Gå til innhold

Greier ikke følge opp skolegangen til datteren min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter i 4. Klasse, og jeg sliter med å holde følge. Ikke faglig, men det praktiske. Jeg greier ikke følge med på når hun har Gym og svømming og trenger gymklær, så dette glemmer hun ofte pga meg. Sliter med å følge henne opp ifht lekser og ulike beskjeder skolen gir. Greier ikke lese ukeplanen en gang, så ting kommer ofte som en overraskelse på meg fordi jeg ikke følger med.
Jeg sliter også med å følge med på datoer og hva som skjer når det gjelder foreldremøter, foreldresamtaler, turdager osv. 
det samme gjelder fritidsaktivitetene hennes. Jeg glemmer så mye at det er skummelt. 

Bor sammen med en mann som heldigvis er flinkere enn meg på dette, men jeg er en voksen dame på over 30 år, og synes det er for ille at stefaren har mye bedre kontroll enn meg på min egen datter enn jeg selv. 

Føler meg som verdens verste mor pga dette. Dette er liksom minstekrav for å være foreldre føler jeg, og til og med der feiler jeg. 
flere som føler det sånn, eller har tips til hvordan skjerpe seg? Jeg prøver virkelig å skjerpe meg men får det ikke til. Har vært inne på tanken å la far få eneomsorgen for henne. Men det er vel heller ikke til hennes beste for da må hun flytte over 80 mil...og det vil hun heller ikke.. 

vanskelig:( 

Anonymkode: 74a22...d89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må få deg en kalender. Enten en ukeskalender som henger på veggen, eller rett og slett bruke mobilkalenderen og få varslinger om alt. 

Har du alltid vært sånn?

Hvis ikke ville jeg vurdert en legetime. Det er normalt å være distré, men dette høres vel voldsomt ut. 

Anonymkode: 3563a...6d3

• Liker 38
Skrevet

De har vel gym på faste dager? Kan du skrive opp i kalenderen din dagen før hun har gym og be henne pakke gymtøy? Når det kommer til lekser kan dere for eksempel sammen se på ukeplanen på mandag, legge en plan når leksene skal gjøres også ser du over leksene på torsdag. Når det kommer til andre ting du må huske, så er mitt eneste forslag å skrive ting ned, ha alarm på telefonen etc. Jeg har også en 4. Klassing. Det er klart at man noen ganger kan glemme et møte, og gymtøy engang i blant. Men at det gjentar seg ofte det synes jeg er litt merkelig, iallefall de tingene som er faste, som gymtøy og lekser. Men hva mener du med at du ikke greier å lese ukeplanen? 
mitt siste tips er å be barnet ditt ta mer ansvar selv. Pakking av gymtøy kan en 4. Klassing klare ( ikke min da...men vet at det går an) 

Anonymkode: e8d73...c85

• Liker 6
Skrevet

Hei,

Kjøp en familieplanlegger. Bruk gule lapper. Sett deg ned hver søndag og skriv ned hva som skjer og hva dere må huske på ila uken. Gjerne sett deg ned med familien, så kan dere gå igjennom uken sammen. 

Skolen sender ofte ut ukeplan og lekser på fredag. Da kan dere tjuvstarte litt med leksene i helgen og gå igjennom postmappa. Om de ikke gjør det, send kontaktlærer en meld så fikser h*n det. 

Oppfølging av lekser er så viktig! Prøv å prioriter det.. selv om hverdagen er hektisk. 

Lykke til! You can do it! 

https://www.organized.no/produkt/familieplanlegger-nedlastning/

• Liker 4
Skrevet

Det høres ut som om du sliter med noe psykisk? Har dere ikke en kalender på veggen engang hvor du kan skrive ned gym og fritidsaktiviteter, dugnader og møter osv? Det er ganske merkelig å ikke å klare å følge opp ett stk jentebarnpå 9 år.....  Da bør det være mange ekstra utfordringer i bildet , enten på barnets side eller forelderens....

Anonymkode: 55455...e30

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det så vanskelig å få på plass noen faste rutiner?

Print ut ukeplanen og heng den på kjøleskapet. Se på den hver kveld og planlegg dagen etter. Lag det til en fast rutine. Det fortjener datteren din. 

Er det noen underliggende grunner til at du sliter med dette? For dette tenker jeg som lærer at du er forventet å gjøre.

Anonymkode: cd196...853

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må få deg en kalender. Enten en ukeskalender som henger på veggen, eller rett og slett bruke mobilkalenderen og få varslinger om alt. 

Har du alltid vært sånn?

Hvis ikke ville jeg vurdert en legetime. Det er normalt å være distré, men dette høres vel voldsomt ut. 

Anonymkode: 3563a...6d3

Har prøvd kalender men det hjelper ikke meg når jeg glemmer å se på den. 
ja jeg har alltid vært fryktelig distré. Har ikke vært hos legen pga dette da jeg ikke helt har skjønt hva han kan finne ut av. Tror ikke dette er medisinsk. Har en onkel som er så glemsk at man skulle tro han var lettere dement til tider, så det kan jo være arvelig. 

Ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har prøvd kalender men det hjelper ikke meg når jeg glemmer å se på den. 

Digital kalender med alarm. Så 

Anonymkode: f88bd...aaf

• Liker 11
Skrevet

Altså.... "Greier ikke å lese ukeplanen engang", skriver du. Dette er altså en ukeplan som er utformet mtp 9 år gamle barn. Du orker ikke å sette deg inn i din datters liv, i bunn og grunn. Her er det noe underliggende psykologisk hos deg som du virkelig må ta tak i. Føler du gjør deg selv til en martyr. Du vil at datteren din skal flytte til faren som bor 80 min unna, men "hun vil ikke". Dette er ikke bra altså.

Anonymkode: 55455...e30

• Liker 39
Skrevet

Har du noen områder i livet ditt som du ikke er veldig glemsk på? 

Du er nødt til å sette på alarmer på telefonen for hver minste ting. Det fortjener datteren din at du gjør for henne, hun trenger hjelp av deg for å selv skaffe seg rutiner. 

Anonymkode: 808d0...5de

• Liker 7
Skrevet

Legg alt inn i kalender på telefonen - med alarmer. Det er mange som er glemsomme og distré, men da må de finne taktikker som gjør at de kan fungere normalt likevel. 

Har du jobb, TS? Hvordan husker du ting der? 

Anonymkode: 8abe8...fdf

• Liker 10
Skrevet

Jeg ordner matpakke før middag slik at den er klar til neste morgen, men datteren din er kanskje stor nokk til å smøre selv? Har en sekk til gym om en til svømming, ordner bestandig sekkene samme dag som de er brukt så de er klare til neste gang. Sjekker ukeplan hver kveld før jeg legger meg, har notat alarm på møter etc. Dette handler kun om rutiner, øvelse gjør mester :) 

Anonymkode: 23dec...aa1

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette handler kun om rutiner, øvelse gjør mester :) 

Har hun gym neste dag setter jeg frem sekken foran døren slik at den ikke blir glemt:)

• Liker 2
Skrevet

Når jeg leser startinnlegget så var det som å lese om sønnen min. Han har ADD og har var tenåring før han ble diagnostisert. Hvis du alltid har vært sånn, så les litt om det og se om det passer deg.

Anonymkode: 3b0fe...ffe

• Liker 10
Skrevet

Er du i jobb? 

Anonymkode: ce256...eba

• Liker 2
Skrevet

En kjapp fjerndiagnostisering av "KG-legen," har du sjekket deg for ADD eller en annen bokstavdiagnose?

Hva med å involvere stefar litt mer her, om han har hodet litt mer med seg? Det er synd om datteren din må lide fordi du roter litt. Hva med om stefar tar initiativ til samling ved bordet søndag, hvor dere går gjennom uken som kommer, leser gjennom beskjeder fra skolen, plotter inn i kalender, og planlegger hva som skal skje? Gjør dette til en fast greie. Involver datteren i å huske hva som skjer mandag, tirsdag osv. og noter ned.

Hver kveld tar dere en sjekk på kalenderen (mannen minner på), datter har sin del som gjelder henne, hun pakker gymbag om det står at det er gym dagen etter. Gi ansvar. 

Vi er forskjellige når det kommer til hvor gode vi er til å planlegge, så dere må finne noe som fungerer for dere. Det er ingen skam at mannen husker mer enn deg når det gjelder barnets hverdag. Da må dere bruke det på et vis som er positivt for dere sammen. Lag rutiner og gi ansvar. Barna trenger å lære seg ansvar gradvis.

Anonymkode: 75ec8...e3d

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du i jobb? 

Anonymkode: ce256...eba

Ja jeg jobber. En jobb med mye ansvar. Glemmer ting der også, og trenger å gjøre ting ca hundre ganger før det sitter. Men det går til slutt. Og jeg har ikke gjort store bommerter enda, selv om man skulle tro det. 
Ts 

Skrevet

Er du interessert i henne og hennes hverdag? Er du for opptatt av deg og ditt? Følger du henne opp ellers med aktiviteter, måltider og bursdager? Det daglige? 

jeg har en kalender bok, det skriver jeg ned gymtimer, turdager, møter og ting jeg må huske. Den leser jeg i hver dag. 
du må skaffe deg rutiner. Å følge opp lekser er ikke noe en bare glemmer, for dette er hver dag. Etter middag setter du deg med med henne og gjør lekser. 

når du vurderer å sende henne til far fordi du ikke klarer å følge opp gjøremål sier mye om deg og din datters relasjon og ikke minst deg og din interesse for henne. 
har du lyst å miste henne 80 mil unna? Eller vil du skjerpe deg å ta i et tak for å endre rutinene dine? 
dette er forferdelig dårlig gjort overfor din datter 

Anonymkode: 7feab...530

• Liker 10
Skrevet

Her må du virkelig skjerpe deg, lærere kan jo begynne å reagere etter hvert om datteren din aldri har med gymtøy/badetøy, aldri er klar til turdager, skidager, spesielle ting. De kan jo lure på hva du/dere som foreldre holder på med og tankene kan fort begynne å spinne mot det verste. De kan jo i verste fall tro at datteren din ikke har det bra hjemme?

Anonymkode: 21d1e...923

• Liker 4
Skrevet

Så du er dårlig på organisering og oversikt, kan godt være du har ADHD (unskyld KG, ikke heng meg). Du må i hvertfall innrømme overfor barnet, stefaren og barnefaren at du har et problem, og at du nok trenger hjelp. Stefar kan kanskje ta ansvaret mot at du gjør andre ting i hjemmet. Så kan du naturligvis bruke en elektronisk kalender for å minne deg på ting. Frem til barnet om få år blir stor nok til å ha oversikt selv, med mindre hun har arvet dine svakheter. 

Anonymkode: 7d6db...780

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...