Gå til innhold

Avtalegiro ikke kommet i gang? Eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg la inn en regning i desember og opprettet avtalegiro i samme slengen. Jeg ser nå i nettbanken at det ikke er lagt inn trekk på denne før i mars. Det ser foreløpig ikke ut til at det kommer et autotrekk i februar (neste forfall er 3. februar). Det står likevel at avtalegiroavtalen er aktiv og godkjent. Skal jeg betale regningen manuelt for februar? Er redd for å ende opp med å betale dobbelt hvis jeg gjør dette.. Synes bare det er så rart at trekket ikke ligger i nettbanken, når avtalen ble godkjent for over en mnd siden.

Anonymkode: 5e623...576

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på at det ikke er lagt inn dobbelt trekk på mars-forfallet?

Anonymkode: be509...d22

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at det ikke er lagt inn dobbelt trekk på mars-forfallet?

Anonymkode: be509...d22

Kontrollerte nå. Det ligger ikke inn dobbelt trekk i mars, nei.

Skrevet

Bedriften har antakelig ikke fått registrert den i tide til at avtalen ble benyttet på faktureringen med forfall 3. feb. Dette kan ta tid (eller gå relativt raskt), avhengig av bedriftens rutiner og hvordan avtalen ble opprettet. 

Det viktige spørsmålet: har du fått faktura for det som forfaller? Hvis ja, kan du mest sannsynlig betale den uten å frykte at det går dobbelt. Hvis du vil være 120 % på den sikre siden kan du sjekke forfallsregisteret ditt i nettbanken et par dager før forfall 3. feb. Hvis de også har sendt trekk på avtalegiro skal det vises der. 

Skrevet
7 minutter siden, Høna79 skrev:

Bedriften har antakelig ikke fått registrert den i tide til at avtalen ble benyttet på faktureringen med forfall 3. feb. Dette kan ta tid (eller gå relativt raskt), avhengig av bedriftens rutiner og hvordan avtalen ble opprettet. 

Det viktige spørsmålet: har du fått faktura for det som forfaller? Hvis ja, kan du mest sannsynlig betale den uten å frykte at det går dobbelt. Hvis du vil være 120 % på den sikre siden kan du sjekke forfallsregisteret ditt i nettbanken et par dager før forfall 3. feb. Hvis de også har sendt trekk på avtalegiro skal det vises der. 

Takker for svar. Jeg skal følge med frem til 3. februar, får evt betale manuelt hvis det ikke dukker opp noe de neste dagene.

Jeg fikk en bunke med fakturaer for flere måneder fremover som kunne benyttes hvis jeg ikke opprettet avtalegiro. Jeg var så dum å kaste disse i desember da jeg opprettet avtalen. Det falt meg ikke inn at det kunne oppstå forsinkelser.. Vet du om jeg kan benytte forrige KIDnummer hvis jeg betaler manuelt nå? Det som ligger inne på den betalingen jeg foretok i desember?

Skrevet (endret)
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takker for svar. Jeg skal følge med frem til 3. februar, får evt betale manuelt hvis det ikke dukker opp noe de neste dagene.

Jeg fikk en bunke med fakturaer for flere måneder fremover som kunne benyttes hvis jeg ikke opprettet avtalegiro. Jeg var så dum å kaste disse i desember da jeg opprettet avtalen. Det falt meg ikke inn at det kunne oppstå forsinkelser.. Vet du om jeg kan benytte forrige KIDnummer hvis jeg betaler manuelt nå? Det som ligger inne på den betalingen jeg foretok i desember?

Teknisk sett kan du betale med det samme KID-nummeret ja. Om den du betaler til vil knytte det opp mot fakturaen med forfall 3. feb kommer an på deres systemer og rutiner (mange vil nok gjøre det, evnt med manuell korrigering hos de). 

Tenker at du enten tar kontakt med de og ber om å få opplyst korrekt kontonr og KID for fakturaen og bruker det, eller betaler med det du har fra desember. Sannsynligvis går sistnevnte helt fint. Hvis du mot formodning skulle få purring, kan du da bare henvise til betalingen din. De fleste vil da bare godta det uten mer om og men, men ingen garanti..

