AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #1 Skrevet 28. januar 2020 Ifjor solgte vi leiligheten vår fordi vi hadde veldig problem med en nabo som festet til langt på natt. Siden vi ikke har råd til enebolig enda falt valget på rekkehus. Her trives vi i utgangspunktet veldig godt! Rolig og fint område, hyggelige naboer, osv. Men.. Naboen som bor vegg-i-vegg med stua (og soverommet vårt i 2.etg) vår er pensjonist. Stua vår er da inntil hans kjøkken og kjellernedgang. Han er hjemme døgnet rundt. Sprek for alderen og jobber med noe hele tiden. Dette hører vi dessverre veldig godt. I starten plagde det oss ikke så veldig, men nå er det veldig slitsomt. Hører lukking av dører, oppvaskmaskinen som alltid settes på når han legger seg, tramping i trappa, osv. Virker også som han har noe verktøy el festet på veggen i kjellernedgangen. Dette pågår med jevne mellomrom gjerne fra kl. 8 om morgenen og til kl. 23-01 på natta. Hører dette også på soverommet. Det rister i veggen vår når han lukker igjen dører feks. Veldig kjedelig og forstyrrende.. Jeg jobber både dag og kveld, og føler aldri at jeg får slappet av hjemme. Det rare er at vi aldri hører naboen på andre siden, de har små barn og dyr. Mulig de har lydisolert? Vi vurderer å lydisolere, men vi har ikke peiling på hva som fungerer best. Har hørt om flere metoder og materialvalg. Er det noen som har vært borti noe lignende hvor det har fungert å lydisolere? Rekkehuset er bygd på 50-tallet hvis det har noe å si. Anonymkode: 1db9e...f48
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #2 Skrevet 28. januar 2020 Gå innom en butikk som kan gi deg svar. I dag er det mange måter å isolere på. Hvordan du burde lydisolerte avhenger av byggets struktur, hvor tykt du kan bygge ut, osv osv. Man kan få tynne lydmatter, tykke lydblokker, vanlig isolasjonsull f.eks. Glava eller Rockwool, man kan bygge ut lettvegger med lydbøyler osv. Det er uendelige muligheter. Men lyd har det med å finne veien gjennom stendere, bærebjelker, hull, dårlig isolasjon.. Jeg ville bestilt befaring av fagfolk for å se på hva som er best for dere. Dessverre er det ikke mye man får gjort med bråket ettersom det virker som pensjonisten holder seg innenfor stilletidene. Kunne du tatt en prat med han og informert om at det er veldig lytt? Da kan du også fortelle at du ikke bare jobber på dagtid, så skjønner han vel at han kan ta mer hensyn. Det kjipe er at stilletidene i borettslag bare er tilrettelagt 8-16 arbeidstid, så gammer'n kan velge å ikke bry seg om hva dere hører. Det sagt så skjønner jeg deg skikkelig godt! Jeg bor selv i (ende)rekkehus og blir gal av andres lyder. Har bodd i blokk før og håper jeg aldri må det igjen. Heldigvis har jeg dialog med naboene så de skrur ikke på lydanlegget uten å spørre om det er greit for meg. Jeg sier ja 90%av gangene, men det er faktisk ikke alltid at jeg orker å høre på deres film som drønner igjennom veggen her. 😜 Hører godt når de løper inne, men slike lyder bryr jeg meg ikke om fordi det ikke er hele kvelden hver dag. Anonymkode: 461f7...8da
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #3 Skrevet 28. januar 2020 Mulig det er brannmur mellom dere og den naboen dere ikke hører,derfor forskjellen. Dere har igrunn ikke noe å klage på,så lenge han holder seg innenfor 0900-23.00, men ser at det er irriterende. Gamle rekkehus er jo ofte ikke lydisolert slik som nye, det er den eneste grunnen til at jeg ikke orker å bo slik selv.....i mange leiligheter er det så lytt at du hører faktisk når naboen er på do. Vanskleig å isolere veggene i ettertid, det vil kreve store kostnader så lenge naboen bor ved siden av dere, hadde nok heller vurdert å kjøpt noe annet. Anonymkode: 754e7...452
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #4 Skrevet 28. januar 2020 Ja her må det nok bedre lydisolering til. Hør med en tømrer. Bor også i rekkehus fra 80 tallet og vi hører absolutt ingenting fra naboen..Er som å bo i enebolig.. Anonymkode: e1c59...31f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå