Gå til innhold

Ufordragelig lillebror

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger synspunkter. Jeg er student og har for en liten tid flyttet hjem til pappa og min stemor. Stemor er utenlandsk og fra en annen kultur enn oss. 
De har et barn sammen (min lillebror). Han er 4 år gammel nå. 

Litt av hva som skjer i huset: 

Han bestemmer når og hva han skal spise. Har jeg laget spaghetti til middag, men han vil ha pannekaker, ja da lager mor pannekaker. 

Han hyler og slår om han ikke får viljen sin. Får sjeldent tilsnakk. De lar han bare holde på. Som regel får han da viljen sin. 

Han bestemmer selv når/om han skal i barnehagen. 

Han bestemmer selv hvor mye han skal se på nettbrett/TV. Etter barnehagen ser han stort sett bare på TV til han skal legge seg. 

Han får is og godteri 5-6 dager i uken. (Ikke overvektig, men allikevel) 

Han bestemmer selv når han skal sove. Sover enda sammen med foreldrene og legger seg når de legger seg. Dvs alt fra klokken 20-23. Null rutiner. 

Jeg blir svett av å se på dette. Vurderer å kontakte bv så de kan få hjelp. Har forsiktig hintet, men får da beskjed om å ikke bry meg. Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: 427d5...93d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Stemor er utenlandsk og fra en annen kultur enn oss.

Og dette er relevant fordi..?

• Liker 6
Skrevet

Ta kontakt med barnevernet slik at de kan ta en alvorsprat med foreldre ti gutten. Det er omsorgssvikt å la han få styre på  etter sitt fireårige hode og være husets sjef på den måten der. 

Anonymkode: 8493b...5e0

• Liker 3
Skrevet (endret)

Har du snakket med pappa på tomannshånd? Lurt å ta dette opp på en måte der du sier du er bekymret for om lillebror vil få venner om han oppfører seg så voldsomt. At du er bekymret for fremtiden hans. Ikke anklag eller skyld på noen, forsøk å være empatisk og åpen for hans (pappa) side av saken. 

Men sannsynligvis må du forsøke spare penger og flytte så raskt som mulig, mennesker som lar det gå så langt lar seg sjeldent overbevise. 

Endret av Gran3
  • Liker 5
Skrevet
20 minutter siden, Wednesday Addams skrev:

Fordi jeg tenker at de har et annet syn på oppdragelse enn oss. I kulturen hennes er det feks helt vanlig at barna er oppe halve natten og sover i foreldrenes seng til de er 12. Der er også fysisk avstraffelse helt normalt. 
men vi bor i Norge, og jeg mener at lillebroren min kommer til å få problemer når han feks skal begynne på skole og har null rutiner. Derfor er det relevant. Hvorfor lurte du? Trodde du det var rasistisk motivert? Jeg er adoptert selv, og er på ingen måte redd for andre kulturer. Herregud. 

• Liker 22
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg tenker at de har et annet syn på oppdragelse enn oss. I kulturen hennes er det feks helt vanlig at barna er oppe halve natten og sover i foreldrenes seng til de er 12. Der er også fysisk avstraffelse helt normalt. 
men vi bor i Norge, og jeg mener at lillebroren min kommer til å få problemer når han feks skal begynne på skole og har null rutiner. Derfor er det relevant. Hvorfor lurte du? Trodde du det var rasistisk motivert? Jeg er adoptert selv, og er på ingen måte redd for andre kulturer. Herregud. 

Slapp av, jeg bare lurte. :) Hevdet ikke at du var rasistisk.

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, Gran3 skrev:

Har du snakket med pappa på tomannshånd? Lurt å ta dette opp på en måte der du sier du er bekymret for om lillebror vil få venner om han oppfører seg så voldsomt. At du er bekymret for fremtiden hans. Ikke anklag eller skyld på noen, forsøk å være empatisk og åpen for hans (pappa) side av saken. 

Men sannsynligvis må du forsøke spare penger og flytte så raskt som mulig, mennesker som lar det gå så langt lar seg sjeldent overbevise. 

Ja, jeg har prøvd å ta det opp med han, men han avfeier meg. Han er av den dumsnille typen som gjør barna en bjørnetjeneste. Husker jo selv fra min egen barndom. Jeg var ufordragelig helt til jeg ble 14-15 og innså selv at verdens akse ikke dreide rundt meg. 

• Liker 4
Skrevet

Her må du ta kontakt med barnevernet slik at foreldrene får veilledning.

Anonymkode: 24ac4...2a1

Skrevet

Enig i at et tips til barnevernet er på sin plass, så de kan få veiledning i å oppdra barnet. Barn som vokser opp uten tydelige rammer blir ofte utrygge, har jeg hørt. 

Anonymkode: 387ed...e9a

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, Wednesday Addams skrev:

Utlendinger er ofte vant til å ha ungene oppe til sent på kvelden mens det ikke er vanlig her i Norge. Når jeg jobbet i bhg så var det en mor som ikke var ikke norsk å hun hadde ett barn på 3 år som gjerne var oppe til 23 ifølge henne selv. Så mor pleide ikke å levere før rundt klokken 12 i barnehagen fordi barnet sov lenge om morgenen siden han ble lagt så sent. Mor så ikke problemet verken med at ett så lite barn legger seg så sent eller at barnet ble levert så sent i barnehagen. 

Anonymkode: bf1be...3dc

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utlendinger er ofte vant til å ha ungene oppe til sent på kvelden mens det ikke er vanlig her i Norge. Når jeg jobbet i bhg så var det en mor som ikke var ikke norsk å hun hadde ett barn på 3 år som gjerne var oppe til 23 ifølge henne selv. Så mor pleide ikke å levere før rundt klokken 12 i barnehagen fordi barnet sov lenge om morgenen siden han ble lagt så sent. Mor så ikke problemet verken med at ett så lite barn legger seg så sent eller at barnet ble levert så sent i barnehagen. 

Og du konkluderer med at "utlendinger er ofte vant til..." basert på én mor?

• Liker 3
Skrevet
45 minutter siden, Wednesday Addams skrev:

Og du konkluderer med at "utlendinger er ofte vant til..." basert på én mor?

Nei men har da øyner å se med! Ser hele tiden utlendinger som er ute på hverdager i 22-23 tiden med små barnehagebarn.Vi har også at flere utlendinger i de forskjellige barnehagene jeg har jobbet i,å det som går igjen er at de ikke skjønner at barnehagebarn ikke bør legge seg så sent som 22-23 om kvelden.Da er det foreldrene som selv forteller hva de er vant med fra der de kommer fra.

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei men har da øyner å se med! Ser hele tiden utlendinger som er ute på hverdager i 22-23 tiden med små barnehagebarn.Vi har også at flere utlendinger i de forskjellige barnehagene jeg har jobbet i,å det som går igjen er at de ikke skjønner at barnehagebarn ikke bør legge seg så sent som 22-23 om kvelden.Da er det foreldrene som selv forteller hva de er vant med fra der de kommer fra.

Her jeg bor ser jeg ofte også norske foreldre sammen med barn ute på den tiden...

Anonymkode: 02789...674

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, Wednesday Addams said:

Fordi i andre land kan de ha annen kultur for oppdragelse. Trenger ikke være rakettforsker for å skjønne det 😅

Anonymkode: 4211f...f36

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, Wednesday Addams skrev:

Fordi det er  ganske store forskjellig oppdrager kultur? Eller tenker du at oppdragelse er likt i hele verden?

Anonymkode: d7812...587

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi i andre land kan de ha annen kultur for oppdragelse. Trenger ikke være rakettforsker for å skjønne det 😅

Anonymkode: 4211f...f36

Noen som er fryktelig opptatt av å vise hvor fargeblinde de er vettø.

• Liker 5
Skrevet

Fordi det er  ganske store forskjellig oppdrager kultur? Eller tenker du at oppdragelse er likt i hele verden?

Vet du, jeg trenger faktisk ikke to nesten identiske kommentarer, men ellers takk :) 

Skrevet

Noen som er fryktelig opptatt av å vise hvor fargeblinde de er vettø.

Klarer du argumentere saklig?

Skrevet

Barnevernet? Nei dette er ikke noe for dem

Anonymkode: f5534...d91

Skrevet
9 timer siden, Wednesday Addams skrev:

Slapp av, jeg bare lurte. :) Hevdet ikke at du var rasistisk.

Ganske tydelig hva du tenkte.... 

Anonymkode: b23e9...f15

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...