Gå til innhold

Hur går det med svenskarnas firande av Nationaldagen?

Vad blir det av Sveriges natioanldag?  

1. 1. Vad blir det av Sveriges natioanldag?

• En blek kopia av norskt firande
      4
    • Ännu ett midsommarfirande
      4
    • Slagsmål
      1
    • Ingenting
      2

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag firar vi i Sverige vår första riktiga nationaldag. 6:e juni är en helgdag och vi är lediga.

Kommer vi att klara av att fira dagen? Får vi se flaggviftande barn och vuxna, eller blir det slagsmål mellan högerextrema nationalister och antifacister?

Blir det en fest, slagsmål eller inget alls?

Videoannonse
Annonse
Gjest Trønder
Skrevet

Svenskene har ingen krigshistoriske hendelser som skaper den samme feiregleden og entusiasmen som ble etablert her i landet i 1945.

Heller ikke her i landet var det noe særlig feiring før 2. verdenskrig. Det var da tradisjonene ble skapt.

Gjest Valhalla
Skrevet

Svensker er så antinasjonale at det er helt kvalmt, få tilbake stoltheten og slutt å spytte på dere selv. Å lese svensk media er en ekkel opplevelse, æsj.

Sahlin i Euroturk (Turkiska ungdomsförbundets tidning) mars 2002: «Jag tror det är lite det som som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker».

http://www.rights.no/webtekst/Gjesteskribe...gablott2204.htm

”Er svensk kultur verneverdig?” Jeg stilte dette spørsmålet til den svenske regjeringens representant for integreringspolitikken, statssekretær Lise Bergh, på en nordisk konferanse om integrering i Stavanger 7. april. ”Ja, hvad är svensk kultur? Och då har jag vel svarad på frågan”, sa Bergh, uten forsøk på å skjule kulturell selvforakt i verken ord eller mimikk. Som man reder ligger man, sies det. I Sverige synes lederskapet å utvise Europas mest omfattende kulturelle selvfornektelse, ja, rett og slett en dyp selvforakt, som mange mener er oppskriften på å kjøre en fredelig nasjonalstat i grøften.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Jeg tror det blir litt feil av Sverige å prøve og kopiere 17. mai. Sverige har som sagt her ikke den samme tradisjonen og historien som Norge, men det er vel et steg i riktig retning å gjøre det til en fridag. Gjør det til Sveriges nasjonaldag, uten å bruke Norge som sammenligning og "mål".

Gratulerer med dagen, og lykke til med feiringen :).

Gjest Valhalla
Skrevet

Var det ikke sånn at de byttet ut en annen fridag som var på en bestemt dag med denne som er skiftende? Eller blander jeg med en annen nå?

Skrevet

Tror 2. pinsedag ble bytta ut.

Flott at nasjonaldagen til svenskene endelig er en fridag!

Gjest Valhalla
Skrevet

Gratulerer forresten, unødvendig sint innlegg over her da hihi

Gjest Valhalla
Skrevet

Flere fine artikler i Svensk media i dag :-)

aftonbladet

Själv har jag länge häpnat över den förvirring och förvåning som Sveriges nationaldag brukar skapa hos svenskarna själva. Jag har bott i ett tiotal länder i flera världsdelar och rest i över hundra länder. Ingenstans skapar den egna nationaldagen sådan förvirring som i Sverige, ingen annanstans frågar invånarna varför man ska ha en nationaldag eller känner de sig generade över att hissa den egna flaggan.

Nu då den 6 juni blivit en röd dag i almanackan är det på tiden att alla som bor i Sverige och alla svenskar i utlandet vågar visa stolthet över sitt eget land. Det är varken insnöat eller reaktionärt. Sverige står för demokrati och jämlikhet

Sverige är fantastiskt. Det är det vi ska fira!

Skrevet

Visst stämmer det att svenskarna är förvirrade kring nationaldag och firande. Det är som om vi alla är rädda för att bli anklagade som högerextrema nationalister/nazister om vi viftar med flaggan eller sätter upp en fasadflagga på balkongen.

I går var det blev det dock ett riktigt firande på dagen. Där jag bor hade kommunen och det stora bostadsbolaget ordnat med artister, band, trollkarlar, karuseller, hoppborgar mm och det var massor med folk där - trots att regnet hängde i luften.

Trevligt.

Men det var allt för få flaggor...

Skrevet

Vi hadde möte i bostadrättsföreningen (borettslaget) på 17 mai her i Stockholm. Jeg hadde heist flagget på balkongen og ale syntes det var fint. De skulle selvsagt flagge 6 juni. Når dagen kom var det nada. Ikke ett flagg. Jeg leste i aftonbladet at man kan flagge med sitt eget flagg på dagen, men jeg syntes net ble litt dröyt om ingen hengte ut det svenske flagget ...

Svenskene er livredd for å bli misforstått som nazister om de feirer seg selv. de overkompenserer faktisk til den grad at de arrangerer afrikansk dans og musikk på scenen i Kungsträdgården (som Karl Johan).

Er det så fält å feire landet man bor i? Jeg mener: den som er födt her feirer seg selv. Har du flyttet hit så feirer du vel ditt nye land? Om du måtte flytte hit som flyktning men synes det er vått og kaldt så kan du vel feire at du har kommet til et trygt land?

Skrevet

Sant. Det är dock så pass ironiskt att svenskar om flyttar från landet faktiskt firar mer än vi "infödingar"... kommer en svensk utomlands är det helt plötsligt OK att flagga med svensk flagga och sjunga nationalsången.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...