AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #1 Skrevet 28. januar 2020 Nå har det seg slik at jeg jobber 7:30-15:30 som ekstrahjelp/vikar, og jeg har mye som må gjøres i dette tidsrommet. -Tannlegetime må man jo til en gang i året. Og de har åpent fra 8-16.. tar ikke inn noen etter 15:30. Ok, så da må man ta fri en times tid siden man skal kjøre til og fra også. -Førerkort, jeg holder på med førerkort klasse BE, dette for å øke sjansene for å få fast her. De har åpent fra 7:30 til 16:30 så der kan jeg bare ta kveldstimer, men det er utrolig kjekt å kjøre når man er noenlunde opplagt i hodet og det er lyst ute. Låser meg også veldig fast og får ikke kjørt så ofte som jeg ønsker. Var dum nok og tok to timer på dagen og da må jeg ta fri fra jobben igjen. Oppkjøringen kommer helt garantert også i arbeidstiden. -Legetimer. De har jo bare åpent noen få timer om dagen, midt i arbeidstiden. Kvier meg faktisk til å gå til legen av den grunnen. Men snart må jeg til pers igjen og få syns- og helseattest (tar migrene-medisiner med rød trekant). -Dyrelegen. Kattene skal ha vaksine snart og så må de rense tennene. Ene har FORL/TR og må trekke tenner i ny og ne. Gjett når dyrelegen har åpningstider? Joda. Der må jeg også ta fri fra jobben. Har allerede tatt fri etter at den ene ble syk. -Pusser opp. Gjett hva som kommer med det? Snekkere, rørleggere, elektrikere, arkitekter.. alle som heldt vil møtes på dagtid, noen mindre fleksible enn andre. Vi har ikke begynt enda, men jeg gruer meg. La ut et av prosjektene på mitt anbud og da har flere vært innom og sett på situasjonen, selvfølgelig i arbeidstiden, så har samlet en god del «fravær» derfra. Har jeg unormalt mye på gang her? Hva gjør vanlige folk når de har slike ting som dukker opp hele tiden? Folk flest har jo barn i tillegg. Hvordan er det med foreldreopplegg, teater og fremføringer, og syke barn og det ene og det andre? Føler mine greier skader sjansene mine for å få fast jobb her, blir så stressa av det. Anonymkode: fb9aa...f31
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #2 Skrevet 28. januar 2020 Ja, det har du Anonymkode: f03fa...b91 23
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #3 Skrevet 28. januar 2020 I tillegg så kommer konfirmasjoner og muligens et bryllup som er så langt unna at man ikke kommer tilbake dagen etter.. hva faen? Jeg kommer jo aldri til å få meg fast jobb Anonymkode: fb9aa...f31
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #4 Skrevet 28. januar 2020 Altså, dette er jo en del av livet - tenker jeg? Oppussingen varer ikke for evig, slike ting er kanskje mer «unntakstilstand». Samme med tannlege osv, man går jo sjeldent jevnlig til tannlege. Kjøreturene tar vel slutt en eller annen gang også 😊 Jeg har flere barn, og i perioder føles det ut som det blir mye lege/tannlege/helsestasjon/spesialisthelsetjenesten. Men når jeg sjekker oversikt over hvor mye fri jeg har måttet ta ut - så er det jo egentlig ikke så mye i det store og det hele. Mye av livet skjer dessverre i arbeidstiden, ikke så mye å gjøre med! Så får man prøve å ta så mye hensyn man klarer til arbeidsgiver og kollegaer. Jeg forsøker feks å få timer i begynnelsen eller slutten sv dagen om det er mulig. Eller jeg unngår å lage avtaler dager hvor jeg vet det er få på jobb eller noe viktig skjer osv. Sp langt det lar deg planlegge altså 😊 Anonymkode: 5e8b6...7ce 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #5 Skrevet 28. januar 2020 Jeg jobber meg opp fleksitid så jeg har en tidskonto å ta av til slikt, eller jeg tar hjemmekontor når det trengs. Så er det jo greit å ha noen feriedager til gode for bruk nå og da, og planlegge litt - dere er jo to så kan dele på byrdene. Så avtaler jeg en plan med arbeidsgiver om det trengs, permisjon med og uten lønn der det er alternativ etc etc. Konfirmasjoner og bryllup er jo aldri noen stor overraskelse når de dukker opp, og foregår mest i helger - tar feriedager om det trengs. Anonymkode: 5f92f...8b3 9
rebony Skrevet 28. januar 2020 #6 Skrevet 28. januar 2020 Drar folk til tannlegen en gang i året?.. Jeg har ikke vært der siden jeg var et barn.. ja, synes du virket utrolig dårlig på å planlegge. Om katten din skal til veterinær finnes det alltids steder som har oppe til 18:00? Jeg har aldri måtte ta meg fri for å ta med dyra mine til veterinæren. Kjøretimer kan du fint ta på kvelden, ærlig talt. Har du ikke tatt det som 18 åring får du prioritere jobb og bestille timer på kveldstid. 10
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 28. januar 2020 #7 Skrevet 28. januar 2020 Bortsett fra lege (og tannlege hvis det er akutt og ikke bare årlig sjekk) er vel dette ting du må bruke avspasering/ferie for å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #8 Skrevet 28. januar 2020 Det å ta lappen krever mye fri i en periode, det har jeg også vært igjennom og det var en belastning. Men det gikk jo over. Ellers er det jo ikke så mye egentlig, lege og tannlege er jo ikke så ofte og oppussing skjer ikke hele tiden. Anonymkode: 9922b...34e
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #9 Skrevet 28. januar 2020 Kan du ikke utsette oppussingen litt? Anonymkode: 50862...f40 1
kaleidoskop Skrevet 28. januar 2020 #10 Skrevet 28. januar 2020 (endret) Du er ekstrahjelp /vikar. Jobber du hver dag da? Mye av dette kan legges opp til dager du ikke jobber. Førerkort kan du ta på ettermiddagen som du selv sier. Da jeg tok det for snart 100 år siden var ikke ettermiddag alternativ, jeg fikk masse fravær på skolen. Hvor ofte går du til legen? Jeg går en gang hvert tredje år eller noe. Sanme gjelder veterinær til katta, kanskje du må revurdere dyr i din situasjon? (PS, nå ser jeg noen har skrevet at det finnes kveldsåpent veterinær. Problemet løst) Har nettopp pusset opp selv. Ja du bør ha et møte for å avklare hva som skjal gjøres. Jeg hadde tre firma på befaring. Alle kunne komme på ettermiddagen, har du spurt? De som pusser opp har fått egen nøkkel. Jeg sitter ikke hjemme og venter på at de kommer. Hvorfor rekker du ikke tilbake fra bryllup og konfirmasjon? De fleste andre klarer det, med mindre det er på Bali. Nei du har ikke unormalt mye, men du gjør det vanskelig. Endret 28. januar 2020 av kaleidoskop 12
Strange Doll Skrevet 28. januar 2020 #11 Skrevet 28. januar 2020 (endret) Du kan ikke time noen av tingene slik at du heller kan ta en hel dag fri fra jobb fremfor å ta noen timer her og der? feks tannlege og dyrlege kan jo legges til samme dag. Det finnes jo også tannlegekontorer som har åpent på kveldstid om du bor i en større by, så da er det ikke problem å ordne med det etter jobb. De fleste dyrleger har vel også gjerne en dag i uken de har langåpent? Tenker og det er en selvfølge å ta kjøretimer på ettermiddagen om det er et alternativ fremfor å få fravær på jobb. Endret 28. januar 2020 av Strange Doll 3
slutt Skrevet 28. januar 2020 #12 Skrevet 28. januar 2020 Du har et helt vanlig liv med like mye på gang som de fleste andre. Du bare velger å gjøre disse tingene i arbeidstiden. Man tar da seriøst ikke fri fra jobb for å vaksinere katten... 6
Strange Doll Skrevet 28. januar 2020 #13 Skrevet 28. januar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det å ta lappen krever mye fri i en periode, det har jeg også vært igjennom og det var en belastning. Men det gikk jo over. Ellers er det jo ikke så mye egentlig, lege og tannlege er jo ikke så ofte og oppussing skjer ikke hele tiden. Anonymkode: 9922b...34e Jeg har nylig tatt lappen og eneste fraværet jeg hadde på jobb i forbindelse med dette var oppkjøring, den brukte jeg fleksitid på. Jeg jobber 100%. 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #14 Skrevet 28. januar 2020 Ts: Jeg jobber 100% og så har jeg en helgejobb ved siden av på 10%. Kjøretimene kommer jeg til å holde på ettermiddagen om så jeg må vente 3-4 uker mellom hver time. Vil veldig gjerne kjøre oftere og derfor valgte jeg å booke to timer på dagen.. visste ikke at jeg kom til å trenge henger-lappen når jeg var 18. Jeg er kanskje 2 ganger i året hos lege, eller jeg har vært til hittil, mye på grunn av migrene. Nå har jeg jo medisiner som virker og har ikke hatt noen morsomme bivirkninger enda, så kanskje det holder en stund. Tannlegen får jeg innkallelse til en gang i året, så da har jeg dratt. Jeg flytter på den, men det må jo uansett bli i arbeidstiden. Har ikke funnet noen som er åpne på ettermiddagen. Kan jeg bare avlyse timen? Går ikke folk til tannlegen hvis de ikke absolutt må? Jeg vet om én dyrelege som har langåpent, men da må jeg først kjøre hjem (30 min) og hente kattene og så kjøre dem dit (55 minutter en vei). Er vel det som må til. Er det det folk flest gjør? De er også ganske dyre så folk driver og foreslår at jeg må bytte dyrelege, men det er visst ikke bare bare. Nå kan det være at samboer ikke synes det er greit å kjøre 9 timer for å møte familie han nesten aldri møter for å reise rett etter konfirmasjonen, men forrige gang så kunne vi ikke dra tilbake med en gang. Den gang var jeg student og hadde ferie, så det gjorde ikke så mye for meg. Kan vel sikkert reise hjem alene også. Forrige bryllup jeg var på ble gjort i vinterferien samme året. Nå prøver broren min å få til bryllup. Han bor bare 4 timer unna, men tipper på at han prøver å få det til i Italia. Vet ikke om det blir i helga da. Visste ikke det var vanlig, men får krysse fingrene for det. Samboer ønsker ikke å vente med oppussing. Han trives ikke i huset vi har kjøpt. Av 5 rørleggere som var på befaring kunne 2 komme på ettermiddagen. Han ene kom aldri.. arkitekten er ikke fleksibel i det hele tatt og vil at både jeg og samboer skal møte han... sikkert en sånn dyr og fancy type, foreslått av snekkeren som også vil at begge skal møte han hver gang, siden vi skal gjøre ganske store inngrep. Jeg har nylig bitt ferdig på høgskolen og har hatt mye fridager (lesedager) i den forbindelse, og før det var jeg arbeidsledig. Mulig det har mere med vaner å gjøre. Før trengte jeg planlegge så veldig rundt faste rammer og kunne bare ta ting som ble foreslått.. Anonymkode: fb9aa...f31
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #15 Skrevet 28. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts: Jeg jobber 100% og så har jeg en helgejobb ved siden av på 10%. Kjøretimene kommer jeg til å holde på ettermiddagen om så jeg må vente 3-4 uker mellom hver time. Vil veldig gjerne kjøre oftere og derfor valgte jeg å booke to timer på dagen.. visste ikke at jeg kom til å trenge henger-lappen når jeg var 18. Jeg er kanskje 2 ganger i året hos lege, eller jeg har vært til hittil, mye på grunn av migrene. Nå har jeg jo medisiner som virker og har ikke hatt noen morsomme bivirkninger enda, så kanskje det holder en stund. Tannlegen får jeg innkallelse til en gang i året, så da har jeg dratt. Jeg flytter på den, men det må jo uansett bli i arbeidstiden. Har ikke funnet noen som er åpne på ettermiddagen. Kan jeg bare avlyse timen? Går ikke folk til tannlegen hvis de ikke absolutt må? Jeg vet om én dyrelege som har langåpent, men da må jeg først kjøre hjem (30 min) og hente kattene og så kjøre dem dit (55 minutter en vei). Er vel det som må til. Er det det folk flest gjør? De er også ganske dyre så folk driver og foreslår at jeg må bytte dyrelege, men det er visst ikke bare bare. Nå kan det være at samboer ikke synes det er greit å kjøre 9 timer for å møte familie han nesten aldri møter for å reise rett etter konfirmasjonen, men forrige gang så kunne vi ikke dra tilbake med en gang. Den gang var jeg student og hadde ferie, så det gjorde ikke så mye for meg. Kan vel sikkert reise hjem alene også. Forrige bryllup jeg var på ble gjort i vinterferien samme året. Nå prøver broren min å få til bryllup. Han bor bare 4 timer unna, men tipper på at han prøver å få det til i Italia. Vet ikke om det blir i helga da. Visste ikke det var vanlig, men får krysse fingrene for det. Samboer ønsker ikke å vente med oppussing. Han trives ikke i huset vi har kjøpt. Av 5 rørleggere som var på befaring kunne 2 komme på ettermiddagen. Han ene kom aldri.. arkitekten er ikke fleksibel i det hele tatt og vil at både jeg og samboer skal møte han... sikkert en sånn dyr og fancy type, foreslått av snekkeren som også vil at begge skal møte han hver gang, siden vi skal gjøre ganske store inngrep. Jeg har nylig bitt ferdig på høgskolen og har hatt mye fridager (lesedager) i den forbindelse, og før det var jeg arbeidsledig. Mulig det har mere med vaner å gjøre. Før trengte jeg planlegge så veldig rundt faste rammer og kunne bare ta ting som ble foreslått.. Anonymkode: fb9aa...f31 Dere har 8 til 10 uker ferie til sammen, bruk dem til noe fornuftig. Du ser virkelig bare problemer og ikke løsninger, har du noen gang tatt en samtale med arbeidsgiver f.eks om lappen til henger, hvordan organisere legetimer etc? Gjort en avtale på å ta 8 timer kjøring på en dag? Tar da ikke all verden tid å kjøre opp med henger, du kan trene mye med en vanlig liten henger om det trengs. Anonymkode: 5f92f...8b3 13
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #16 Skrevet 28. januar 2020 Ja, det blir jo mye med mindre du har jobbet opp disse timene i fleksitid og tar dem ut (da syntes jeg jo man skal ha reell mulighet til å bruke det, hvis ikke blir det jo bare merarbeid noe som ikke er greit i lengden uten betaling). Men har du ikke fleksitid så kan du ikke regne med å få fri til alt dette, hvertfall ikke når du vil. At du tydeligvis får det tyder på at du har en meget fleksibel og velvillig arbeidsgiver. Men pass på å ikke tøye strikken for langt, særlig når man er ekstrahjelp. Anonymkode: 84dc7...da4 6
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #17 Skrevet 28. januar 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts: Jeg jobber 100% og så har jeg en helgejobb ved siden av på 10%. Kjøretimene kommer jeg til å holde på ettermiddagen om så jeg må vente 3-4 uker mellom hver time. Vil veldig gjerne kjøre oftere og derfor valgte jeg å booke to timer på dagen.. visste ikke at jeg kom til å trenge henger-lappen når jeg var 18. Jeg er kanskje 2 ganger i året hos lege, eller jeg har vært til hittil, mye på grunn av migrene. Nå har jeg jo medisiner som virker og har ikke hatt noen morsomme bivirkninger enda, så kanskje det holder en stund. Tannlegen får jeg innkallelse til en gang i året, så da har jeg dratt. Jeg flytter på den, men det må jo uansett bli i arbeidstiden. Har ikke funnet noen som er åpne på ettermiddagen. Kan jeg bare avlyse timen? Går ikke folk til tannlegen hvis de ikke absolutt må? Jeg vet om én dyrelege som har langåpent, men da må jeg først kjøre hjem (30 min) og hente kattene og så kjøre dem dit (55 minutter en vei). Er vel det som må til. Er det det folk flest gjør? De er også ganske dyre så folk driver og foreslår at jeg må bytte dyrelege, men det er visst ikke bare bare. Nå kan det være at samboer ikke synes det er greit å kjøre 9 timer for å møte familie han nesten aldri møter for å reise rett etter konfirmasjonen, men forrige gang så kunne vi ikke dra tilbake med en gang. Den gang var jeg student og hadde ferie, så det gjorde ikke så mye for meg. Kan vel sikkert reise hjem alene også. Forrige bryllup jeg var på ble gjort i vinterferien samme året. Nå prøver broren min å få til bryllup. Han bor bare 4 timer unna, men tipper på at han prøver å få det til i Italia. Vet ikke om det blir i helga da. Visste ikke det var vanlig, men får krysse fingrene for det. Samboer ønsker ikke å vente med oppussing. Han trives ikke i huset vi har kjøpt. Av 5 rørleggere som var på befaring kunne 2 komme på ettermiddagen. Han ene kom aldri.. arkitekten er ikke fleksibel i det hele tatt og vil at både jeg og samboer skal møte han... sikkert en sånn dyr og fancy type, foreslått av snekkeren som også vil at begge skal møte han hver gang, siden vi skal gjøre ganske store inngrep. Jeg har nylig bitt ferdig på høgskolen og har hatt mye fridager (lesedager) i den forbindelse, og før det var jeg arbeidsledig. Mulig det har mere med vaner å gjøre. Før trengte jeg planlegge så veldig rundt faste rammer og kunne bare ta ting som ble foreslått.. Anonymkode: fb9aa...f31 Ja om man må kjøre ekstra til dyrlegen for å unngå å gjøre det i arbeidstiden så gjør folk flest det. Hva sier sjefen din til at du tar det i arbeidstiden? Anonymkode: 338fe...980 4
Gjest ti10 Skrevet 28. januar 2020 #18 Skrevet 28. januar 2020 Ja, jeg synes du tar unødvendig mye fri. Spesielt med tanke på at du sier du er ute etter fast stilling. Jobb er jobb, da stiller man med mindre det oppstår noe akutt, ellers prøver man å få lagt avtaler utenom arbeidstid. Det finnes både tannleger og dyrleger som har åpent til tidlig kveld og på lørdager. I forbindelse med oppussingen sier du "vi", altså er det en person til som kan stille opp, dere burde jo kunne dele på avtalene som ikke går på person. Hvis alle arbeidstakere hadde tenkt som du gjør, hadde det vært mye fravær på alle arbeidsplasser.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #19 Skrevet 28. januar 2020 Og dette med at det ikke finnes tjenester på kveldstid: Det finnes tannleger, leger og dyrleger som også har timer på kvelden. Og arkitekter, håndverkere osv. får jo finne seg i å jobbe når folk faktisk kan, det er du som er kunde. Anonymkode: 84dc7...da4 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #20 Skrevet 28. januar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og dette med at det ikke finnes tjenester på kveldstid: Det finnes tannleger, leger og dyrleger som også har timer på kvelden. Og arkitekter, håndverkere osv. får jo finne seg i å jobbe når folk faktisk kan, det er du som er kunde. Anonymkode: 84dc7...da4 Så du synes ikke det er nok at håndverkerne starter kl 7 på morgenen? Men at de skal jobbe etter arbeidstid slutt også?? Anonymkode: 87b9d...e37 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå