AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #1 Skrevet 27. januar 2020 Sønnen min har for første gang med seg en venn hjem fra skolen. Forventer dere at barnet deres har gjort leksene når han/hun kommer hjem fra besøket? De går i 3.klasse. Før har de gjerne ikke kommet før rundt 17 så da har de gjort lekser før de har kommet her,så er så usikker på hva foreldrene forventer når barnet har blitt med rett fra skolen. Anonymkode: 6d7fd...209
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #2 Skrevet 27. januar 2020 Nei, det forventer jeg ikke, og jeg pleier heller ikke å be dem gjøre lekser når mitt barn har med noen hjem. Prøvde det noen ganger i starten, men han konsentrerer seg mye bedre alene, og de har høytlesing i norsk og engelsk, som mange synes er kleint å gjøre for andres foreldre. Anonymkode: 8a998...f6b 1
Sariou Skrevet 27. januar 2020 #3 Skrevet 27. januar 2020 Når barnet mitt har med noen hjem, pleier de gjøre litt lekser. Vi fordeler leksene utover uka slik at det blir ca 10-15 minutter per dag. Om det andre barnet sier han har gjort leksene fra før eller ikke vil gjøre dem, legger vi oss ikke opp i det. Om andre foreldre er misfornøyde med det, må de la være å la barnet sitt bli med på besøk til oss. Forventer med andre ord ingenting når mitt barn er med andre hjem, det er vårt ansvar å passe på at barnet vårt gjør lekser. Om han ikke gjør noe mens han er på besøk, må man gjøre mer dagen etter eller komme hjem bittelitt tidligere, ikke verre enn det. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #4 Skrevet 27. januar 2020 Hmm vi pleide alltid å gjøre lekser sammen om vi ble med hverandre hjem etter skoletid. Så ja, dette er noe jeg ville forventet var gjort. Anonymkode: af971...917
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #5 Skrevet 27. januar 2020 Nei, det forventer jeg ikke. Vi har tre barn i skolealder og forventer kaos gjennom uka. Leseleksa til 1. klassingen som skal gjøres mandag, tirsdag og onsdag er vi fornøyd om vi klarer å få til to av dagene. 5. klassingen må jobbe med lekser når han ellers ville gjort noe gøy hvis han ikke har passet på og gjort dem selv. Han prioriterer ofte å leke med venner og gjøre lekser på kvelden. 9. klassingen har alt ansvar selv. Når våre unger har vært hos venner som liker å gjøre lekser tidlig på dagen, hender det at de har gjort noe, men ofte har de ikke det. Anonymkode: 6e1e7...d4f
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #6 Skrevet 27. januar 2020 1 minutt siden, Sariou skrev: Når barnet mitt har med noen hjem, pleier de gjøre litt lekser. Vi fordeler leksene utover uka slik at det blir ca 10-15 minutter per dag. Om det andre barnet sier han har gjort leksene fra før eller ikke vil gjøre dem, legger vi oss ikke opp i det. Om andre foreldre er misfornøyde med det, må de la være å la barnet sitt bli med på besøk til oss. Forventer med andre ord ingenting når mitt barn er med andre hjem, det er vårt ansvar å passe på at barnet vårt gjør lekser. Om han ikke gjør noe mens han er på besøk, må man gjøre mer dagen etter eller komme hjem bittelitt tidligere, ikke verre enn det. Hun er stille og beskjeden så hun hadde nok ikke nektet å gjøre lekser om jeg sa at nå skal de det,men sønnen min konsentrerer seg mye bedre når han er alene. Itellegg så har ikke lyst å være den kjipe mammaen som tvinger de til å gjøre lekser,når sønnen min først har besøk. Er dessverre ikke ofte han har besøk. Anonymkode: 6d7fd...209
Sariou Skrevet 27. januar 2020 #7 Skrevet 27. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er stille og beskjeden så hun hadde nok ikke nektet å gjøre lekser om jeg sa at nå skal de det,men sønnen min konsentrerer seg mye bedre når han er alene. Itellegg så har ikke lyst å være den kjipe mammaen som tvinger de til å gjøre lekser,når sønnen min først har besøk. Er dessverre ikke ofte han har besøk. Anonymkode: 6d7fd...209 Da dropper du det bare. Man må se an barna man har besøk av også. 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #8 Skrevet 27. januar 2020 Kan kanskje heller bare gjøre foreldrene obs på at de ikke har gjort lekser,så kan de eventuelt bare hente tidligere om de vil at hun skal gjøre lekser. Anonymkode: 6d7fd...209
Vera Vinge Skrevet 27. januar 2020 #9 Skrevet 27. januar 2020 Hos oss er det vanlig at de gjør lekser rett før eller etter middag når de er med hverandre hjem rett fra skolen. De går i 2. klasse. Jeg ville vært litt flau hvis besøket vårt ble hentet eller gikk hjem uten at de hadde gjort lekser. Med mindre det hadde vært avtale om en spesiell aktivitet de skulle gjøre eller om det var barn som dro hjem i god tid før leggetid. Men hos oss pleier besøket vanligvis å dra hjem når det nærmer seg leggetid. 1
Nerine_ Skrevet 27. januar 2020 #10 Skrevet 27. januar 2020 Jeg forventer det ikke, og opplever at det er hipp som happ om mine har gjort lekser når de er med andre hjem. 1
Kaisada Skrevet 27. januar 2020 #11 Skrevet 27. januar 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sønnen min har for første gang med seg en venn hjem fra skolen. Forventer dere at barnet deres har gjort leksene når han/hun kommer hjem fra besøket? De går i 3.klasse. Før har de gjerne ikke kommet før rundt 17 så da har de gjort lekser før de har kommet her,så er så usikker på hva foreldrene forventer når barnet har blitt med rett fra skolen. Anonymkode: 6d7fd...209 Ja absolutt. Lekser gjøres med en gang de kommer inn døra. Helt ok vane å komme inn i.
EEØm Skrevet 27. januar 2020 #12 Skrevet 27. januar 2020 Våre barn er slitne etter skolen og liker best å gjøre lekser på kvelden. De gjør dermed stort sett ikke lekser mens de har besøk. Jeg forteller gjerne dette til foreldre når de blir hentet om det er folk vi ikke kjenner så godt. Det er oftere at de ikke gjør lekser enn at de gjør lekser når de er på besøk, men det er helst når de er på besøk hos enebarn eller eldste søsken at lekser er gjort. Om de er på besøk hos nummer to, tre eller fire og alle andre har sine prosjekter, er det samme kaos som hos oss og foreldre bruker ikke så mye tid på vårt barn at de kunne ha hjulpet med lekser. Jeg synes bare det er hyggelig at andre familier også kan ha det hyggelig midt i kaoset sitt.
EvaLena Skrevet 27. januar 2020 #13 Skrevet 27. januar 2020 Jeg har aldri opplevd at barna mine IKKE har gjort lekser da de var med andre hjem. Likedan var det når de hadde med seg noen hjem. De fikk ikke leke før lekser var gjort. Det var helt naturlig i den vennekretsen barna mine hadde iallefall.
Gjest RødeFare Skrevet 29. januar 2020 #14 Skrevet 29. januar 2020 Det kommer an på hvor lenge besøket varer. Hvis det er helt til leggetid forventer jeg at det er gjort lekser. Men det har også barnet ansvar for å passe på selv. Hvis det bare er frem til middag eller liknende forventer jeg ikke det.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #15 Skrevet 29. januar 2020 8-åringen min har ofte besøk fra skolen eller er med venninner hjem. Jeg forventer ikke at de har gjort lekser. Noen ganger gjør de dem og noen ganger ikke. Spiller ingen rolle. Anonymkode: ad6cb...6c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå