AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #1 Skrevet 27. januar 2020 Hun heter Anne altså.. Men sier navnet sitt i steden for jeg. Hun har begynt å si mye rart, og har nettopp blitt 2 år. Hun har også blitt storesøster, og etter det har hun begynt å slå. I garderoben i barnehagen skrek hun ut til meg "ikke slå, ikke slå" for litt siden. I dag skrek hun "mamma slå, mamma slå", når det er oss hun slår på og rundt oss, på ting osv.. når vi kom hjem i dag sa hun "pappa slår Anne" når hun slo på han, det så jeg.. Jeg er faktisk livredd for 2 årskontrollen vi skal på snart... Det høres ut som vi er voldelige, men vi ville aldri gjort noe sånt😥 Hun har også sagt noe med banke Anne, men tror hun egentlig mente bake. Barnehagetantene så rart på meg da.. Hva skal jeg gjøre med dette? Tidligere når hun har fanget opp banneord fra besøk og litt meg når jeg er frustrert(😅) så har jeg oversett det for at det skal gå over, det har fungert, men nå vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal gjøre for å få henne til å slutte å si sånt 😰 Anonymkode: a8b26...58e
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #2 Skrevet 27. januar 2020 Bare si ifra til bgh og til helsesøster at hun ikke helt har klart å vri setninger ordentlig. Og at hun sier pappa slår anne når hun egentlig mener anne slår pappa/ pappa slår jeg. De små kan si så mye rart, men vær føre var. Evt spør i barnehagen om hvordan man kan få riktig vendig på setningene hun bruker (da kommer de med tips og føler de kan hjelpe). Går også an å repetere hva hun sier, bare med å si den riktige setningen i stedet. Ikke noe nei eller uff, bare si riktig setning. MEN det er mine tanker om hva jeg ville gjort, kan hende det er feil. Anonymkode: 9a387...b70
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #3 Skrevet 28. januar 2020 Det er setningsoppbyggingen. Helt vanlig, min sa også sånn. Bare gjenta, men i riktig rekkefølge. Greit å si ifra til BHG og helsestasjon. Anonymkode: 469a4...01f
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #4 Skrevet 28. januar 2020 Som alle sier, gjenta det hun sier med riktig setningsoppbygning. Synes for øvrig det er veldig rart at du er «livredd» for toårskontrollen. Med mindre ungen din har blåmerker på kroppen dere ikke kan forklare, så vet alle, og i hvert fall de på helsestasjonen, at småbarn sier mye rart. Å slå er jo litt tabu for barn, de hører jo «ikke slå» hele tiden. Da er det KJEMPEGØY å slå andre. Gled deg til «bæsjetiden», for da begynner «mamma bæsjet på Anne!» Anonymkode: cadbb...0a9 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #5 Skrevet 28. januar 2020 Dette er da helt normalt. Men det at du er på stadiet der du tenker det er ok å undertrykke din datters helt naturlige utvikling fordi DU er redd for "konsekvensene" (for deg) ved å ha kontakt med et hjelpeapparat som er der for din datters skyld - det er ikke normalt. Der må du justere holdning. Desse folka du er redd for er din datters heiagjeng. Mot deg, om nødvendig, ja. Og det er helt toppers. Anonymkode: cd1a3...926 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #6 Skrevet 28. januar 2020 En generell toåring har ikke sterkt verbalspråk og prøver å finne ut av språket ved og teste, prøve, undersøke og lære. Det er veldig vanlig at små barn bytter ut bokstaver, endrer på setningsoppbygging eller bruker erstatningsord. Det blir bedre hvis du følger tips over her, å korrigere uten og påpeke at hun sier feil (altså: Ja, Anne slår pappa, hvorfor gjør Anne det?). Det at hun omtaler seg selv i tredjeperson har nok mye å gjøre med at hun danner et selvbilde, altså at "jeg er Anne, Anne er meg" osv. Den største "feilen" foreldre gjør i barns språkutvikling er å gjenta det barnet sier på samme måte som barnet, eller bli stressa over ting barnet sier. Når det er sagt så finnes det tilfeller hvor det faktisk er snakk om vold mot barn, men her tror jeg det heller handler om at barnet prøver ut språket for å bli forstått, undersøke og lære. Barn har behov for å bli forstått, og man ser det på eldre barn som ofte prøver å holde på samtalen fordi det ønsker å fortelle, dele og prøve ut språket Anonymkode: 7c69c...ef7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #7 Skrevet 28. januar 2020 Min to, nå snart tre lager også sånt drama... neeeei mamma ikke klyp! Når jeg løfter han. Neeeei mamma ikke slå, når jeg tar av en genser. Min går i BHG, og der lærer de å sette grenser om dagen (mest i en alderen).. stop, ikke slå, ikke klyp, osv osv... noe de alle trenger å lære, og din, og min, og mange med oss har noen små artige noen som prøver dette på alle, i alle situasjoner😅 det er nok mer vanlig enn man tror, og noe helsestasjonen har sett mange ganger🥰 Anonymkode: b137c...927 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #8 Skrevet 28. januar 2020 TROLLETRÅD. Dette er forfatter av tråden: «Min datter sliter». Jeg kjenner deg igjen hver eneste gang. Anonymkode: dbdc7...3a4 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #9 Skrevet 28. januar 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: TROLLETRÅD. Dette er forfatter av tråden: «Min datter sliter». Jeg kjenner deg igjen hver eneste gang. Anonymkode: dbdc7...3a4 Ikke henne, nei. Ts beskriver ikke datterens utseende. Anonymkode: 0a9ac...85b 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #11 Skrevet 28. januar 2020 18 minutter siden, Elseby13 skrev: Jobber tantene dine i barnehagen? Det heter barnehagetante. Anonymkode: 2cd73...d9b 2
Gjest Elseby13 Skrevet 28. januar 2020 #12 Skrevet 28. januar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det heter barnehagetante. Anonymkode: 2cd73...d9b Nei. Det gjør det ikke. Og du trenger ikke å understreke ditt poeng ved å like egen post.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #13 Skrevet 28. januar 2020 6 minutter siden, Elseby13 skrev: Nei. Det gjør det ikke. Og du trenger ikke å understreke ditt poeng ved å like egen post. Pedagogisk medarbeider faktisk Anonymkode: c9a6a...0f0 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #14 Skrevet 28. januar 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pedagogisk medarbeider faktisk Anonymkode: c9a6a...0f0 Barnehageansatt fungerer også fint. Barn sier mye rart. De som jobber med barn vet det. Anonymkode: 64224...5e5 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #15 Skrevet 28. januar 2020 Niesen min gikk rundt å sa at pappa pulte henne... Jenta var 2 år og ikke glad i å dusje, så her mente niesen min spylte. Litt ekkelt å høre, men foreldrene tok det med stor ro og en dose humor, og da ble det moren som måtte dusje eller spyle håret i badekaret.... Anonymkode: c3b46...33c
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #16 Skrevet 28. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke henne, nei. Ts beskriver ikke datterens utseende. Anonymkode: 0a9ac...85b Hæ, hva slags innlegg? Kan dere sende link? Selvsagt ikke meg, men nå ble jeg nysgjerrig på om noen skriver stygt om barnas utseende? 😶 Tusen takk dere, slapper litt mer av med situasjonen nå som jeg har fått vite at flere også har dette problemet😊 Anonymkode: a8b26...58e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå