Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er en ung mann som ble født og oppvokst i Norge men på grunn av genetisk link til en bestefar jeg aldri har møtt ser jeg ikke ut som en "typisk" Nordman, blondt hår blå øyne, den typen. Alle jeg møter antar eller spør om jeg kommer fra midtøsten selv om hele slekten (bortsett fra bestefaren jeg ikke har møtt) er Norske. Når jeg skal begynne å forklare "hvor jeg kommer fra" syntes jeg det fort blir veldig kleint fordi slikt jeg ser det, kommer jeg jo fra Norge. Blir litt rart å skulle fortelle alle jeg møter om bestefaren som jeg ikke har noe forhold til. 

I det han er afroamerikaner har jeg vurdert å skaffe meg et mellomnavn som er veldig typisk Amerikansk så folk spesielt da i jobb sammenheng slutter å spørre "hvor" jeg kommer fra, håper og tror dette kan hjelpe meg å unngå det kleine spørsmålet. 

Er dette en dårlig ide? Også har noen et forslag til et mellomnavn jeg kunne tatt? Setter pris på all tilbakemelding!

Anonymkode: 35a30...850

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Slett innlegget. Leste for fort! 🙈

Endret av Lasox
Skrevet

Høres ut som en dårlig idé å skape en ny, oppdiktet identitet for deg selv. Bare vær seg selv.

Hvor komplisert er det og hvor lang tid tar det å si "Jeg er fra Norge, men jeg har en bestefar fra USA." ?

Anonymkode: 727a6...023

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, Lasox skrev:

Tror faktisk at det kan være en alright løsning med tanke på få seg jobb? For vet jo at det har vært mye media prat om det å ha utenlandske navn kan være veldig problematisk for de som søker seg jobb og blir ofte avvist, og så fort man bruker noe norsk navn så blir man tilkalt til intervju osv., og at du bruker det mellomnavnet som fornavnet ditt i Norge kanskje, men utenlandske navnet ditt når du er i utlandet? :) Men, samtidig litt usikker for det kan jo legge press på de andre som er ifra utlandet om å gjøre det samme for å få seg jobb. Man burde jo ikke bli diskriminert pga. sin hudfarge eller navn, men fryktelig vanskelig å ta tak i problemet når det åpenbart er en stor ukultur i landet og vanskelig å ta tak i problemet.

Du leste inne innlegget godt nok. TS har et helnorskt navn, og er født i Norge.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du leste inne innlegget godt nok. TS har et helnorskt navn, og er født i Norge.

*leste ikke

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

*leste ikke

Nei, leste tydeligvis ikke godt nok gjennom. Sorry! 🙈 Leste litt for fort! 

Skrevet

Du kan også bare si "Jeg kommer fra Skien." eller "Jeg kommer fra Norge." Du trenger ikke å forklare mer om du ikke vil. :)

• Liker 2
Skrevet

Er bare å si at du kommer fra Norge. Hvis de begynner å grave og si "jamem, du ser jo ikke norsk ut" så soer du bare at du har noe utenlandske gener lengre bak i slekten på mor eller far sin side. Trenger ikke si noe om bestefaren din og at du ikke hat noe forhold til han. Du kan jo bare si "bestefar var fra der og der, men alle andre i slekten er norske". Ingen som kommer til å begynne å grave om forholdet til deg og bestefaren din pga det 🤣

Anonymkode: b364f...cea

Skrevet

Spør folk om sånt? Så håpløs. Jeg kjenner flere som er adopterte, de sier jo bare de er fra Skien eller Oslo (eller hvor de er fra). De opplever ikke ofte at folk graver videre om det.

Anonymkode: 08363...d40

Skrevet

Du har gener fra en afroamerikansk bestefar, og alle tror du kommer fra Midtøsten? 😄 Litt gøy. Men for å være seriøs, så tenker jeg at det ikke skader å ta et amerikansk mellomnavn om du syns det er plagsomt å bli spurt hele tiden. Så kan du si du/foreldrene dine er stolte av opphavet sitt. Alle liker noen som er stolte av familien sin. Det er rart med det. Er du stolt er det bra, men påpeker du at du "bare" er norsk, klinger det ikke like bra.

Anonymkode: 2021a...b7f

Skrevet

Er det så farlig hvor folk tror du er fra da? Er vel bare å si at du er norsk, men bestefaren din stammet fra Afrika dersom noen en sjelden gang spør og graver så mye. Hvorfor legge til et navn? Er det krise om noen antar du har slekt i Midtøsten?

Anonymkode: c5756...dbe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...