AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #1 Skrevet 28. januar 2020 Jeg ser det er en tråd for bøker man leser og en for bøker man hører. Men utgjør det egentlig en forskjell? Når jeg forteller om bøker jeg har lest så er det nærmest utelukkende bøker jeg har hørt som lydbok men jeg har egentlig ikke tenkt at det utgjør en forskjell om jeg har hørt eller lest den. Resultatet er jo det samme. Men jeg har fått følelsen av at det å høre ting som lydbok ikke er like «bra» som å ha faktisk lest den selv. Er jeg alene om den oppfatningen eller er det andre som opplever det samme? Altså at det er bedre å lese en bok enn å høre den? Anonymkode: 4df97...69d
jessicbj Skrevet 28. januar 2020 #2 Skrevet 28. januar 2020 Jeg husker bedre det jeg hører på lydbok enn det jeg leser 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #3 Skrevet 28. januar 2020 Jeg får med meg og nyter boken bedre når jeg leser selv. Ramler ut litt innimellom på lydbok, historien durer forbi mens jeg følger halvt med. Hører på lydbok når jeg gjør noe annet. Anonymkode: 44653...aa4 1
Gjest Familytree Skrevet 29. januar 2020 #4 Skrevet 29. januar 2020 Begge, jeg hører på lydbok mens jeg leste...Det er greit!
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 29. januar 2020 #6 Skrevet 29. januar 2020 Foretrekker å lese bøkene selv.
Rumle Skrevet 29. januar 2020 #7 Skrevet 29. januar 2020 Jeg foretrekker å lese selv, men ser ikke hvorfor det å høre på lydbok skal være noe dårligere om det er det man liker.
Chantielle Skrevet 29. januar 2020 #8 Skrevet 29. januar 2020 Har fått den samme følelsen noen ganger. Seneste tiden har jeg nesten kun hørt på lydbøker,men det er viktig med en god oppleser. Ellers så synes jeg lydbøker er veldig praktisk,slipper å holde i boka og klundre med briller/kontaktlinser når jeg har lagt meg Jeg gjør ofte husarbeid og andre ting samtidig som jeg hører,praktisk det også 🙂
^^Belle^^ Skrevet 29. januar 2020 #9 Skrevet 29. januar 2020 Jeg synes det er trist at noen har den oppfatningen, fordi jeg som bokelsker synes det er topp at så mange som mulig leser eller hører på bøker. Hvis ikke det hadde fantes lydbøker hadde veldig mange gått glipp av alt det gode med bøker. Jeg selv leser og hører ca 50/50. Synes det er helt fantastisk å kunne ''lese'' mens jeg kjører bil i mange timer om dagen for eksempel. 1
Anita. Skrevet 29. januar 2020 #10 Skrevet 29. januar 2020 (endret) Jeg gjør begge deler.🥰 Leser når jeg har tid til å sette meg ned, og hører når jeg gjør husarbeid, er på jobb, eller kjører bil. Bøker man leser må bare være bra og gøy å lese. Lydbøker må være enkle å følge og ha en fin fremføring. Så bare fordi boken er bra betyr det ikke at jeg orker å høre på den 🤭 Men man får med seg mye mer når man leser enn når man hører på lydbok. Synes det er idiotisk å se ned på de som hører istedet for leser, det er jo bare en hobby, så gir blanke **** om hva andre synes 😅 Endret 29. januar 2020 av Anita.
Skogkatten Skrevet 29. januar 2020 #11 Skrevet 29. januar 2020 Selv klarer jeg ikke å bruke lydbøker, fordi jeg må sitte musestille ytterst på en stol med full konsentrasjon for å unngå at tankene farer i alle retninger, og vil jeg heller lese boken selv. Men jeg synes ikke det er mindreverdig å høre lydbok, faktisk synes jeg nesten det er litt urettferdig at noen klarer det, de får jeg gjerne tid til å komme gjennom flere bøker siden de lytter mens de gjør noe annet. Tror jeg hadde hatt større sannsynlighet for å komme gjennom leselisten min i løpet av ett livsløp om jeg brukte lydbøker. Jeg har også en slektning med alvorlig grad av dysleksi, lydbøkene har gitt ham tilgang til bøker han ikke tidligere har klart eller orket å lese, og det betyr mye for ham.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #12 Skrevet 29. januar 2020 Jeg liker begge deler! Hører mye lydbøker mens jeg pendler til jobb, gjør husarbeid, osv. Jeg leser veldig raskt og opplever egentlig at jeg får med meg mer når jeg hører lydbok, siden jeg ikke kan skumme gjennom partier og det generelt går mye saktere. Samt at en god forteller gjør mye for å komme seg gjennom bøker som ellers er tråe å lese selv. Hørt mange klassikere som jeg hadde gitt opp som bok 😊 Anonymkode: 1f3a4...55a
Ariana807 Skrevet 29. januar 2020 #13 Skrevet 29. januar 2020 Det er det samme, alt til sin tid, ikke at jeg har et badekar, men eks enklere å høre en lydbok enn å lese i badekaret. Men jeg sliter med å si at jeg har «lest» en bok når jeg faktisk har hørt den, da jeg nesten føler jeg lyver 😅 men det tror jeg bare er meg altså, for det er jo det samme innholdet 😄
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå