AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #1 Skrevet 27. januar 2020 Jeg har snakket med farmor til barnet mitt om å ikke legge bilder ut uten og høre meg meg og det er greit (ikke samen med barnets far) men jeg sliter litt siden jeg ikke er venn med henne på facebook så i all verden kan jeg vite at hun legger ut flere bilder eller ei.. Hatt samtaler med far og advokater der jeg har snakket med far om dette men da kom plutselig advokaten til far med at da må jeg heller ikke legge ut bilder (er ikke crazy av og legge ut bilder heller men).. men er ikke det foreldrene som bestemmer dette? og om det er greit at andre legger ut bilder av barna sine? mvh s-m Anonymkode: 534f9...f56
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #2 Skrevet 27. januar 2020 Det er foreldrene som bestemmer dette. Fortrinnsvis i felleskap, men dere kan begge hver for dere gi tillatelse til å legge ut bilder. Dvs. Du kan ikke nekte ham, han kan ikke nekte deg. Og farmor kan spørre ham om lov i stedet for deg. Anonymkode: 066c6...a30 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #3 Skrevet 27. januar 2020 Det holder med at farmor får tillatelse fra barnets far. Men enig i at det bør gå begge veier. Hvis du kan legge ut 10 bilder i mnd så burde også farmor dette uten diskusjon. Overdrevet eksponering er ikke ok uansett, men er dette virkelig en kamp du gidder? Så lenge bildene ikke er upassene. Anonymkode: e2183...d20 1
Krok1 Skrevet 27. januar 2020 #4 Skrevet 27. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: . Men enig i at det bør gå begge veier. Hvis du kan legge ut 10 bilder i mnd så burde også farmor dette uten diskusjon. Overdrevet eksponering er ikke ok uansett, men er dette virkelig en kamp du gidder? Så lenge bildene ikke er upassene. Anonymkode: e2183...d20 Nei. Det er forskjell på mor og farmor. Og til syvende og sist er det barnet som skal bestemme. Så lenge barna er små er det foreldrenes ansvar å ivareta barnets interesser, ikke sine egne. Farmor har ingenting hun skulle sagt der. Og når barnet er 5 år skal det bestemme selv. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #5 Skrevet 27. januar 2020 2 minutter siden, Krok1 skrev: Nei. Det er forskjell på mor og farmor. Og til syvende og sist er det barnet som skal bestemme. Så lenge barna er små er det foreldrenes ansvar å ivareta barnets interesser, ikke sine egne. Farmor har ingenting hun skulle sagt der. Og når barnet er 5 år skal det bestemme selv. Nei, når det kommer til eksponering av barnet så er det virkelig ikke forskjell på at en mor gjør dette og en farmor. Eneste forskjellen er rollene demmes i barnets liv, men det er like problematisk at de deler bilder. Anonymkode: e2183...d20 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #6 Skrevet 27. januar 2020 Handler dette mer om farmor og at hun er ekssvigermor, og du mister kontroll, enn at det er så farlig at noen koselige bilder blir lagt ut? Anonymkode: 9d1c5...36c 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #7 Skrevet 27. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Handler dette mer om farmor og at hun er ekssvigermor, og du mister kontroll, enn at det er så farlig at noen koselige bilder blir lagt ut? Anonymkode: 9d1c5...36c Tenker jeg også. Tydelig at problemet ikke er at farmor deler upassende bilder. Anonymkode: e2183...d20
Sirah Skrevet 27. januar 2020 #8 Skrevet 27. januar 2020 Kan du ikke bli venn med henne da TS så kan du følge med? 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #9 Skrevet 27. januar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, når det kommer til eksponering av barnet så er det virkelig ikke forskjell på at en mor gjør dette og en farmor. Eneste forskjellen er rollene demmes i barnets liv, men det er like problematisk at de deler bilder. Anonymkode: e2183...d20 Loven er klar på at dette er en avgjørelse foresatte kan ta på vegne av sine barn. Besteforeldre er ikke foresatte. Anonymkode: 066c6...a30 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #10 Skrevet 27. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Loven er klar på at dette er en avgjørelse foresatte kan ta på vegne av sine barn. Besteforeldre er ikke foresatte. Anonymkode: 066c6...a30 Det har jeg heller ikke sagt! Jeg har sagt det holder med at far gir tillatelse til farmoren. Les kommentarene så ser du Anonymkode: e2183...d20
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #11 Skrevet 28. januar 2020 Dette har du også fått svar på i de ørten tusen andre trådene dine! Far har nok sagt ja, og da kan farmor legge ut bilder! Anonymkode: 05e8c...cd9 2
Nonish91 Skrevet 28. januar 2020 #12 Skrevet 28. januar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har snakket med farmor til barnet mitt om å ikke legge bilder ut uten og høre meg meg og det er greit (ikke samen med barnets far) men jeg sliter litt siden jeg ikke er venn med henne på facebook så i all verden kan jeg vite at hun legger ut flere bilder eller ei.. Hatt samtaler med far og advokater der jeg har snakket med far om dette men da kom plutselig advokaten til far med at da må jeg heller ikke legge ut bilder (er ikke crazy av og legge ut bilder heller men).. men er ikke det foreldrene som bestemmer dette? og om det er greit at andre legger ut bilder av barna sine? mvh s-m Anonymkode: 534f9...f56
Nonish91 Skrevet 28. januar 2020 #13 Skrevet 28. januar 2020 Herregud så trist at dette skal være noe problem, det er altså farmor hva er problemet her egentlig? Så trist at du i det hele tatt skal henge deg oppi dette, hva så ? Koselig at barnebarnet skal vises fram!
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #14 Skrevet 28. januar 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har du også fått svar på i de ørten tusen andre trådene dine! Far har nok sagt ja, og da kan farmor legge ut bilder! Anonymkode: 05e8c...cd9 34 minutter siden, Nonish91 skrev: Herregud så trist at dette skal være noe problem, det er altså farmor hva er problemet her egentlig? Så trist at du i det hele tatt skal henge deg oppi dette, hva så ? Koselig at barnebarnet skal vises fram! barnet kan ikke bestemme selv over dette, Og vis barnefar sier ja osv betyr ikke det at farmor skal gå bananas med å legge ut bilder! bilder blir misbrukt uansett klær eller ikke. Mange bilder av barn som blir brukt i nett handels sider osv. Jeg ser ikke noe koselig at bilder av mitt barn blir misbrukt av andre.. Anonymkode: 534f9...f56
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #15 Skrevet 28. januar 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har du også fått svar på i de ørten tusen andre trådene dine! Far har nok sagt ja, og da kan farmor legge ut bilder! Anonymkode: 05e8c...cd9 hadde du syntes det var greit om farmor/farfar legger ut halvnakne bilder av ditt barn får far ikke bryr seg? NEI! Anonymkode: 534f9...f56 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #16 Skrevet 28. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: hadde du syntes det var greit om farmor/farfar legger ut halvnakne bilder av ditt barn får far ikke bryr seg? NEI! Anonymkode: 534f9...f56 pluss far eier ikke barnet selv får å bare si ja, man er 2 om det Anonymkode: 534f9...f56 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #17 Skrevet 28. januar 2020 9 timer siden, Krok1 skrev: Nei. Det er forskjell på mor og farmor. Og til syvende og sist er det barnet som skal bestemme. Så lenge barna er små er det foreldrenes ansvar å ivareta barnets interesser, ikke sine egne. Farmor har ingenting hun skulle sagt der. Og når barnet er 5 år skal det bestemme selv. Herregud... når barnet er 5 år, så skal det bestemme selv om noen skal legge ut bildet av han/hun? Tror du virkelig en 5 åring forstår dette med sosiale media og hva som er positive/negative sider ved dette? Evt konsekvenser av å legge ut bilder? NEI jære deg, en 5-åring skjønner ikke en dritt av dette, og dermed skal det ikke bestemme selv heller. Og heller ikke de nærmeste årene... Anonymkode: 9b5c1...df5 2
Krok1 Skrevet 28. januar 2020 #18 Skrevet 28. januar 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Herregud... når barnet er 5 år, så skal det bestemme selv om noen skal legge ut bildet av han/hun? Tror du virkelig en 5 åring forstår dette med sosiale media og hva som er positive/negative sider ved dette? Evt konsekvenser av å legge ut bilder? NEI jære deg, en 5-åring skjønner ikke en dritt av dette, og dermed skal det ikke bestemme selv heller. Og heller ikke de nærmeste årene... Anonymkode: 9b5c1...df5 Du trenger ikke være nedlatende mot meg, det er ikke jeg som har laget lovene.
Gjest adinterim Skrevet 28. januar 2020 #19 Skrevet 28. januar 2020 25 minutter siden, Krok1 skrev: Du trenger ikke være nedlatende mot meg, det er ikke jeg som har laget lovene. Hvilken lov er det som sier at en 5-åring skal få bestemme selv? Som den nedlatende kommentaren over sier, en 5-åring evner ikke å se konsenkvensen av noe så stort. Omsorgspersonene er der for å ta gode valg for barnet i slike situasjoner.
Krok1 Skrevet 28. januar 2020 #20 Skrevet 28. januar 2020 1 hour ago, adinterim said: Hvilken lov er det som sier at en 5-åring skal få bestemme selv? Som den nedlatende kommentaren over sier, en 5-åring evner ikke å se konsenkvensen av noe så stort. Omsorgspersonene er der for å ta gode valg for barnet i slike situasjoner. https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/bilder-av-barn/ Og FNs barnekonvensjon. Ja, omsorgspersoner skal ta gode valg. OG sette barna i stand til å ta gode valg selv. Tror du at man plutselig bare er i stand til det når man fyller 18 år? Nei, det må man lære av omsorgspersonene sine. Det innebærer å bli forklart hva nettet er og hva som skjer med bilder av dem som legges på nett. I disse sharenting-tider er det ikke vanskelig å tilegne seg god informasjon om fornuftig deling av bilder
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå