AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #1 Skrevet 27. januar 2020 Jeg bruker ufattelig lang tid på å sovne. Er uhyre overfølsom på lyd og lys, så er avhengig av at det må være mørkt og stilt i huset. Har hyppige oppvåkninger gjennom hele natten. Våkner lenge før klokka ringer før jobb. Er snart en levende død. Har prøvd alle tips og triks som gjelder god søvnhygiene. Har vært til fysioterapeut og akupunktur. Har fått lettere sovepiller som Vallergan, C....et eller annet, pluss en medisin til. Men det hjelper IKKE. Legen hører ikke på meg, og nå har jeg gått slik i litt over 10 år. What to do? Anonymkode: b532b...e04 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #3 Skrevet 27. januar 2020 Hei ts Har du prøvd melatonin? Hentet fra apotek 1: Melatonn er et hormon som kroppen trenger for å regulere døgnrytmen, fra januar 2020 vil det være tilgjengelig som kosttislkudd som kan prøves for døgnrytmeforstyrrelser for å gjøre det lettere å sove. Anonymkode: bb1b3...d0e 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #5 Skrevet 27. januar 2020 Når begynte dette? Sov du godt tidligere? Har noe endret seg i livet ditt, f.eks. ny jobb, ny bolig, skilsmisse/ny partner? Anonymkode: e478a...4c3 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #6 Skrevet 27. januar 2020 Melatonin 1mg får du nå reseptfritt på sunkost og slike butikker. På nett både piller og dråper. øreplugger, øyebind, white noise. Bruk søvnregistrator-app som tar opp om du snorker, eller beveger deg mye om natta. Anonymkode: 149ea...d1d 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #7 Skrevet 27. januar 2020 Ser jeg skal prøve Melatonin.. takk. Anonymkode: b532b...e04
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #8 Skrevet 27. januar 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker ufattelig lang tid på å sovne. Er uhyre overfølsom på lyd og lys, så er avhengig av at det må være mørkt og stilt i huset. Har hyppige oppvåkninger gjennom hele natten. Våkner lenge før klokka ringer før jobb. Er snart en levende død. Har prøvd alle tips og triks som gjelder god søvnhygiene. Har vært til fysioterapeut og akupunktur. Har fått lettere sovepiller som Vallergan, C....et eller annet, pluss en medisin til. Men det hjelper IKKE. Legen hører ikke på meg, og nå har jeg gått slik i litt over 10 år. What to do? Anonymkode: b532b...e04 Jeg ser du sier du har prøvd alle triks for god søvnhygiene, men bare spør for å dobbeltsjekke. Kosthold? Prøvd å endre det? Jeg slet noe helt sykt med søvn før, og ja dunket hodet i veggen flere ganger, ble gal av å ikke få sove, kunne være våken i tre døgn, følte meg som en levende zombie. Utrolig nok hjalp det mye å bytte kosthold for min del. Høres jo nesten tullete ut, men jeg kuttet ut sukker og raske karbohydrater og det gjorde underverker for søvnen min. Skaffet meg også en tyngdedyne som jeg nå er helt avhengig av. Kan fortsatt ha netter der søvnen kommer treigt, meb som sagt så er det veldig mye bedre nå enn før! Masse lykke til! Anonymkode: b802f...e70 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #9 Skrevet 27. januar 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker ufattelig lang tid på å sovne. Er uhyre overfølsom på lyd og lys, så er avhengig av at det må være mørkt og stilt i huset. Har hyppige oppvåkninger gjennom hele natten. Våkner lenge før klokka ringer før jobb. Er snart en levende død. Har prøvd alle tips og triks som gjelder god søvnhygiene. Har vært til fysioterapeut og akupunktur. Har fått lettere sovepiller som Vallergan, C....et eller annet, pluss en medisin til. Men det hjelper IKKE. Legen hører ikke på meg, og nå har jeg gått slik i litt over 10 år. What to do? Anonymkode: b532b...e04 Har du vurdert om du ikke lar søvnen din (eller mangelen på den) få for mye tid og oppmerksomhet? Jeg forstår at det er slitsomt å ikke sove, men man sover ikke bedre av å være urolig for å få sove. En sover mye dårligere av det. Det en sover bra av er et ikke-stressa liv med sunn mat og masse fysisk aktivitet og frisk luft. Mitt tips er derfor at du forsøker dette med melatonin. Men at du samtidig trapper opp treningen, sånn at du får inn minst en hard økt annenhver dag og går tur hver kveld før du legger deg. Kutt også all skjermtid etter arbeidstid (særlig TV). Etter jobb kan du: trene, gå tur i naturen, leke med dyr eller barn, lage mat, lese en bok eller en avis og forsøke i minst 1-2 timer holde på med hagearbeid, fysisk arbeid som snekring, oppussing, snømåking eller en annen aktiv hobby. Sørg for at du er fysisk utslitt (ikke bare psykisk) før du stuper i seng (selv om det betyr 1/2 time trening på stuegulvet). Og husk at det er lov å lese seg i søvn. Lydbøker funker ofte, men en helt vanlig bok funker også. Men det er ikke lov å ligge og tenke «jeg må sove». Når du tenker det - gi deg selv 10 armhevinger som straff. Anonymkode: cbb6d...4d5 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #10 Skrevet 27. januar 2020 Kanskje be om en utredning?! Jeg sliter med søvn og gjort det siden ungdommen. Bruker innsovningstabletter innimellom (ca 2 ganger pr uke). Ellers så har jeg god nytte av å høre på «søvnhypnose» og div mindfullness for søvn på YouTube. Da klarer jeg stort sett å tømme hodet og roe kroppen slik at den finner søvnen selv. Anonymkode: 5d45f...f87 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #11 Skrevet 27. januar 2020 Lydbøker og fysisk trening funker stort sett for meg. Er dette noe som har kommet etter overgangsalder eller noe form for psykologisk traume så burde du ta opp dett med fastlegen. Er det helt krise så kan du sikkert bestille deg time på en søvnklinikk, men det er dyrt. Anonymkode: 39714...f57 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #12 Skrevet 28. januar 2020 Skulle inn å lage tråd med samme tittel! Andre morgenen på rad jeg ikke har fått sove et sekund! Var gjennom en veldig pregende hendelse på nyttår og fikk etter det sovetabl. i 14 dager men får ikke mere og jeg går med hodepine mange dager i strekk og har store smerter i kroppen pga manglende søvn... Hodet er i alarm og hjertet i angst pga hendelse, tankene gir vonde bilder. Får ikke hjelp!!! Får samtaler med psykolog men det løser ikke tankekjøret og traumaet og søvnproblemene nå.. Fastlege tar det ikke alvorlig og sier jeg ikke kan få mer sovetabl som er fair fordi det visstnok er sterk fare for å bli avhengig men hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 345ff...5bd
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #13 Skrevet 28. januar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Skulle inn å lage tråd med samme tittel! Andre morgenen på rad jeg ikke har fått sove et sekund! Var gjennom en veldig pregende hendelse på nyttår og fikk etter det sovetabl. i 14 dager men får ikke mere og jeg går med hodepine mange dager i strekk og har store smerter i kroppen pga manglende søvn... Hodet er i alarm og hjertet i angst pga hendelse, tankene gir vonde bilder. Får ikke hjelp!!! Får samtaler med psykolog men det løser ikke tankekjøret og traumaet og søvnproblemene nå.. Fastlege tar det ikke alvorlig og sier jeg ikke kan få mer sovetabl som er fair fordi det visstnok er sterk fare for å bli avhengig men hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 345ff...5bd Stå opp og skriv ned tankene dine i en dagbok. Dersom du fremdeles ikke føler deg søvnig, gjør lett husarbeid uten å skru på for mye lys. Bli ikke liggende i sengen når du ikke får sove. Anonymkode: e478a...4c3 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #14 Skrevet 28. januar 2020 https://frisklivssentralen.bodo.kommune.no/sovn/category11597.html Vi har slike i kommunen jeg bor i. Anonymkode: 5d217...9ec
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #15 Skrevet 28. januar 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du vurdert om du ikke lar søvnen din (eller mangelen på den) få for mye tid og oppmerksomhet? Jeg forstår at det er slitsomt å ikke sove, men man sover ikke bedre av å være urolig for å få sove. En sover mye dårligere av det. Det en sover bra av er et ikke-stressa liv med sunn mat og masse fysisk aktivitet og frisk luft. Mitt tips er derfor at du forsøker dette med melatonin. Men at du samtidig trapper opp treningen, sånn at du får inn minst en hard økt annenhver dag og går tur hver kveld før du legger deg. Kutt også all skjermtid etter arbeidstid (særlig TV). Etter jobb kan du: trene, gå tur i naturen, leke med dyr eller barn, lage mat, lese en bok eller en avis og forsøke i minst 1-2 timer holde på med hagearbeid, fysisk arbeid som snekring, oppussing, snømåking eller en annen aktiv hobby. Sørg for at du er fysisk utslitt (ikke bare psykisk) før du stuper i seng (selv om det betyr 1/2 time trening på stuegulvet). Og husk at det er lov å lese seg i søvn. Lydbøker funker ofte, men en helt vanlig bok funker også. Men det er ikke lov å ligge og tenke «jeg må sove». Når du tenker det - gi deg selv 10 armhevinger som straff. Anonymkode: cbb6d...4d5 Har du prøvd å være så fysisk aktiv som du beskriver i tillegg til jobb og familie, når du har slitt ordentlig med søvn over tid? Anonymkode: 9188c...015
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #16 Skrevet 28. januar 2020 Quetiapin. Det fungerer godt. Anonymkode: d57ba...90f
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #17 Skrevet 28. januar 2020 Har du fått registrert hvor mye du faktisk sover? Noen treningsklokker registrerer søvn. De fleste sover mer enn man tror. Ved oppvåkning om natten er det viktig å ikke begynne å se på klokka, tenke på "nå får jeg ikke sove igjen" osv. Lukk øynene og "sov" videre til klokka ringer. Melatonin har effekt en periode, før den forsvinner igjen. Mindfulness og meditasjon kan være verdt et forsøk. Evt ta kontakt med en søvnklinikk. Anonymkode: 73faf...521
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #18 Skrevet 28. januar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Quetiapin. Det fungerer godt. Anonymkode: d57ba...90f Det er et antipsykotikum, ikke en sovemedisin. Anonymkode: 39714...f57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå