Gjest Acer Skrevet 4. januar 2022 #61 Skrevet 4. januar 2022 Hallo Trådstarter ! Skjønner godt at han er bekymra for slik skal det ikkje vera, Har selv blitt sterilisert, og har ikkje angret på det ettersom eg har gjordt min borgerplikt å økt folketalet i Norge. Oprasjonen blei foretatt v/ det lokale sykehuset for mange år sidan, og tok omlag 1 time. Hadde ingen bi-effekter etterpå ereksjonen kom tilbake etter omlag 2 mnd. Har selv opplevd ereksjonsvikt på gunn av psykiske problem, og da i kombinasjon m/ medisinering. Vi anbefale å bare ta det med ro en stund fremover, og det ordner seg nok.
Gjest O.G. Skrevet 4. januar 2022 #62 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jaja, for dem som syns sex kan være en pytt-pytt-sak, kanskje. For noen av oss vil det gå på livskvaliteten løs. Anonymkode: 78e60...be6 Men hvorfor er det så mye verre når menn får bivirkninger av prevensjon, enn når kvinner får bivirkninger av prevensjon da?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #63 Skrevet 4. januar 2022 1 hour ago, O.G. said: Men hvorfor er det så mye verre når menn får bivirkninger av prevensjon, enn når kvinner får bivirkninger av prevensjon da? Hvem er det som sier det, da? Anonymkode: 78e60...be6 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #64 Skrevet 4. januar 2022 O.G. skrev (3 timer siden): Men hvorfor er det så mye verre når menn får bivirkninger av prevensjon, enn når kvinner får bivirkninger av prevensjon da? Kom igjen nå, fortell oss hvor du tar dette fra? Anonymkode: 233da...c1c
sicario Skrevet 4. januar 2022 #65 Skrevet 4. januar 2022 Energidronning skrev (På 28.1.2020 den 10.52): Sterilisering burde være ulovlig! hva om de skiller seg senere, da kan han ikke finne en ny dame igjen som ønsker barn? det er i hvert fall ikke bra for Norges demografi! Jeg synes at bare svake menn uten selvtillit la seg sterilisere... 😂 Om man får lyst på barn, refertilisering.
sicario Skrevet 4. januar 2022 #66 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 28.1.2020 den 10.17): Ja, men hva mener de er forklaringen da? Min hadde orgasme i starten, men så avtok den. Det var heller ikke noe mønster i når han fikk en delvis eller ok orgasme, altså var det ikke sånn at om vi hadde kanonbra sex så ble det en delvis orgasme. Hvorfor skulle følelsen av orgasme sitte i hodet? Det gir jo Ingen mening, idet han får utløsning. Syns det er helt på trynet at de avfeier det. Jeg mistenker at det rett og slett er noe som går feil i signalene til hjernen, det gir mest mening. Spesielt siden han fikk utløsning, men ikke orgasme. Han sa alltid at det var så forvirrende å få en utløsning, bli slapp, men likevel være kåt. Anonymkode: 34d10...330 Alle kan ha orgasme uten utløsning eller utløsning uten orgasme. Uavhenging av om man er sterilisert eller ikke.
Tone83 Skrevet 4. januar 2022 #67 Skrevet 4. januar 2022 On 1/28/2020 at 10:52 AM, Energidronning said: Sterilisering burde være ulovlig! hva om de skiller seg senere, da kan han ikke finne en ny dame igjen som ønsker barn? det er i hvert fall ikke bra for Norges demografi! Jeg synes at bare svake menn uten selvtillit la seg sterilisere... man skal ikke «la seg» steriliseres. Det er noe man velger selv. Det spiller jo ingen rolle om man møter en dame som ønsker barn, man har jo sterilisert seg fordi man ikke selv vil ha barn. Så da blir det ikke barn.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #68 Skrevet 4. januar 2022 Poenget er da heller at det generelt er sørgelig hvis prevensjon, som skulle gjøre noe positivt for sexlivet, har bivirkninger som i stedet går negativt ut over sexlivet. Det er jo like problematisk uansett hvem det rammer, om mann eller kvinne, da det også kan gå ut over parforholdet. Men man kan slutte på hormonprevensjon, mens reversering av en sterilisering ikke er helt det samme. I så måte er jo kirurgisk sterilisering forbundet med en større risiko enn annen prevensjon. Det må da være mulig å ha flere tanker i hodet samtidig! Anonymkode: 78e60...be6
Brunt gress Skrevet 5. januar 2022 #69 Skrevet 5. januar 2022 For dem som tror at vasektomi (mannlig sterilisering) ikke kan påvirke sexlivet eller samlivet- ta en titt på denne store studien. Eller - enklere å se hovedpoengene i studien - poster versjonen. Hovedpoengene ved studien er: Spørreundersøkelse der 731 menn som var sterilisert svarte. 20% av dem var blitt skilt siden steriliseringen. Av dem som var blitt skilt, sa 33%(!) at det var pga sterilisering. Lack of sexual performance following vasectomy was strongly associated with relationship breakdown Vasectomy is associated with relationship breakdown (first study ever) Sexual dysfunction, pain, regrets, unknown psychological factors may play a role Totalt 10% oppga å ha "sexual dysfunction" etter vasektomi. 32% hadde "short/long term pain" 91,5% var "satisfied with procedure" Man kan kanskje si at hvis man ikke har "sexual dysfunction" så er man fornøyd etter sterilisering. Bare i denne tråden er det flere som har skrevet at de har opplevd menn som har sex-problemer etter sterilisering, og andre har svart at det sitter bare i hodet. Når man ser på store studier som dette kan man trygt fastslå, det sitter ikke bare i hodet. Seksuelle problemer er en helt reell komplikasjon for en urovekkende høy andel av menn etter sterilisering.
Moden dame Skrevet 5. januar 2022 #70 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 4.1.2022 den 10.44): Problemet er at femtenåringer som får sin første resept ikke leser pakningsvedlegget. De som gjør det forstår ikke hva som står der. Og virkningene inntrer over tid. Når du går rundt og er nedstemt er det lett å skylde på puberteten og etterhvert er det bare en del av personligheten din. Jeg er stygt redd for at bivirkninger på ppiller er grovt underrapportert. Jeg visste ikke at jeg hadde bivirkninger før jeg sluttet etter 15 år. Plutselig steg humøret! Sexlysten! Wow! Da hadde jeg i 15 år sagt at ppiller fungerte fint for meg. 🤷♀️ Anonymkode: 70bf0...270 Akkurat samme erfaring her! Fikk helt klart en boost i sexlivet etter jeg sluttet med p-piller 1
Gjest O.G. Skrevet 5. januar 2022 #71 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Kom igjen nå, fortell oss hvor du tar dette fra? Anonymkode: 233da...c1c Kom igjen, du forteller oss at du liksom ikke har hørt om alle bivirkningene prevensjonsmidlene for damer har? - Nedsatt sexlyst -depresjoner - Vektøkning I det hele tatt virker mange av p-pillemerkene alt for godt, pga man har ikke lyst på sex overhodet.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #72 Skrevet 5. januar 2022 O.G. skrev (46 minutter siden): Kom igjen, du forteller oss at du liksom ikke har hørt om alle bivirkningene prevensjonsmidlene for damer har? - Nedsatt sexlyst -depresjoner - Vektøkning I det hele tatt virker mange av p-pillemerkene alt for godt, pga man har ikke lyst på sex overhodet. Det du ble spurt om var hvor du tok det fra at folk mener det er "mye verre når menn får bivirkninger av prevensjon". Hvem er det som sier dette? Anonymkode: af0cb...56a 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #73 Skrevet 5. januar 2022 O.G. skrev (3 timer siden): Kom igjen, du forteller oss at du liksom ikke har hørt om alle bivirkningene prevensjonsmidlene for damer har? - Nedsatt sexlyst -depresjoner - Vektøkning I det hele tatt virker mange av p-pillemerkene alt for godt, pga man har ikke lyst på sex overhodet. Her misforsto du spørsmålet. Mann her. Jeg synes det er helt jævlig at så mange får ødelagt samlivet sitt, av tilsynelatende vanlige behandlinger, det være seg prevensjon, blodtrykksmedisin, antidepressiva, eller sterilisering. Men hvem er det som påstår at det er verre for menn? Hvis kvinner ikke klager høylytt, så er det vel ikke mannens feil? Anonymkode: 233da...c1c
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #74 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 21.12.2021 den 23.09): Forbigående impotens er vel for de fleste unge en liten pris å betale for å komme ut av en invalidiserende klinisk depresjon. Depresjon tar knekken på sexlyst uansett. Anonymkode: fb4c2...acc Løgn løgn løgn. Du vet ingenting. Slutt å tale for deprimerte mennesker. Jeg var hyperseksuell når jeg var deprimert. Anonymkode: 54f99...575
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #75 Skrevet 5. januar 2022 O.G. skrev (8 timer siden): I det hele tatt virker mange av p-pillemerkene alt for godt, pga man har ikke lyst på sex overhodet. Er det derfor dere alltid avviser? Anonymkode: 54f99...575
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #76 Skrevet 5. januar 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Løgn løgn løgn. Du vet ingenting. Slutt å tale for deprimerte mennesker. Jeg var hyperseksuell når jeg var deprimert. Anonymkode: 54f99...575 Jeg personlig ville snarere blitt klinisk deprimert av impotens og andre vedvarende seksuelle forstyrrelser. Har selv en ekstremt robust lyst på sex som heller ikke lot seg påvirke av min dypeste depresjon for 20 år siden. Så dette gjelder definitivt ikke alle. Anonymkode: 78e60...be6
Gjest O.G. Skrevet 6. januar 2022 #77 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Her misforsto du spørsmålet. Mann her. Jeg synes det er helt jævlig at så mange får ødelagt samlivet sitt, av tilsynelatende vanlige behandlinger, det være seg prevensjon, blodtrykksmedisin, antidepressiva, eller sterilisering. Men hvem er det som påstår at det er verre for menn? Hvis kvinner ikke klager høylytt, så er det vel ikke mannens feil? Anonymkode: 233da...c1c Kvinner klager og blir gaslighted.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #78 Skrevet 6. januar 2022 AnonymLege skrev (På 5.1.2022 den 11.34): For dem som tror at vasektomi (mannlig sterilisering) ikke kan påvirke sexlivet eller samlivet- ta en titt på denne store studien. Eller - enklere å se hovedpoengene i studien - poster versjonen. Hovedpoengene ved studien er: Spørreundersøkelse der 731 menn som var sterilisert svarte. 20% av dem var blitt skilt siden steriliseringen. Av dem som var blitt skilt, sa 33%(!) at det var pga sterilisering. Lack of sexual performance following vasectomy was strongly associated with relationship breakdown Vasectomy is associated with relationship breakdown (first study ever) Sexual dysfunction, pain, regrets, unknown psychological factors may play a role Totalt 10% oppga å ha "sexual dysfunction" etter vasektomi. 32% hadde "short/long term pain" 91,5% var "satisfied with procedure" Man kan kanskje si at hvis man ikke har "sexual dysfunction" så er man fornøyd etter sterilisering. Bare i denne tråden er det flere som har skrevet at de har opplevd menn som har sex-problemer etter sterilisering, og andre har svart at det sitter bare i hodet. Når man ser på store studier som dette kan man trygt fastslå, det sitter ikke bare i hodet. Seksuelle problemer er en helt reell komplikasjon for en urovekkende høy andel av menn etter sterilisering. Tvilsom studie. Finner ingenting om alder på disse mennene, noe som selvsagt spiller sterkt inn på både seksuell dysfunksjon, skilsmisse og etterfølgende depresjon. Anonymkode: b50fc...cc8 1
Hyperbruker Skrevet 18. mars 2022 #79 Skrevet 18. mars 2022 (endret) Jeg er en mann i 50-årene som har akkurat samme opplevelse som flere andre. Det har vært direkte frustrerende å oppleve hvordan dette framstilles både av urologer og fastleger. Steriliserte meg for nesten 17 år siden. Grunnen til at vi valgte dette, var at vi leste om at det ikke var bivirkninger av noe slag. Jeg har egentlig hatt smerter/ubehag i testiklene (spesieltvenstre) alle disse 17 årene. Tok kontakt med lege allerede etter et halvt år, og jeg ble undersøkt med ultralyd uten at noen fant noe feil. Jeg har også opplevd at jeg hatt smerter i forbindelse med utløsning. Dette kommer og går, det er ikke hver gang jeg har smerter. Men jeg vil beskrive det sånn at jeg har mistet 40-50 prosent av følelsen ved orgasme, så det er en ganske annerledes følelse av sex etter at jeg steriliserte meg. Etter noen få år fikk jeg gradvis også problemer med ereksjon. Ofte får jeg ereksjon, men det skjer ofte at den gir seg relativt raskt. Andre ganger er det ikke reaksjon i penis i det hele tatt. Dette er naturlig nok frustrerende både for meg og kona mi. Etter hvert har jeg vel lært meg å leve med smertene. Jeg har opplevd det som ubehag, og ikke kalt det smerter, men jeg tror kanskje grunnen er at kroppen min har vent seg til smertene. Jeg hadde egentlig gitt opp å få orden på dette. For 6 år siden kom jeg over en artikkel som beskrev en tilstand som heter prostatitt. Dette kunne gi problemer med ereksjon. Jeg ble undersøkt for dette, uten at noen kom til noen konklusjon. Det er også en vanskelig diagnose å stille. Så, for halvannet år siden fant jeg tilfeldigvis en nettartikkel om post vasektomi smertesyndrom. Opp gjennom de 15 årene siden jeg ble sterilisert, var det ikke en sjel som hadde sagt noe om at det var en tilstand som het det. Gikk først til en urolog som undersøkte meg, og ikke fant noe feil. Han presterte å si at det nok i stor grad var psykisk at jeg opplevde ereksjonssvikt og smerter i testikler og under orgasme. Han forklarte smertene under orgasme som n følge av at jeg hadde for sjelden sex! Vi hadde ikke snakket om hvor ofte jeg hadde sex. Heldigvis finnes det andre urologer i området. Oppsøkte en i nabobyen, og han tok dette på mye større alvor enn de som jeg hadde vært hos før. Han undersøkte meg flere ganger, og etter litt tviling fant vi ut at vi skulle prøve refertilisering. Den fikk jeg utført i går. Det er derfor alt for tidlig for meg å si noe om dette har en positiv virkning, så det får jeg nesten gi tilbakemelding om her på forumet om noen uker. Akkurat nå sitter jeg med blåsprengte testikler, og prøver å komme meg etter operasjonen. Det jeg kan si om operasjonen er likevel: Den høyre testikkelen så helt normal ut når han åpnet meg opp. Den venstre gjorde ikke det. Der var det masse arrvev, sædledere som lå i uvanlige krøller og kanaler som hadde dannet seg i arrvevet. I følge urologen var det umulig å se dette på ultralyd, så dette så han ikke før han åpnet meg opp. Jeg har studert ganske mange artikler og nettforum om dette de siste to årene. Som den anonyme legen over her sier, mye tyder på at så mange som 5 prosent av de som steriliserer seg får store ubehag av dette. Det står det ingenting om på nettsidene til klinikkene som tilbyr dette. Jeg har truffet urologer som ikke tror at det finnes noe som heter post vasektomi smertesyndrom!. Ut fra tallene på hvor mange som steriliseres hvert år i Norge, så vil det være husdretalls som hvert år får dette syndromet. Se gjerne denne artikkelen i et urologisk medisinsk tidsskrift: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26952956/ Til dere som avfeier dette som noe psykisk, at vi føler oss som mindre mann osv. Prøv å sette dere inn i hvordan dette virker på psyken for de som får høre det gang på gang. Dette er et fysiologisk problem, som går ut over psyken i det lange løp. Og til deg som setter dette opp mot problemer kvinner får i form av dårlig sexlyst på grunn av prevensjon: Det er lite fruktbart å sette dette opp mot hverandre. Slike problemer går ikke bare ut over mannen, kvinnen i forholdet lider også av at mannen får problemer som følge av sterilisering. Jeg er som sagt nettopp refertilisert, og kan ikke si noe om virkningene enda. Men jeg kommer tilbake til hvordan det går her på forumet. Så kan de som lurer på om det er verdt reversering se mine eefaringer. Endret 18. mars 2022 av Hyperbruker 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #80 Skrevet 18. mars 2022 Petunia2 skrev (På 28.1.2020 den 9.22): Min mann utførte i høst en sterilisering. Selve operasjonen var vellykket, men har fått en uheldig effekt. Ereksjon og utløsning er som før, men orgasmen uteblir (helt eller delvis). Vi vurderer nå å forsøke refertilisering i håp om å opprette normal følelse. Jeg finner kun info om at slikt kan skje på amerikanske forum. Legene sier at det ikke skal være mulig. Men det er det altså, siden dette aldri har skjedd før i løpet av et langt liv, og vi/han har vært ute en vinternatt før. Noen som har erfaring med dette, har utført refertilisering og fått tilbake sexlivet...? Han trenger den da ikke? Det er så primitivt med orgasme og det skaper så mye problemer. Anonymkode: c21aa...a08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå