Patriotpaula Skrevet 28. januar 2020 #1 Skrevet 28. januar 2020 Jeg er til helga 10+0 etter et fryseforsøk i styrt syklus og skal omsider (!!) avslutte støttebehandling. Har jo stått på dette i to måneder og det kan kanskje føles litt brått å slutte med tre medisiner sånn fra en dag til en annen. Klinikken sier at jeg kan stoppe med alt, eller jeg kan trappe med gradvis - det er opp til meg. Sluttet du med alt «over natten» eller hadde du en form for nedtrapping?
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #2 Skrevet 28. januar 2020 Hva slags medisiner er det da? Progesteron, prednisolon, albyl-e? Anonymkode: 62ee8...6b6
Patriotpaula Skrevet 28. januar 2020 Forfatter #3 Skrevet 28. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva slags medisiner er det da? Progesteron, prednisolon, albyl-e? Anonymkode: 62ee8...6b6 Progesteron, Prednisolon, progynova
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #4 Skrevet 28. januar 2020 Kan jeg spørre hvorfor du står på dette? Sånn jeg har forstått det har jo ikke dette noen effekt? Uansett, jeg sluttet med denne behandlingen cold turkey da jeg ble gravid.. Anonymkode: e378e...11d
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #5 Skrevet 28. januar 2020 Så lenge klinikken har sagt du kan stoppe, ville jeg bare stoppet. Spesielt med prednisolon, det er virkelig ikke en medisin du vil ta mer enn absolutt nødvendig. Anonymkode: f7530...5d0
Patriotpaula Skrevet 28. januar 2020 Forfatter #6 Skrevet 28. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hvorfor du står på dette? Sånn jeg har forstått det har jo ikke dette noen effekt? Uansett, jeg sluttet med denne behandlingen cold turkey da jeg ble gravid.. Anonymkode: e378e...11d Hvorfor jeg står på dette? Fordi jeg har null egenproduksjon frem til morkaken tar over? Progynova og cyclogest er jo det som har holdt liv i dette svangerskapet frem til da morkaken tar over hormonproduksjonen. Vanligvis ville det ha vært det gule legemet som hadde stått for denne jobben, men siden jeg ikke hadde noen eggløsning den syklusen jeg ble gravid (siden det var styrt syklus), så har jeg ikke noe gult legeme som kan ha gjort den jobben. 2
Patriotpaula Skrevet 28. januar 2020 Forfatter #7 Skrevet 28. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge klinikken har sagt du kan stoppe, ville jeg bare stoppet. Spesielt med prednisolon, det er virkelig ikke en medisin du vil ta mer enn absolutt nødvendig. Anonymkode: f7530...5d0 Takk for svar. Jeg er ganske lei, spesielt cyclogest, så blir nok til at jeg stopper med alt til helga. Prednisolon skulle jeg uansett ha stoppet med helt til helga, selv om jeg hadde hatt nedtrapping på de to andre
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #8 Skrevet 28. januar 2020 5 minutter siden, Patriotpaula skrev: Takk for svar. Jeg er ganske lei, spesielt cyclogest, så blir nok til at jeg stopper med alt til helga. Prednisolon skulle jeg uansett ha stoppet med helt til helga, selv om jeg hadde hatt nedtrapping på de to andre Lykke til videre 😊 Anonymkode: f7530...5d0 1
Patriotpaula Skrevet 28. januar 2020 Forfatter #9 Skrevet 28. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lykke til videre 😊 Anonymkode: f7530...5d0 Takk 😊
Fiiol Skrevet 28. januar 2020 #10 Skrevet 28. januar 2020 Gratulerer med snart 10 uker! ❤️ Av nysgjerrighet. Har du stått på full dose prednisolon til nå? Hvilken dose tar du? Jeg trapper ned fra 10 mg nå, til 7,5 og så til 5 om få dager, en uke etter innsett. Er litt redd og lurer på om jeg kunne stått på det lengre. Du er hos Spiren?
Patriotpaula Skrevet 28. januar 2020 Forfatter #11 Skrevet 28. januar 2020 (endret) 3 minutter siden, Fiiol skrev: Gratulerer med snart 10 uker! ❤️ Av nysgjerrighet. Har du stått på full dose prednisolon til nå? Hvilken dose tar du? Jeg trapper ned fra 10 mg nå, til 7,5 og så til 5 om få dager, en uke etter innsett. Er litt redd og lurer på om jeg kunne stått på det lengre. Du er hos Spiren? Takk 🥰 Jeg har stått på 5 mg disse to månedene, så liten dose sammenlignet med mange andre Hos Spiren ja 👍🏼 Endret 28. januar 2020 av Patriotpaula
Fiiol Skrevet 28. januar 2020 #12 Skrevet 28. januar 2020 18 minutter siden, Patriotpaula skrev: Takk 🥰 Jeg har stått på 5 mg disse to månedene, så liten dose sammenlignet med mange andre Hos Spiren ja 👍🏼 Ok! Takk så mye for svar. Jeg sto også på 5 mg første gang etter innsett, nå blir det 10 til en uke etter innsett da dette så ut til å være en kritisk fase (har mistet tidlig de siste gangene). Trapper ned til 5 snart jeg også, så da var det jo ganske det samme. Uansett, greit å lese det praktiseres ca.likt. Har full tillit til min klinikk, måtte bare høre hva som rører seg vedr. prednisolon siden det er litt omdiskutert. Som sagt, veldig godt å lese du snart er i uke 10, lykke til videre. Håper du nyter!
Patriotpaula Skrevet 28. januar 2020 Forfatter #13 Skrevet 28. januar 2020 7 minutter siden, Fiiol skrev: Ok! Takk så mye for svar. Jeg sto også på 5 mg første gang etter innsett, nå blir det 10 til en uke etter innsett da dette så ut til å være en kritisk fase (har mistet tidlig de siste gangene). Trapper ned til 5 snart jeg også, så da var det jo ganske det samme. Uansett, greit å lese det praktiseres ca.likt. Har full tillit til min klinikk, måtte bare høre hva som rører seg vedr. prednisolon siden det er litt omdiskutert. Som sagt, veldig godt å lese du snart er i uke 10, lykke til videre. Håper du nyter! Har fått med meg at Prednisolon er noe omdiskutert ja 😬 Ikke vet jeg om det var det som skulle til her men - gravid ble jeg nå 🤷♀️ Kan ikke akkurat si at jeg nyter enda, nå om dagen er det ganske tungt og jeg ser litt mørkt på hele opplegget. Jeg. Er. Så. Sliten. 😴
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #14 Skrevet 28. januar 2020 3 timer siden, Patriotpaula skrev: Hvorfor jeg står på dette? Fordi jeg har null egenproduksjon frem til morkaken tar over? Progynova og cyclogest er jo det som har holdt liv i dette svangerskapet frem til da morkaken tar over hormonproduksjonen. Vanligvis ville det ha vært det gule legemet som hadde stått for denne jobben, men siden jeg ikke hadde noen eggløsning den syklusen jeg ble gravid (siden det var styrt syklus), så har jeg ikke noe gult legeme som kan ha gjort den jobben. Ok. Grunnen til at jeg spurte er at jeg sto på de samme medisinene som deg, men fikk beskjed at jeg kunne kutte med en gang jeg ble gravid. Særlig prednisolon. Progesteron har ifølge cochrane en noe dokumentert effekt frem til uke 20, men jeg ser at de færreste går på prog lenger enn max uke 12.. Jeg fikk beskjed om at å fortsette prog var noe jeg kunne, men at det ga en falsk trygghet. Hvis du er interessert i rapporten er den lett tilgjengelig fra 2019 så jeg. Sånn var det jo ikke for noen år siden da jeg sto på dette. Jeg sluttet i alle fall når jeg var 6 uker på vei Anonymkode: e378e...11d
Patriotpaula Skrevet 28. januar 2020 Forfatter #15 Skrevet 28. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Grunnen til at jeg spurte er at jeg sto på de samme medisinene som deg, men fikk beskjed at jeg kunne kutte med en gang jeg ble gravid. Særlig prednisolon. Progesteron har ifølge cochrane en noe dokumentert effekt frem til uke 20, men jeg ser at de færreste går på prog lenger enn max uke 12.. Jeg fikk beskjed om at å fortsette prog var noe jeg kunne, men at det ga en falsk trygghet. Hvis du er interessert i rapporten er den lett tilgjengelig fra 2019 så jeg. Sånn var det jo ikke for noen år siden da jeg sto på dette. Jeg sluttet i alle fall når jeg var 6 uker på vei Anonymkode: e378e...11d Men hvor fikk du hormonene som holdt svangerskapet i gang da? Hvis du verken tilførte eller hadde egen produksjon? Da har jeg misforstått noe oppi dette, trodde at styrt syklus var synonymt med tilførsel av hormoner frem til rundt uke 10 🤔 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #16 Skrevet 28. januar 2020 21 minutter siden, Patriotpaula skrev: Men hvor fikk du hormonene som holdt svangerskapet i gang da? Hvis du verken tilførte eller hadde egen produksjon? Da har jeg misforstått noe oppi dette, trodde at styrt syklus var synonymt med tilførsel av hormoner frem til rundt uke 10 🤔 Nå tenker jeg hardt her, dette er jo over 10 år siden. Jeg hadde ikke nedregulering, 3forsøk. Vet faktisk ikke hvorfor det var sånn. Håper på å få til dette naturlig denne gangen, uten sprøyter og mas. Må seriøst spørre mannen min tror jeg. Jeg husker jeg spurte hvorfor jeg ikke fikk spray slik 'alle andre' her inne fikk, men det trengte jeg visst ikke. Dette var forøvrig på riksen. Men som sagt, da jeg fikk dette så var det annerledes. Jeg ser nå at progesteronstøtte gir større sjans for å ikke miste, mens da jeg gikk igjennom dette var det ikke sånn. Så tidene forandrer seg og min info var 👵. Kanskje det blir deg jeg spør om vi må gjennom dette igjen:) Anonymkode: e378e...11d
Patriotpaula Skrevet 28. januar 2020 Forfatter #17 Skrevet 28. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå tenker jeg hardt her, dette er jo over 10 år siden. Jeg hadde ikke nedregulering, 3forsøk. Vet faktisk ikke hvorfor det var sånn. Håper på å få til dette naturlig denne gangen, uten sprøyter og mas. Må seriøst spørre mannen min tror jeg. Jeg husker jeg spurte hvorfor jeg ikke fikk spray slik 'alle andre' her inne fikk, men det trengte jeg visst ikke. Dette var forøvrig på riksen. Men som sagt, da jeg fikk dette så var det annerledes. Jeg ser nå at progesteronstøtte gir større sjans for å ikke miste, mens da jeg gikk igjennom dette var det ikke sånn. Så tidene forandrer seg og min info var 👵. Kanskje det blir deg jeg spør om vi må gjennom dette igjen:) Anonymkode: e378e...11d Jeg hadde heller ingen nedregulering og har aldri vært borti spray selv. Mye har nok forandret seg på 10 år+ innen infertilitetsbehandling Det er litt ulik praksis på hvor lenge man står på progesteron, men hos min klinikk ville det ved ferskforsøk ha vært at jeg skulle ha begynt på uttaksdagen og fortsatt til positiv test. Ved fryseforsøk i naturlig syklus frem til positiv test. Og ved fryseforsøk i styrt syklus frem til 10+0. Prednisolon er noe omdiskutert å bruke i slik behandling. Og østrogen-tabletter er all needed ved fryseforsøk i styrt syklus Spray og nedregulering og den biten der kan jeg ingenting om siden jeg aldri har vært borti det selv. Jeg har holdt på med infertilitetsbehandling siden nov -18, så føler jeg kan en del om det 🙊 Du får spørre meg hvis det blir nødvendig - men får virkelig håpe at dere slipper unna og at det går på naturlig vis 🤞🏻😊
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #18 Skrevet 28. januar 2020 1 minutt siden, Patriotpaula skrev: Jeg hadde heller ingen nedregulering og har aldri vært borti spray selv. Mye har nok forandret seg på 10 år+ innen infertilitetsbehandling Det er litt ulik praksis på hvor lenge man står på progesteron, men hos min klinikk ville det ved ferskforsøk ha vært at jeg skulle ha begynt på uttaksdagen og fortsatt til positiv test. Ved fryseforsøk i naturlig syklus frem til positiv test. Og ved fryseforsøk i styrt syklus frem til 10+0. Prednisolon er noe omdiskutert å bruke i slik behandling. Og østrogen-tabletter er all needed ved fryseforsøk i styrt syklus Spray og nedregulering og den biten der kan jeg ingenting om siden jeg aldri har vært borti det selv. Jeg har holdt på med infertilitetsbehandling siden nov -18, så føler jeg kan en del om det 🙊 Du får spørre meg hvis det blir nødvendig - men får virkelig håpe at dere slipper unna og at det går på naturlig vis 🤞🏻😊 Jeg orka aldri å bli så veldig ekspert på det her da vi sto oppi det sist, ble så sliten. Følte alle råd var så motstridende. Når jeg Googlet nå så sto det at bruken av progest var omdiskutert uten nedregulering. Så sist så følte jeg meg som et vrak når jeg leste her inne og folk sto på spray og fikk det ene og det andre som jeg ikke fikk, så jeg orka bare ikke sette meg så mye inn i det. Følte vel at jeg vsr en helt normal jente som bare ikke klarte å få barn naturlig liksom. Vet ikke om du skjønner:) Jeg Googlet meg jo gul og blå. Anonymkode: e378e...11d 2
Wiley Skrevet 29. januar 2020 #19 Skrevet 29. januar 2020 Jeg fikk beskjed om å trappe ned prednisolon, du kan få reaksjoner om du slutter brått, men det var vel i uke 8 jeg begynte med det. Til og med katten min går på prednisolon og dyrlegen er veldig på det der med nedtrapping. Nå veier hun under 5 kg da, så blir selvfølgelig annerledes men ville vært litt forsiktig med cold turkey på akkurat den. Jeg trappet også ned progesteronen, selv om jeg fikk beskjed om å bare stoppe. Ferskforsøk her da. Trappet den ned for jeg synes det var litt skummelt å slutte, så akkurat det var mest psykologisk.
Patriotpaula Skrevet 29. januar 2020 Forfatter #20 Skrevet 29. januar 2020 11 minutter siden, Wiley skrev: Jeg fikk beskjed om å trappe ned prednisolon, du kan få reaksjoner om du slutter brått, men det var vel i uke 8 jeg begynte med det. Til og med katten min går på prednisolon og dyrlegen er veldig på det der med nedtrapping. Nå veier hun under 5 kg da, så blir selvfølgelig annerledes men ville vært litt forsiktig med cold turkey på akkurat den. Jeg trappet også ned progesteronen, selv om jeg fikk beskjed om å bare stoppe. Ferskforsøk her da. Trappet den ned for jeg synes det var litt skummelt å slutte, så akkurat det var mest psykologisk. Vet fra jobb at Prednisolon er et legemiddel hvor man som regel trapper ned ja. Jeg har «bare» brukt 5 mg, men til gjengjeld over en periode på to måneder. Synes også det er litt skummelt å skulle slutte med progesteron sånn på dagen, så tror jeg bruker de resterende jeg har (4stk), én om dagen i fire dager, sammen med først 1+1 tbl progynova i to dager, så 1+0 tbl progynova i to dager. Tror jeg 🙊 Hurra for at du har kommet sååå langt i svangerskapet 🙏🤩 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå