Gå til innhold

5åring tisser på seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han ble fort tørr da vi pottetrente og bleiefri ikke lenge etter han var 4 år. 

Er tørr på natta, og går på do selv når han er hjemme, stort sett. 

Er blitt utredet for fysiologiske årsaker ingen funn

Han har stort sett ett uhell i bhg, og uhell hjemme dersom han blir for oppslukt i leken. Vi har god rutine på å sende ham på do.

Likevel kan han tisse på seg, og synes det skjer for ofte. Han sier han ikke vil ta pause i leken, eller at han ikke kjente det. Og i bhg er der flaut å si at han må tisse, sier han. Han er også dårlig på å si fra at han har tissa på seg. 

Vi har hatt samtalen mange ganger, rolig og ordentlig, om at han må ta pauser, at ingen blir sinte, at han ihvertfall må si fra når han er uheldig. Og han sier han skjønner. 

Det har vært så mye fokus på det med tissinga, det er det første vi snakker om etter henting, vi har hatt den samtalen neste hver dag, og det blir mye styr rundt skifting. 

Han er også veldig lett distrahert og "skal bare" 10 ting før han går på do, eller for åmslifte, og skjønner heller ikke hvordan vi skal få ham til å gjøre som han blir bedt om (er en utfordring med noen andre ting også, ting som er kjedelige, som å kle på seg, komme og spise etc) 

Så vi bestemte oss for å slutte å snakke om det, nevnte ikke pose med tisseklær, tok ingen samtale, masa ikke om do. Det gikk flott i 4 dager. Null uhell. Trodde vi hadde knekt koden. Men så var det på igjen, og uhell i bhg hele forrige uke. Blir helt fortvila. 

Vurderer å gi ham konsekvenser, feks mindre skjermtid. Tenker at om han vet at han få konsekvens, så blir han motivert til å ta dopause i bhg. Men kanskje ikke? Har frem til nå tenkt at han skal være trygg på at det er greit å si fra, og greit  å være uheldig, men føler at han er blitt vant til å tide på seg, at det er "for" greit, og det hjelper ikke å prate mer. 

Vil gjerne ha noen tips og råd 

Anonymkode: 69d77...607

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neinei, aldri straff eller konsekvenser for slike ting! 

Men, han sier det er flaut å si fra at han må tisse? Hvorfor må han egentlig det? En femåring klarer jo å tisse alene, så jeg skjønner ikke hvorfor han skal måtte varsle fra i stedet for å bare løpe på do? 

De voksne må jo også minne på ofte, dvs ikke bare minne, men si at han skal gå inn og prøve, selv om han først sier nei. Slik at han skjønner at avbrudd blir det i leken uansett. 

(Med påkledning og ligenende, han er så liten at dere må faktisk stå ved siden av og delta med haukeblikk. Nå tar du bukse og tar på den deg. Og så den andre foten. Bra. Og så genseren. Ja, hodet først. Så ermene. Mangler vi noe nå? Ja, sokker. Først den ene foten. osv. Ikke bare "gå og kle på deg". Men bryte det opp i bittesmå bulker, der dere følger med på hvert punkt og sørger for at alt gjøres.)

Anonymkode: 2deae...767

Skrevet

Ikke gi konsekvenser, det blir helt feil. Dere må nesten bare gi det tid, det er ingenting unormalt med at en femåring kan glemme seg og ha uhell. Det går seg til for de aller fleste. Jeg ville unngått mye fokus på det. Han har kontroll, nå må han bare modnes litt. 

Anonymkode: d4178...1b6

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Neinei, aldri straff eller konsekvenser for slike ting! 

Men, han sier det er flaut å si fra at han må tisse? Hvorfor må han egentlig det? En femåring klarer jo å tisse alene, så jeg skjønner ikke hvorfor han skal måtte varsle fra i stedet for å bare løpe på do? 

De voksne må jo også minne på ofte, dvs ikke bare minne, men si at han skal gå inn og prøve, selv om han først sier nei. Slik at han skjønner at avbrudd blir det i leken uansett. 

(Med påkledning og ligenende, han er så liten at dere må faktisk stå ved siden av og delta med haukeblikk. Nå tar du bukse og tar på den deg. Og så den andre foten. Bra. Og så genseren. Ja, hodet først. Så ermene. Mangler vi noe nå? Ja, sokker. Først den ene foten. osv. Ikke bare "gå og kle på deg". Men bryte det opp i bittesmå bulker, der dere følger med på hvert punkt og sørger for at alt gjøres.)

Anonymkode: 2deae...767

Ts her. 

Det er jo derfor han må si fra da, fordi noen må følge ham å passe på. 

Skal sies at hjemme klarer han alt dette fint selv, om han ikke blir distrahert. Men i bhg kommer han seg ikke på do, fordi han stopper opp 10 ganger om ingen følger ham 

Skrevet

Be barnehagen følge han på do til faste tider. Lag noen faste tidspunkt hjemme også. 

I forhold til påkledning så må dere være tilstede og hjelpe å holde fokus. 

Anonymkode: 8ebe7...7d6

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet om en som dreit i buksa, fordi han ikke gadd å gå på do når han spilte. Det ble også en vane å gjøre det ellers også. Han brydde seg rett og slett ikke. Han var stor også. Det ga seg etter hvert, men mora var rasende.

En gang dreit han på seg på biltur, og mora stod og vasket ham i rumpa ute i snøen, mens broren lo veldig. Resten av familien satt i bilen.

Anonymkode: 5f598...60d

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Be barnehagen følge han på do til faste tider. Lag noen faste tidspunkt hjemme også. 

I forhold til påkledning så må dere være tilstede og hjelpe å holde fokus. 

Anonymkode: 8ebe7...7d6

Vi har faste tider hjemme. Av og til skjer det mellom de tidene likevel, stort sett om han er ute eller spiller spill. 

Vi har latt det være sånn at han må skifte selv, for å skjønne at det å tidde på deg likevel tar tid, og at det er bedre å ta pause og gå på do. Og han klarer det fint. Men kan hende vi må følge opp bedre, ja.

Og be de i bhg være litt mer på, vil liksom ikke mase, og de har rutiner for å gå på do før og etter utetid, men han trenger muligens mer. 

Takk for svar :)

Skrevet

min sønn slet med samme. Vi fant etterhvert ut at det var vi voksne som var problemet. Vi snakket om, stresset over og maste om denne tissingen konstant. «Husk å tisse», «må du tisse?», «gå på do», «ååå, har du hatt uhell?»

Løsningen her ble å slutte tvert å snakke om det. Hadde han uhell, sa jeg: «kom, vi tar oss en tur opp.» og der hjalp jeg til med å Vaske og skifte mens vi snakket om helt andre ting. Det eneste jeg sa ellers, for å minne han på det, var f.eks: «jeg skal bare tisse før vi går ut.», for å vise når man normalt sett går på do. Etter en stund ble gutten som ny. Han ble plutselig gladere og stoltere, han begynte å gå på do uten å tenke seg om. Nå er det to år siden, og jeg kan telle på en hånd hvor mange uhell han har hatt. Vi var heldige. Kan selvfølgelig ikke love at det er like enkelt for alle, men kanskje verdt et forsøk?

Skrevet
8 minutter siden, Teddi said:

min sønn slet med samme. Vi fant etterhvert ut at det var vi voksne som var problemet. Vi snakket om, stresset over og maste om denne tissingen konstant. «Husk å tisse», «må du tisse?», «gå på do», «ååå, har du hatt uhell?»

Løsningen her ble å slutte tvert å snakke om det. Hadde han uhell, sa jeg: «kom, vi tar oss en tur opp.» og der hjalp jeg til med å Vaske og skifte mens vi snakket om helt andre ting. Det eneste jeg sa ellers, for å minne han på det, var f.eks: «jeg skal bare tisse før vi går ut.», for å vise når man normalt sett går på do. Etter en stund ble gutten som ny. Han ble plutselig gladere og stoltere, han begynte å gå på do uten å tenke seg om. Nå er det to år siden, og jeg kan telle på en hånd hvor mange uhell han har hatt. Vi var heldige. Kan selvfølgelig ikke love at det er like enkelt for alle, men kanskje verdt et forsøk?

Ja, det tenkte vi og, men ble fortvila da det gikk tilbake til start. Kanskje vi bare må kjøre på. Jeg er villig til å prøve det meste. Tusen takk for oppmuntrende svar! 

Skrevet

Hei! Min gutt er av samme sorten som skal bare.. Han hadde en del uhell siste året i barnehagen, et uhell i mnd ca i 1 klasse og nå i 2 klasse er det helt slutt. Han hadde rett og slett ikke tid til å gå på do. 

Lillesøster er av samme sort, og jeg har trua på at det vil gå seg til for henne også. Hun er tørr om natta, og klarer det utmerket hvis hun er naken. Men om hun har på seg klær så kommer det gjerne litt i trusa, og jeg ser at hun utsetter å gå på do. Skal bare... Burde nok ha gjort som personen her oppe anbefaler, men synes det er vanskelig å ikke minne på. Men det blir jo et daglig mas, skjønner godt at ordene ikke har særlig betydning lenger 😉

Anonymkode: c910d...113

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...