Gå til innhold

Hvordan forbrede seg til GU?

Fremhevede innlegg

Gjest Formosiss
Skrevet

Jeg har aldri vært på GU, men skal dit nå på onsdag *grøss*, hvordan forbreder jeg meg? Tenker da på slik som vask, barbering og lignende - og hva sier man?

Har noe jeg har lyst til å snakke med legen om angående "der nede", men kan jeg bare slenge dette ut uten å ha spesiell GU-time? Sånn siden jeg aldri har vært der før?

Og.. Hva skjer egentlig der?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først vil jeg si at GU ikke er det gøyeste på jorden, men de fleste kvinner må gjennom det, og det går faktisk ganske greit.

For det første er legen vant til å titte på kvinners underliv. Det er en del av en allmennleges yrke. Skal du til gynekolog så sier det seg selv at underlivet er hans eller hennes spesialfelt, og de legge ikke noe seksuelt i det.

Leger vet at kvinner oftest føler at det er ubehagelig å blottlegge seg på den måten, derfor er de fleste flinke til å forklare hva de gjør og hvorfor. Det hjelper på.

Selve undersøkelsen er ikke noe vond, synes jeg. Jeg har vært til GU fire ganger. Sist gang for å få spiral. Legen fører inn et metallinstrument for å kunne se ordentlig opp til livmora. Han/hun tar ut en celleprøve, og en bakterieprøve. Om det skulle vøre noe, som f.eks sopp så får du svar i posten etter at prøvene er analysert. Det hele tar ikke lang tid, og det er jo veldig lurt for oss kvinner å sjekke oss jevnlig mtp. celleforandringer i underlivet.

Jeg er nå med på et program hvor jeg blir kalt inn hvert tredje år for sjekk. Jeg er faktisk glad for det.

Når det gjelder hvordan en bør "se ut" nedentil så er det nok i grunnen bare å være ren. Om en er barbert (nylig eller for noen dager siden) spiller ingen rolle. Jeg har vært til undersøkelse med kort hår og lengre hår nedentil. ;) Ingen som har sagt noe. Helt babyglatt har jeg ikke vært, men det er jo en annen sak.

Dette ble langt, men jeg vil avslutte med å ønske deg lykke til. Dette kommer til å gå kjempefint, og så har du lov å være litt stolt av deg selv når du er ferdig. :D ;)

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg dusjer før jeg drar dit. Barbering er opp til deg. Tror ikke legen bryr seg om det...

Du trenger ikke å si i fra at du skal ha GU, med mindre du skal noe spesielt. En vanlig sjekk tar bare noen få minutter. Det er lurt å ha på seg skjørt, så slipper du å svinse rundt i sokker og topp :)

Det som skjer er egentlig nokså rett frem. Du setter deg på stolen, legen setter inn et spekelum og gjør sine ting. Konsentrer deg om å puste med magen, og slappe av i muskulaturen.

Det er ikke så veldig behagelig, men ikke så veldig ubehagelig heller. Fort gjort :) Ta med truseinnlegg, de bruker ofte masse glidemiddel.

Gjest Formosiss
Skrevet

Okei, blør man etter undersøkelsen? Men dersom jeg har mistanke om noe, så kan jeg bare spørre der og da, ikke sant? Trenger ikke noe spesiell time for det - for dersom jeg tar det opp, og han mener det kan stemme - så ser jeg nok for meg at jeg får time igjen uansett.

(Jeg mistenker vestibulitt eller noe annet ubehagelig, for det gjør alltid ¤#%&/(-vondt helt nederst, selv om vi tar oss goood tid - noen ganger gjør det så vondt at ting ikke funker, andre ganger går det over etter en stund i "akten" - noen ganger er det så ille at jeg kjenner en finger alt for godt. Ikke spør hvorfor jeg ikke har gått før; jeg har ekstrem legeskrekk.)

Gjest gjesten
Skrevet

Personlig synes jeg det er best å få time så tidlig som mulig på dagen slik at jeg er nydusjet og ren til GU. Det har alltid vært det viktigste. Barbering eller ikke? Må innrømme at jeg aldri har tenkt tanken en gang, men litt stussing av urskogen er kanskje ikke så dumt.

Angående det blødning i etterkant er det litt forskjellig. Har hatt mange GU og bare to ganger har jeg blødd litt i etterkant, men det var fordi legen var litt hardhendt med instrumentene. Syntes nesten synd på legen da for han ble skikkelig lei seg fordi han så at det gjorde vondt :wink: . Men blødningen stoppet etter en liten stund så det er bare snakk om en liten rift som skal gro.

En ting som kan være greit er å takke ja om du får spørsmål om et bind/truseinnlegg i etterkant. Synes alltid at legene bruker mye lubrikat og det blir veldige klissete.

Skrevet

Og jeg har hatt et uendelig antall GU, og har aldri blødd.

Men truseinnlegg/bind er kjekt i ettertid ja :wink:

Har du spørsmål under undersøkelsen så er det bare å spørre.

Legen er der for deg, og ikke noe annet.

Gjest Formosiss
Skrevet

Okei, tusen takk alle sammen! Gruer meg egentlig ikke til selve undersøkelsen, jeg er bare livredd for legene :-P

Gjest Formosiss
Skrevet

Det ble visst ikke noe undersøkelse. Vi snakket sammen først, og da mente han at jeg skulle dra rett til spesialist pga. plagene mine, slik at jeg skulle slippe å ta en nå, bare for å få henviselse til en annen med en gang :-)

Så da skal jeg til Dybwadsgate Legekontor den 21. *grøss* Er de flinke der?

Gjest Gjesta
Skrevet

Så da skal jeg til Dybwadsgate Legekontor den 21. *grøss* Er de flinke der?

Det er de sikkert. Spesialister pleier å være det.

Det går så fint :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...