la Flaca Skrevet 6. juni 2005 #1 Skrevet 6. juni 2005 Jeg hadde livssynsundervisning på barneskolen. (82-87) Er alle skoler pålagt å tilby det? Vil helst at barna mine skal beholde et åpent sinn ifht. religion når de begynner på skolen.
Gjest TomKrus Skrevet 6. juni 2005 #2 Skrevet 6. juni 2005 Vi har KRL-faget nå, så ikke noe livssynsundervisning lenger.
la Flaca Skrevet 6. juni 2005 Forfatter #3 Skrevet 6. juni 2005 Oj, det kan bli litt tungt å svelge her i huset... :veldigsur:
Gjest Valhalla Skrevet 6. juni 2005 #4 Skrevet 6. juni 2005 Hvorfor det? Er du ikke i stand til å lære barna dine om de andre selv? Kristendommen er jo viktigst for Norge og bør selvsagt stå sentralt, de lærer om andre religioner i KRL også.
la Flaca Skrevet 6. juni 2005 Forfatter #5 Skrevet 6. juni 2005 Hvorfor det? Er du ikke i stand til å lære barna dine om de andre selv? Kristendommen er jo viktigst for Norge og bør selvsagt stå sentralt' date=' de lærer om andre religioner i KRL også.[/quote'] Følte for å være litt småfrekk der? Jeg vil ikke at barna mine skal få kristendommen tredd nedover hodet på dem kun ut i fra at vi har ei statskirke her i Norge. Derfor hadde jeg foretrukket at kristendommen ble likestilt med andre religioner i undervisningsøyemed. At jeg skal undervise dem selv er selvfølgelig fullt mulig, men faktisk ikke poenget i det hele tatt!
Gjest Valhalla Skrevet 6. juni 2005 #6 Skrevet 6. juni 2005 Det er jo helt idiotisk at religionen som står sterkest her og har påvirket kulturen skal likestilles med andre religioner i undervisning. De andre bør bare være et tillegg, det er ingen som får tredd kristendommen ned over hodet, de lærer om den. Hva er du redd for, at barna dine skal finne gud og bli kristne?
la Flaca Skrevet 7. juni 2005 Forfatter #7 Skrevet 7. juni 2005 Jeg ønsker at barna skal ha et ALTERNATIV til kristendomsundervisning i skolen, og syns ikke det er urimelig. Om jeg frykter at de skal bli kristne eller ei har fortsatt ingenting med saken å gjøre. Men jeg antar at det er frykt for at kristendommen som etablert religion i Norge skal gå til grunne som gjør at skoleverket ikke har opprettholdt livssynsundervisning. Man må for guds skyld ikke oppfordre til å utvikle et åpent sinn!!! Ser jo bare hvordan enkelte (uten å nevne nick)reagerer når noen ytrer ønske om å lære om et litt større bilde enn den norske statskirke og kristendommen, men det er en annen diskusjon.
Gjest Melk Skrevet 7. juni 2005 #8 Skrevet 7. juni 2005 KRL står jo for Kristendom, Religion og Livssyn. Er jo overvekt på kristendommen pga mye feires her i Norge (hvorfor har vi pinse, Kr Himmelfart osv). har fått noe kritikk fra FN, dette skal nå rettes opp i.
la Flaca Skrevet 7. juni 2005 Forfatter #9 Skrevet 7. juni 2005 Så det er slått sammen, men hovedvekt på kristendom? Ja ja, det høres ikke så verst ut da. :-)
ashera Skrevet 7. juni 2005 #10 Skrevet 7. juni 2005 Ja, men nå er det vedtatt å endre KRL-faget i mer allmenn retning. Inntil de nye planene er kommet, blir det utvidet fritaksrett. Skolens kristne formålsparagraf er også på vei ut.
Gjest Bodillen Skrevet 7. juni 2005 #11 Skrevet 7. juni 2005 Så det er slått sammen' date=' men hovedvekt på kristendom? Ja ja, det høres ikke så verst ut da. :-)[/quote'] Det er slått sammen, ja, men fungerer ikke særlig tilfredsstillende. Faget har sin basis i kristendommen, og undervisning om andre religioner er forsvinnende liten... Dessuten undervises det I kristendom, ikke OM... Det er mulig å kreve fritak, men det kan være litt omfattende. Fungerer forskjellig fra skole til skole. Vi krever fullt fritak nå, fram til ny læreplan foreligger. Spent på hvordan den ser ut!
