noplease Skrevet 27. januar 2020 #1 Del Skrevet 27. januar 2020 Hei! jeg har kapittlet om syrer og baser, men forstår ikke kapittlet. det jeg vet: syre kan avgi H+ base kan ta i mot H+ Hva er H3O? og hva er viktig med det ? må man alltid ha med H3O i likningen ? men hva er meningen med base syre kapittlet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #2 Del Skrevet 27. januar 2020 H3O+: Syren har avgitt et proton (H+) til vann (H2O). Anonymkode: 8260f...b3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
noplease Skrevet 27. januar 2020 Forfatter #3 Del Skrevet 27. januar 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: H3O+: Syren har avgitt et proton (H+) til vann (H2O). Anonymkode: 8260f...b3b takk men, skal det alltid reagere med vann ? liksom må det alltid være med i ligningen ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
noplease Skrevet 27. januar 2020 Forfatter #4 Del Skrevet 27. januar 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: H3O+: Syren har avgitt et proton (H+) til vann (H2O). Anonymkode: 8260f...b3b beklager, men forstår ikke syrer baser kapittlet::( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malibu Skrevet 28. januar 2020 #5 Del Skrevet 28. januar 2020 Mener du ikke HCO3-? For det er ihvertfall bikarbonat. ja, det må alltid være i likningen, for at likningen skal eksistere. CO2 og H2O er «avfallsprodukter» fra cellene i kroppen og disse reagerer med hverandre. Når disse reagerer frigis det ett H+ (Syre) som senker pH-verdien i kroppen. Dermed står HCO3- (bikarbonat) igjen. CO2 blir derfor hovedsakelig fraktet i blodet som bikarbonat fra cellene til lungene. HCO3- er en base, så når pH-verdien når en viss terskel tar basen til seg ett H+ ion igjen og det spaltes vekk CO2 for at vi kan det puste ut av lungene. Dette skjer kontinuerlig for å holde pH-verdien innenfor en smal grense, derfor går likningen frem og tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #6 Del Skrevet 29. januar 2020 Jeg skal å prøve å forklare dette veldig enkelt, og håper jeg gjør det riktig! Vann finner vi i det fleste kjemiske stoffene du har i laboratoriet. Det er sjeldent at man operer med konsentrerte stoffer, altså noe som er 100% rent i kjemien. De fleste stoffer er derfor løsninger, altså de er blandet ut med vann. For eksempel når du kjøper eddik i butikken består den av 7% eddik og resten er vann. Vann regner vi som nøytralt, du husker vel fra barneskolen at vann har pH 7? Men det som er spennende med vann, det er at det kan opptre som en base og en syre. Den kan gi vekk et hydrogen, eller ta til seg et. HO^(-) er vann som gitt i fra seg et hydrogen H3O^(+) er vann som har tatt til seg hydrogen Og dette skjer til og med i rent vann. Vann er en blanding av mange H2O, OH^(-) og H3O^(+) molekyler. Men det er ikke like mange av de to sistenevnte molekylene som det H2O. Faktisk svært få i rent vann. Det som kjennetegner en syre er overskuddet av H3O^(+), og det som kjennetegner en base er overskuddet av OH^(-). Så vi bruker eddiken (syre) jeg snakket om ovenfor som eksempel. Du har et beger med eddik på 7%, som altså består av vann og eddik. Hvis vi går inn på molekylnivå ser vi at eddiken gir i fra seg H^(+) (for den er en syre), og hvem tar de opp? H2O! Altså får vi et overskudd av H3O^(+) molekyler. Og det er dette som kjennetegner syrer. Tror ikke jeg trenger å forklare base og sammenhengen med OH^(-). Håper du skjønner det bedre nå. Anonymkode: 685db...cfb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #7 Del Skrevet 29. januar 2020 17 timer siden, malibu skrev: Mener du ikke HCO3-? For det er ihvertfall bikarbonat. ja, det må alltid være i likningen, for at likningen skal eksistere. CO2 og H2O er «avfallsprodukter» fra cellene i kroppen og disse reagerer med hverandre. Når disse reagerer frigis det ett H+ (Syre) som senker pH-verdien i kroppen. Dermed står HCO3- (bikarbonat) igjen. CO2 blir derfor hovedsakelig fraktet i blodet som bikarbonat fra cellene til lungene. HCO3- er en base, så når pH-verdien når en viss terskel tar basen til seg ett H+ ion igjen og det spaltes vekk CO2 for at vi kan det puste ut av lungene. Dette skjer kontinuerlig for å holde pH-verdien innenfor en smal grense, derfor går likningen frem og tilbake. Slik jeg forstår spørsmålet i HI handler dette om syrer og baser generelt, og da blir det bare forvirrende å blande inn fysiologi og syre/base. Man må skjønne hva syrer og baser er først. TS spør ikke om bikarbonat, men om H3O+. Anonymkode: 8260f...b3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #8 Del Skrevet 29. januar 2020 På 27.1.2020 den 22.57, noplease skrev: takk men, skal det alltid reagere med vann ? liksom må det alltid være med i ligningen ? Du fikk et fint svar av anon over her. Og ja, det må det. Det må være like mange atomer av hver type på hver side av pilene (de som går begge veier i reaksjonsligningen), ingen molekyler kan «forsvinne». Hvis du ikke tar med H3O+ i ligningen, blir den ikke balansert. F.eks saltsyre (HCl) pluss vann: HCl + H2O (pil som går begge veier) H3O+ + Cl-. Altså at syre oppløst i vann blir til H3O+ (vann har fått protonet syren har avgitt) + salt (Cl-). Hvis du ikke tar med H3O+ på høyre side her, står det bare igjen Cl-, og du har «mistet» fire atomer, noe som ikke går. Var det forståelig, i kombinasjon med svaret over? Kjemien min er litt rusten. Anonymkode: 8260f...b3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malibu Skrevet 29. januar 2020 #9 Del Skrevet 29. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Slik jeg forstår spørsmålet i HI handler dette om syrer og baser generelt, og da blir det bare forvirrende å blande inn fysiologi og syre/base. Man må skjønne hva syrer og baser er først. TS spør ikke om bikarbonat, men om H3O+. Anonymkode: 8260f...b3b Det slo meg først etterpå at det ikke nødvendigvis handlet om fysiologi ja:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå