Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva tjener du som kjører langt (innenfor Norge) og er hjemme bare fra Fredag til Søndag?  Har en venn som påstår at han har utbetalt rundt 25000 kr eller mindre, og jeg kan ikke forstå at han orker så mye jobb for så lav lønn.  I tillegg leste jeg i dag at lærlinger som nettopp har begynt å kjøre, har en lønn på 28 000 kr. Så jeg får ikke dette til å stemme. Jeg en i familien som vurderer dette yrket, men hvis det er så dårlig betalt for å kjøre hele uka, så lurer jeg jo på om det er verdt det 🙄 Noen som vil dele lønnen sin anonymt? :)

Anonymkode: c2158...eec

Fortsetter under...

Det er mange faktorer som spiller inn. F.eks hvor i landet du bor. Men generelt er timelønn på langkjøring dårlig. Da du bor i bilen hele uka. Og sosial dumping, prispress i bransjen pga eøs sjåfører/bedrifter.

Lokal kjøring har helt greit betalt og du er hjemme hver dag. Typ 200kr timen på østlandet. + overtid og div tilegg ved skift/kveld/natt.

Men er veldig mange useriøse bedrifter, så det er alfa omega å snakke med de lokale sjåførene før man signerer noe

Anonymkode: ae581...8f0

  • Liker 1

Her snakker vi om et meget kjent firma, og der tviler jeg sterkt på at det er noe tull med lønna. Men når du bor i bilen hele uka og stort sett kjører KUN kveld og natt, så synes jeg det er veldig merkelig at du kun har utbetalt 25 000 kr. Til sammenligning har jeg selv utbetalt såvidt under 30 000 og jobber i kommunen i helt vanlig stilling. Jeg hadde i alle fall aldri i verden bodd i bilen, gått glipp av barnas oppvekst og kun hatt 45 timer hjemme i uka for en lønn på 25 000 kr utbetalt. 

Anonymkode: c2158...eec

Dette er ikke en jobb du tar for pengene, da er det bedre å kjøre buss (ang. timelønn).  Jobben er for de som elsker å kjøre mye og langt, facinert av livsstilen. Og pga. globalisering, er prispress og sosial dumping blitt mer og mer utbredt. 

Anonymkode: eac48...216

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Broren min kjører midt-Norge-Oslo, veldig lite hjemme. Har litt over 700.000,- i året. 

Anonymkode: 8fb03...54e

Da drar han sikkert grytidlig Mand. morgen eller Sønd. kveld. Så ker han hjemme Fredag kveld eller natt til Lørd.  Så er sikkert en del av lønna diett, og når du deler resten ut på timelønn så blir det ikke rare greiene. På buss, så har du iallfall tillegg for kveld, helg og ubekv. arb.tid + overtid.  

Her er du borte hele uka, kjøre, spise og sove. Laste losse og vente .....

Anonymkode: eac48...216

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da drar han sikkert grytidlig Mand. morgen eller Sønd. kveld. Så ker han hjemme Fredag kveld eller natt til Lørd.  Så er sikkert en del av lønna diett, og når du deler resten ut på timelønn så blir det ikke rare greiene. På buss, så har du iallfall tillegg for kveld, helg og ubekv. arb.tid + overtid.  

Her er du borte hele uka, kjøre, spise og sove. Laste losse og vente .....

Anonymkode: eac48...216

Forsto du ikke spørsmålet mitt, eller er det om å gjøre å vri og vrenge på alt? 

Anonymkode: c2158...eec

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Langtransportsjåfører er den yrkes gruppen i USA med flest seriemordere. 

Anonymkode: b60ee...772

Du synes sikkert dette var relevant for spørsmålet mitt, og dette er et stort problem i Norge? 

Anonymkode: c2158...eec

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forsto du ikke spørsmålet mitt, eller er det om å gjøre å vri og vrenge på alt? 

Anonymkode: c2158...eec

Joda, jeg forstår jævla godt. Og svaret er at det er ræva betalt å kjøre langtransport i forhold til f.eks. buss. Det trodde jeg gikk frem av innlegget mitt. Hvis du absolutt skal kjøre last, er tippbil, anleggstransport eller betongbil f.eks. mye bedre betalt. Godsmarkedet, både langtransport og distribusjon er fullstendig ødelagt.

Anonymkode: eac48...216

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, jeg forstår jævla godt. Og svaret er at det er ræva betalt å kjøre langtransport i forhold til f.eks. buss. Det trodde jeg gikk frem av innlegget mitt. Hvis du absolutt skal kjøre last, er tippbil, anleggstransport eller betongbil f.eks. mye bedre betalt. Godsmarkedet, både langtransport og distribusjon er fullstendig ødelagt.

Anonymkode: eac48...216

700 000 kr er dårlig betalt? Da har vi litt forskjellig syn på det, men takk for svar :)

Anonymkode: c2158...eec

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig ingen som kjenner noen med dette yrket her, eller kjører selv, som kan svare på dette? 

Anonymkode: c2158...eec

Det kommer helt an på arbeidsgiveren. 
Man velger ikke å jobber som langtransportsjåfør for å tjene godt, men fordi man trives med jobben. 
Man kan tjene godt, man kan tjene greit og man kan tjene dårlig. 
Selv har jeg fått utbetalt ca 23k pr mnd i en jobb, men nærmere 37k pr mnd i en annen jobb

Nesten uavhengig av lønn så er det dårlig timesbetaling. Man er jo borte så og si hele tiden. Man utnyttet alt man kan av arbeidstimer og kjøre- og hviletid. I de verste periodene dro jeg på jobb søndagskveld, kom hjem Fredag ettermiddag 14 dager senere. Så dro jeg igjen søndag kveld, kom hjem på fredag uken etter. Aaaand repeat. Var jeg i nord-Norge mot slutten av uka og arbeidsgiver hadde mulighet så ble jeg innlosjert på hotell når jeg måtte ha ukes/helgehvil som må tas utenfor bilen

 

Men om det ikke er du som vurderer yrket så skjønner jeg ikke hvorfor man lurer på dette. Det er jo den som vurderer yrket som velger. Og det er faktisk en veldig bra jobb på veldig mange måter også syns jeg da

Anonymkode: 74122...e69

1 time siden, AnonymBruker skrev:

700 000 kr er dårlig betalt? Da har vi litt forskjellig syn på det, men takk for svar :)

Anonymkode: c2158...eec

Det er ikke spesielt bra med tanke på antall timer du er på jobb fengsla i bøttekottet av en lastebil hele uka nei. Men for all del tut tut lykke til 😏

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...