la Flaca Skrevet 7. juni 2005 Forfatter #12 Skrevet 7. juni 2005 Pussig hvordan historien gjentar seg. Moren min kjempet det samme slaget da storesøster begynte på skolen i 1980, for å få et tilbud om livssynsundervisning altså. Jeg tror det ble halvt om halvt mht. antall elever i kristendom/ livssynsklassene etterhvert. Underlig at de avskaffet det. Særlig med tanke på den økende andelen fremmedkulturelle barn som har kommet til norske skoler. :klø:
Gjest TomKrus Skrevet 7. juni 2005 #13 Skrevet 7. juni 2005 Underlig at de avskaffet det. Særlig med tanke på den økende andelen fremmedkulturelle barn som har kommet til norske skoler. :klø: Ikke hvis hensikten var å få et felles fag.
Gjest Valhalla Skrevet 7. juni 2005 #14 Skrevet 7. juni 2005 Underlig at de avskaffet det. Særlig med tanke på den økende andelen fremmedkulturelle barn som har kommet til norske skoler. :klø: Hvorfor det ? Er det ikke viktig at de lærer om religionen som står sterkest her i landet? Jeg vil si det er langt viktigere enn at norske barn lærer om Buddhisme, Islam, og alle andre mulige religioner.
Gjest ateisten Skrevet 7. juni 2005 #15 Skrevet 7. juni 2005 Hvis kristendommen er så viktig (noe jeg ikke synes), så legg den til historie hvor den hører hjemme.
Gjest Berry Skrevet 9. juni 2005 #16 Skrevet 9. juni 2005 Faget har sin basis i kristendommen, og undervisning om andre religioner er forsvinnende liten... Dessuten undervises det I kristendom, ikke OM... Det er mulig å kreve fritak, men det kan være litt omfattende. Fungerer forskjellig fra skole til skole. Vi krever fullt fritak nå, fram til ny læreplan foreligger. Spent på hvordan den ser ut! Det er mulig at det er slik det foregår der du bor, men på skolen der jeg jobber er vi svært opptatt av å lære OM. Høyskolen problematiserer dette temaet i KRL-undervisningen, så i allefall nyutdannede lærere er VELDIG oppmerksomme på at vi ikke skal forkynne. Alle religionene er representert tydelig i skolebøkene, selv om kristendom dominerer. Dette fordi kristendom er statsreligionen, og for å forklare ulike høytidsdager o.l. er vi nødt til å lære om kristendommen. Jeg er enig i at vi burde ha et religion og etikkfag i skolen for å erstatte den nåværende ordningen, men uansett vil man måtte lære en god del om kristendom. (En utrolig stor del av vår hverdag preges av dette, blant annet språket, som ordtak, og kulturforståelse generelt.)
mari Skrevet 10. juni 2005 #17 Skrevet 10. juni 2005 da KRL først kom sto det for "kristendomsopplæring med religion og livsynsorientering", vet ikke om dette er endret, men hvis det ikke er det, er det en klar måte å fremheve kristendommen i forhold til livssynsopplæring (noe som for meg er feil). Grunnen til at FN har refset KRL, mener jeg å huske at er fordi det strider med menneskerettigheten, og retten til fri religion. Det at det står i lærerplanen (og det gjør det vel siden FN har reagert på det) at man skal forskynne en religion fremfor en annen er for meg helt uforklarlig. JA, det er greit at kristendommen har en sterk plass i det norske samfunnet, men det er allikevel ikke rett å forskynne dette til alle barna, spesielt ikke de som ikke har kristene familier, og som ikke velger å oppdra barna sine kristent. Det at man må sende en søknad om fritak fra forskynning og at barna skal føle seg utstøtt når det bes ell. er helt forferdelig. Et slikt fag burde hete religion og etikk, og dreie seg om nettopp det, og ha et helt nøytralt standpunkt, dog med grundigere opplæring om norske tradisjoner.
Gjest Bodillen Skrevet 10. juni 2005 #18 Skrevet 10. juni 2005 Så enig, så enig! Håper jo virkelig, som Berry skriver, at nyutdannede lærere er veldig oppmerksomme på problemet - det er kjempefint! MEN - problemet er jo at det er rom for å farge undervisningen utfra egen overbevisning... Og det må det gjøres noe med.
Iskvinnen Skrevet 13. juni 2005 #19 Skrevet 13. juni 2005 Kan du si meg hvor læreplanen sier at det er rom for å farge undervisningen etter sitt eget livssyn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå