AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #1 Skrevet 27. januar 2020 Dumt spørsmål, men jeg har aldri tatt ut ferie før og sjefen er ikke imøtekommendes nok til at jeg gidder å spør henne... Jeg har opparbeidet meg veldig mye ferie til gode (overført fra fjoråret), og nå kjenner jeg på at jeg har lyst å ta ut litt. Spørsmålet er da; tar jeg ut ferie på dager jeg egentlig skulle vært på jobb, får jeg da normal lønn for disse dagene - slik at jeg ikke går blakk måneden etterpå? Altså, jeg får betalt akkurat slik som om jeg faktisk hadde vært på jobb? Anonymkode: d0ac3...23e
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #2 Skrevet 27. januar 2020 Ja, feriedager som er overført fra i fjor har du allerede blitt trukket i lønn for. Sannsynligvis på junilønna. Anonymkode: 6081e...6f9
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #3 Skrevet 27. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, feriedager som er overført fra i fjor har du allerede blitt trukket i lønn for. Sannsynligvis på junilønna. Anonymkode: 6081e...6f9 Så da får jeg samme sum på lønnslipp som jeg ellers ville fått? Anonymkode: d0ac3...23e
Brunello Skrevet 27. januar 2020 #4 Skrevet 27. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så da får jeg samme sum på lønnslipp som jeg ellers ville fått? Anonymkode: d0ac3...23e Ja. Arbeidsgiver plikter for øvrig å sørge for at du tar ut ferie.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #5 Skrevet 28. januar 2020 Du må sjekke kontrakten din, spørre noen som driver med lønninger på jobben din e.l. Jeg har timesbetaling og mister lønn neste måned om jeg tar ut ferie. Anonymkode: ab9b2...c22 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #6 Skrevet 28. januar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Dumt spørsmål, men jeg har aldri tatt ut ferie før og sjefen er ikke imøtekommendes nok til at jeg gidder å spør henne... Jeg har opparbeidet meg veldig mye ferie til gode (overført fra fjoråret), og nå kjenner jeg på at jeg har lyst å ta ut litt. Spørsmålet er da; tar jeg ut ferie på dager jeg egentlig skulle vært på jobb, får jeg da normal lønn for disse dagene - slik at jeg ikke går blakk måneden etterpå? Altså, jeg får betalt akkurat slik som om jeg faktisk hadde vært på jobb? Anonymkode: d0ac3...23e Dersom du har fastlønn så får du det, feriedagene er du allerede trekt for. Men avtal ferie med arbeidsgiver først, de fleste kan ikke bare forsvinne fra jobb, men du har uansett rett til å ta ferien du har oppspart. 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må sjekke kontrakten din, spørre noen som driver med lønninger på jobben din e.l. Jeg har timesbetaling og mister lønn neste måned om jeg tar ut ferie. Anonymkode: ab9b2...c22 Nei du gjør ikke det, du får feriepenger du og. Du må disponere dem selv, og spare dem til du tar ferie selv. Betaler arbeidsgiver ut feriepenger til deg i juni og og du har jobbet 100% da så får du både lønn og feriepenger, andre får ikke ordinær lønn når feriepengene utbetales selv om man jobbet da. Anonymkode: d0f6a...ad1 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #7 Skrevet 28. januar 2020 Du er trukket for feriepenger allerede, så dersom du har mye til gode må du etterhvert bare stå på ditt. Hvis du ikke gjør det så vil du i prinsippet jobbe gratis (siden du har blitt trukket i lønn for feriedagene allerede). Snakk med arbeidsgiver om ståa og si at du ønsker å planlegge når du skal ta ut på en hensiktsmessig måte. Du kan ikke forvente å få alt sammenhengende, men arbeidsgiver har ansvaret for en plan der du kan ta det ut. Anonymkode: 5dfc2...6ec
Eliza Doalot Skrevet 28. januar 2020 #8 Skrevet 28. januar 2020 (endret) Det avhenger av om du har fastlønn eller timebetaling. Har man fastlønn trekkes man for ferie, som regel samtidig som man får utbetalt feriepenger. Da avvikler man ferie uten å trekkes ytterligere for dette, og man får utbetalt normal lønn måneden etter. Har man timebetaling trekkes man ikke for ferie, men man får heller ikke lønn de dagene man tar ferie. Da må man selv sørge for å porsjonere ut feriepengene man fikk til når man faktisk tar ferie. Endret 28. januar 2020 av Eliza Doalot 2
Daria Skrevet 28. januar 2020 #9 Skrevet 28. januar 2020 Snakk med lønnsansvarlig (eller en kollega) om hvordan det organiseres hos dere. Jeg trekkes for fem uker ferie og får utbetalt feriepenger i juni hvert år, uavhengig av når jeg faktisk tar ut ferie, andre steder har hatt andre ordninger. Men du kan ikke bare ta ut ferie når det passer deg, det må avtales med og godkjennes av arbeidsgiver først.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #10 Skrevet 28. januar 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, feriedager som er overført fra i fjor har du allerede blitt trukket i lønn for. Sannsynligvis på junilønna. Anonymkode: 6081e...6f9 10 timer siden, Brunello skrev: Ja. Arbeidsgiver plikter for øvrig å sørge for at du tar ut ferie. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du er trukket for feriepenger allerede, så dersom du har mye til gode må du etterhvert bare stå på ditt. Hvis du ikke gjør det så vil du i prinsippet jobbe gratis (siden du har blitt trukket i lønn for feriedagene allerede). Snakk med arbeidsgiver om ståa og si at du ønsker å planlegge når du skal ta ut på en hensiktsmessig måte. Du kan ikke forvente å få alt sammenhengende, men arbeidsgiver har ansvaret for en plan der du kan ta det ut. Anonymkode: 5dfc2...6ec Man må først vite om TS har timelønn eller fastlønn, slik Eliza sier. Det dere skriver gjelder kun fastlønte, og TS kan ryke på en skikkelig smell hvis hun hører på dere. Anonymkode: 78fcb...d06 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå