Gå til innhold

Noen som har erfaring med barnehagen til den franske skolen i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt litt på forumet, men ikke funnet noen svar på akkurat dette. Vårt barn fyller tre når vi flytter tilbake til Oslo etter noen år i utlandet. Hun har gått i franskspråklig barnehage i et år, og forstår mye fransk, og snakker også litt fransk selv. Vi vurderer derfor å ha henne i fransktalende barnehagen til den franske skolen i Oslo når vi reiser hjem, og er derfor ute etter å høre om noen har erfaringer.

(jeg er ikke bekymret for norskeksponeringen hennes da vi kun snakker norsk hjemme, samt at det absolutt største flertallet av vennene og omgangskretsen vår snakker norsk)

Setter pris på alle tilbakemeldinger :)

Anonymkode: 67b62...0e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har søkt litt på forumet, men ikke funnet noen svar på akkurat dette. Vårt barn fyller tre når vi flytter tilbake til Oslo etter noen år i utlandet. Hun har gått i franskspråklig barnehage i et år, og forstår mye fransk, og snakker også litt fransk selv. Vi vurderer derfor å ha henne i fransktalende barnehagen til den franske skolen i Oslo når vi reiser hjem, og er derfor ute etter å høre om noen har erfaringer.

(jeg er ikke bekymret for norskeksponeringen hennes da vi kun snakker norsk hjemme, samt at det absolutt største flertallet av vennene og omgangskretsen vår snakker norsk)

Hvorfor sende henne i den franskspråklige barnehagen? Så og si alle barna som går der snakker flytende fransk og fransk hjemme, så din datter vil føle seg utenfor.

Anonymkode: 10c56...d15

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sende henne i den franskspråklige barnehagen? Så og si alle barna som går der snakker flytende fransk og fransk hjemme, så din datter vil føle seg utenfor.

Takk for tilbakemelding, dette er selvfølgelig noe av det vi vurderer som en potensiell ulempe.

Som jeg skrev i første innlegg så går mitt barn pr dd i fransktalende barnehage, som hun tilsynelatende trives godt i og vi får gode tilbakemeldinger fra de som jobber der også, og har ikke hørt noe om at hun er "utenfor" der, heldigvis. 

Motivasjonen er todelt. Vi ønsker både at hun skal klare å beholde det hun har lært av språk i ca et år i fransktalende barnehage så langt, samt at vi vurderer et nytt utenlandsopphold senere, hvor det hadde vært en stor fordel at hun (fortsatt) kunne fransk.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke noen erfaring på området, men jeg sier kjør på :) Ut ifra det du skriver virker det som barnet ditt fungerer godt i en barnehage der barn og voksne er fransktalende, og siden hun håndterer det bra går nok dette fint. Hvis det skulle skjære seg kan du bytte barnehage på et senere tidspunkt :)

Anonymkode: b33a9...fe4

• Liker 9
Skrevet

Bare kjør på. Norsk vil hun snakke uansett, mens engelsk lærer dem senere der. Tenk på hvor kult det hadde vært om hun kunne alle de tre språkene flyttende?

Jeg tror ikke at hun vil føle seg utenfor. Har ikke erfaring med akkurat denne skolen, men de fleste franske eller amerikanske skoler i utland har elever fra mange forskjellige land. Det gjør at miljøet er ofte veldig inkluderende. Pluss at det vil sikkert være en del norske barna når skolen er i Norge. 

Og i verste fall kan jo dere bytte senere, hun er kun 3.

Anonymkode: 08422...46e

• Liker 4
Skrevet

Takk for svar :)

Skrevet

Jeg ville gjort det, uten tvil. Kjenner bare noen som hadde barn på den franske skolen for noen år siden, hørte ikke noe negativt. Språk er gull verdt, så om dere får det til med tanke på beliggenhet osv, så kjør på! 

• Liker 2
Skrevet

Kjente en gang noen som hadde gått der (skole og barnehage), og de visste generelt veldig lite om norske samfunnsforhold. Framstod ofte som veldig uvitende om helt basic ting i det norske samfunnet. 
Tenker at det er greit at man vil at barna skal snakke et tredje språk, men at det er viktigere at man lærer om det samfunnet man faktisk skal leve i. Dette er kanskje ikke så relevant når det bare er snakk om barnehage, men visstnok kunne det bli ganske ensomt på fritiden når man kom i skolealder pga man ikke gikk på samme skole som andre barn i nærområdet. 

Anonymkode: c9f61...48d

• Liker 1
  • 11 måneder senere...
Skrevet

Jeg gikk på den franske skolen og startet i 2006. Jeg gikk der fram til cinquième, som er det vi i det norske skolesystemet ser på som åttende klasse. Jeg startet på skolen uten noen fransktalende egenskaper og kunne ingenting når jeg startet ( heller ingen hjemme kunne fransk ) i maternelle six (dette er vel det siste året i barnehage). Jeg lærte meg språket i løpet av et år, men vil ikke si jeg ble tatt godt i mot på skolen. Lærerne forventet at jeg kunne språket og jeg husker å ha hatt det utrolig vanskelig ved mine første år. Jeg fikk ikke noe ekstra hjelp og fikk akkurat samme behandlingen som de fransktalende barna. Det tok en del år før jeg følte at jeg passet inn med elevene, men det verste var utstøtingen fra lærerne. Det virket som om de var mer interesserte i å hjelpe de som var gode ovenfor de som var dårlige. Dette gjaldt ikke bare meg.

likevel er jeg idag svært glad for å kunne snakke tre språk flytende. Det er en egenskap som er svært nyttig og jeg vet ikke om jeg hadde forandret å ha gått på skolen. Det franske skolesystemet som denne skolen følger, er veldig strengt og mye mer gammeldags enn det norske skolesystemet. En er på skolen for å lære, ikke ha det gøy. Lærerne er strenge og man fikk kjeft og straff for de minste ting.

Jeg vil si meg enig i det en annen kommentar har sagt om at skolen ikke lærer så mye om det norske samfunnet. jeg er flau over å si, at selv om jeg er en etnisk norsk statsborger ikke viste at nynorsk var et skriftspråk eller en ting før jeg begynte i åttende klasse på norsk skole. Noen i klassen min var og overbeviste over at Bergen låg ved den russiske grensa helt oppi nord Norge. Dette i en alder av 13. 

Dette er hvert fall min personlige erfaring av den franske skolen. Dette er en del år siden og det er nok ikke nødvendigvis de samme lærerne eller den samme tankegangen som det var når jeg gikk der. 

men ja, det er praktisk å kunne et tredje språk. Likevel vil jeg ikke anbefale det om dere som foreldre ikke kan hjelpe med lekser og skolen hjemme. Den franske skolen er en god skole, men den er mye mer krevende enn den norske og jeg slet veldig masse med å komme meg inn i det. 

Håper dette hjalp

Anonymkode: d74a3...84b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2020 den 15.00):

Har barnet sluttet med bleie ? Det er hvertfall første kriterie

Det er en veldig streng skole , jeg ville ikke hatt mitt barn der

Anonymkode: d0e1b...37c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har barnet sluttet med bleie ? Det er hvertfall første kriterie

Det er en veldig streng skole , jeg ville ikke hatt mitt barn der

Kommer an på da. Hvis man ønsker å lære noe digger man strenge lærere. Har aldri hatt respekt for norsk skole. Føltes som tull fra dag 1. 

Anonymkode: 4ee3d...0d4

• Liker 1
Skrevet

Tror en del norske foreldre ønsker barna sine der fordi det liksom gir en følelse av elitisme og status. Selv tenker jeg det blir litt wannabe å skulle ha helnorske barn der... skjønner franske foreldre i Norge.. 

også har jeg også hørt at skolen er gammeldags: 

Syns heller ikke den norske skolen er spesielt bra men den har gode aspekter også. Også er det jo det vi er da.. nordmenn. Utover det tenker jeg bhg i Norge er veldig bra med morderne pedagogikk. Tror du kan finne en helt Annen «pedagogikk» i franske bhg... eller evt mangel på det

Anonymkode: dac8e...5a0

• Liker 3
Skrevet

De har en helt annen barnehageform enn det vanlige norske barnehage har. Mye mer fokus på læring og mindre fokus på leken. Men dette er vel barnet ditt vant med fra Frankrike? 

Anonymkode: e50b6...aeb

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg gikk på den franske skolen og startet i 2006. Jeg gikk der fram til cinquième, som er det vi i det norske skolesystemet ser på som åttende klasse. Jeg startet på skolen uten noen fransktalende egenskaper og kunne ingenting når jeg startet ( heller ingen hjemme kunne fransk ) i maternelle six (dette er vel det siste året i barnehage). Jeg lærte meg språket i løpet av et år, men vil ikke si jeg ble tatt godt i mot på skolen. Lærerne forventet at jeg kunne språket og jeg husker å ha hatt det utrolig vanskelig ved mine første år. Jeg fikk ikke noe ekstra hjelp og fikk akkurat samme behandlingen som de fransktalende barna. Det tok en del år før jeg følte at jeg passet inn med elevene, men det verste var utstøtingen fra lærerne. Det virket som om de var mer interesserte i å hjelpe de som var gode ovenfor de som var dårlige. Dette gjaldt ikke bare meg.

likevel er jeg idag svært glad for å kunne snakke tre språk flytende. Det er en egenskap som er svært nyttig og jeg vet ikke om jeg hadde forandret å ha gått på skolen. Det franske skolesystemet som denne skolen følger, er veldig strengt og mye mer gammeldags enn det norske skolesystemet. En er på skolen for å lære, ikke ha det gøy. Lærerne er strenge og man fikk kjeft og straff for de minste ting.

Jeg vil si meg enig i det en annen kommentar har sagt om at skolen ikke lærer så mye om det norske samfunnet. jeg er flau over å si, at selv om jeg er en etnisk norsk statsborger ikke viste at nynorsk var et skriftspråk eller en ting før jeg begynte i åttende klasse på norsk skole. Noen i klassen min var og overbeviste over at Bergen låg ved den russiske grensa helt oppi nord Norge. Dette i en alder av 13. 

Dette er hvert fall min personlige erfaring av den franske skolen. Dette er en del år siden og det er nok ikke nødvendigvis de samme lærerne eller den samme tankegangen som det var når jeg gikk der. 

men ja, det er praktisk å kunne et tredje språk. Likevel vil jeg ikke anbefale det om dere som foreldre ikke kan hjelpe med lekser og skolen hjemme. Den franske skolen er en god skole, men den er mye mer krevende enn den norske og jeg slet veldig masse med å komme meg inn i det. 

Håper dette hjalp

Anonymkode: d74a3...84b

Dette med flerspråklig er endel av vennene mine, altså flytende fransk/arabisk osv.

De gikk på norske grunnskoler alle sammen :) 

Anonymkode: 73293...3f5

Skrevet

Jeg har hatt barn på den franske skolen. Jeg kjenner den norske skolen godt. Leser at flere her ikke vil ha så strenge lærere. Det er litt misforstått, mener jeg. Lærerne krever mer av deg som elev, det er helt klart. De forventer at du gjør som du får beskjed om, og at foreldrene stiller opp og hjelper til. Det er mer gammeldags i den forstand at man må skrive mer for hånd, man har litt høyere nivå (blant annet så trenger ikke forkurs i matte ved studier på utenlandske universiteter, det må de med norsk skolegang). Det er fokus på intellektuell utholdenhet; elevene skal kunne lese mer enn tekstmeldinger og Twittermeldinger, de må lese bøker. (Viktig for høyere studier!) 

Det er strengere disiplin i klasserommet (disiplin er IKKE ensbetydende med fysisk avstraffelse!!) og man kan dumpe et trinn. Dette gjøres i samarbeid med foreldre og eleven; har man ikke oppnådd et visst snitt, anbefales eleven å gå et år om igjen. Ingen tvang, altså, kun anbefaling. Det ble praktisert i norsk skole tidligere. Eksempelvis har noen foreldre som skiller seg og de går gjennom et tøft år. Da kan det være en fint å kunne få en ny sjanse til å lære det de andre har lært før man går videre. Kanskje man hadde unngått alt frafall på videregående? 

Det er fullt mulig for norskspråklige å gå på den franske skolen, men som det ble skrevet er det krevende. Man kan gå fra den franske skolen til den norske, men det er langt vanskeligere å gå fra den norske skolen til den franske. Noen fra den franske skolen som har startet på norsk skole opplever at det er "fri flyt" i den norske skolen, det kalles "ansvar for egen læring", "samarbeidslæring" og "prosjekt". 

En annen vesentlig forskjell er at lærere i den franske skolen er spesialister på sitt trinn; de underviser stort sett bare på ett trinn, ikke gjennom hele barne- eller ungdomsskolen. 

Og nei, det er ikke noe elitistisk i den skolen, sånn egentlig. De følger ordinær læreplan fra Frankrike. 

Anonymkode: 69b21...b2f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har hatt barn på den franske skolen. Jeg kjenner den norske skolen godt. Leser at flere her ikke vil ha så strenge lærere. Det er litt misforstått, mener jeg. Lærerne krever mer av deg som elev, det er helt klart. De forventer at du gjør som du får beskjed om, og at foreldrene stiller opp og hjelper til. Det er mer gammeldags i den forstand at man må skrive mer for hånd, man har litt høyere nivå (blant annet så trenger ikke forkurs i matte ved studier på utenlandske universiteter, det må de med norsk skolegang). Det er fokus på intellektuell utholdenhet; elevene skal kunne lese mer enn tekstmeldinger og Twittermeldinger, de må lese bøker. (Viktig for høyere studier!) 

Det er strengere disiplin i klasserommet (disiplin er IKKE ensbetydende med fysisk avstraffelse!!) og man kan dumpe et trinn. Dette gjøres i samarbeid med foreldre og eleven; har man ikke oppnådd et visst snitt, anbefales eleven å gå et år om igjen. Ingen tvang, altså, kun anbefaling. Det ble praktisert i norsk skole tidligere. Eksempelvis har noen foreldre som skiller seg og de går gjennom et tøft år. Da kan det være en fint å kunne få en ny sjanse til å lære det de andre har lært før man går videre. Kanskje man hadde unngått alt frafall på videregående? 

Det er fullt mulig for norskspråklige å gå på den franske skolen, men som det ble skrevet er det krevende. Man kan gå fra den franske skolen til den norske, men det er langt vanskeligere å gå fra den norske skolen til den franske. Noen fra den franske skolen som har startet på norsk skole opplever at det er "fri flyt" i den norske skolen, det kalles "ansvar for egen læring", "samarbeidslæring" og "prosjekt". 

En annen vesentlig forskjell er at lærere i den franske skolen er spesialister på sitt trinn; de underviser stort sett bare på ett trinn, ikke gjennom hele barne- eller ungdomsskolen. 

Og nei, det er ikke noe elitistisk i den skolen, sånn egentlig. De følger ordinær læreplan fra Frankrike. 

Anonymkode: 69b21...b2f

Det skjønner alle. At det er et ulikt skolesystem. Og sikkert godt opplegg og bidra til god dannelse og læring - hvilket er litt sekundært i den norske skolen. Tenker den på sikt passer best for de med akademisk anlagte evner. Barn og folk er jo ulike.

I seg selv ikke elitistisk, men når norske foreldre uten connection til Frankrike ønsker barna sine inn i en skole ; evt bhg som i all hovedsak fokuserer på det franske i både kultur, språk og ja..alt så lurer man jo på hva motivasjonen er:) tror nok mange syns det er «gjevt» og status. Men man må tenke på barnets beste - og ikke eget ego. 

Dessuten har jeg hørt skolen er ganske snobbete. Det er jo også noe man må tenke på.

Anonymkode: dac8e...5a0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kommer an på da. Hvis man ønsker å lære noe digger man strenge lærere. Har aldri hatt respekt for norsk skole. Føltes som tull fra dag 1. 

Anonymkode: 4ee3d...0d4

Nei man trenger ikke strenge lærere av den grunn fra barna er 3 år

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2020 den 15.31):

Et barn lærer språk fort. Dette vil ikke bli et problem. Barn som starter på norsk skole og snakker et annet språk hjemme klarer seg helt fint. 

Anonymkode: 410dc...ec7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...