AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #21 Del Skrevet 29. januar 2020 Forrige vinter vasket jeg nesten aldri dressen, bare la den til tørk på flisene i gangen. Men i år som det ikke er snø på Østlandet må jeg vaske litt oftere, men har kjøpt inn fôret regntøy og bedt barnehagen bruke det mest mulig, med mindre det er kaldt selvsagt. Må vaske det en del og, men det var mye billigere, og tørker fortere enn vinterdressen. Anonymkode: 7d885...b62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #22 Del Skrevet 29. januar 2020 Jeg synes det er ille at barnehagene forlanger noe sånt, i hvertfall hvis de mener full vask i maskin. Disse dressene er jo ikke laget for hyppig vask, de mister vanntettheten fort, og da trekker søla inn og de blir mer skitne. Greit for de som kan kjøpe tre-fire dresser i sesongen, men alle kan jo ikke det. Anonymkode: b8c98...d3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #23 Del Skrevet 29. januar 2020 Jeg har jobbet i mange barnehager, og har aldri hørt om noen som krever at foreldrene vasker dressen hjemme. Så og si alle stedene jeg har jobbet, har det vært sånn at om barna blir skitne av leken ute, må de spyles med slange før de går inn (dette blir jo typisk regnværsdager hvor de går i regntøy og ikke dress da). De voksne skal da selv gå i klær som tåler å bli skitne. Anonymkode: 39b34...f0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #24 Del Skrevet 29. januar 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vasker dressen så ofte jeg må, driter i om den blir slitt etterhvert. Har råd til å kjøpe ny hvis jeg absolutt må. Viktig at den er helt ren før ny barnehagedag. Bruker pulver og vasker på 40 grader. Anonymkode: d5486...87c Sånne foreldre liker vi! Dere aner ikke hvor mye det sliter på hender og våre klær når vi må kle på x antall barn med gjørmete dresser gjerne flere ganger om dagen. Og ikke minst hvor skittent det blir inne av disse klærne! Vi henger alle klær vi vil skal bli med hjem til tørk/vask ute. Mange kommer med nyvasket dress, mens andre kommer med tørr «inntørket» dress. Anonymkode: ae484...d0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #25 Del Skrevet 29. januar 2020 Jeg vasker på program for yttertøy, uten skyllemiddel. Tar noen korte intervaller på lav varme i tørketrommel (de tåler ikke høy varme). Lar den så tørke helt ferdig på badet. Anonymkode: 110ad...ced Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #26 Del Skrevet 29. januar 2020 Blir ikke ungene akkurat like møkkete etter ca fem minutter i sandkassa uansett? Jeg ga opp jevnlig dressvask da ungen hoppet oppi en søledam i oppkjørselen vår og ble full av gjørme før vi hadde dratt hjemmefra. Det viktigste er at barna holder seg tørre og varme, ikke at de er rene på utsiden. Anonymkode: b8c98...d3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tellus Skrevet 29. januar 2020 #27 Del Skrevet 29. januar 2020 På 28.1.2020 den 21.26, AnonymBruker skrev: Vasker den ca. 2-3 ganger i uken (meg ovenfor). Anonymkode: d5486...87c Er ikke det litt ekstremt?🤔 de skal jo ha minimalt med sentrifuge og drypptørkes. Forstår ikke hvordan dressen blir tørr til påfølgende dag? Her vaskes dress med vanlig vaskemiddel, ingen skyllemiddel. På vrangen. Bruker program for syntetiske stoff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #28 Del Skrevet 29. januar 2020 30 grader med milo, lav sentrifuge. Har to av alt for å slippe å gå tom for klær. Anonymkode: 70047...12c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #29 Del Skrevet 29. januar 2020 I bhg til sønnen er det råtten is nå, som stinker noe så helt utrolig. Barnehagen har bedt alle foreldre ta med dressen hjem og vaske HVER DAG. Jeg vasker de på kortprogram 15 min, og henger de til tørk. Det er kjipt, men det lukter så ille at jeg skjønner det. Anonymkode: 05da2...895 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #30 Del Skrevet 29. januar 2020 Vasker dressen når det er behov, ca hver 14 dag, litt mer nå som det ikke er snø, og det blir mer søle. Bruker dette vaskemiddelet, og impregnerer jevnlig, og da holder dressen en sesong. https://www.xxl.no/nikwax-2-pk-tx-dir-tech-wash-display-impregnering/p/1065618_1_style?gclid=EAIaIQobChMIzOHf2OKp5wIVy00YCh3UQQh2EAQYASABEgLd9PD_BwE&gclsrc=aw.ds Anonymkode: 16521...34e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #31 Del Skrevet 29. januar 2020 Vasker 1-2 ganger i uken. Hurtigprogram med vanlig omo og uten skyllemiddel. Så i tørketrommelen. Foret regntøy tørkes på vranga.. Barnet mitt er nå nr. 4 i arverekken som bruker dressene og de har blitt vasket likt hele veien. Eneste jeg merker av vaskingen er at refleksene faller av, men de bruker uansett refleksvest på utsiden dersom de er ute i trafikk... har dresser fra coop obs, vill og swedemount så ingen dyre greier. Har alltid tørre og varme barn fordet... Anonymkode: 68193...659 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #32 Del Skrevet 30. januar 2020 I går prøvde jeg å vaske med mikrofiberklut, og det gikk helt strålende 🤩 Takk for alle erfaringer. Det er fint å se at det ikke er nødvendig å vaske den hver uke. Vi håpte å spare dressen til nestemann, siden den kostet 2000 kr 😬 Anonymkode: b41d5...4bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
curiosity Skrevet 30. januar 2020 #33 Del Skrevet 30. januar 2020 Vinterdressen vaskes sjeldent, er mye snø her så er stortsett bare flekker fra mat og drikke som kan tas med klut. Fikk en smart klut til å ta flekker med vinterdressen jeg kjøpte på polarn o pyret i fjor. Vaskes kanskje 1-2 ganger i sesongen i maskin. Parkdress og regnklær kan ofte bli vasket flere ganger ukentlig når det er ruskevær. Vasker med flytende omo color, uten skyllemiddel på 40 grader, tørker i tørketrommel på svak varme, impregnerer parkdressen med spray etter vask. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 30. januar 2020 #34 Del Skrevet 30. januar 2020 Jeg løftet barnet inn i dusjen med dressen på og spylte av begge. Vasket på vanlig program ved behov. Bruker ikke tørketrommel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #35 Del Skrevet 30. januar 2020 På 29.1.2020 den 13.38, AnonymBruker skrev: 3-4 dresser per sesong? Hvilke dresser er det dere kjøper? Anonymkode: 88fe5...efa Litt forskjellig, har en fra Reima og en som er kjøpt på HM akkurat nå. Barnet må ha to, slik at det alltid er en ren dress i barnehagen. Anonymkode: 0016b...c28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 30. januar 2020 #36 Del Skrevet 30. januar 2020 (endret) Vi vasket kun ved behov, maks 3-4 ganger i året. (Det samme gjelder nå som de er ferdig med dresser, men bruker vinterbukse på skolen. Den vaskes i juleferien og påskeferien og det er det.) Som oftest holdt det å la dressen tørke og børste av, evt spyle litt om det var ekstra ille. De gode egenskapene til yttertøy forsvinner om de vaskes for mye, og det er viktigere at barnet er varm og tørr enn at dressen er gullende ren. Endret 30. januar 2020 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #37 Del Skrevet 30. januar 2020 Vasker etter behov. Men i det siste har den klart å bli vasket 3 ganger på samme uke fordi ungen elsker å bokstavelig talt bade i gjørme. Kan ikke engang ha dressen på på vei hjem da den er søkkvåt av svart gjørme. Ellers så har ca 1 gang eller 2 i måneden holdt. Anonymkode: 1cbbd...7d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå