Gå til innhold

Småbarn og banneord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enkelte dager opplever jeg at barnet vårt på 4,5 år plukker opp banneord. Jeg tror han hører dem i barnehagen. Jeg vet at enkelte av barna har eldre søsken, så jeg mistenker at de hører dette hjemme. Så tar de det med seg til barnehagen og det sprer seg...

Helt ærlig så ser jeg ikke noe galt i det så lenge banningen ikke er rettet mot mennesker. F.eks hører jeg gutten min enkelte gager si "What the fuck?" eller "What the heck?" Altså ikke de styggeste banneorda, og ikke rettet mot noen. Jeg synnes nesten det er litt morsomt. Hehehe...

Hvorfor er så mange negative til baninng? Banneord har vært en del av vårt orrdforråd så lenge vi har kunnet snakke tror jeg.. Enkelte banneord, eller "milde" banneord synnes jeg er helt ok, selv når små barn sier de innimellom... Som sagt, så lenge det ikke er rettet mot enkelpersoner.

Hva mener dere?

Anonymkode: f8cb9...a62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo bare ord. Her i nord kaller vi banning hjelpeverb, det er en del av måten vi ordlegger oss på og det er ingenting vondt bak det ;) 

Anonymkode: e57e6...1da

• Liker 1
Skrevet

På avdelingen til min 3åring sier dem ofte "du er dum, du er en bæsj". Hadde spurt i barnehagen om jeg hadde hørt hun si "what the fuck" den er heavy for så små

Anonymkode: 5c2e4...ab5

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare ord. Her i nord kaller vi banning hjelpeverb, det er en del av måten vi ordlegger oss på og det er ingenting vondt bak det ;) 

Anonymkode: e57e6...1da

Jeg vet at dere nordlendinger har en kromosom mer enn oss andre som trigger banninga deres :)

Helt ærlig, så ser jeg ikke noe gæli i det heller. Har selv bannet hele livet, og ikke tatt skade av det. Heller ikke fornærmet mot noen.

Jeg mener f.eks at når små barn sier "Du er stygg" til noen andre barn, så er det mye verre enn uskyldig banning som "What the fuck"... Den første reagerer jeg på og retter på barnet mitt... den andre ler jeg nesten av :)

Anonymkode: f8cb9...a62

Skrevet

Jeg synes heller ikke dette er så ille. Men det er greit å vente med banning til barna er så store at de selv skjønner at det er ladede ord som ikke skal brukes i hver anledning, og at dette er et muntlig språk, og ikke noe de skal innarbeide i hverdagsvokabularet når de begynner å skrive osv.

Mannen min blir sint når han hører uskyldige banneord, han er vokst opp i en strengt religiøs familie. Men jeg synes det er en grei måte å farge språket på, når det ikke blir brukt i tide og utide.

Anonymkode: c0fe0...2b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...