Gå til innhold

Barn 14 mnd går ikke og har heller ikke sagt sine første ord enda..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei lita tulle på 14 mnd som enda ikke går og hun har heller ikke sagt sine første ord helt enda. Er dette noe jeg bør bli bekymret over?

Hun babler konstant og krabber rundt som en reser, men kan ikke unngå å bli bekymret når jeg ser andre 1-åringer som løper rundt eller som allerede kan si mamma og pappa🙈

Anonymkode: 277b4...9a4

Skrevet

Begge mine tok sine første skritt ved 15 måneders alder. Det er absolutt ingenting å bekymre seg for, hun er IKKE sent ute.

• Liker 2
Skrevet

Min første gikk ved 18 mnds alder, og snakket ikke noe særlig før mot slutten av det andre året. Da sa det poff. Trekk pusten dypt og slapp av. Diskuter bekymringene dine på 15 mnd kontrollen, så håper jeg du blir beroliget. 

Anonymkode: 11d23...e5f

• Liker 4
Skrevet

Anbefaler deg å snakke med helsestasjonen om dette i stedet for å få masse rare svar her. 

Anonymkode: 27b7e...bc8

• Liker 1
Skrevet

👆🏻 Hadde vært skikkelig bekymra, med god grun 

Anonymkode: 76a0c...c36

Skrevet

Helt normalt. Ingen av mine gikk før 15-17 måneders alder. De var riktignok treige, men helt normale og ingenting galt med de. :)  Eldste min kunne si "mamma", "pappa" og "ball" ved 14 måneder, mens yngste bare babla uforståelig. Ingen av de pratet noe særlig mer enn enkeltord før de ble 2, da begynte det å komme setninger og samtaler.

Anonymkode: a1b3c...ba5

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Basert på? 

Anonymkode: 50789...863

• Liker 2
Skrevet

Min eldste gikk ved 16 mnd alder og min yngste ved 20 mnd (har diagnose som gjør henne noe motorisk forsinket, men innenfor normalen likevel). Det regnes ikke som unormalt før barnet er 2 år og ikke går, så ikke stress. Kjempeflott at barnet får gjøre ting i sitt tempo. Ordene kommer nok, ingen grunn til å stresse enda :) Min snart 2åring er også litt teig med praten, sier mamma og pappa, nettopp lært å si nei og det blir myyyyye brukt :P bare siste uka har noe som ligner på mer, appelsin og søsterens navn kommet. Tror det er slik som løsner sånn plutselig :) 

Anonymkode: 17957...7ca

Skrevet

Det er helt normalt og du kan senke skuldrene. Jeg har fire barn, førstemann gikk da han var ti måneder og snakket i ett fra han var rundt året. Nestemann satt pal på rompa, dro seg litt fremover (fortsatt på rompa) og var null interessert i å stå å gå fun hun var godt over 18 mnd. Snakket gjorde hun absolutt ikke. Hun fulgte med, lyttet og observerte, men sa ikke et ord. Før hun var nesten tre år. Da snakket hun lange setninger, feilfritt. I mellomtiden hadde vi rukket både å sjekke hørselen og utviklingen forøvrig. De to neste (tvillinger) begynte å gå ved 15 måneders alder og snakket stadig mer og mer fra da av. Så barn er forskjellige og det er både godt og spennende. Nyt datteren din og gled deg over alle de små fremskrittene hun helt sikkert gjør. Hun er helt normal!

Anonymkode: b65ba...80d

• Liker 4
Skrevet

Reiser hun seg til møbler? Og går langs bord f.eks?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Reiser hun seg til møbler? Og går langs bord f.eks?

Hun reiser seg på knærne og kan stå på beina mens hun holder hendene i bakken, men ikke noe mer enn det. :) Hun er litt forsiktig av seg.

ts

Skrevet

Hei, jeg jobber som helsesøster og kan bekrefte at dette er helt normalt. Å gå og snakke (samt slutte med bleie) er en viljesak. Det kommer når det kommer. 

Nevøen min gikk ikke før han var nesten 19 måneder, og snakket ikke før han var over 2 år. Nå går han rundt og snakker som en foss og suser rundt på skøyter på isen som bare det.

Les mer om barns utvikling her: https://bufdir.no/Foreldrehverdag/Barnets_utvikling_0_4_ar/

Det er et enormt spenn innenfor «normalen», og helsestasjon vil gi beskjed og følge opp dersom det senere skulle bli noen grunn til bekymring. Men det er det ikke nå. 

Anonymkode: 4c297...675

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei lita tulle på 14 mnd som enda ikke går og hun har heller ikke sagt sine første ord helt enda. Er dette noe jeg bør bli bekymret over?

Hun babler konstant og krabber rundt som en reser, men kan ikke unngå å bli bekymret når jeg ser andre 1-åringer som løper rundt eller som allerede kan si mamma og pappa🙈

Min gikk da han ble 18 mnd. Galopperte på alle 4 som en hest frem til da. Reiste seg og har løpt på 2 siden 😅🤪

Endret av WhisperingWind
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Basert på? 

Erfaring til venninne

Skrevet

Jeg jobber på avdeling med ettåringer, vi har flere som er over året og ikke går enda. Ett barn er 16mnd og går ikke enda, men h*n reiser seg opp, samme med ett barn på 14mnd som går langs bord og lignende. 

Forstår barnet ditt det du sier til h*n? Ordforståelse er viktigere enn å snakke, og for noen løsner det bare helt plutselig. Mitt eget barn snakket ikke noe annet enn enkeltord før h*n plutselig snakket som en foss ved 18 mnd alder- jeg tror h*n ikke ville før h*n var helt sikker på at h*n klarte det, for slik har h*n vært ved andre anledninger som sykling, lære å gå osv. 

Jeg ville ikke bekymret meg over det, men hør hva de sier på neste kontroll hos helsestasjonen. :)

Anonymkode: 6734f...34f

Annonse
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan vare normalt, men kan åsså være tegn på at noe er alvorlig galt

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er høyst normalt at en på 14 mnd hverken går eller snakker enda. Du får lese deg litt opp, heller enn å basere deg på erfaring fra en venninne. 

• Liker 4
Skrevet

Hadde en som var sen med å gå. Og når han først slapp seg, så var han superstødig 😄 Det går i rykk og napp :) Han var sen på noe, og raskere på andre ting (om man sammenligner med andre). Nektet å slutte med bleier også, helt til en dag da han plutselig ikke ville mer. Ikke en dråpe i trusen etterpå 😄 Har du barnet i barnehage, så fanger de nok opp om det avviker voldsomt fra resten av gjengen. Vil tro at det er like vanlig å gå når man er 15 måneder som før ett år.

Anonymkode: 33810...831

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor siterer du deg selv?

Ikke bry deg om denne anonyme, TS! Noen er mer forsiktige enn andre! Så lenger hun stadig gjør små fremskritt har du ingenting å bekymre deg for! Snakk med helsesykepleier på neste konsultasjon! 

Anonymkode: f7724...717

• Liker 1
Skrevet

Både jeg og far var 15 mnd før vi gikk. Eldste var 16 mnd. Yngste er 15 mnd nå og går ikke ennå, men ikke lenge til... Tror vi. 

Ene tantebarnet mitt var nesten 2 år før hun gikk, hun var ekstremt forsiktig av seg. Turte ikke slippe seg. 

Ikke stress😊

Anonymkode: bde30...2c0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...