Arba Skrevet 27. januar 2020 #1 Skrevet 27. januar 2020 Etter å ha... - fullført grunnskolelærerutdanning for 5-10.trinn (master, fem år). Naturfag og matematikk. - samlet 30 stp fra universitetet, naturvitenskap.
Arba Skrevet 28. januar 2020 Forfatter #3 Skrevet 28. januar 2020 Jeg får jo xxx studiepoeng fra grunnskolelærerutdanningen 5-10.
Energidronning Skrevet 28. januar 2020 #4 Skrevet 28. januar 2020 tenk utenfor boksen! kan du tenke deg å dra og jobbe i et u-land? snakker du også engelsk eller fransk eller spansk, da finnes masse muligheter i Afrika, Asia, til og med i Sør - Amerika... sikkert flere land mangler lærere... typ Nepal, Botswana, Bolivia...har du litt mot og eventyrlyst?
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #6 Skrevet 28. januar 2020 Tenker i utgangspunktet nei, faglig ligger vgs på et annet nivå. Men du har ped og det teller stort så kan godt være du får jobb på vgs. Evt ta et påbygg med realfag på uni og bli lønnet som lektor pluss tillegg (60 stp) 😉 Anonymkode: fce7e...283
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #7 Skrevet 28. januar 2020 Nei, det kan du selvsagt ikke ut fra de kvalifikasjoner du har per i dag. Anonymkode: fe2fa...acc
Neutral90 Skrevet 28. januar 2020 #8 Skrevet 28. januar 2020 43 minutter siden, Arba skrev: Jeg får jo xxx studiepoeng fra grunnskolelærerutdanningen 5-10. Ja det er krav om 60 sp minst pr undervisningsfag, pluss ped. Så da må du se hvor mange sp du har pr fag.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #9 Skrevet 28. januar 2020 7 timer siden, Neutral90 skrev: Ja det er krav om 60 sp minst pr undervisningsfag, pluss ped. Så da må du se hvor mange sp du har pr fag. Det handler ikke bare om antall studiepoeng, men også om innholdet i faget. Hvis du ser på emnebeskrivelsen til f.eks naturfag på GLU 5-10, vil du typisk se at det er spesifisert hvilke klasser faget er rettet inn mot, at det er fokus på didaktikk, profesjonsrettet etc. Dette betyr at faget er glimrende hvis man skal jobbe på 5.-10. trinn, men at det faglige nivået på selve det naturvitenskapelige blir for lavt for videregående skole. Anonymkode: 85f90...ab1 1
Neutral90 Skrevet 28. januar 2020 #10 Skrevet 28. januar 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler ikke bare om antall studiepoeng, men også om innholdet i faget. Hvis du ser på emnebeskrivelsen til f.eks naturfag på GLU 5-10, vil du typisk se at det er spesifisert hvilke klasser faget er rettet inn mot, at det er fokus på didaktikk, profesjonsrettet etc. Dette betyr at faget er glimrende hvis man skal jobbe på 5.-10. trinn, men at det faglige nivået på selve det naturvitenskapelige blir for lavt for videregående skole. Anonymkode: 85f90...ab1 Nja tja, det er nok tilpasset de som jobber på 5-10, og gir sikkert mest utbytte for de, men de har likevel studiepoeng i undervisningsfaget. Du kan ta et vilkårlig årsstudiet og få undervisningskompetanse i faget. Jeg kan for eksempel ta engelsk moderne litteratur101 og få undervisningskompetanse i engelsk, selv om det ikke innehar noe didaktikk eller ordklasser og oppbygging. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #11 Skrevet 28. januar 2020 Joda, det kan du. Jeg gjør det. Er riktignok utdannet for 5.-10. trinn før det ble obligatorisk master, men hoppet av etter tredje året og tok master i fagdidaktikk i det ene faget mitt, i tillegg en årsenhet på et annet universitet (har derfor mye mer enn 60 studiepoeng i det ene undervisningsfaget mitt). Jobber i videregående, var egentlig null problem å få jobb i Oslo (selv om det var veldig mange søkere til hver stilling). Har aldri jobbet i grunnskolen. Anonymkode: d9fc7...0de 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #12 Skrevet 28. januar 2020 1 time siden, Neutral90 skrev: Nja tja, det er nok tilpasset de som jobber på 5-10, og gir sikkert mest utbytte for de, men de har likevel studiepoeng i undervisningsfaget. Du kan ta et vilkårlig årsstudiet og få undervisningskompetanse i faget. Jeg kan for eksempel ta engelsk moderne litteratur101 og få undervisningskompetanse i engelsk, selv om det ikke innehar noe didaktikk eller ordklasser og oppbygging. Ja, det siste går helt fint hvis du har ped fra før. Du må ikke ha didaktikk innen det bestemte faget. Men det årsstudiet i engelsk moderne litteratur vil ha et helt annet faglig nivå enn engelsken på GLU 5-10 - høyt nok til å undervise på videregående. Hvis det hadde vært så enkelt som det du skisserer i første avsnitt, hadde jo både GLU 1-7 og GLU 5-10 kunnet undervise på videregående fordi de har master og mange nok studiepoeng i undervisningsfagene. Men slik er det jo ikke. Akkurat som man ikke kan jobbe i førsteklasse hvis man tar master i nordisk + PPU. Anonymkode: 85f90...ab1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #13 Skrevet 5. februar 2020 På 28.1.2020 den 23.13, AnonymBruker skrev: Ja, det siste går helt fint hvis du har ped fra før. Du må ikke ha didaktikk innen det bestemte faget. Men det årsstudiet i engelsk moderne litteratur vil ha et helt annet faglig nivå enn engelsken på GLU 5-10 - høyt nok til å undervise på videregående. Hvis det hadde vært så enkelt som det du skisserer i første avsnitt, hadde jo både GLU 1-7 og GLU 5-10 kunnet undervise på videregående fordi de har master og mange nok studiepoeng i undervisningsfagene. Men slik er det jo ikke. Akkurat som man ikke kan jobbe i førsteklasse hvis man tar master i nordisk + PPU. Anonymkode: 85f90...ab1 Man får undervisning og kompetanse langt over det man skal lære bort i lærerutdanningen. Tror du at de får 60 studiepoeng i hva de lærte 5-10. trinn? Selvsagt ikke. Tror mange hadde hatt problemer med det faglige nivået om de hoppet rett inn i norsk, matte eller samfunnsfag for grunnskolelærere. Det er et veldig høyt nivå som blir undervist om også mye mer komplekst enn det som undervises i VGS. Så faglig sett burde det være mer enn tilstrekkelig. Unnskyld, men jeg er dritlei av at folk ser ut til å tro at lærere blir utdannet på grunnskolenivå... Anonymkode: d76b1...e16 3
Arba Skrevet 5. februar 2020 Forfatter #14 Skrevet 5. februar 2020 Gått bachelor i biologi og nå grunnskolelærer i naturfag og matematikk. Fagene er desidert mye verre på universitetet i realfag, mye av matten nå på grunnskolelærer er basic videregående matematikk (brøk, prosent, enkel geometri osv). Vi lærer nok vgs nivå, men ikke høyere. Vil også påstå matematikken på vgs er vanskeligere faktisk (T, S og R).
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #15 Skrevet 5. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Man får undervisning og kompetanse langt over det man skal lære bort i lærerutdanningen. Tror du at de får 60 studiepoeng i hva de lærte 5-10. trinn? Selvsagt ikke. Tror mange hadde hatt problemer med det faglige nivået om de hoppet rett inn i norsk, matte eller samfunnsfag for grunnskolelærere. Det er et veldig høyt nivå som blir undervist om også mye mer komplekst enn det som undervises i VGS. Så faglig sett burde det være mer enn tilstrekkelig. Unnskyld, men jeg er dritlei av at folk ser ut til å tro at lærere blir utdannet på grunnskolenivå... Anonymkode: d76b1...e16 Det er absolutt ikke det jeg sier, når har jeg skrevet at GLU 5-10 kun lærer pensum på nivå med 5.-10.-klasse? Men det rent faglige nivået på f.eks 60 studiepoeng matematikk, engelsk eller biologi er høyere på rene bachelor-/masterutdanninger eller på lektorprogrammet enn det er på 60 studiepoeng i samme fag på GLU. Naturlig nok, siden man på GLU har mye didaktikk og pedagogikk blant de 60 studiepoengene. Det er rett og slett ulike utdanninger, med ulikt fokus. Anonymkode: 85f90...ab1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå