Gå til innhold

Manglende bidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
jeg er litt nyskjerrig på om noen har opplevd lignende. 
eksen har ikke betalt bidrag på 2år pga 0 i inntekt på 2.året.

(men et nærstående bryllup, ny bil, ny hund og leilighet har han klart å ordne seg 🙄 unnskyld jeg er en bitter merr nå, men skal bite det i meg)

Jeg brukte lang før jeg søkte om bidragsforskudd (jeg manglet evne til å undersøke dette sjøl i lang tid 🙈). Så før jeg søkte om det opparbeidet han seg Bidragsgjeld på ca 150 tusen. 
mer det slik at han kan få dette slettet pga total manglende inntekt på andre året? Og Evt resterende han må skylde etter jeg fikk bidragsforskudd? 

Anonymkode: 13522...f05

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 
jeg er litt nyskjerrig på om noen har opplevd lignende. 
eksen har ikke betalt bidrag på 2år pga 0 i inntekt på 2.året.

(men et nærstående bryllup, ny bil, ny hund og leilighet har han klart å ordne seg 🙄 unnskyld jeg er en bitter merr nå, men skal bite det i meg)

Jeg brukte lang før jeg søkte om bidragsforskudd (jeg manglet evne til å undersøke dette sjøl i lang tid 🙈). Så før jeg søkte om det opparbeidet han seg Bidragsgjeld på ca 150 tusen. 
mer det slik at han kan få dette slettet pga total manglende inntekt på andre året? Og Evt resterende han må skylde etter jeg fikk bidragsforskudd? 

Han pådrar seg jo vel ikke noe gjeld før du søker? Har du blitt fortalt det? Normalen at bidragsplikten slår inn fra den datoen søknad registreres.

Anonymkode: 09f02...d9d

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han pådrar seg jo vel ikke noe gjeld før du søker? Har du blitt fortalt det? Normalen at bidragsplikten slår inn fra den datoen søknad registreres.

Oi mulig jeg glemte å skrive noe. Vi hadde bidrag fastsatt via nav, i følge nav-innkrevning har han da bidragsgjeld fra og med da han sluttet å betale. For han sluttet med det 1år etter at søknaden om bidrag ble sendt og godkjent. Eller er det feil likevel at han opparbeider seg bidragsgjeld?

-ts

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi mulig jeg glemte å skrive noe. Vi hadde bidrag fastsatt via nav, i følge nav-innkrevning har han da bidragsgjeld fra og med da han sluttet å betale. For han sluttet med det 1år etter at søknaden om bidrag ble sendt og godkjent. Eller er det feil likevel at han opparbeider seg bidragsgjeld?

-ts

Ahh.. det gir jo mening👍 Han opparbeider seg gjeld ja, til NAV. Det blir normalt lønnstrekk, virker jo usannsynlig at han kan opparbeide seg kapital til ny bil +++ uten lønn. Eller har han arvet? Eget firma med utbytte? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ahh.. det gir jo mening👍 Han opparbeider seg gjeld ja, til NAV. Det blir normalt lønnstrekk, virker jo usannsynlig at han kan opparbeide seg kapital til ny bil +++ uten lønn. Eller har han arvet? Eget firma med utbytte? 

Hehe ja, skulle kanskje skrevet det i første tekst. 
men jo hadde han hatt arbeidsgiver så skulle han ha blitt trukket. Men han har 0 jobb og 0 inntekt står det opplyst om. 
så da er det vanskelig med noe som helst 😄
men jo altså det er noe jeg stusser fælt på.. eller irriterer meg, kun fordi han har vært en krampe i leggen min. Jeg burde holde meg for god til å irritere. 
men så har han en dame, ho har en vanlig jobb og ingen av de er rike, har arv eller vunnet i Lotto 🙈 han hadde eget firma, men det ble avviklet for 1år siden. Det er mulig at kjæresten alene kjøpte den splitter nye toppleiligheten, den nye valpen OG den nye bilen alene. Og alene betaler for bryllupet? Hah okei skal slutte å gnåle om dette nå. Bare kall meg fru furt. 

men jo, det gikk en stund før jeg søkte om bidragsforskudd. Så vi hadde avtale via nav, men det ble ikke betalt. Og jeg fikk ikke forskudd. Denne perioden opparbeidet han seg jo gjeld, eller? Vil dette da gå til meg/barnet (alt ettersom om hun er blitt myndig) når det tilbakebetales da? Det går vel ikke inn til nav? Kun det de betaler meg i forskudd? Huff håper ikke jeg skriver for rotete 🙄

Skrevet

Det vil gå til Nav det han skylder - ikke til deg/dere. Har vært vitne til lignende sak. 

Anonymkode: f289a...4ac

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil gå til Nav det han skylder - ikke til deg/dere. Har vært vitne til lignende sak. 

Anonymkode: f289a...4ac

Selv om de ikke ga forskudd på den tiden altså? Det hørtes veldig rart ut.. men blæh, jaja. Får trøste meg med at jeg får forskudd nå i hvertfall da. Og håper han får seg jobb en dag. 
-ts

Skrevet

Bidragsforskuddet er vel ikke like høyt som barnebidraget? 

Det lønner seg ikke for han å ikke betale, det blir som en betalingsanmerkning og den blir han ikke kvitt før gjelden er betalt. Om han begynner å betale på den nå, vil det som du skal ha gå til deg og det som nav og staten skal ha til dem. Om han betaler når ungen er voksen går det resterende bidraget til barnet.

Anonymkode: 0d931...cf4

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bidragsforskuddet er vel ikke like høyt som barnebidraget? 

Det lønner seg ikke for han å ikke betale, det blir som en betalingsanmerkning og den blir han ikke kvitt før gjelden er betalt. Om han begynner å betale på den nå, vil det som du skal ha gå til deg og det som nav og staten skal ha til dem. Om han betaler når ungen er voksen går det resterende bidraget til barnet.

Anonymkode: 0d931...cf4

Okei, det var det jeg tenkte og håpet på! 
da får vi se hva det blir til med tiden ☺️
-ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...