AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #1 Skrevet 28. januar 2020 Hjelp meg ut av denne svarte spiralen! Jeg føler at januar har vart i tre måneder. Hverdagene er liksom bare tunge: Kulde, mørke, regn og irritable småbarn som slåss, krangler og er konstant forkjøla og grinete. Dårlig råd, få barnevaktmuligheter, en umulighet å få litt avlastning eller fri. Opp tidlig om morgenen, stresse med å lage matpakker, kle på trassige morgentrøtte unger, få alle ut av huset, åtte timers jobb, hjem til trøtte og slitne småunger med dresser og sko og votter klissvåte og fulle av sand som tetter igjen sluket i dusjen, hyling for den minste ting, lillebror slår storesøster. Lage en ny sunn middag med de evinnelige fiskekakene og potetene og gulrøttene som blir møtt med de samme sure protestene. Rydding, vasking, oppvaskmaskin, tømming av sekker. Tannpuss til store protester, dusjing, legging, protester, hodepine, oppvask, ny runde med rydding. Kanskje en småkrangel med mannen om at han bidrar for lite. På med vaskemaskiner. Møte sitt eget utslitte, grimete fjes i speilet. Gråting under dyna. Første barn våkner etter en times søvn. ... og sånn går dagene! Jeg ønsker meg bare bort fra hele denne tilværelsen! Jeg elsker barna mine over alt på jord, men er så sliten, så sliten av denne hverdagen som bare spiser og tærer. Er det bare jeg som sliter? Anonymkode: 7a61e...de9 11
Elysion Skrevet 28. januar 2020 #2 Skrevet 28. januar 2020 Hverdagen er jævlig for folk flest. Vet det ikke er mye til hjelp, men du er neppe alene om å føle deg slik. 35
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #3 Skrevet 28. januar 2020 Vis den teksten til mannen din og håp han tar poenget. Anonymkode: a05a3...b69 16
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #4 Skrevet 28. januar 2020 Denne snøfrie vinterhøsten er et herk. Det føles ekstra mørkt og ungene blir gjørmete hver dag. Trodde ikke jeg skulle savne snø og frost, men med barnehagebarn så er det et himla slit, rundgang og barn som går på veggene inne. I helgen som var tok vi frem sykler, sparkesykler og diverse uteleker. Det gjorde helgen litt lettere, vi lot som om datoen var fjerde april, liksom. Anonymkode: 8433b...1b8 10
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #5 Skrevet 28. januar 2020 Huff. Hvor gamle er barna? Kan love deg at det blir lettere når barna blir større. Årene flyr av sted, selv om du ikke føler det sånn nå... Anonymkode: 011a9...101 7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #6 Skrevet 28. januar 2020 Hvorfor har du fått så mange barn da? Du visste vel hva du gikk til? Anonymkode: f7e9d...bdc 11
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #7 Skrevet 28. januar 2020 Jeg har ikke småbarn, eller noen andre å bo sammen med, men er sliten og lei i mørketida. Småbarnsforeldre er ikke alene om den skjebnen. Men nå ser man sola skinne på toppene og snart er den i bygda og da er det håp . PS! Sjekk D-vitaminlager, det kan hjelpe å få tilskudd av d-vitamin. Anonymkode: 6ae2b...a98 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 Populært innlegg #8 Skrevet 28. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor har du fått så mange barn da? Du visste vel hva du gikk til? Anonymkode: f7e9d...bdc Klassikeren... Den må jo komme HVER gang. Velger man å få barn, har man ingen rett til å klage! Vel, nå er det slik at noen av oss må føde disse barna slik at noen kan tørke deg i rumpa når du blir eldre. Noen må pine seg gjennom småbarnsårene og lage ålreite folk til samfunnet. Det er også slik at man faktisk ikke vet hva slags barn man får. Noen får rolige og pertentlige unger, andre får roterende snøploger som har som eneste livsoppgave å skape kaos. Anonymkode: 7a61e...de9 90
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #9 Skrevet 28. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff. Hvor gamle er barna? Kan love deg at det blir lettere når barna blir større. Årene flyr av sted, selv om du ikke føler det sånn nå... Anonymkode: 011a9...101 Tre og fem... Ja, jeg hører at folk sier det. Det er vel en trøst der et sted Anonymkode: 7a61e...de9
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #10 Skrevet 28. januar 2020 Bare tre og en kvart dag igjen av januar nå Anonymkode: 01852...dd1 11
