AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #1 Skrevet 28. januar 2020 For å så bli fornermet hvis ekspeditøren spør om du kan åpne veske/legge posene på båndet? Er det fordi dere føler skammen ved å bli mistenkeliggjort? At personen ikke skal få lov til å gjøre jobben sin..... Det betyr ikke at de tror du er en tyv. Det er en kontroll! Ingen som klikker på flyplassen for der er det ok å bli strippet og undersøkt, men at butikker skal måtte la tyver herje fritt pga kunden alltid har rett, ydmykhet og service er for meg bare tragisk. Flere som handler hos meg ønsker kvittering fordi de skal på en annen butikk i tilfelle, men om de faktisk blir undersøkt blir det ramaskrik. Anonymkode: eb830...bf7 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #2 Skrevet 28. januar 2020 Jeg hadde ikke blitt fornærma for det nei. Anonymkode: 8b764...b5e 12
Djungelvrål Skrevet 28. januar 2020 #3 Skrevet 28. januar 2020 Hva skal man gjøre med posene hvis man er på en shoppingrunde på et kjøpesenter da? Gå 6 turer til og fra bilen og legge posene der? Høres ut som en slitsom shoppingtur. 30
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #4 Skrevet 28. januar 2020 Hvis jeg har hatt med meg en pose eller to inn i en butikk, og også handler, så spør jeg når jeg står i kassa: "Vil du ha en titt i disse posene? Kvitteringen skal ligge oppi der " Anonymkode: c273d...786 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #5 Skrevet 28. januar 2020 Skjønner ikke hvorfor dere mistenker at man er en tyv pga det. Man kjøper jo ofte flere ting samtidig og da må man nesten ha disse tingene med seg videre. Hva ellers skal man gjøre? Jeg er enig i at man bør legge igjen posene ved kassa i matbutikken dersom man har handlet i en annen matbutikk før det, men alt annet gir ikke mening. Anonymkode: bf937...d6f 11
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #6 Skrevet 28. januar 2020 Jeg misliker svært sterkt å handle, så når jeg først er ute, blir det gjerne flere ting som må gjøres. Dette kan innebære at jeg har med meg ting, og det er eneste grunn til at jeg har med meg noe. Jeg hadde selvfølgelig ikke blitt fornærmet om noen ville se i posen min, men jeg har heller aldri opplevd det. Om alarmen ved utgangen piper når jeg er i nærheten, stopper jeg for å se om noen ansatte ønsker å snakke med meg selv om ikke det er jeg som har utløst noe, men jeg hadde følt det som mistenkelig om jeg bare hadde fortsatt i stor fart derfra. Som regel møter jeg ingen blikk og går fort videre. Jeg skjønner ikke at dette skal være noe problem. Det er jo bare kontroll. Dersom det skjer svært sjeldent, men at en person alltid blir stoppet, hadde jeg skjønt at det hadde føltes ubehagelig, men ellers kan jeg ikke se for meg at det er noe å bli sur for. Den andre tingen er kanskje at en person som blir stoppet har det travelt (det har alltid jeg, for handle er noe jeg egentlig ikke har tid til) og at den ansatte opplever det som irritasjon. Anonymkode: 43f42...0d0 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #7 Skrevet 28. januar 2020 For meg handler det om prinsipp. Hvis de ønsker å ransake meg får de tilkalle politiet. Butikkansatte har ingen rettigheter her Anonymkode: 81247...9b5 11
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #8 Skrevet 28. januar 2020 Hvem blir fornærmet av det da? Er jo naturlig at man kan havne i en kontroll om man har sekk, stor veske el.? Jeg tror ikke på at noen blir fornærmet. Anonymkode: 0d682...9ca 5
Thyra Skrevet 28. januar 2020 #9 Skrevet 28. januar 2020 41 minutter siden, Apocalypte skrev: Hva skal man gjøre med posene hvis man er på en shoppingrunde på et kjøpesenter da? Gå 6 turer til og fra bilen og legge posene der? Høres ut som en slitsom shoppingtur. Eller dra hjem dersom man ikke har med bil? 11
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #10 Skrevet 28. januar 2020 Jeg har aldri opplevd det. Det hender jeg har andre/store handleposer med meg inn i butikker hvis jeg er ute på handletur. Og så er stelleveska ganske stor når jeg har med ungene. Jeg hadde syntes det var helt greit hvis butikkansatte ville se oppi. Jeg er egentlig opplært hjemmefra til å vise fram poser uoppfordret, men skal innrømme at jeg er sløv på det nå. Hvis noen opplever å bli kontrollert ofte, og er oppmerksomme på at andre aldri opplever det, skjønner jeg at de syns det er ubehagelig. Det er mulig jeg ser uskyldig ut, men det kan man jo ikke vite at jeg er. Skal noen med store poser og vesker kontrolleres, burde egentlig alle med store vesker og poser kontrolleres. Anonymkode: 6b831...1c2
Djungelvrål Skrevet 28. januar 2020 #11 Skrevet 28. januar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: For meg handler det om prinsipp. Hvis de ønsker å ransake meg får de tilkalle politiet. Butikkansatte har ingen rettigheter her Anonymkode: 81247...9b5 En vekter holder, man bruker ikke politiets ressurser på slikt fjas. 6
Gjest theTitanic Skrevet 28. januar 2020 #12 Skrevet 28. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: For å så bli fornermet hvis ekspeditøren spør om du kan åpne veske/legge posene på båndet? Er det fordi dere føler skammen ved å bli mistenkeliggjort? At personen ikke skal få lov til å gjøre jobben sin..... Det betyr ikke at de tror du er en tyv. Det er en kontroll! Ingen som klikker på flyplassen for der er det ok å bli strippet og undersøkt, men at butikker skal måtte la tyver herje fritt pga kunden alltid har rett, ydmykhet og service er for meg bare tragisk. Flere som handler hos meg ønsker kvittering fordi de skal på en annen butikk i tilfelle, men om de faktisk blir undersøkt blir det ramaskrik. Anonymkode: eb830...bf7 Når man går i butikker har man gjerne med nettopp vesker og poser. Ingen vits å gå i butikker om man ikke faktisk skal handle noe i dem.. og selvsagt liker ingen å bli mistenkeliggjort. En mistanke bør være tilstede før dere undersøker en kunde, det skal ikke gjøres på måfå. Flyplassen er noe helt annet.
Gjest theTitanic Skrevet 28. januar 2020 #13 Skrevet 28. januar 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hvorfor dere mistenker at man er en tyv pga det. Man kjøper jo ofte flere ting samtidig og da må man nesten ha disse tingene med seg videre. Hva ellers skal man gjøre? Jeg er enig i at man bør legge igjen posene ved kassa i matbutikken dersom man har handlet i en annen matbutikk før det, men alt annet gir ikke mening. Anonymkode: bf937...d6f Nei, det syntes jeg ikke man skal. Posen kan bli stjålet og de ansatte vil ikke ta noe ansvar for å passe på den.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #14 Skrevet 28. januar 2020 5 minutter siden, theTitanic skrev: Når man går i butikker har man gjerne med nettopp vesker og poser. Ingen vits å gå i butikker om man ikke faktisk skal handle noe i dem.. og selvsagt liker ingen å bli mistenkeliggjort. En mistanke bør være tilstede før dere undersøker en kunde, det skal ikke gjøres på måfå. Flyplassen er noe helt annet. Bør det ikke være helt motsatt? Siden ingen liker å bli mistenkeliggjort, er det vel bare å sjekke folk uten å legge en mistanke på dem. Hvis du ikke kan gjør dette før du har en mistanke, bør denne være så sterk at du egentlig er helt sikker. Hvis ikke må det vel være mye mer ubehagelig? Anonymkode: 43f42...0d0
Gjest theTitanic Skrevet 28. januar 2020 #15 Skrevet 28. januar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bør det ikke være helt motsatt? Siden ingen liker å bli mistenkeliggjort, er det vel bare å sjekke folk uten å legge en mistanke på dem. Hvis du ikke kan gjør dette før du har en mistanke, bør denne være så sterk at du egentlig er helt sikker. Hvis ikke må det vel være mye mer ubehagelig? Anonymkode: 43f42...0d0 Om en handlelpplevelse skal være preget av mistenkeliggjøring og regler om å ikke ha med vesker og poser, så kan butikkene belage seg på færre kunder i fremtiden. Er det ikke en god og avslappende opplevelse å handle eller titte i butikker så bestiller folk heller på nett. Vanlige butikker er heldige med at posten her til lands er usedvanlig treg og dårlig, hvilket holder netthandelen nede.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #16 Skrevet 28. januar 2020 40 minutter siden, theTitanic skrev: Nei, det syntes jeg ikke man skal. Posen kan bli stjålet og de ansatte vil ikke ta noe ansvar for å passe på den. Jeg har gjort dette i maaange år og posene har aldri blitt stjålet. Anonymkode: 3d75e...87b 2
GjestSiden2006 Skrevet 28. januar 2020 #17 Skrevet 28. januar 2020 (endret) Drar med meg poser fordi jeg tar offentlig transport, og butikkene ikke har låste oppbevaringsbokser, eller de som er der er ikke store nok. Ber alltid om kvittering, om en vekter noen gang hadde stoppet meg har jeg alltid ren samvittighet. Hadde jeg blitt bedt om å vise veske og poser av en ansatt i butikken hadde jeg virkelig blitt satt ut. Bor i Oslo, og ville ikke satt fra meg poser hos de ansatte som titt og ofte må hjelpe andre kunder å lar posene stå ubevoktet. Endret 28. januar 2020 av GjestSiden2006 3
te_groupies Skrevet 28. januar 2020 #18 Skrevet 28. januar 2020 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: For å så bli fornermet hvis ekspeditøren spør om du kan åpne veske/legge posene på båndet? Er det fordi dere føler skammen ved å bli mistenkeliggjort? At personen ikke skal få lov til å gjøre jobben sin..... Det betyr ikke at de tror du er en tyv. Det er en kontroll! Ingen som klikker på flyplassen for der er det ok å bli strippet og undersøkt, men at butikker skal måtte la tyver herje fritt pga kunden alltid har rett, ydmykhet og service er for meg bare tragisk. Flere som handler hos meg ønsker kvittering fordi de skal på en annen butikk i tilfelle, men om de faktisk blir undersøkt blir det ramaskrik. Anonymkode: eb830...bf7 Har opplevd det en gang og syns det var veldig frekt. Da spurte kassaekspeditøren hele køen om å få sjekke vesker og bagger. De har jo kameraer på bakrommet og holde seg til det de eventuelt oppdager der og la andre være i fred. Yeah right.... Og hvorfor man har med seg veske eller pose kan være så mange grunner til da. Man kan ha ting man behøver til noe i den, man kan ha kjøpt noe i en annen butikk, altså en plastikkpose kan brukes til så mangt (inklusive stjeling) men å spørre om å få se oppi vesker o.l er en kjempe uting. Da skal man ha sterke mistanker. Jeg mener at da skal man ha sett at noe er tatt så får det heller være litt svinn i butikkene for de fleste gjør jo ikke det. Vil man ta noe så trenger man ikke en pose tror jeg (vet ikke, har ingen erfaring med det). De får ansette en fulltids sekuritas som går og fotfølger folk, kanskje to så får de sette seg og regne ut hva som lønner seg økonomisk. Endret 28. januar 2020 av te_groupies 1
Frida Skrevet 28. januar 2020 #19 Skrevet 28. januar 2020 Setter posene på båndet, så kan personen i kassa sjekke om han/hun vil. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #20 Skrevet 28. januar 2020 48 minutter siden, Frida skrev: Setter posene på båndet, så kan personen i kassa sjekke om han/hun vil. Det er jo ganske ekstremt. Anonymkode: 6922c...d94 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå