Gå til innhold

Hvordan fortelle barn om ny kjæreste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er to år siden samlivsbrudd og ett år siden jeg møtte ny kjæreste. Frem til nå har jeg skjermet de for dette da de har tatt bruddet tungt. Nå ønsker jeg å fortelle barna på 7 og 10 år at jeg har ny kjæreste som jeg treffer når jeg ikke har barna, men har ikke tenkt til å la han bli en del av deres liv enda. Barneuken skal fortsatt være kun meg og barna, men vil bare fortelle de om ham så de får høre fra meg at jeg har kjæreste og ikke fra noen andre. Dette fordi flere voksne (familie, venners foreldre osv) vet at jeg har kjæreste, og før eller siden når dette barnas ører. 

Jeg har fortalt barna at jeg har en venn som jeg treffer, og som jeg har vært på et par turer med. Men hvordan skal man fortelle at det faktisk er en kjæreste når jeg regner med at dette ikke er gode nyheter. 

Hva bør man si? Og hva er greit å la vær? Det er ikke aktuelt å utsette det av flere årsaker. 

Anonymkode: 3c17f...cb6

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Ville heller introdusert han som en venn. Sett hvordan han er med barna og om det på er punkt blir seriøst nok til noe mer enn kjærester og du ser at han er kompatibel med barna, snakke om at dere er kjærester. 

Ser ikke poenget med å si noe om det før dere har tenkt å i introdusere han for barna. Da kan du holde det for deg selv 

Skrevet

Oppskriften på katastrofe. Min X gjorde dette. Introduserte barna til sin nye kjæreste. Barna skjønte da fort at her hadde det foregått mye bak deres rygg lenge.

Endte med at barna ikke ville ha mer med X å gjøre.

Anonymkode: f1077...f4c

Skrevet

Har den andre foreldren fått seg ny partner, og hvordan ble reaksjonen hos barna isåfall? Hvis dere har vært sammen et år, er det vel seriøst/stabilt og jeg ville introdusert den nye kjæresten for barna. Venter man lenger kan barna føle seg "lurt" som skrevet lenger opp i tråden. 

Skrevet

Vent til de er voksne og flytter ut.

• Liker 1
Skrevet

Far fikk seg kjæreste veldig kjapt etter bruddet, fortalte ikke barna om kjæresten, og så dukket barna opp uanmeldt da de var hos meg og fant det ut på den måten. Lite populært. 

Skrevet

Poenget er at vi er kjærester, omgås andre - som kjærester. Før eller senere så når dette barna, og jeg vil fortelle det selv. De vet at jeg har en venn, men han må «oppgraderes». Forholdet vårt er trygt og stabilt, men selv om jeg ønsker at barna skal vite om han, vil jeg avvente et møte til de er klare/har lyst til å møte ham. Vi har ingen planer om å flytte sammen før barna er større, da vi har begge barn på hver vår kant av byen og ønsker ikke å bryte opp hverdagen for barna enda mer. Vi har tid til hverandre i barnefrie uker, og på sikt vil vi jo bo sammen, men ikke med barneskolebarn.

• Liker 1
Skrevet

Hvor lenge har barna vist om denne vennen? Har du snakket om han flere ganger? Tror jeg ville ha bygget videre på dette.

"Jeg har begynt å like vennen jeg treffer veldig godt, og jeg tror vi kommer til å bli kjærester snart. Dere er fortsatt det aller viktigste i livet mitt, og jeg vil at vi skal fortsatte å bare være oss sammen når dere er hos meg. Men når vi blir kjærester og har vært det en stund vil jeg gjerne at dere skal møte han, for det er viktig at dere også føler dere trygge sammen med han. Jeg skjønner at dette kan være både trist og uvant, men jeg er her for dere om dere vil snakke om det eller noe annet." 

Tror om du sier det på en slik måte får de innblikk i livet ditt, en forståelse om hva som kommer til å skje uten at de føler at du har gått bak ryggen  deres. Ville også ha sagt i fra til barnefar etter du har fortalt det slik at han er ops på eventuelle følelser eller spørsmål som kommer. 

Anonymkode: 7ce7f...55e

• Liker 4
Skrevet

Jeg har snakket om ham i et halvt års tid, og de vet at vi har vært på et par ferieturer sammen. 

Takk for tips, jeg skal prøve å bygge videre på det jeg allerede har sagt. 

Skrevet

Hvis du har omtalt ham over et halvt år og sagt dere er på ferie sammen, så vil vel i hvert fall den eldste legge sammen to og to.

Trenger ikke gjøre noe stort ut av det, fortsett å inkluder ham og si at dere er kjærester.

Anonymkode: 16abb...c65

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppskriften på katastrofe. Min X gjorde dette. Introduserte barna til sin nye kjæreste. Barna skjønte da fort at her hadde det foregått mye bak deres rygg lenge.

Endte med at barna ikke ville ha mer med X å gjøre.

Hva skulle han gjort da?

Gjest Alterego666
Skrevet (endret)

Jeg ventet ca et halvt år før jeg fortalte om kjæresten. Fortalte at jeg ska bo samme sted og at kjæreste og jeg ikke har planer om å flytte sammen og at hun ikke skal ha en morsrolle. Barn har tatt henne (og hennes barn) veldig godt i mot. Vi har et slags onkel/tante- og fetter/kusine-forhold til hverandre. Det har faktisk gått over all forventning. Reiser sammen på enkelte ferier og trives sammen.

Dette kan høres brutalt ut, men det kan være lurt å drepe drømmen om at mor og far skal bli sammen igjen.

Endret av Alterego666
Skrevet
På 28.1.2020 den 22.47, minister-mio skrev:

Hva skulle han gjort da?

Hun. Jeg vet ikke, men det endte svært dårlig.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun. Jeg vet ikke, men det endte svært dårlig.

Hun?

Gjest Dævendøtte
Skrevet
På 28.1.2020 den 16.07, AnonymBruker skrev:

Hva bør man si? Og hva er greit å la vær? Det er ikke aktuelt å utsette det av flere årsaker. 

Jeg fortalte til mitt barn og min manns barn at nå har vi blitt kjærester og har lyst til å bo sammen. De var kjempeglade for at pappaen endelig fikk en kjæreste. Jeg tror det er lurt å være ærlig, ikke gå rundt grøten og samtidig svare på alle spørsmål de har. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
På 28.1.2020 den 16.48, AnonymBruker skrev:

Far fikk seg kjæreste veldig kjapt etter bruddet, fortalte ikke barna om kjæresten, og så dukket barna opp uanmeldt da de var hos meg og fant det ut på den måten. Lite populært. 

Ungene til mannen min oppdaget også meg, uka etter vi traff hverandre. Så da gikk det en uke fra vi møttes, til jeg møtte ungene hans. Nå har det gått ti år og ungene ser på meg som en foresatt de kan snakke til som om jeg var mammaen deres. 

Skrevet

Jeg møtte ungene til min mann etter et par mnd... Nei, ikke det jeg ville anbefalt folk å gjøre i dag... Men vi er fortsatt sammen 18 år senere og barna er voksne, så her gikk det bra. Men som sagt, man burde ventet! 

TS, bygg videre på det du allerede har sagt. For alt du vet har de skjønt det allerede, særlig eldste. Min eldste stesønn var 6 år da jeg traff ham, og han hadde jo skjønt lunta før det 😉

Så lenge du holder kjæresten unna unger så påvirker det jo ikke dme i det hele tatt. Mulig de spør om å få møte ham da, ihvertfall en stund etter at du har fortalt dem det! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...