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #11 Skrevet 28. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klassikeren... Den må jo komme HVER gang. Velger man å få barn, har man ingen rett til å klage! Vel, nå er det slik at noen av oss må føde disse barna slik at noen kan tørke deg i rumpa når du blir eldre. Noen må pine seg gjennom småbarnsårene og lage ålreite folk til samfunnet. Det er også slik at man faktisk ikke vet hva slags barn man får. Noen får rolige og pertentlige unger, andre får roterende snøploger som har som eneste livsoppgave å skape kaos. Anonymkode: 7a61e...de9 Ja men du klager som om livet er helt jævlig, noe det ikke er!! Du har fått disse barna så da får du bare stå i det, dette har du valgt helt selv!! Anonymkode: f7e9d...bdc 12
sstinemor Skrevet 28. januar 2020 #12 Skrevet 28. januar 2020 Har dere facebook gruppe for nærområdet/byen dere bor i. Typ. oppslagstavla i Tromsø. Søk der etter barnevakt, og ta deg/dere 3-4 timer fri 1-2 ganger i uken. Det ble ihvertfall redninga for vår del. Vi har fast avtale med en 9.klassing som kommer hit 2 ganger i uka, tar seg av legging, varmer opp noen frossenretter til middag og får 500 i "ukelønn" + fri tilgang til kjøleskap og godteskuff når hun passer de av oss. Vi og barna er strålende fornøyde, da vi alle har 2 dager i uka å se fram til. Mandag og torsdag får de frossenpizza/pytt i panne/pølser+potetmos og være oppe litt lengre med "den kule barnevakten". Mandag og torsdag får vi besøke venner/dra på restaurant/se en kino og komme hjem til lagte barn. Vi har vært der du er, og det tok skikkelig på alle. Var redd forholdet skulle ryke en periode, men nå går alt mye bede og alle har mye mer overskudd:) 12
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #13 Skrevet 28. januar 2020 Hvis ikke du bor i Bergen kan du trøste deg med at vi som bor her holder på å mygle vekk pga det evinnelige regnet... Vått og sandete regntøy som drasses frem og tilbake for vask og tørk til/fra bhg daglig. Ikke mye gøy å finne på ute når det regner opp og ned og sidelengs måneder i strekk💦 Misunner Østlandet som i det minste har opphold😉 Men snaaaart er det vår, lysere dager og forhåpentligvis mindre regn😅 Anonymkode: 3675a...171 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #14 Skrevet 28. januar 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjelp meg ut av denne svarte spiralen! Jeg føler at januar har vart i tre måneder. Hverdagene er liksom bare tunge: Kulde, mørke, regn og irritable småbarn som slåss, krangler og er konstant forkjøla og grinete. Dårlig råd, få barnevaktmuligheter, en umulighet å få litt avlastning eller fri. Opp tidlig om morgenen, stresse med å lage matpakker, kle på trassige morgentrøtte unger, få alle ut av huset, åtte timers jobb, hjem til trøtte og slitne småunger med dresser og sko og votter klissvåte og fulle av sand som tetter igjen sluket i dusjen, hyling for den minste ting, lillebror slår storesøster. Lage en ny sunn middag med de evinnelige fiskekakene og potetene og gulrøttene som blir møtt med de samme sure protestene. Rydding, vasking, oppvaskmaskin, tømming av sekker. Tannpuss til store protester, dusjing, legging, protester, hodepine, oppvask, ny runde med rydding. Kanskje en småkrangel med mannen om at han bidrar for lite. På med vaskemaskiner. Møte sitt eget utslitte, grimete fjes i speilet. Gråting under dyna. Første barn våkner etter en times søvn. ... og sånn går dagene! Jeg ønsker meg bare bort fra hele denne tilværelsen! Jeg elsker barna mine over alt på jord, men er så sliten, så sliten av denne hverdagen som bare spiser og tærer. Er det bare jeg som sliter? Anonymkode: 7a61e...de9 Du må ut av spiralen. Når det gjelder økonomien må du få på plass et budsjett. Poenget med budsjett er å sørge for penger til det viktige, samtidig som du kutter alle pengestrømmer til det uviktige. Så steg 1 - budsjett. Har du for lite penger så bruker du enten for mye, tjener for lite eller begge deler. Heldigvis for deg er begge deler lette å fikse. Betydelig lettere enn barneoppdragelse. Steg 2 er også, ironisk nok, budsjett. For det kan hende du har et budsjett over penger, og at du har optimalisert alle pengestrømmer. Kanksje. Men en leser av innlegget ditt at du ikke har laget et budsjett for det viktige her i livet: tid. Ulikt penger kan du ikke tjene inn mer tid enn du har her i livet, så alt du kan gjøre med tidsbudsjettet ditt er å kutte alle tidstyver. Og dersom du handler, lager middag, vasker klær og rydder hus hver dag så er gladnyheten at sparepotensialet er enormt. Faktisk bør ditt månedlige tidsbudsjett på handling (mat og annet) være null. Ditt daglige tidsbudsjett på mat bør knapt være høyere - 2-3 timer i uka er et greit mål. Rydding? 