Gå til innhold

B12-sprøyter

Fremhevede innlegg

Gjest Spacegirl
Skrevet

Jeg har underskudd på B12 og må derfor få en B12-sprøyte hver tredje måned. Men en lege jeg gikk til før, sa at dette er noe jeg må fortsette med resten av livet. Fordi denne mangelen skyldes at bukspyttkjertelen ikke fungerer som den skal, og det vil ikke forbedre seg. Men min nåværende lege sier at jeg bare skal ta sprøytene til B12-nivået har kommet opp på normalen. Noen som vet hva som er riktig? Forvirrende dette her :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt ann på hva som er årsaken til mangelen på B12. Selv tar jeg resten av livet, fordi kroppen ikke tar det opp selv.

Gjest Catwoman
Skrevet

Hvis mangelen på b12 skyldes for lite b12 gjennom kosten - holder det med å ta sprøyter til b12 er kommet opp på et normalt nivå, og deretter holde det oppe gjennom tilstrekkelig b12 gjennom kosten/b12-tilskudd.

Hvis det er sånn som Melk sier, at ikke kroppen klarer å ta det opp selv, må du ta sprøyter med jevne mellomrom resten av livet. Da vil det ikke hjelpe med piller, fordi kroppen må få det rett i blodet for å klare å nyttiggjøre seg det.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Ok :) . Da kan jo begge legene ha rett. Jeg har spist veldig ensidig de siste årene, så mangelen kan godt skyldes kostholdet. Kanskje min nåværende lege vil se om det er kostholdet som har skylden, altså prøve å gi B12 bare i en periode først, før han gjør noe mer og setter meg på B12-sprøyter på livstid. Takk for svar begge to :)

Skrevet

Jeg tok B12-sprøyter en gang i uka i en måned. Hadde midlertidig mangel, jeg hadde også veldig ensidig kosthold (spiste mye frysemat o.l. pga. dårlig tid). B12-nivået ble bedre (dette var før jul), men nå har jeg tatt nye B12-prøver for å sjekke hvordan det står til.

Det er lurt å prøve det i en periode først iallefall!

Lykke til! :)

Gjest elliss
Skrevet

Til Fairy...

Jeg har akkurat fått påvist b12 mangel jeg og. Kan du fortelle litt om typiske symptomer? Har ikke snakket med legen nemlig, fikk resultatet i posten bare.

Vet du om det kan ha noen sammenheng med underlivsplager..? (sopp ol)

Gjest Catwoman
Skrevet

Du blir ihvertfall veldig trøtt og slapp og sliten av b12 mangel.

Gjest Spacegirl
Skrevet

De eneste symptomene jeg har hatt, er at jeg var veldig trøtt og slapp, lite energi. Er godt mulig man også kan få andre symptomer, men det vet jeg ingenting om desverre :wink:

Skrevet

Det kan forårsake depresjon.

Tror også det går ut over hud, hår og negler.

Skrevet

B12-mangel er en type blodmangel. Kan komme av at man ikke spiser nok mat som inneholder B12 (kjøtt bl.a.), eller at man ikke tar opp B12. Det er veldig lite B12 man trenger, men likevel er det ganske vanlig nå for tida at oss unge får B12-mangel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...