Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vo har denne regla hver eneste kveld. 2-3 timer med kaving, sutring og styr. Han er tydelig overtrøtt, han er så trøtt at han vet ikke opp-ned på seg selv. Røde øyne han knapt klarer å holde oppe, gjesping og typisk «trøtt-sutring». Ingenting funker, har prøvd amming, byssing, bæring, gynging, trapper etc. Er alene med han et par uker og bare etter 5 dager nå holder jeg på å klikke.. Nå ligger han bare ved siden av meg i senga og kaver, jeg har absolutt ingen tålmodighet igjen og ingenting annet funker uansett. 

Det nytter ikke å legge han hverken tidligere eller seinere, det er manglende dagsoving som er problemet. Han er 3 mnd og sover ingen lengre strekker om dagen, MAX 45 min og da er jeg heldig. Stort sett bare 20-30 min. Og det er alt for lite for han, det vises klart og tydelig - men ingenting funker for å få han til å sove lenger da heller.. 

Jeg er så LEI! Hva kan vi gjøre? 

Anonymkode: 9827d...ab5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har sikkert prøvd det allerede, men min gutt på 3 måneder sover kun i vogn på dagen. Hvis jeg prøver å få han til å sove inne blir det maks 20min av gangen. Det er slitsomt å måtte gå i 2-3 timer hver dag uansett vær, men kveldene blir så mye lettere når han har fått sovet ordentlig i løpet av dagen. 

Anonymkode: 8930e...dbc

• Liker 5
Skrevet

Har du forsøkt bæresjal? Det har vært gull verdt for oss i babytiden.

Når min datter var urolig på kvelden så la jeg henne til brystet, la kosekluten opp inntil ansiktet, senket belysningen og gikk rundt i stuen med henne. Vugget forsiktig på henne. Når hun sovnet lot jeg henne ligge i armene mine i minst 20 minutter før jeg la henne ned i sengen. På dagen fungerte vogn utmerket, trillet ofte innendørs slik at jeg selv kunne utnytte luren for litt egentid.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har sikkert prøvd det allerede, men min gutt på 3 måneder sover kun i vogn på dagen. Hvis jeg prøver å få han til å sove inne blir det maks 20min av gangen. Det er slitsomt å måtte gå i 2-3 timer hver dag uansett vær, men kveldene blir så mye lettere når han har fått sovet ordentlig i løpet av dagen. 

Anonymkode: 8930e...dbc

Min sover IKKE i vogn 😫 Kan ikke gå til postkassen en gang før han hyler som om jeg torturerer han.. Han skal være klin inntil kroppen min for å i det hele tatt lukke øynene, men selv da er det som sagt kortvarig.. Må også enten gynge hardt i en gyngestol vi har eller gå i trappene for at han skal sovne, «vanlig» bæring funker ikke 😫 Kjenner jeg begynner å få litt fnatt, savner faren hans desperat 🤨 

Døgnrytmen hans er slik: begynner legging kl 20, han sovner 23-00, får litt mat ila natta og starter dagen mellom 5 og 6. Så sover han 30 min kl 08, 13 og 17 samt noen ti-minuttere innimellom etter amming feks. Det er jo overhodet ikke nok søvn 😳

Skrevet
1 minutt siden, snurk skrev:

Når min datter var urolig på kvelden så la jeg henne til brystet, la kosekluten opp inntil ansiktet, senket belysningen og gikk rundt i stuen med henne. Vugget forsiktig på henne. Når hun sovnet lot jeg henne ligge i armene mine i minst 20 minutter før jeg la henne ned i sengen. På dagen fungerte vogn utmerket, trillet ofte innendørs slik at jeg selv kunne utnytte luren for litt egentid.

Jepp, funker om dagen men ikke om kvelden 🙄 Senker også belysningen osv, koseklut kaster han vegg i mellom og han bare kaver 😫 Jeg kan ikke legge han ned under duppene på dagen, da våkner han umiddelbart med et ramaskrik 🙄

Skrevet
8 minutter siden, snurk skrev:

Høres forresten magisk deilig ut med sånn egentid 😫 Jeg får ikke dusjet en gang uten at min mor kommer å bysser på han.. Gruer meg til tiden fremover, pappaen har egentlig reisejobb men har fått fritak en stund pga fødsel og babytid. Men nå er det påan igjen :( 

Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Har du prøvd sukkervann og kolikkgrep? Det kan hjelpe på å roe ned, kanskje. 

Bad midt på dagen? Min første roa seg ikke før han fikk flaske med mme på kvelden.. verdt å prøve..? 

Og.. hold ut! ❤

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres forresten magisk deilig ut med sånn egentid 😫 Jeg får ikke dusjet en gang uten at min mor kommer å bysser på han.. Gruer meg til tiden fremover, pappaen har egentlig reisejobb men har fått fritak en stund pga fødsel og babytid. Men nå er det påan igjen :( 

Det er veldig tungt i starten av babytiden men for de aller fleste blir det bedre 🥰 fra 3 måneder av så begynner de gjerne å få mer døgnrytme og lærer seg etterhvert å finne søvnen selv. Du kommer nok til å merke stor forskjell bare om noen måneder. Men hva med slyngevugge? Det vet jeg mange på termingruppen min hadde god suksess med.

Skjønner at det er veldig tungt for deg nå, men det skal nok bli bedre ❤ håper du har familie i nærheten som har mulighet for å stille opp.

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min sover IKKE i vogn 😫 Kan ikke gå til postkassen en gang før han hyler som om jeg torturerer han.. Han skal være klin inntil kroppen min for å i det hele tatt lukke øynene, men selv da er det som sagt kortvarig.. Må også enten gynge hardt i en gyngestol vi har eller gå i trappene for at han skal sovne, «vanlig» bæring funker ikke 😫 Kjenner jeg begynner å få litt fnatt, savner faren hans desperat 🤨 

Døgnrytmen hans er slik: begynner legging kl 20, han sovner 23-00, får litt mat ila natta og starter dagen mellom 5 og 6. Så sover han 30 min kl 08, 13 og 17 samt noen ti-minuttere innimellom etter amming feks. Det er jo overhodet ikke nok søvn 😳

En baby på 3 mnd «klarer»/bør maks å være våken i 1 1/2 time av gangen, og den første duppen må morningen kan/bør komme allerede etter en time. Forsøk å være «føre var», legg han FØR han blir trøtt. Viser han tegn til trøtthet er det «for sent» og søvntoget har gått. Min sov maks 30 min dupp på dagtid frem til han var 7 mnd og ved 3 mndsalder hadde han da ca 5/6 dupper om dagen. 

Tenker også at det er tidlig å forvente at babyen skal ha rytme for legging på kvelden. De fleste anbefalinger sier vel at det kan man starte med fra 3 mnds alder. Ergo er det litt tidlig å forvente at baby skal sovne klokken 20, men det er bra du jobber med å innføre det. Hos oss kom dette av seg selv. 

Anonymkode: f1874...be1

• Liker 5
Skrevet

Om du ammer, skru på en film om la babyen ha fri tilgang til pupp. Og vær veldig flink med å rape babyen. Søk opp på nett ang tips eller spørr så skal du få noen av meg. 

Og bilstol! Regner med at du har en? Isåfall sett baby der og rist noen nøkler lett mens du gjynger stolen lett. Funker som bare det 😂 

Stryk på barnet og kyss lett. Det roer de fleste babyer ned.

Også må du roe deg selv ned, det er veldig viktig! Tro det eller ei men du kommer til å lengte tilbake til den tiden her med babyen din. Bestill deg noe god mat og unn deg selv noen fridager hvor du ikke gjør noe annet enn å ta vare på degselv og babyen. 

Prøv manuell terapeut om ingenting annet hjelper barnet. Det er gratis for barn frem til de fyller 16 år. 

Og be om hjelp fra venner/familie om du føler at det blir for mye. 

Anonymkode: 2d547...80e

• Liker 2
Skrevet

Hva slags vogn har du? En stor og lun bag der baby ligger beskyttet fra støy og lys?? Om ikke kan du kanskje prøve det? Vi sliter med at baby bare vil sove i vogn, vi. Så noen kvelder må vi ta den inn på soverommet så han sovner der. Og så sover han 3-4 timer på dagen når vi triller tur. Han elsker Emmaljunga Edge-vogna si 😊

Anonymkode: 47380...353

Skrevet
14 minutter siden, Kerrs Pink skrev:

Har du prøvd sukkervann og kolikkgrep? Det kan hjelpe på å roe ned, kanskje. 

Bad midt på dagen? Min første roa seg ikke før han fikk flaske med mme på kvelden.. verdt å prøve..? 

Og.. hold ut! ❤

Ikke prøvd, for det virker ikke som om det er luft som plager han? Han virker bare overtrøtt :( Skulle gjerne prøvd mme men han tar ikke flaske. Skikkelig umulius dette her med andre ord 😅

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En baby på 3 mnd «klarer»/bør maks å være våken i 1 1/2 time av gangen, og den første duppen må morningen kan/bør komme allerede etter en time. Forsøk å være «føre var», legg han FØR han blir trøtt. Viser han tegn til trøtthet er det «for sent» og søvntoget har gått. Min sov maks 30 min dupp på dagtid frem til han var 7 mnd og ved 3 mndsalder hadde han da ca 5/6 dupper om dagen. 

Tenker også at det er tidlig å forvente at babyen skal ha rytme for legging på kvelden. De fleste anbefalinger sier vel at det kan man starte med fra 3 mnds alder. Ergo er det litt tidlig å forvente at baby skal sovne klokken 20, men det er bra du jobber med å innføre det. Hos oss kom dette av seg selv. 

Anonymkode: f1874...be1

Har prøvd det, men han sovner ikke. Ikke før han blir trøtt, ikke når han er blitt trøtt og hvert fall ikke som overtrøtt.. Om morgenen står vi opp, bruker lang tid på dulling og prating på badet, går opp, jeg spiser en skive og mini får mat - da har det gjerne gått en god time. Så starter vi leggehelvete for å få en dupp. Men samme regla hver gang :( 

Jeg vet det er tidlig med rutiner med det som er så frustrerende er at han er SÅ tydelig trøtt! Han virker ikke trøtt når vi begynner legging, men etter Alt er ferdig, jeg har ammet i sengen og han neeeeeesten sovner så begynner det :( hadde han vært våken og opplagt så hadde det jo vært greit; men han er så trøtt at øynene omtrent ruller bak i hodet hans 😛 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ammer, skru på en film om la babyen ha fri tilgang til pupp. Og vær veldig flink med å rape babyen. Søk opp på nett ang tips eller spørr så skal du få noen av meg. 

Og bilstol! Regner med at du har en? Isåfall sett baby der og rist noen nøkler lett mens du gjynger stolen lett. Funker som bare det 😂 

Stryk på barnet og kyss lett. Det roer de fleste babyer ned.

Også må du roe deg selv ned, det er veldig viktig! Tro det eller ei men du kommer til å lengte tilbake til den tiden her med babyen din. Bestill deg noe god mat og unn deg selv noen fridager hvor du ikke gjør noe annet enn å ta vare på degselv og babyen. 

Prøv manuell terapeut om ingenting annet hjelper barnet. Det er gratis for barn frem til de fyller 16 år. 

Og be om hjelp fra venner/familie om du føler at det blir for mye. 

Ammer ja; men han kaver minst like mye med puppen som uten.. River, sliter, slipper opp, osv. Så jeg har vel funnet ut at for mini er pupp/ikke pupp ett fett, så for brystvortenes del har jeg begynt å pakke dem vekk etter måltidet 😅 

tips med bilstol skal definitivt prøves. Takk! Huff, hvis noen lengter tilbake til dette her - så gruer jeg meg bare enda mer til fremtiden 😅😅

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags vogn har du? En stor og lun bag der baby ligger beskyttet fra støy og lys?? Om ikke kan du kanskje prøve det? Vi sliter med at baby bare vil sove i vogn, vi. Så noen kvelder må vi ta den inn på soverommet så han sovner der. Og så sover han 3-4 timer på dagen når vi triller tur. Han elsker Emmaljunga Edge-vogna si 😊

Anonymkode: 47380...353

Jepp, vi har City Cross. Han hyler bare han ser den omtrent 😅 Har også prøvd Brio og Simo (lånt under juleferie), samme reaksjon 🙄

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ammer ja; men han kaver minst like mye med puppen som uten.. River, sliter, slipper opp, osv. Så jeg har vel funnet ut at for mini er pupp/ikke pupp ett fett, så for brystvortenes del har jeg begynt å pakke dem vekk etter måltidet 😅

tips med bilstol skal definitivt prøves. Takk! Huff, hvis noen lengter tilbake til dette her - så gruer jeg meg bare enda mer til fremtiden 😅😅

Ingenting å grue seg til, du blir bare mer erfaren så da går alt lettere😅 Ikke meninga å skremme deg ☺️

Raping er veldig undervurdert så ha det i bakhodet også går denne perioden kjapt over ☺️ Selvom du kanskje ikke føler at det gjør det så ha det i bakhodet :) lykke til!  

• Liker 1
Skrevet

Dette minner mye om vårt barn. Er han urolog når du legger ham ned for å bytte bleie/stelle også? 

Det kan være noe som plager siden han kaver med både amming, i vogn og med å ligge. Jeg ville bestilt tid hos manuellterapeut som nevnt litt lengre oppe. Gjorde underverker her! 

Anonymkode: 1666f...d2d

Skrevet

Prøvd white noise? Typ tørketrommel, støvsuging, lyd av bilkjøring? Finnes både appar og spelelister på Spotify. Bare søk på white noise😊 Hold ut❤️

Anonymkode: ca937...cb3

• Liker 1
Gjest ane_luise87
Skrevet

Hvor lenge har han holdt på sånn? Babyen min har sovet lite på dagtid, hatt korte lurer og vært urolig ved brystet når jeg har ammet. Viste seg at hun ikke fikk nok mat, og at det var økedøgn. Kan det være at han fortsatt er sulten? 

Skrevet
3 minutter siden, ane_luise87 said:

Hvor lenge har han holdt på sånn? Babyen min har sovet lite på dagtid, hatt korte lurer og vært urolig ved brystet når jeg har ammet. Viste seg at hun ikke fikk nok mat, og at det var økedøgn. Kan det være at han fortsatt er sulten? 

Ja, lurer også på om han blir ordentlig mett. Vi fikk påvist kort tungebånd på den tiden. Det ble en helt annen baby da han endelig fikk suge ordentlig. 

White noise, som noen sa, er en god ide. 

Og vi kava mye med søvn, og innså at vi kava for mye, det ble for mange inntrykk. Til slutt satte jeg på med øreklokker med lydbok og lå med ham i senga, stilna fortere da. Og så var fasen over 🤣

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette minner mye om vårt barn. Er han urolog når du legger ham ned for å bytte bleie/stelle også? 

Det kan være noe som plager siden han kaver med både amming, i vogn og med å ligge. Jeg ville bestilt tid hos manuellterapeut som nevnt litt lengre oppe. Gjorde underverker her! 

Anonymkode: 1666f...d2d

Nei på stellebordet er han stort sett blid som en sol 🤔 Har ikke manuellterapeut her, men har vært hos kiropraktor og fysio pga tidligere ammeproblemer - men de fant ingenting galt 🤔 Han kaver ikke med amming om dagen, bare på kvelden etter han egentlig er mett.. Om kvelden når han omsider sovner kan han også fint legges ned (helt inntil meg, men dog) uten protester. Evt spenninger, låsninger eller vondter ville vel ikke vært så «selektive» på når de slo inn?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Prøvd white noise? Typ tørketrommel, støvsuging, lyd av bilkjøring? Finnes både appar og spelelister på Spotify. Bare søk på white noise😊 Hold ut❤️

Anonymkode: ca937...cb3

Prøvd den der dumme sauen de reklamerer så fælt for på Facebook 😂, men ingen av tingene du nevner. Skal testes, takk! Når du sier det så sovner han faktisk ofte i bilen. Har dog aldri kjørt så langt at jeg har funnet ut om han sover lenge der 🤔 Må testes en dag, får bare kjøre rundt og rundt for å se 😄

1 time siden, ane_luise87 skrev:

Han har holdt på en 4-5 uker. Var super søt og snill og grei før det.. Aldri vært glad i å ligge alene, men ikke like ille som nå. Godtok vogn i bevegelse feks før. 

1 time siden, Krok1 skrev:

Ja, lurer også på om han blir ordentlig mett. Vi fikk påvist kort tungebånd på den tiden. Det ble en helt annen baby da han endelig fikk suge ordentlig. 

White noise, som noen sa, er en god ide. 

Og vi kava mye med søvn, og innså at vi kava for mye, det ble for mange inntrykk. Til slutt satte jeg på med øreklokker med lydbok og lå med ham i senga, stilna fortere da. Og så var fasen over 🤣

Ja det kan jo høres sånn ut - men han er ikke interessert i brystet når han er sånn. Bare river og sliter i det, og blir sint når det kommer melk 😅 Brystet er ikke tomt når han avslutter måltid heller, og han er heller ikke interessert i det andre brystet. Han virker egentlig mett. Har masse våte bleier både om dagen (4-5) og natten (stort sett 2) og legger godt på seg 🤔

Huff, håper dette også bare er en fase 😯

Skrevet

I stedetfor trapper når du bærer i sjal, prøvd å sitte og "bumpe" på stor treningsball i stedet? Da kan du i det minste sitte foran tv-en. :P det har vært sååå effektivt med mine. På dagen har jeg begynt å "bumpe" 10 minutter før de pleier å våkne, holdt hendene rundt ansiktet så de ikke ser og fortsatt bevegelsen til de sovner igjen. Akkurat det funka ikke like bra med førstemann som bare sov halvtimer, men han tålte lite søvn mye bedre. 

Skrevet

Tråden er ryddet for helseskadelige råd.

Kragebein, adm

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...