1 time i uka. (Rydder du mer har ungene og dere voksne for mange leker. Barn leker bedre med få leker. Så gi dem en leke hver. Rydd mindre, få gladere barn) Så kan du og mannen fokusere betydelig mer tid på det livet dere har valgt: oppdragelse de neste 18 år. Det er knallhardt arbeid. Anonymkode: 08698...3fe 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #15 Skrevet 28. januar 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må ut av spiralen. Når det gjelder økonomien må du få på plass et budsjett. Poenget med budsjett er å sørge for penger til det viktige, samtidig som du kutter alle pengestrømmer til det uviktige. Så steg 1 - budsjett. Har du for lite penger så bruker du enten for mye, tjener for lite eller begge deler. Heldigvis for deg er begge deler lette å fikse. Betydelig lettere enn barneoppdragelse. Steg 2 er også, ironisk nok, budsjett. For det kan hende du har et budsjett over penger, og at du har optimalisert alle pengestrømmer. Kanksje. Men en leser av innlegget ditt at du ikke har laget et budsjett for det viktige her i livet: tid. Ulikt penger kan du ikke tjene inn mer tid enn du har her i livet, så alt du kan gjøre med tidsbudsjettet ditt er å kutte alle tidstyver. Og dersom du handler, lager middag, vasker klær og rydder hus hver dag så er gladnyheten at sparepotensialet er enormt. Faktisk bør ditt månedlige tidsbudsjett på handling (mat og annet) være null. Ditt daglige tidsbudsjett på mat bør knapt være høyere - 2-3 timer i uka er et greit mål. Rydding? 1 time i uka. (Rydder du mer har ungene og dere voksne for mange leker. Barn leker bedre med få leker. Så gi dem en leke hver. Rydd mindre, få gladere barn) Så kan du og mannen fokusere betydelig mer tid på det livet dere har valgt: oppdragelse de neste 18 år. Det er knallhardt arbeid. Anonymkode: 08698...3fe 1 time i uka på hjem, klesvask og rydding med små barn? 😂 Anonymkode: 5c5f2...2cf 16
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #16 Skrevet 28. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har du fått så mange barn da? Du visste vel hva du gikk til? Anonymkode: f7e9d...bdc Tja, VET man egentlig det? Tror de færreste fatter omfanget av hva det vil si å få barn. Og bra er vel det, ellers hadde det vel ikke blitt født noen. Anonymkode: 883b1...23b 26
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #17 Skrevet 28. januar 2020 Vet ikke hvor du bor, men i mørketiden i Nord-Norge tror jeg folk er litt flinkere til å kose seg/være snill med seg sjøl 🙂. Du har helt sikkert en time eller to for deg selv etter at barna er lagt (hvis ikke er du/dere dårlig organisert). En halvtimes gåtur er godt for kropp og sjel i all slags vær. Gjerne alene. En halvtime på badet med egenpleie uten at noen har lov til å forstyrre, er også deilig. Eller en halvtime krøllet opp i sofaen med te og en god bok. De fleste av oss bruker for mye tid på sosiale media. Det er mindre avslappende enn vi tror. Alltid noe man skal mene noe om/engasjere seg i, så hodet slapper ikke av. Lag deg noen deilige pusterom hver kveld, så får du det kanskje bedre. Men selvfølgelig er mørketid uten sol i 2 - 3 mnd tungt, så da må man jobbe med seg selv. Anonymkode: 33305...627 8
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #18 Skrevet 28. januar 2020 Det er langt fra bare deg, akkurat det samme her ihvertfall 😛 Dette er hverdagen for mange av oss med små barn. Og det er tøft. Har ikke mange gode råd, annet enn å bite tenna sammen og vente på at det går over ❤️ Og evt ta seg noen egenmeldingsdager hvis man er helt på felgen 😛 Anonymkode: 370db...d9b 2
Taffel Skrevet 28. januar 2020 #19 Skrevet 28. januar 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor har du fått så mange barn da? Du visste vel hva du gikk til? Anonymkode: f7e9d...bdc Konstruktivt bidrag. 7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #20 Skrevet 28. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja men du klager som om livet er helt jævlig, noe det ikke er!! Du har fått disse barna så da får du bare stå i det, dette har du valgt helt selv!! Anonymkode: f7e9d...bdc Da regner jeg med at du aldri klager på noe som helst, så lenge du «har valgt det selv»? Relasjoner til andre mennesker, jobben din, hverdagen din etc etc? For du har jo valgt det selv!! 🤦♀️ Anonymkode: 370db...d9b 17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå