Gå til innhold

Kan to guttekaniner stå i samme bur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest at man bør ha enten en (kastrert) hannkanin og en hunnkanin, eller en (kastrert) hannkanin og flere hunner.

Betyr det at det blir slåssing om man har to hanner?

Jeg har en hann som jeg ikke vet hvor gammel er, og en unge.

Jeg har laget et todelt bur, der de går på hver sin side av en netting, men er det noen mulighet for at de kan gå sammen etterhvert?

Videoannonse
Annonse
Gjest kanin
Skrevet

http://www.udstillingskaniner.dk/

Jeg hadde selv en hankanin som ble "lånt bort" til ei venninne med flere kaniner, og de sto sammen ute på dagtid. Det gikk greit, faktisk, kanskje fordi kaninen min ikke hørte til, og dermed ikke gjorde krav på territorium.

Man kan kanskje la kaninene gå sammen innimellom og på nøytral grunn, men husk at de ikke er sosiale flokkdyr; villkaniner lever i kolonier/familiegrupper, og holder det sosiale livet på et minimum.

Skrevet
http://www.udstillingskaniner.dk/

Jeg hadde selv en hankanin som ble "lånt bort" til ei venninne med flere kaniner, og de sto sammen ute på dagtid. Det gikk greit, faktisk, kanskje fordi kaninen min ikke hørte til, og dermed ikke gjorde krav på territorium.  

Man kan kanskje la kaninene gå sammen innimellom og på nøytral grunn, men husk at de ikke er sosiale flokkdyr; villkaniner lever i kolonier/familiegrupper, og holder det sosiale livet på et minimum.

Takk for svar,- men jeg leste på siden du linket til og ble litt forvirret.

Du ser,- jeg leser i en brosjyre som heter "Veiledning om hold av kanin", (som er utgitt av mattilsynet i samarbeid med dyrevernalliansen og zoohandlerernes branssjeforening). Der står det at "Kaniner bør alltid holdes i par eller grupper".

Det er jo akkurat det motsatte av det som står på den siden du linket til.

:klø: ?????????????????

Gjest kanin
Skrevet

Hm. Jeg vet ikke nok selv til å gi deg noe entydig svar, men har lest flere steder at kaniner bør holdes i hvert sitt bur pga territoriell atferd. De kan dessuten skade hverandre ganske alvorlig når de først slåss.

Selv har jeg jo erfaring med at det kan gå greit å holde dem sammen, dessuten vet jeg om en familie som hadde to hankaniner gående løst i leiligheten. Det kommer kanskje an på hvor mye plass de har, om de har mulighet for å trekke seg unna hverandre osv. Og så må man selvsagt følge med...

Det med å holde to eller flere dyr av samme art, har kanskje å gjøre med at de bør ha selskap; at man er redd dyret skal bli ensomt. Samtidig må man jo ta hensyn til om dyret faktisk ER sosialt. Men igjen; jeg kan ikke nok om kaniner til å vite hva som er best.

Gjest Formosiss
Skrevet

Jeg hadde to guttekaniner i samme bur i 4 år. Det gikk helt greit, man må bare passe på litt i starten, da det så ut som om de hadde homofile tendenser. Mine ble så avhengige av hverandre at den ene satt og pep mens den andre var borte (og når den ene døde, fant vi den andre liggende oppå den, for å varme den..).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...