan ikke forvente endring på den før de er rundt 3 mnd. Første snudde om rundt 10 uker, nr to rundt 14 uker. Da først var det vits i å begynne å tenke på rutiner etc. Men hey, tok da på lille pysjen på kvelden sånn for syns skyld, selv om jeg visste at ingen av oss kom til soverommet før klokka var 2-3 på natta, hehe. Hun sov som en stein hele dagen da selvsagt. Og jeg også. Det var tider! Straks 4 år siden mi første kom nå, nå er det bare et fjernt og artig minne om hvordan det passet ypperlig med et eller annet ski-arrangement borti USA som nrk sendte sånn utpå natta, så jeg kunne se på ski mens jeg bar henne i søvn den aller siste gangen før vi kunne legge oss. Rart å tenke tilbake på. Ikke stress, ikke tenk, bare gjør det babyen vil du skal gjøre. Vi merket selv første gangen med engang når hun ble klar for en annen leggetid. Da ble hun bare så grinete utover kvelden. Og da var det bare å prøve seg frem med å la siste "ordentlige dupp" bli leggetid i stedet. https://ammehjelpen.no/kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden/
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #18 Skrevet 30. januar 2020 22 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ble informert opp og ned i mente om hvor skummelt det var å samsove før vi fikk første for over 10 år siden. Leste infoen, og vi var ikke i noen risikogruppe. Tror beslutningen om å ikke samsove holdt i ca 3 timer etter fødsel. Da sovnet jeg fra ammingen. Da ble rutinen: Amme i søvn. La baby bli liggende i vår seng. Ha to timer kvalitetstid med mannen. Amme igjen, og sovne selv. Vekkes av baby ca hver 2. time natten gjennom. (Flytte baby til andre puppen, og sovne av amming...) Og plutselig var det morgen... Nå skal det sies at amming er noe av det mest søvndyssende jeg gjør, så å bruke krefter på å holde meg våken for å kunne flytte baby over i egen seng på natta, det orket jeg ikke tenke på en gang. Med nr 2 var vi begge innforstått med at det ble samme type rutine, så da stresset vi heller ikke med det på forhånd. Anonymkode: 7fed8...dcc Amming er den beste sovemedisinen! Nettopp nattavvent siste på snart 2 år,og nå får jeg jo ikke sove, haha. Hun sover godt! Ikke jeg... tar nok tid før jeg venner meg til å sove uten den sovemedisinen ja. Er så genialt lagt opp fra naturen side. Er vitenskaplig bevist at ammende mødre sover mer enn de som ikke ammer. Så jeg liker å sove, dermed nattammet jeg lenge med begge to. Anonymkode: 4ec45...971
270919 Skrevet 31. januar 2020 #19 Skrevet 31. januar 2020 På 29.1.2020 den 3.43, AnonymBruker skrev: Hvordan er deres netter med baby under 1 mnd? Hva gjør dere før de legges? Her må jeg amme i 2 timer, baby sover 2 timer, amme i 2 timer, baby sover i 2 timer osv... Slitsomt, ønsket å prøve noe annet! Sover deres nyfødt i egen seng forresten? Min gjør det, men synes hun er lettere å roe hvis jeg feks legger henne på brystet mitt Anonymkode: 7341d...ebf Min baby ville ikke roe seg alene i babynest eller seng, laget lyder som en forkjølet mann. Da jeg la ham på magen, på brystet mitt, sovnet han på to sekunder og rørte seg ikke en mm og laget absolutt ingen lyder. Slik sov vi hver natt på sofa ( bygget meg opp med puter slik at jeg lå godt og) i nesten 3 mnd. Plutselig ville han sove i babynest. Etterhvert sov han i egen seng, han er nå 4.5 mnd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå