Gå til innhold

Muskelknute i livmor/myom! Gigablødninger- erfaring med behandling??

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Altså har fått så store blødninger siste årene og fikk påvist myom på UL: Bare ca 4 cm, men likevel fossblør jeg altså,

Prøvde hormospiral; kroppen støtte den ut etter 2 mnd..🤬👿 ARGHHH.. Legen satte meg så på Esmya for å prøve krympe knuten. Har gått 3 mnd og fikk litt mindre blødning, men ikke så mye. Måtte ha et opphold og vente til ny mens, som jeg har nå, og har nå begynt på runde 2 i 3 mnd til... Jeg kjenner jeg virkelig HATER mensen- jeg blør ikke med måte. De siste døgnene har jeg blødd gjennom både bind, tampong og klær flere ganger enda jeg skifter ofte 😰. Må ligge med stikklaken fra apoteket for å ikke søle ut senga.. Mye smerter har jeg og 😫😫 

Jeg har lest at ikke alle lykkes med å krympe knuten med Esmya; noen med gode erfaringer? Og dere som har prøvd annen behandling; hva virket? Jeg har lyst til minst mulig inngrep selvsagt, men vil bli kvitt faenskapen også.. legen snakket om hysterektomi, men jeg har ikke lyst på så stor opearsjon.. Mamma hadde utskrapning i sin tid, det var vellykket, men jeg synes legen sa at man ikke gjør det lenger? Anyone?

Endret av Newbeginnings
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har muskelknute. Fikk påvist for noen år siden. Trodde mine store blødninger den gang kom av at jeg har endometriose. Legen ville ikke gjøre noen ting mest pga alderen min er i 50 årene. Legen sa til meg og at de hadde slutta med utskrapninger, min mor hadde dette da hun var yngre og den gang gjorde de det. Så den er der fremdeles men nå har mensen min stoppa opp pga overgangsalderen. Har ikke legen gitt alternativ siden du tydeligvis er ung om de kan fjerne den? Virker som vi bare må finne oss i ting av og til. Slitsomt med store blødninger spesielt når man måtte gå med 5 bind samtidig. Prøvde spiral men måtte fjerne den etter kort tid pga store smerter.

Anonymkode: c6be0...53e

Skrevet

Hei! Hadde det fra jeg var 13 til jeg til slutt opererte den ut i 2009 (29 år nå). Etter operasjonen gikk jeg på minipillle og P-ring, men 4 mnd operasjon fikk jeg 2 blodpropper å får dermed ikke bruke prevensjonsmiddel lenger

Skrevet

* 4 mnd etter skulle det stå

Skrevet (endret)
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har muskelknute. Fikk påvist for noen år siden. Trodde mine store blødninger den gang kom av at jeg har endometriose. Legen ville ikke gjøre noen ting mest pga alderen min er i 50 årene. Legen sa til meg og at de hadde slutta med utskrapninger, min mor hadde dette da hun var yngre og den gang gjorde de det. Så den er der fremdeles men nå har mensen min stoppa opp pga overgangsalderen. Har ikke legen gitt alternativ siden du tydeligvis er ung om de kan fjerne den? Virker som vi bare må finne oss i ting av og til. Slitsomt med store blødninger spesielt når man måtte gå med 5 bind samtidig. Prøvde spiral men måtte fjerne den etter kort tid pga store smerter.

Jo, altså legen snakket om fjerning av livmora som om det var en bagatell (jeg er 40)...! Om ikke medikamentene nå fungerer.. På den mensrunden jeg fikk nå så virker det iaf ikke som det er noen som helst bedring i alle fall. får gi det 3 mnd til så er det ny UL.. Men hysterektomi er jo et stort inngrep og jeg ser det som unødvendig når det finnes andre løsninger.

Jeg har googlet litt og ser at det finnes mindre inngrep hvor man fjerner kun myomet også. Men det var så mange ulike metoder, så vil gjerne høre fra noen med erfaring av fjerning av knuten... Han sa også at et alternativ er å prøve hormonspiral på ny etter denne runden med Esmya.. Hvis kroppen ikke støter den ut igjen, så vil jo mensen da avta etter hvert, og ser at hormonspiral også kan bidra til at knuten krympes..

Store blødninger er altså bare et mareritt!!! Går gjennom tamponger+bind+klær på null tid liksom 😕.. Må være behagelig å være kvitt mensen!!

Endret av Newbeginnings
Skrevet (endret)
33 minutter siden, Regni19 skrev:

Hei! Hadde det fra jeg var 13 til jeg til slutt opererte den ut i 2009 (29 år nå). Etter operasjonen gikk jeg på minipillle og P-ring, men 4 mnd operasjon fikk jeg 2 blodpropper å får dermed ikke bruke prevensjonsmiddel lenger

Hvilket type inngrep hadde du? Kikkhull eller annet? Var det smertefullt etterpå, eller andre negative ting? Jeg har faktisk vurdert gestagenpille (ikke samme som minipille) som et altenativ etterpå om ikke hormonspiral fungerer, eller om jeg mister spiralen igjen. De inneholder ikke østrogen, for det tåler jeg ikke (blir deprimert), og mange mister mensen av dem 😃

Og så skummelt med blodpropp!!! Hva bruker du av prevensjon nå da? Ladycomp er jo hormonfritt, f.eks. Jeg brukte det før, men nå må jeg ha noe som får bukt med blødningene.

Endret av Newbeginnings
Skrevet

Kikkhull :) var en del smerter i etterkant, men det var godt å være ferdig med det. Fortsatt ganske kraftige menstruasjonsblødninger, så det er nok noe jeg bare må leve med 

• Liker 1
Skrevet

hei.

Jeg hadde et stort myom på 9 cm som jeg fikk krympet med et inngrep som heter embolisering. Da er det en radiolog som går inn via lysken med et kateter, og sprøyter en slags plastpartikler inn i arterien som fører blod til myomet. Myomet får ikke noe næring etterpå siden blodtilførselen er stoppet. Da vil det krympe. Mitt krympet til ca halvparten, og jeg merker at jeg blør mindre pluss ikke har trykksmerter mot blæra. Er ca 2 år siden inngrepet. Du kan jo ta opp med gynekolog om dette er noe for deg? Da slipper du å fjerne livmora også.

Anonymkode: 6fc93...bb4

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

hei.

Jeg hadde et stort myom på 9 cm som jeg fikk krympet med et inngrep som heter embolisering. Da er det en radiolog som går inn via lysken med et kateter, og sprøyter en slags plastpartikler inn i arterien som fører blod til myomet. Myomet får ikke noe næring etterpå siden blodtilførselen er stoppet. Da vil det krympe. Mitt krympet til ca halvparten, og jeg merker at jeg blør mindre pluss ikke har trykksmerter mot blæra. Er ca 2 år siden inngrepet. Du kan jo ta opp med gynekolog om dette er noe for deg? Da slipper du å fjerne livmora også.

Takk for svar- det høres jo ut som et relativt lite og greit inngrep!! Og siden knuten jeg har ikke er så stor så kanskje det kan være en grei løsning!! Gikk det greit å ta inngrepet og etterpå? Narkose? 

Skrevet

Jeg fjernet livmora etter at medikamenter ikke virket. 

Anonymkode: ad444...345

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fjernet livmora etter at medikamenter ikke virket. 

Anonymkode: ad444...345

Oi, kan du fortelle litt mer om det? Hva slags inngrep, og hvordan har du merket det etterpå? var det smertefullt? høres jo ut som et stort pluss å ikke ha mensen, selvsagt...

Skrevet
2 timer siden, Newbeginnings skrev:

Jo, altså legen snakket om fjerning av livmora som om det var en bagatell (jeg er 40)...! Om ikke medikamentene nå fungerer.. På den mensrunden jeg fikk nå så virker det iaf ikke som det er noen som helst bedring i alle fall. får gi det 3 mnd til så er det ny UL.. Men hysterektomi er jo et stort inngrep og jeg ser det som unødvendig når det finnes andre løsninger.

Jeg har googlet litt og ser at det finnes mindre inngrep hvor man fjerner kun myomet også. Men det var så mange ulike metoder, så vil gjerne høre fra noen med erfaring av fjerning av knuten... Han sa også at et alternativ er å prøve hormonspiral på ny etter denne runden med Esmya.. Hvis kroppen ikke støter den ut igjen, så vil jo mensen da avta etter hvert, og ser at hormonspiral også kan bidra til at knuten krympes..

Store blødninger er altså bare et mareritt!!! Går gjennom tamponger+bind+klær på null tid liksom 😕.. Må være behagelig å være kvitt mensen!!

Ja det er herlig og ikke ha mensen, men husk det kan komme andre plager. Har vært heldig til nå angående hetetokter, svært lite.  Men når hormonnivået synker så skjer det mye rart med kroppen. Men skal ikke klage. Det er noe med alt som de sier 😄 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har flere myomer, bruker Cerazette som har stoppet mensen helt. Det er myomets plassering som bestemmer om de kan fjerne kun det eller må ta hele livmoren, har du fått beskjed om at hysterektomi er alternativet vil jeg tippe det er pga beliggenhet. Samt at du er 40 og over "får barn" alderen. Du kan og be legen din om Cyclokapron tabletter til bruk de dagene du blør verst. 

Anonymkode: 5f4f7...bd3

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Newbeginnings skrev:

Jeg hadde en stor muskelknute for ca 12+ år siden. Var ikke noen "big deal" da. Fikk time på sykehuset og fikk den fjernet, husker ikke om det var utskrapning eller om var annen type inngrep. Den ble fjernet via vagina ihvertfall. Husker egentlig lite av hele greia, for det var liksom bare en bagatell. Etter det har jeg ikke hatt noen problemer. Har brukt hormonspiral både før og etter, og synes ikke at hormonspiral hadde noen innvirkning.

Synes det er rart at leger gjør noe som har fungert ok (med fjerning) til noe som skal gjøres i flere omganger med flere metoder. 

Anonymkode: ded80...425

Skrevet

Jeg hadde store blødninger og smerter. På kk fikk jeg tilbud om å bruke "varmeballong", men de kunne vokse igjen. Eller så kunne jeg fjerne livmoren. Var ikke vanskelig valg, og jeg valgte å få livmoren fjernet. Var ferdig med barn. Normalt ville de ikke fjerne livmorhalsen, men hos meg tok de ut den og, siden det var lettere. Livmoren var så stor at jeg måtte operere den ut, men de la snittet i snittet jeg hadde på magen. Det verste var kvalmen etter inngrepet, da jeg reagerer på medisinen de bruker. Var ikke så store smerter etterpå. 

Var helt topp å slippe mens og å ta celleprøver. :) 

Anonymkode: 42342...165

Skrevet

Hetetokter kommer ikke om en fjerner livmoren. Det kommer om en må fjerne eggstokkene. Litt over et år siden jeg fikk hetetokter, men mange år siden jeg fjernet livmoren. Er 50 år :) 

Skrevet

Hvorfor må

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde store blødninger og smerter. På kk fikk jeg tilbud om å bruke "varmeballong", men de kunne vokse igjen. Eller så kunne jeg fjerne livmoren. Var ikke vanskelig valg, og jeg valgte å få livmoren fjernet. Var ferdig med barn. Normalt ville de ikke fjerne livmorhalsen, men hos meg tok de ut den og, siden det var lettere. Livmoren var så stor at jeg måtte operere den ut, men de la snittet i snittet jeg hadde på magen. Det verste var kvalmen etter inngrepet, da jeg reagerer på medisinen de bruker. Var ikke så store smerter etterpå. 

Var helt topp å slippe mens og å ta celleprøver. :) 

Hvorfor fjerne livmor istedet for å fjerne muskelknute? Jeg hadde en stor en selv, og den ble fjernet uten noen forslag om å fjerne livmor eller andre metoder.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må

Hvorfor fjerne livmor istedet for å fjerne muskelknute? Jeg hadde en stor en selv, og den ble fjernet uten noen forslag om å fjerne livmor eller andre metoder.

Fordi ikke alle myomer ligger slik til at man bare kan fjerne dem, f.eks de som ligger i livmorveggen. Mye enklere med stilkede myomer utenfor livmoren eller inni livmorhulen. Alle med en diagnose har det ikke som deg, kanskje på tide å lære seg det?

Anonymkode: 5f4f7...bd3

Skrevet

Jeg måtte fjerne livmor pga muskelknuter. Det var eneste mulighet for min del, da de var blitt så mange og store.

Skrevet
23 hours ago, Newbeginnings said:

Takk for svar- det høres jo ut som et relativt lite og greit inngrep!! Og siden knuten jeg har ikke er så stor så kanskje det kan være en grei løsning!! Gikk det greit å ta inngrepet og etterpå? Narkose? 

Fikk ikke narkose, men fikk smertestillende(morfinpreparater) før inngrepet. Selve inngrepet var smertefritt da man ikke har følesans på innsiden av blodårene. Første døgnet var tidvis ganske smertefullt, siden man får et påført infarkt når blodstrømmen stoppes med plastpartiklene (tenk "hjeteinfarkt" bare i livmoren)Dette får man morfin mot. Det er vanlig å ligge et døgn på sykehus for smertelindring o.l. Selv ble jeg kvalm av morfin og synes det var det verste.  De fleste kommer seg ganske raskt etter inngrepet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...