Edit: ta en titt på flere av de gamle betalingene dine - er KID’n lik fra gang til gang, kan du helt fint gjenbruke den. Det er hvis de har ulike (faktura)numre som del av KID at det kanskje (men mest sannsynlig ikke) kan bli noe kluss hos mottaker 

Endret av Høna79
Skrevet
12 minutter siden, Høna79 skrev:

Teknisk sett kan du betale med det samme KID-nummeret ja. Om den du betaler til vil knytte det opp mot fakturaen med forfall 3. feb kommer an på deres systemer og rutiner (mange vil nok gjøre det, evnt med manuell korrigering hos de). 

Tenker at du enten tar kontakt med de og ber om å få opplyst korrekt kontonr og KID for fakturaen og bruker det, eller betaler med det du har fra desember. Sannsynligvis går sistnevnte helt fint. Hvis du mot formodning skulle få purring, kan du da bare henvise til betalingen din. De fleste vil da bare godta det uten mer om og men, men ingen garanti..

Edit: ta en titt på flere av de gamle betalingene dine - er KID’n lik fra gang til gang, kan du helt fint gjenbruke den. Det er hvis de har ulike (faktura)numre som del av KID at det kanskje (men mest sannsynlig ikke) kan bli noe kluss hos mottaker 

Takk for hjelpen. :)

• Liker 1
Skrevet

Er i nøyaktig samme situasjon, faktisk. Snakket med en kunderådgiver i går, og han sa at den ikke ville bli trukket dersom den ikke lå i forfallslista, selv om den står som godkjent med autogiro. Stusset også på at det tok så lang tid, men han sa at 1-2 måneder ikke var uvanlig, og nå har marsfakturaen kommet inn på vanlig vis.

Jeg tror du blir nødt til å legge inn februarfakturaen din manuelt, men sjekk gjerne med en kunderådgiver i banken din hvis du vil være helt sikker.

Anonymkode: 3f953...e12

Skrevet (endret)

Dumt at det er stadig flere som havner i "trøbbel" pga. avtalegiro. Jeg forsøkte det et par ganger, men begge gangene har det skjedd at det ikke har blitt betalt i tide, og endte med at jeg fikk purring osv. så har per dags dato null tillit til avtalegiro. Betaler alle regningene manuelt. Da er jeg helt sikker på at alt blir betalt. :) Betaler alltid på dagen jeg får regningen slik at jeg slipper å tenke på om jeg har betalt i det i ettertid.

Muligens at det ikke lå i forfalllista som jeg ser at noen skriver her nå, men uansett. Orker ikke noe mere tull med det. :) Noen jeg kjenner har jo trodd at det har blitt trukket når det skulle skje, men endt med å ha flere tusen kroner på etterskudd pga. at det ikke ble trukket fra kontoen som det skulle noe som er min store frykt (selv om jeg ville ha lagt merke til det med en gang, men uansett orker ikke å være bekymret for om at det har blitt betalt eller ikke konstant om man ikke får mange regninger hyppig - så ville jeg ha betalt manuelt).

Endret av Lasox
Skrevet

Trekkmelding til banken din på avtalegiro må sendes i god tid før forfall. Ligger ikke beløpet i forfallsregisteret ditt per nå, er det helt trygt å betale februar manuelt.

Vil fraråde å betale med KID fra desember uten å forhøre deg med kundeservice først. Dersom det er ulikt KID havner innbetalingen på feil faktura og veldig mange bedrifter mangler kapasitet til å skulle gjennomgå slike feil gjort av kunden manuelt før purring sendes. De fleste er nok greie og sletter purringen, men det skaper så mye unødig arbeid når kunder ikke gidder ta kontakt når de har mistet faktura. Det er kundens ansvar å betale med riktig betalingsinformasjon.

Anonymkode: 2fcad...e89

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har hatt avtalegiro i mange år og har aldri opplevd det trøbbelet som blir skissert i innlegg #9.

Jeg betaler regninger på den dagen de forfaller og jeg forteller gladelig store aktører som ikke har avtalegiro at de stiller bakerst i køen for fremtidige kjøp hvis de ikke ordner avtalegiro. 

Kontakt leverandøren og få oppgitt rett kidnummer for februar, da kommer betalingen din frem i tide.

Skrevet

Hvorfor ringer du ikke bare leverandøren og hører med de om hva du skal forholde deg til? 😊 Da får du svar. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...