Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg søker lærerstillinger til høsten, og mange kommuner er ute med stillinger allerede nå. Skal på intervju i en kommune litt langt borte, og undrer da på hva jeg skal gjøre dersom jeg skulle være så heldig å fått den. Synes egentlig det er litt langt, samtidig vurderer også litt å flytte til et annet fylke pga en ny kjæreste. Men skummelt å takke nei dersom jeg ikke får andre tilbud.

Derfor lurer jeg på - dersom jeg takket ja til en jobb som starter august, hvor stygt er det å trekke tilbake svaret like før sommeren?
Uaktuelt eller synes dere det er ok? Tenker da hvis jeg får bedre tilbud eller vil bytte fylke.

Anonymkode: 19d51...40d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye kan skjer, så jeg personlig ser ikke på det som frekt. 

Anonymkode: efab6...663

• Liker 2
Skrevet

Stygt og stygt. Sånt skjer oftere enn hva man tror. Folk som takker ja til jobb, men får tilbud om en annen jobb en annen plass enten før jobben starter eller ganske raskt etter man har begynt. Gjerne sistnevnte skjer ofte. Sånn skjer. Tenk på deg selv. Takk ja til det du vil takke ja til, og takk nei når du ikke ønsker det. Har du begynt i nyjobben før du får tilslag på nr 2, så sier du opp, beklager deg og er ydmyk. 

Stygt er det ikke. Det er realiteten for veldig mange arbeidstakere og arbeidsgivere.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye kan skjer, så jeg personlig ser ikke på det som frekt. 

Anonymkode: efab6...663

3 minutter siden, Juks skrev:

Stygt og stygt. Sånt skjer oftere enn hva man tror. Folk som takker ja til jobb, men får tilbud om en annen jobb en annen plass enten før jobben starter eller ganske raskt etter man har begynt. Gjerne sistnevnte skjer ofte. Sånn skjer. Tenk på deg selv. Takk ja til det du vil takke ja til, og takk nei når du ikke ønsker det. Har du begynt i nyjobben før du får tilslag på nr 2, så sier du opp, beklager deg og er ydmyk. 

Stygt er det ikke. Det er realiteten for veldig mange arbeidstakere og arbeidsgivere.

Okei, dette beroliget meg litt. Tusen takk for svar :)

Skrevet

Det er jo et veldig godt poeng. Takk for info!!

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bli nødt til å jobbe ut oppsigelsestiden hvis du sier opp rett før jobbstart og hvis arbeidsgiver krever det: 

https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/si-opp-ny-jobb-for-man-har-begynt/

https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/si-opp-jobb-for-man-har-begynt/

Anonymkode: 43557...a11

Skrevet

Hvis du har akseptert arbeidsavtalen, så må du muligens jobbe ut oppsigelsestiden eller prøvetiden avhengig av kontrakten hvis arbeidsgiver ikke er villig til å la deg fravike avtalen, men utover det har du ingen forpliktelser. På mange måter er det bedre å slutte så tidlig som mulig i en ny jobb hvis man virkelig ikke trives eller man får tilbud om en mye mer passende jobb. 

Anonymkode: af7f2...eb3

Skrevet

Regner med arbeidsgiver vil ha ny lærer på plass tidlig siden de lyser ut nå. Da er jo risikoen høyere for at ting kan skje på veien. Samtidig antar jeg at de tror søkere da ikke søker på andre stillinger om de takker ja. 

Anonymkode: fcd4c...863

Skrevet

Veldig dumt for arbeidsgiver som må starte helt forfra og søke etter folk på nytt. Ganske egoistisk synes jeg om du gjør det. 

Anonymkode: e8098...acb

Skrevet

Man skriver vel kontrakt etter å ha takket ja, så da kan man jo ikke bare trekke seg fra det?

Anonymkode: f821f...c64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...